بستن

شب‌های نمایشگاه پاییزه: تفریح و شاید کمی خرید

هفت‌برکه – نوریه بلبل: هوای خوب پاییزی، فرصتی هست که کمی در فضاهای سبزِ شهر قدم بزنیم، حالا اگر در کنار این فضا نمایشگاهی برپا شده باشد، دیگر نورعلی‌نور می‌شود. می‌توان در کنارِ تفریح کمی هم محصولاتی که برای فروش ارائه می‌شوند را از نظر گذراند و خریدی هم کرد.

نمایشگاهِ پاییزه‌ی عرضه مستقیم کالا گراش از تاریخ ۱۷ مهر به مدت ۱۰ شب و یا بیشتر در بوستان یاران برپاست. این روزهای اول سال تحصیلی که دانش‌آموزان صبح‌ها به مدرسه می‌روند و تا شب درگیرِ مشق و تمریناتِ کلاسی هستند، آخر هفته‌ها زمان مناسبی‌ست که خانواده برای شارژ روحی سری به نمایشگاه بزنند. این جور نمایشگاه‌ها فقط برای خرید کردن نیست، گاهی آدم‌ها برای تفریح و وقت گذراندن و دور شدن از روزمرگی به آن پناه می‌برند.

از خیابانِ شیخ احمد انصاری که به سمت بوستان یاران برویم در دو طرف خیابان با ماشین‌های پارک شده‌ی مردم مواجه می‌شویم که نشان دهنده‌ی استقبال خوب مردم است و خب نتیجه‌گیری برای خرید کردن‌شان را باید بگذارم بعد از سرزدن به غرفه‌ها و این که آیا کیسه‌هایی در دست دارند یا نه؟

بعضی از مردم با لیوان‌های اسپرسو به دست از کافه رهگذر که در ورودی نمایشگاه قرار دارد بیرون می‌آیند و خود را آماده‌ی یک خرید یا گشت زدن در نمایشگاه می‌کنند.

نمایشگاه که سال‌های پیش در بوستان شهر برگزار می‌شد امسال به بوستان یاران کوچک کرده است و غرفه‌های در دو ردیف به موازات مردم را به خرید و بازدید از غرفه‌ها فرامی‌خواند.

راضی هستیم به رضای خدا

اولین غرفه‌ای که سر می‌زنیم فروشگاه محصولات چوبی است. محصولاتش صنایع دستی و محصولات آشپزخانه و خراطی چوب هست و از استان گیلان شهر لنگرود به گراش آمده است. به واسطه‌ی عضویت در میراث فرهنگی از نمایشگاه‌هایی که در سراسر کشور برپا می‌شود مطلع شده است. فروشنده‌ تمایلی به مصاحبه و آوردن نام‌ش ندارد. می‌گوید بار اولی که قرار بوده در نمایشگاه گراش شرکت کند، نمایشگاه کنسل شده است و این‌بار دومی است که به گراش می‌آید. استقبال مردم در روزهای اول زیاد خوب نبوده و الان کم‌کم بهتر شده است و با جمله «راضی‌ هستم به رضای خدا» صحبت‌اش را تمام می‌کند. 

نفر بعدی گزارش ما آقای زارع است که از شیراز آمده و این روزها اولین تجربه‌ی غرفه‌داری در گراش را می‌گذراند، البته تجربه‌ی حضور در نمایشگاه لار و خور را دارد و با کار تولیدی مانتو و لباس‌های پاییزه و بهاره و تابستانه این روزها مهمان نمایشگاه است. از استقبال خوب مردم می‌گوید و اینکه اجناس‌شان به نسبت اجناس موجود در بازار از کیفیت بهتری برخوردار است.می‌گوید: «هدف ما این است که مردم را به سمت لباس‌های مدرن و شاد هدایت کنیم.»

خانمی از لار که با محصولات طب سنتی در گوشه‌ای از نمایشگاه به فروش محصولاتش مشغول است از استقبال کم مردم از محصولاتش می‌گوید از اینکه مردم به خواص روغن‌های درمانی آشنا نیستند و خیلی راحت از کنار آن می‌گذرند.

با سراغ گراشی‌های حاضر در نمایشگاه می‌رویم که آشناترند و می‌شود با آن‌ها گپی هم زد. محصولات دست‌ساز مریم حسین‌پور و الهام نادرپور را از اینستاگرام می‌شناسیم. این نمایشگاه تجربه‌ی چندم آن‌هاست حسین‌پور با انواع و اقسام شمع‌های دکوری و تزیینی و نادرپور با محصولات رزینی در نمایشگاه حضور دارند. از استقبال خوب مردم می‌گویند که این نمایشگاه بهتر از نمایشگاه‌هایی که قبلا برگزار شده، هست و نادرپور دلیل آن را آب‌وهوای خوب و همچنین مکان مناسب نمایشگاه می‌داند.

گراشی بعدی که به سراغ او می‌رویم فاطمه صحراگرد هست که با محصولات عباهای عربی و اکسسوری و کیف‌های مجلسی در نمایشگاه حضور دارد. این اولین حضورصحراگرد در نمایشگاه است. فاطمه هفت سال است خیاطی می‌کند و در کنار آن دو سال است که به فروش عباهای عربی مشغول است. از استقبال خوب مردم می‌گوید و اینکه راضی است.

طرفداران غرفه‌های خوراکی 

از موسیقی ملایمی که در فضا پخش است و جمعیتی که در حال رفت‌وآمد هستند می‌توان به این نکته پی‌برد که همه چیز برای یک تفریح خانوادگی یا دوستانه مهیاست حالا اگر فرصت شد خرید در اولویت بعدی است. به سراغ چند خانواده هم می‌رویم.

از مریم که به همراه مادرش به نمایشگاه آمده می‌پرسم از کدام غرفه‌ها بیشتر خوشش آمده، می‌گوید: «از غرفه‌هایی که لواشک و قره‌قروت می‌فروشند.» اما مادرش نظری متفاوتی دارد و بیشتر به غرفه‌هایی که نان‌های محلی و محصولات سنتی گراش را می‌فروشند تمایل دارد.

ابوالفضل که هشت سال سن دارد از غرفه‌ای که سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌فروشد رضایت دارد و تنها امتیاز منفی‌ای که به آن می‌دهد این است که اگر آویشن به سیب‌زمینی‌ها نزند بهتر است.

علی به همراه همسر و فرزند کوچک‌اش در نمایشگاه هست می‌گوید، این ذوق و شوق بین مردم و پویایی جمعیت را دوست دارد و راضی است حتی اگر خرید هم نکند.

‌‌فاطمه که گراشی نیست و از شهرهای اطراف آمده است نظرش این است که تنوع محصولات تقریبا خوب است و جای بهتر شدن هم دارد.

چراغ‌های روشن نمایشگاه در ورودی گراش از سمت اوز خانواده‌ها را به اینجا کشانده است هر چند که بعضی‌ها اصناف از برگزاری نمایشگاه دلخورند و معتقدند این نمایشگاه بازار آن‌ها را رونق می‌اندازد. 

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top