بستن

سرعت‌گیر به چه خودروهایی بیشتر صدمه می‌زند؟

هفت‌برکه: یکی از انتقادهای شهروندان به افزایش سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها در شهر گراش، آسیب رساندن آنها به خودرو و هزینه‌هایی است که بر دوش شهروندان می‌گذارد. برای همین به سراغ حمید فتحی، یکی از استادکاران جلوبندی، رفتیم تا در مورد کاهش آسیب به خودرو در زمان عبور از سرعت‌گیر بپرسیم. فتحی می‌گوید: «مردم باید اصول رانندگی در سطح شهر را بیشتر رعایت کنند و برای حل اصولی مشکلات ترافیکی شهر نیز باید سریع‌تر اقدام شود. همچنین نصب تابلو میزان سرعت مطمئن در کنار سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها به رانندگان کمک می‌کند تا حوادث و آسیب به خودروها کاهش یابد.»

حمید فتحی، استادکار جلوبندی، در گفتگو با هفت‌برکه با اشاره به این که از میان خودروهای ایرانی، پراید خودرو ضعیف‌تری است و سهم این خودرو از خرابی در سرعت‌کاه و سرعت‌گیرها بیشتر است، می‌گوید: «چون شاسی پراید ضعیف است، هنگام رد شدن از سرعتگیرهای غیراستاندارد با سرعت نامناسب، بیشترین ضربه به شاسی و بعد جلوبندی این خوردو وارد می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «خودروهایی مثل پیکان، پیکان بار و آردی چون دارای قطعه‌ای ضعیف به نام «سگ‌دست» و «شغال‌دست» هستند نیز کمک و طبق آن‌ها آسیب بیشتری می‌بیند. همچنین یک میل تعادلی به سر شاسی آن‌ها بسته شده است که اگر جلوبندی ضربه بخورد، همراه با آن خود سرشاسی هم آسیب می‌بیند.»

به گفته‌ی فتحی، «خودروهای ۴۰۵، سمند و پارس چون شاسی بلندتری دارند و جلوبندی روی اکسل جداگانه قرار دارد، سرعتگیرهای غیراستاندارد بیشتر به بوش‌طبق و کمک خودرو ضربه می‌زند.»

 

او در مورد عبور ماشین‌های شاسی‌بلند از روی سرعتگیرها می‌گوید: «چون قطعات و جلوبندی خودروهای شاسی‌بلند یا آفرود استاندارد است، سرعتگیر و سرعتکاه نمی‌تواند آسیب زیادی به آن وارد کند. فقط در سرعت بالا ممکن است به کمک‌ها ضربه وارد شود. فرقی هم ندارد خودرو ایرانی باشد یا خارجی.»

فتحی معتقد است زمانی که رانندگان با سرعت مناسب از سرعتگیرها و سرعتکاه‌های غیراستاندارد رد شوند، مطمئن باشند به خوردو آن‌ها آسیبی وارد نمی‌شود. و گاهی اوقات دردسر‌های خرابی ماشین برای رانندگان، سرعتگیرها نیستند، بلکه کیفیت پایین قطعات خودرو است. فتحی می‌گوید: «دلیل این که خودروهای ایرانی مثل پیکان، پیکان بار و اردی در سرعتگیرها بیشتر خراب می‌شوند این است که قطعه‌‌ی شغال‌دست و سگ‌دست آنها باید سالانه تعویض شود. به‌خصوص ماشین‌هایی که بیشتر در جاده هستند. کسانی که از خودرو استفاده زیادی ندارند هم چند سال یک بار برای تعویض آن باید اقدام کنند. در غیر این صورت، فرق ندارد سرعتگیر کوچک باشد یا بزرگ، استاندارد باشد یا غیراستاندارد: گذر ماشین شما به تعمیرگاه می‌خورد. تعمیرکاران باید مشتری‌ها را نسبت به تعویض این قطعه راهنمایی و آگاه کنند.»

او می‌گوید سرعتکاه جلوی ساختمان نگین در کمربندی و سرعت‌گیر روبه‌روی اداره‌ی برق غیراستاندارد است: «سرعت‌گیرهایی که قدیم درست می‌کردند، هیچ کدام استاندارد نبود. که خوشبختانه اصلاح شده است. دو سرعتکاه روبه‌روی مسجد امام حسن عسکری(ع) احداث شده است، سرعتکاه روبه‌روی مسجد استاندارد است ولی سرعتکاهی که به تازگی سمت دیگر خیابان احداث شده، از لحاظ طول و ارتفاع استاندارد نیست. جلو اداره برق نیز جای مناسبی برای این سرعتگیر نیست. چیزی که الان جلو اداره برق است، جداکننده مسیر است نه سرعتگیر. از طرفی سرعتگیر را معمولا در جاهایی مانند روبه‌روی بیمارستان‌ها، مدارس و پارکینگ‌ها نصب می‌کنند نه جایی که هم تردد زیاد است و هم سرعت‌ها بالا است. ولی با این وجود، باز هم مردم رعایت نمی‌کنند. هنوز سر فلکه‌ها کسی رعایت این مساله را ندارد که حق تقدم با چه کسی است. مردم باید در این زمینه توجیه شوند.»

او با تاکید روی این موضوع که عبور از هر سرعتگیر و سرعتکاه نیاز به یک سرعت مجاز دارد، می‌گوید: «برای عبور از هر سرعتگیر، سرعت مجازی در نظر گرفته شده است. مثلا سرعتی معادل ۱۵، ۳۰ و یا ۵۰ کیلومتر. این سرعتگیری که جلو اداره برق زده‌اند، برای سرعت‌های معادل ۳۵ تا ۵۰ جوابگو است. ولی اگر بالای سرعت ۵۰ از روی این سرعتگیر رد شوید، با پرش خودرو خسارت می‌بینید.»

فتحی پیشنهاد می‌کند: «مسئولین مربوط برای عبور از هر سرعتگیر و سرعتکاه، سرعتی را تعیین کنند و سرعت مطمئن را روی یک تابلو، جلو دید رانندگان در خیابان نصب کنند. به خصوص در مناطقی چون جلو اداره برق و جلو مسجد امام حسن عسکری(ع). مثلا برای رد شدن از سرعتگیر روبه‌روی اداره برق، اگر می‌خواهید خودرو شما ضربه نبیند، باید سرعتی بین ۱۵ تا ۳۰ داشته باشید.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top