بستن

تبعید، قطعه‌ای بی‌کلام از محمدحسین کامرانی

هفت‌برکه: محمدحسین کامرانی، نوازنده و آهنگساز گراشی، یکی از قطعات بی‌کلامِ ساخته‌ی خودش را با نام «تبعید» در قالب یک موزیک‌ویدئو منتشر کرد. کامرانی علاوه بر آهنگسازی، نوازنده عود این قطعه است و محمد فروتن او را با تنبک همراهی می‌کند.

کامرانی در گفتگو با هفت‌برکه می‌گوید: «حدود چهار ماه و نیم درگیر ساخت آهنگ و کلیپ آن بودم. این قطعه را در مایه‌ی دشتی که در موسیقی سنتی ایران از متعلقات دستگاه شور است ساختم. هرچند درک معنا و مفهوم موسیقی بی‌کلام سخت‌تر از موسیقی با آواز است، اما سعی کردم با ایجاد هارمونی بین آهنگ و سازبندی و لوکیشن کلیپ، مفهومی را که در ذهن داشتم برای مخاطب پررنگ‌تر کنم.»

او در توضیح کلیپ در اینستاگرامش نوشته است: «تبعید کلیدواژه‌ی دنیای ماست؛ از همان روز ازل که از بهشت تبعید شدیم، تا همین امروز که حس می‌کنیم ناکجاییم و بی‌کاشانه. در بیش از چهار ماهی که این قطعه را در مایه‌ی دشتی (از متعلقات دستگاه شور موسیقی ایران) می‌ساختم، در ذهنم این کلیدواژه به همه چیز تعمیم پیدا کرد. تبعید فقط یک وضعیت انسانی نیست، بلکه سرنوشت محتوم همه چیز در این دنیای خاکی است، همچون باران و پرندگانی که دیگر به اینجا سر نمی‌زنند، همچون نوای این عود و تنبک، همچون این خانه‌ی ویران و رهاشده در حاشیه‌ی شهر.»

کامرانی در مورد محل فیلمبرداری کلیپ هم می‌گوید: «محمدامین نوبهار که پروژه‌ی خانه‌های صحرایی گراش را کار می‌کند، این خانه را به ما پیشنهاد داد. این خانه در انتهای خیابان آبیاری و متعلق به حاج علی حاج اسدالله است و حدود ۸۰ سال قبل ساخته شده و اکنون فقط ویرانه‌ای از آن باقی مانده است.»

 

کامرانی این دو بیت از قطعه‌ی بلند ملک‌الشعرا بهار را نیز در مطلع یادداشتش در اینستاگرام آورده است:

چه محنت‌ها که در تبعید دیدم

چه عبرت‌ها که از زندان گرفتم

ندانستم که محکوم زوالیم

طبیعت را چو خود نادان گرفتم…

 

 

«تبعید»

آهنگساز و عود: محمدحسین کامرانی

تنبک: محمد فروتن

میکس و مسترینگ: مقداد شاه‌حسینی

تصویر و تدوین: استودیو زوم

(چهارشنبه بیست و ششم مهرماه چهارصدو دو)

با تشکر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش

و موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش

 

این کلیپ را در آپارات هفت‌برکه ببینید.

https://www.aparat.com/v/eOQXW

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top