بستن

نشست خبری فرماندار ۱ : گزارش نماینده دولت در هفته‌ی دولت

هفت برکه: در آستانه‌‌ی هفته‌ی دولت، طاهرزاده، فرماندار گراش در یک کنفرانس خبری با حضور سایت‌های خبری فعال گراش، گزارشی از عملکرد یک ساله‌ی خود را ارائه کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش هفت برکه: یکم شهریور ماه، طاهرزاده، فرماندار گراش در نشستی خبری با حضور مهندس محمدکاظم جعفری، معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، حجت عابدی، روابط عمومی فرمانداری و نمایندگانی از سایت‌های خبری هفت برکه و تابان و حضور مجازی پندری، ضمن ارائه گزارش عملکرد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

طاهرزاده در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به هفته‌ی دولت گفت:«ما در هفته دولت ۲۶ پروژه و طرح عمرانی داریم که در مجموع از این ۲۶ پروژه، ده پروژه در حوزه روستایی است و شانزده پروژه در حوزه شهری است. ما در این هفته، شانزده طرح را افتتاح خواهیم کرد و ده طرح کلنگ‌زنی می‌شود. مجموع کل اعتبارات پروژه‌ها در هفته دولت ۱۲۸ میلیارد تومان است. از این ۱۲۸ میلیارد تومان، ۲۶میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های افتتاح است و یکصد و دو میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های کلنگ زنی است. ۹۱ میلیارد تومان از اعتبارات در سطح حوزه روستایی و ۳۷ میلیارد هم در حوزه شهری هزینه خواهد شد و ۸۰ درصد از این اعتبارات از محل دولتی و ۲۰ درصد هم از اعتبارات خیرین و بخش خصوصی تامین شده است.»

حاشیه‌نشینی، موضوع دیگری بود که فرماندار به عنوان یکی از چالش‌های مهم شهر در بدو ورود خود از آن یاد کرد و گفت:«وقتی وارد این جا شدم یکی از موضوعات مهم بحث حاشیه‌نشینی بود که همه درگیرش بودند. البته مردم هم حق دارند. یک قطعه زمین ۲۰۰ متری دو میلیارد شده است. جوان‌ها و خانواده‌ها چیکار کنند؟ به اجبار رفتند حاشیه شهر.  چرا از روز اول که این حواشی ایجاد شده است مسئولین نیامدند ساماندهی کنند و یک راهکار بدهند؟ حدود شش آبادی در حاشیه شهر ایجاد شده است از جمله سلطان آباد، محمد آباد، باغ موسی، دبیری، تنگ حسین و آزادگان. ما آمدیم همه مسئولین را متقاعد کردیم همه پای کار هستند و از همه کمک گرفتیم و حتی از استان مدیر کل را آوردیم اینجا و تقاضا کردیم و نامه نوشتیم به آقای استاندار همه موضوعات را تشریح کردیم. بازدیدها و پیگیری‌ها با کمک همه عزیزان صورت گرفت و درآخر تصمیم بر این شد که سلطان آباد و محمد آباد تبدیل به یک روستا شود که ۹۰ درصد از کار انجام شده است فقط یک مرحله مانده آن هم تصویب در کارگروه زیربنایی است. اما باغ موسی و دبیری قرار شد از یک طرف در کمیسیون حمایت‌ها و کمیسیون ماده ۵ موضوع بررسی شود و نامه‌نگاری‌ها در شهرداری صورت گرفته و پیگیری‌‌ها در در استانداری انجام شده و قبول کردند که این را ببریم در کمیسیون ماده ۵ و وضعیت دبیری و باغ موسی هم تصویب شود و مردم راحت شوند. در این بین ما سعی کردیم اگر امکانات خدماتی و زیر بنایی دولتی مثلا گاز نیاز داشتند، مانع نشویم و با مسئولیت خودمان پاسخ مثبت را دادیم که گازکشی هم شده و علمک هم دم در خانه‌ها رفته است، ان‌شاالله مشکل انشعابات را هم به عنوان مشکل اساسی حل و فصل‌ش کنیم.»

جاده چک چک، تونل بالنگستان و مشکل محدوده مسائل دیگری بود که در گزارش عملکرد فرماندار عنوان شد:«طرح‌های بزرگ در حوزه شهرستان بود مثل جاده چک‌چک، تونل بالنگستان یا  محدوده که اولویت شهرستان بود. در بحث جاده چک چک حدود ۳۶ کیلومتر است که ۱۷ کیلومتر اول تقریبا رو به پایان است و پیمانکار دارد هفت ، هشت کیلومتر از ۱۷ کیلومتر اول را نهایی می‌کند و دیروز هم با هماهنگی مدیر کل راه و شهرسازی  از محل بازدید شد. خبر خوب این است که کد ماده ۲۳ با پیگیری‌هایی که دکتر حسین‌زاده، نماینده محترم انجام داده برای ۱۷ کیلومتر دوم گرفته شده است. ۴۵ روز قبل هم آقای رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس را هم دعوت کرده بود و آمدند اینجا بازدیدی داشتند از وضعیت جاده چک چک و تونل بالنگستان که وضعیت جاده چک چک وضعیت مثبتی بود و ما امیدواریم با اخذ کد ماده ۲۳ این راه حیاتی برای گراش بازگشایی شود.»

او در ادامه گفت:«دربحث تونل بالنگستان با پیگیری نماینده و مساعدت و نظر خاص استاندار، هم جاده چک چک و هم تونل بالنگستان جز مصوبات سفر استاندار قرار گرفت و پیگیری‌ها هم در سطح شهرستان و هم استان و هم ملی در حوزه‌های مختلف انجام شده است.»

طاهرزاده هنوز در موضع خود در رابطه با تغییر روسای ناکارآمد در سطح ادارات بود و گفت:« تغییراتی انجام دادیم در زمینه روسای ادارات، خانم فروزش را به عنوان اولین خانمی که مسئولیت سیاسی می‌گیرد، معرفی کردیم. تغییراتی در سطح ادارات به نفع مردم انجام دادیم و باز هم جاهایی که مطمئن باشیم اداراتی ضعیف هستند و کارآمدی لازم را ندارند و مورد نارضایتی عمومی است اقدام خواهیم کرد. رودربایستی با کسی نداریم و هر جا لازم باشد تغییرات را انجام می‌دهیم.»

او به حل مشکلاتی که در حوزه نان و نانوایی در سطح شهر بود اشاره کرد و گفت:«در زمان ورود ما دیدیم نانوایی‌های این شهر از هیجده نانوایی حوزه شهر، صبح‌ها هفده نانوایی تعطیل است. خود بنده با آقای مرادی، رییس جهاد هم تابستان و هم زمستان سرزده به نانوایی‌ها می‌رفتیم و زنگ می‌زدیم به رییس نانوایی که شما کجایید؟ می‌گفتند الان تعطیل است و ما جواب می‌دادیم که طبق آماری که دست ما است شما نباید تعطیل کنید برای چه تعطیل کردید؟ بحث فروش آرد هم بود. بحث کیفیت پخت هم بود. بحث بهداشت هم بود. بحث گذاشتن تابلو هم بود. بحث کمبود چانه هم بود. همه این‌ها را پیگیری کردیم و بالحمدالله امروز می‌بینیم یک برنامه‌ریزی خوبی است و تعطیلی صبح نانوایی‌ها را نمی‌بینیم و اگر گاهی اتفاق بیافتد، برخورد می‌کنیم و برای افزایش سهمیه نانوایان شهرستان تلاش می‌کنیم.»

فرماندار موضوع اتباع را نیز به عنوان یکی از معضلات شهرستان نام برد و گفت:«در این بین بحث اتباع هم از معضلات شهرستان بود. دو بار مدیران کل اتباع استانداری را آوردیم گراش و با هر دو مدیر کل جلسه گرفتیم. جلسه دوم در شورای تامین بوده با حضور نمایندگان نظامی و امنیتی یک برآورد خوبی انجام دادند دو طرح را ارائه دادیم و هر دو طرح مورد تایید مدیر کل محترم قرار گرفت.

طرحی که در شورای تامین تصویب کردیم این بود که آماری از منازلی که افاغنه در آن نشستند و ساکن هستند بگیرند و الحمدالله ما آمار را از طرق مقتضی گرفتیم و الان زمان آن است که آیین‌نامه دو هزار و هشتصد را اعمال کنیم یک آیین نامه فنی است که هر خانه‌ای که به اجاره می‌رود یک کد رهگیری برایش داشته باشند. یعنی یک نفر سرپرست خانوار باشد نه این که چند خانواده در یک خانه زندگی کنند و معلوم نباشد که چه کسی سرپرست است و آن خانه به چه کسی اجاره داده شده است. ما آیین نامه دو هزار و هشتصد را اعمال می‌کنیم که خانه مورد تایید باشد در غیر این صورت خانه با دستور قضایی پلمپ خواهد شد. و شرط دوم سکونت افاغنه این است که آن خانه به یک نفر در یک بنگاه و با یک کد رهگیری اجاره داده شود با این دو شرط آن خانه در اختیار فرد اتباع بیگانه قرار می‌گیرد و در غیر این صورت آن خانه با حکم قضایی  برعلیه صاحب خانه پلمپ می‌شود. با توجه به پیشرفت کار امیدواریم همشهریان عزیز کمک کنند این اتفاق مثبت بیافتد.»

طاهرزاده به جهش ۷۶ درصدی اعتبارات نسبت به سال قبل نیز اشاره کرد و گفت:«در بحث اعتبارات ما سال قبل نسبت به امسال یک جهش داشتیم و وضعیت اعتباراتمان بهتر شده است. سال قبل ۶۵ درصد میزان تحقق اعتبارات سالانه ما بود اما امسال اعتبارهای ما ۸۳ میلیارد است که ۷۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است و این از نقاط قوت است.»

او ادامه داد:«همچنین ما در این چند مدت دو بار سفر استاندار محترم آقای ایمانیه را به شهرستان داشتیم. یک بار در تیرماه ۱۴۰۱ و بار دوم در تیرماه ۱۴۰۲ که مصوبات خوبی نیز داشتیم. ۲۳ مصوبه در دور اول و ۸ پیشنهاد هم در دور دوم که هفته قبل استانداری بودم تقریبا این ۸ پیشنهاد مصوب و مورد تایید قرار گرفت. از ۲۳ مصوبه دور اول سفر استاندار ۶۵ درصد مصوبات اجرایی داشتیم. یعنی ما جز شهرستان‌های پیشرو هستیم چرا که شرط سفر دوم استاندار این است که ۵۰ درصد به بالا مصوبات سفرشان محقق شود. این شد که استاندار بار دیگر تشریف فرما شدند و همه این‌ها در جهت پیشرفت شهرستان است.»

فرماندار در بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری با ارایه گزارشی از میزان تسهیلات اشتغال ادارات و بنیادها گفت:«در بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری من یک آمار کلی بدهم از اداراتی که تسهیلات اشتغال به مردم دادند. بنیاد برکت؛ ۱۳ میلیارد، اداره ثبت؛ دو میلیارد و ششصد میلیون تومان، بنیاد شهید؛ هفت میلیارد و هشتصد میلیون تومان، اداره کار؛ یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان، کمیته امداد؛ ۲۸ میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون تومان برای ۹۹۹ نفر و اداره بهزیستی؛ ۵ میلیارد و دویست و سی و یک میلیارد تومان، جهاد کشاورزی؛ ۹۴ میلیارد تومان، بنیاد مسکن؛ ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون در حوزه اشتغال و کارآفرینی در سطح شهر و روستا به مردم تسهیلات دادند که جز موفقیت‌ها است.»

او در ادامه گفت:«در شهرک صنعتی هم مشکلاتی داشتیم که ما مشکل مخابرات و بهسازی و برق شهرک را با اعتبارات حل کردیم. ۱۶ هکتار هم در جهت توسعه شهرک به شهرک صنعتی گراش اضافه شده است و فقط مانده بحث آب که ۵۰ درصد مشکل حل شده است. در بحث اعتبار و تامین لوله و بحث پمپاژ و انشعاب هم موافقت شهرک صنعتی را گرفتیم که هزینه انشعاب را پرداخت کند و بحث پمپاژ هم برآورد قیمت شده و جز مصوبات سفر استاندار است. با آمدن مصوبه این هم ابلاغ می‌شود و برانیم و معتقدیم با همکاری همه دستگاه‌ها بحث آب شهرک صنعتی در اسرع وقت از محل آب سد سلمان که دارد از شهرستان عبور می‌کند تامین خواهد شد.»

فرماندار با بیان این که در حوزه کشاورزی نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم، گفت:«در سال گذشته احداث دو واحد گلخانه بزرگ داشتیم و یک واحد مرغداری شصت هزار قطعه‌ای که تقریبا نهصد و پنجاه تن در سال مرغ برای شهرستان تولید می‌کند و در ارد در مسائل واگذاری زمین واقعا کمک کردیم و الحمدالله الان در حال اجرا یا بهره‌برداری است. در مرکز ارد مرکز کشاورزی افتتاح شد و جالبتر از این که ما صد در صد افزایش تولید گندم در شهرستان داشتیم.»

طاهرزاده، برای گفتن از نقات قوت در بخش ورزش در یک سال گذشته، به این موارد اشاره کرد:«در زمینه‌ی ورزش ما حدودا شش زمین چمن مصنوعی در سطح شهرستان یا افتتاح کردیم و یا عملیات اجرایی انجام دادیم و زمین چمن مجموعه محبی هم چمن مصنوعی پهن شده هر چند نیاز به اتمام دارد از آقای حسین‌زاده تشکر می‌کنیم که از اعتبارات سال قبل در این زمینه کمک کرد.»

تصویب مخزن ده هزار متر مکعبی در گراش و آبرسانی به ارد، فداغ و زینل‌آباد از نقاط قوت در بخش آبرسانی در سال گذشته بود، طاهرزاده با بیان این موضوع ادامه داد:«در بحث آبرسانی با کمک قرارگاه محرومیت زدایی پایگاه سپاه امام حسن(ع) بحث آبرسانی به شهر ارد، زینل‌آباد و فداغ انجام شد. و نقطه قوت ما تصویب مخزن ده هزار متر مکعبی در شهر گراش است که وقتی مشکل قطعی آب از سد سلمان داریم این مشکل را جبران کنیم و چند روز شهر را نگه داریم. یک مخزن پنج هزار تایی و دو مخزن دو هزار و پانصدی نیز وارد مرحله مناقصه شده است و امیدواریم هرچه زودتر با انتخاب پیمانکار مشکل آب در سطح شهرستان حل شود.»

فرماندار کاهش تلفات جانی در حوزه درون و برون شهری را از جمله دستاوردهای اصلاح معابر در شورای ترافیک دانست و ادامه داد:«در بحث کاهش تلفات جانی در حوزه درون و برون شهری آماری که ما روز اول آمدیم واقعا آمار بالایی بود و جز معایب منفی شهر بود که با اصلاح معابر در شورای ترافیک و کمکی که معاونت فنی انجام داد ما الان وضعیت خوب و رضایت بخشی نسبت به سال قبل داریم و درصد تلفات ما کاهش چشمگیری داشته و شاید جز ۵ شهرستان اول استان هستیم. یکی از این تدابیر اصلاح میدان شهید برزگران بود که تتمه کار دارد انجام می‌شود.»

او به اقداماتی که در حوزه بنیاد مسکن نیز صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت:« اقدامات خوبی در حوزه آسفالت معابر و اجرای طرح هادی و استقرار آب شیرین کن در روستاها انجام شده است و حتی برق اورژانس روستای خلیلی که دچار مشکل شده بود با کمک بخشداری مرکزی و خیرین و کمک دولت حل شد. نقاط قوت ما در حوزه روستا؛ جاده فداغ- خلیلی بود که دو کیلومتر اول شروع شد و الان ۸ کیلومتر در حال انجام است و پیگیر هستیم حتی در مصوبات سفر استاندار پیشنهاد دادیم که به عنوان یک پروژه مهم در شهرستان به اتمام برسد.»

تغییر وضعیت دانشگاه آزاد از شرایطی که در حال تعطیلی بود و تبدیل این دانشکده به مرکز و همچنین جلسات پرسش و پاسخ و دیدارهای چهره‌ به چهره‌ی مردم با مسئولین برای بیان مشکلات از دیگر اقداماتی بود که فرماندار در این جلسه از آن صحبت کرد.

او در پایان گفت:«همه این اقدامات با کمک دوستان ما در شهرستان، استان، امام جمعه و نماینده محترم شوراها و شهرداران و دهیاران و خیرین و معتمدین و روسای ادارات و همکارانم در فرمانداری و مدیران کل ستاد اجرایی انجام شده است و از برکات نظام و خدمات دوره سیزدهم است.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top