بستن

کمد ۵۵: زبان جهانی هنر

هفت‌برکه سمیه کشوری: معرفی فیلم «روی صخره‌ها» ساخته‌ی سوفیا کوپولا (۲۰۲۰) و موسیقی تلفیقی کاکوبند

 

خوشی‌هایِ رابطه پدر دختری

فیلم روی صخره‌ها On the Rocks که با نام «نوشیدنی با یخ» هم شناخته می‌شود، فیلمی در ژانر کمدی-‌درام به کارگردانی سوفیا کوپولا است. این فیلم در سال ۲۰۲۰ اکران شد و در آن رشیدا جونز، بیل مُری، مارلون وینز، جسیکا هنویک و جنی سلیت بازی می‌کنند. نگارش فیلمنامه این اثر بر عهده خود سوفیا کوپولا بوده است. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم خود سوفیا کوپولا به همراه یوری هنلی فعالیت کرده بودند.

سوفیا کوپولا دختر کارگردان شهیر آمریکایی، فرانسیس فورد کوپولا، است و در مراسم دریافت جایزه اسکار، از پدرش به خاطر آنچه به وی آموخته قدردانی کرد. او در سه‌گانه «پدرخوانده: قسمت سوم» ساخته‌ی پدرش، نقش مری کورلئونه را بازی کرد.

در فیلم «روی صخره‌ها»، لورا و دین زن و شوهری هستند که در منهتن زندگی می‌کنند و دو دختر جوان به نام‌های مایا و تئو دارند. لورا رمان‌نویسی است که در تلاش است آخرین کتابش را تمام کند. در همین حال، دین یک کارآفرین موفق در یک استارت‌آپ فناوری در حال رشد است که توسط همکاران جوان و جذاب احاطه شده است. یک شب، پس از رسیدن به خانه از یکی از سفرهای کاری مکرر خود، لورا متوجه تغییری در همسرش می‌شود و این‌جاست که پدر ماجراجوی لورا وارد ماجرا می‌شود.

این فیلم امتیاز ۷۴ را از بین ۳۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در حد متوسط و رو به بالا بودند. اکثر منتقدان هم عملکرد بازیگران و نحوه بازی آن‌ها، خصوصا بیل مری، را تحسین کردند و اعتقاد داشتند که این اثر، سبک‌تر از کارهای قبلی کوپولا ساخته شده است. از طرف دیگر، ۹۳ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر کمدی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۸ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

اگر به دنبال یک فیلم سرگرم‌کننده و خانوادگی هستید که تعلیق‌ها و پایان‌بندی‌اش شما را سر شوق بیاورد، به نظر فیلم «روی صخره‌ها» فیلم مناسبی می‌آید. فیلم لحظات جالب و سرگرم‌کننده‌ای دارد که پدر ماجراجوی لورا آن‌ها را به وجود می‌آورد تا در پسِ آن یک رابطه‌ی دختر پدری را سامان ببخشد و فرصتی به وجود بیاورد تا حرف‌های ناگفته‌ی سالیان دراز به نوعی گفته شود.

برخی معتقدند فیلم «روی صخره‌ها» نسبت به دیگر فیلم‌های کوپولا قراردادی‌تر و موقرتر است، اما در عین حال بسیار سرگرم‌کننده و خنده‌دار است. رشیدا جونز و بیل مری در کنار هم لحظات فوق‌العاده و جذابی رقم زده‌اند.

 

دعوت به موسیقی «کاکوبند»

«کاکوبند» نام یک گروه موسیقی تلفیقی شیرازی است. قطعات موسیقی ساخته شده توسط این گروه و آواهای روی این قطعات معنا و مفهوم خاصی ندارد و زبان در آن محدودیتی ندارد.

کاکوبند با هدف ورود به بازارهای بین‌المللی موسیقی وارد کار شده و در این میان زبان و جغرافیا برایش اهمیت زیادی ندارد. در کارهای آن‌ها انسان بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد. این گروه احساسات ملودیک شرقی با تکنیک‌های موسیقی غرب را با محوریت موضوعات انسانی عرضه می‌کند. آلبوم دعوت Invite، اولین آلبوم رسمی منتشر شده از این گروه می‌باشد که در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

«سیاره من» قطعه‌ای است که در قالب نماهنگ با موضوع «انسان علیه انسان» با کارگردانی برادران بوشهری در نخستین دوره‌ی جایزه‌ی ققنوس برنده‌ی جایزه‌ی بهترین نماهنگ شد. خوانندگی و آهنگسازی این قطعات را نیما و پویا صرافی‌مهر به عهده داشته‌اند و تنظیم قطعات و میکس و مسترینگ به عهده نیما صرافی‌ مهر بوده است. نکته جالب در این موسیقی‌، زبان خوانده‌شده‌ای است که صرفا با بهره‌گیری از احساسات عمیق بشری و فارغ از هر گونه جغرافیای زبانی، فقط با زبان و لهجه این گروه اجرا شده است.

نیما صرافی مهر در روز انتشار این آلبوم درباره این اثر عنوان کرد: «کاکوبند» می‌گوید خداوند احساسی‌ را به ما موهبت کرده که می‌خواهیم این احساس را با شنوندگان خود‌ سهیم شویم. کاکوبند انسان را به اصالت انسان «دعوت» می‌کند.

قطعه‌ی سیاره‌ی من را بشنوید:

 

ستون کمد را از این صفحه دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top