بستن

کمد ۴۹: کالبدشکافی سوگ

هفت‌برکه – سمیه کشوری: معرفی فیلم «آواز قو» (۲۰۲۱) ساخته‌ی بنجامین کلیری، و موسیقی تلفیقی گروه پالت

 

آواز قو: کندوکاوی در عشق و مرگ و سوگ

عشق و مرگ همیشه دستمایه‌ی کارگردان‌ها و فیلمنامه‌نویس‌ها برای ساختن و نوشتن بوده است. در این فیلم علمی-‌تخیلی هم همین دستمایه به عنوان شاخصه‌ی اصلی فیلم به کار می‌رود. درواقع عشق و مرگ در جهانی پیشرفته اتفاق می‌افتد. جایی که ماشین‌ها همگی خودران شده‌اند و ربات‌های خدمتکار کوچولو بین راهروهای قطار مسافربری حرکت می‌کنند و جای خدمه‌ی عادی را پر کرده و حتی به‌ سرعت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را با فناوری شبیه به پرینت سه‌بعدی، درون خود می‌سازند و به مسافران می‌دهند.

فیلم از ماجرای آشنایی جذاب و دیدنی کامرون و پاپی شروع می‌شود و در ادامه با مواجهه‌ی سوال اساسی کامرون با خودش پیش می‌رود. او با تصمیم سخت و دشواری روبه‌رو می‌شود. آیا گفتن حقیقت از او یک مرد خانواده‌دوست می‌سازد یا تن دادن به جوابی که خانواده‌اش را از تجربه‌ی یک غم بزرگ دور می‌کند؟

گیر کردن بین عشق و وظیفه در عصری که همه چیز از نظر علمی پیشرفت کرده است برای کامرون تصمیم دشواری به وجود می‌آورد. یکی از سکانس‌های عالی فیلم روبرو شدن کامرون با خودش است جایی که دچار فروپاشی احساسی می‌شود و نمی‌تواند خودش را کنترل کند. بعد با یک سوال بزرگ‌تر درگیر می‌شود: آیا کاری که می‌کند اخلاقی است یا عاشقانه؟ آیا دوست داشتن به این معنا است که به دیگران عشق و شادی هدیه دهیم یا او را با حقیقت تلخ و ویران‌کننده روبه‌رو کنیم؟ جایی کامرون به این نگاه می‌رسد که شاید وقتی کسی را دوست داریم بهتر است خودمان را از صمیم قلب فدای او کنیم.

فیلم به واسطه‌ی کندوکاو در گذشته و تصمیم سخت کامرون و تعلیق‌هایش، دلهره‌آور و پرکشش است اما با یک فیلم‌برداری آرام پیش می‌رود که این تضاد به خوبی در دل فیلم نشسته است. گویی همین تضاد به نوعی خودِ شخصیت اصلی یعنی همان کامرون را نشان می‌دهد. همان کامرون درون‌گرای مواجه‌شده با یک مسئله‌ی پرچالش و سخت.

فیلم «آواز قو» (۲۰۲۱) Swan Song اولین فیلم بلند بنجامین کلیری است. بنجامین کلیری یک جایزه‌ی اسکار برای یک فیلم کوتاه نیز دارد. فیلم کوتاه «لکنت» که در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه اسکار شد.

فیلم «آواز قو» با بازی‌های درخشان ماهرشالا علی و نائومی هریس ساخته شده است. جالب است بدانید این اولین فیلمی است که ماهرشالا علی در آن نقش اصلی را بر عهده دارد و برای اولین فیلم شخصیت اصلی، نقش چالش‌برانگیزی است. بازی ماهرشالا علی در دو نقش اصلی با جزئیاتی متفاوت، قابل تحسین است.

«آواز قو» با مسائل هویتی، صداقت و غم و سوگ دست‌وپنجه نرم می‌کند و با اجرای پیچیده و عمیقش درباره‌ی مسائل چیستی و کیستی انسان، رنگ و شکل قدرتمندی به خود می‌گیرد. فیلم که تمام می‌شود، در ذهن ما ادامه پیدا می‌کند. فیلم «آواز قو» همانطور که از نامش پیداست فیلم غم‌انگیزی است ولی از دریچه‌ی دیگری به سوگ نگاه می‌کند. راستی چه می‌شد اگر ما عزیزانمان را تا همیشه در کنارمان داشتیم؟

تمامِ ناتمامِ پالت

در اینجا می‌خواهیم گروه پالت را معرفی کنیم و آلبوم «تمامِ ناتمام» این گروه و آهنگ «نرو، بمان». گروه پالت یک گروه موسیقی تلفیقی ایرانی است. ویژگی کلیدی گروه «پالت» سازبندی آن است. سازهای گروه پالت کنترباس، کلارینت، آکوردئون، گیتار، ویولن‌سل را شامل می‌شود. خواننده‌ی این گروه امید نعمتی است. پالت اثر خود را با مشارکت اعضای خود با شش سلیقه‌ی متفاوت می‌آفریند که این باعث تنوع آن می‌گردد. ترانه‌های آثار پالت یا اشعار کلاسیک هستند یا امید نعمتی آنان را نوشته‌ است.

آهنگ «نرو، بمان» از آلبوم تمامِ ناتمام است که در سال ۱۳۹۵ منتشر شد. آهنگ‌های دیگر این آلبوم: لیلی جان، تمام ناتمام، صدایم کن و قاصدک نام دارد.

این آهنگ را می‌توانید در زیر بشنوید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top