بستن

چرا بیشتر شماره‌هایی که می‌خواهیم در ۱۱۸ ثبت نشده است؟

هفت‌برکه : اگر با ۱۱۸ تماس بگیرید بیشتر اوقات با پیام «برای شماره فوق مشخصاتی ثبت نشده است» روبه‌رو می‌شوید. از زمان خصوصی شدن مخابرات پاسخگوی ۱۱۸ در گراش وجود دارد اما این مشکل فقط مختص گراش نیست در گفتگو با شریفی رئیس و کوهستانی روابط عمومی مخابرات گراش این سوال را پرسیدیم که چرا خیلی از شماره‌های در ۱۱۸ وجود ندارد و دیگر ۱۱۸ مرجع خوبی برای پیدا کردن شماره تلفن‌ها نیست.

از شریفی رییس مخابرات گراش پرسیدیم در حال حاضر ۱۱۸ در کجا مستقر است: «از نظر فیزیکی در هیچ کجا نیست و کل ۱۱۸ استان و خارج از استان به صورت آنلاین و شیفتی اداره می‌شود و هرکس که شیفت باشد شماره‌های ۱۱۸ به روی سیستم آن می‌رود و آن اپراتور هم پشت یک سیستم نشسته است و شماره‌ها را می‌دهد قبلا در هر شهری ۱۱۸ به صورت فیزیکی در شهر مستقر بود و کارمندها آن قدر به محیط آشنا بودند که وقتی شماره‌ی کسی را می‌خواستند اگر شماره‌ی خودش را نداشتند شماره‌ی افراد نزدیک خانواده‌اش را می‌دادند ولی الان این گونه نیست و طوری است که هر ساعت شیفت هر مرکزی باشد پاسخگو است و فقط هم شماره‌هایی که روی سیستم ثبت باشد را می‌دهند و نه شماره‌ی نزدیکان آن‌ها.»

شریفی در ادامه گفت: «در بعضی از شهرستان‌ها مرکز ۱۱۸ وجود دارد مثل لار و جهرم ولی مرکز اصلی آن‌ها شیراز است. همچنین اگر زنگ زدیم و درخواست شماره‌ای داشتیم که در شبکه ثبت نشده بود و تلفن را قطع نکردیم بعد از چند ثانیه به ما یک کد می‌دهد که می‌گوید راهنمای شماره فلان بفرمایید و اگر اپراتور آن شیفت کوتاهی کرده باشد می‌توان پیگیری کرد و خب متاسفانه مردم سریع گوشی را قطع می‌کنند.»

اما بسیاری از شماره‌های شخصی و مغازه‌ها در ۱۱۸ وجود ندارد. کوهستانی روابط عمومی مخابرات گراش می‌گوید: «اول این که باید شماره تلفن شخص مورد نظر روی سیستم ثبت شده باشد. دوم این که آن اپراتور آشنایی با محیط ندارد که شماره‌ی نزدیکان شخص مورد نظر را بدهد. سوم این که ممکن است شماره مورد نظر شما به نام شخص دیگری ثبت شده باشد. چهارم حتما برای درخواست شماره شخص مورد نظر شهر محل سکونت آن را هم ذکر کنید.»

کوهستانی در مورد اضافه کردن یا تصحیح شماره‌ها در ۱۱۸ گفت: « افراد می‌توانند برای این کار به دفاتر پیشخوان دولت ( پست بانک) مراجعه و با یک درخواست شماره‌های خود را ثبت یا تصحیح کنند. هزینه اولیه برای تلفن ثابت ۷ هزار تومان و برای تلفن همراه حدود ۲۰ هزار تومان است. به جز هزینه اولیه به صورت ماهیانه هم مبلغی روی قبض تلفن مشترکین اضافه می‌شود.»

نکته پایانی این که تماس با ۱۱۸ رایگان از حدود ۵ سال پیش دیگر رایگان نیست و همانند هزینه تماس با شماره تلفن ثابت درون‌شهری محاسبه می‌شود. 

برنامه موبایلی «گراش من» تولید شرکت رادیان رایانه تا چند سال پیش یکی از منابع خوب برای پیدا کردن شماره تلفن‌های گراش بود. هر چند گراش من برای برخی شماره‌ها هنوز هم به دردبخور است اما این برنامه شش است که دیگر بروزرسانی نشده است. نسخه ۱۳۹۶ این برنامه را می‌توانید از تلگرام هفت‌برکه دانلود کنید.

شاید به خاطر همین دردسرهاست که خیلی‌ها ترجیح زمانی که به یک شماره تلفن نیاز دارند به جای تماس با ۱۱۸ در یک یا چند گروه واتساپی شماره را بپرسند. 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. سلام
    لطفا این رویه را ادامه دهید و سعی کنید رابط بین مردم و ادارات باشید
    موضوع بعدی که لطفا پیگیری کنید
    مشکل لا بنجل تجمع فاضلاب در مسیراشپزخانه مسجد ولی عصر تا محوطه قبل پیر علی اکبر هست
    بدارد ما برسید در همین مسیراگر قصد پیاده روی داشته باشیدحتما بدلیل پرتاب فاضلاب در هنگام تردد ماشین های عبوری غسلی بر ما واجب می‌شود
    مردیم چقدر غسل
    راهکار بدین
    😃

  2. بدترین اداره ،اداره مخابرات است
    خیلی از مغازه های جاده گراش به لار تلفن ندارن
    یک خط تلفن برای خونه نمی تونم بگیرم یا انتقال بدم
    هیچ پیشرفتی توی ۱۰ سال اخیر حاصل نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top