بستن

چامۀ سی‌ام برای قطب‌الدین صادقی، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس

هفت‌برکه: سی‌امین شماره مجله ادبی «چامه»، ویژه زندگی و آثار دکتر قطب‌الدین صادقی، با شعرها و داستان‌هایی از شاعران و نویسندگان امروز ایران و جهان به‌تازگی در ۱۶۴ صفحه منتشر شده است.

دکتر قطب‌الدین صادقی در بخشی از یک گفت‌وگوی مفصل با چامه گفته است: «حدود شصت، هفتاد قطعه شعر دارم و در چند نمایش اخیرم نیز شعر را در نمایش وارد کردم. هرچند بیشترین جهت‌گیری قلم در راستای پژوهش است.» او در ادامه گفته است: «حقیقتش را بخواهید، من ده – پانزده تا نمایش‌های بزرگ و کلاسیک را گرفته‌ام و ضمن ترجمه حشو و زوایدشان را زده‌ام و مناسب اجرای صحنه در ایران شده است. به گونه‌ای دوباره‌نویسی کرده‌ام. علاوه بر اینها، حدود ۶۵ نمایش‌نامه نوشتم. نویسندگی در چارچوب نمایش‌نامه‌نویسی، مهارت عجیب و غریبی می‌طلبد که باید هم به درون آدم‌ها نفوذ بکنی. دنیای تخیلی‌شان، تردیدها، نفسانیات و عقیده‌هاشان را در ذهن داشته باشی و هم بدل حماسی و جدل‌شان با دنیای بیرون. فکر می‌کنم تنها جایی که این دو عنصر را بتواند به همدیگر جوش بدهد، نگاه شاعرانه است.»

ویژه‌نامه دکتر قطب‌الدین صادقی با آثار این هنرمندان در ۳۲صفحه انتشار یافته است: ایرج افشاری اصل، امید روحانی، کورش سلیمانی، اردشیر صالح‌پور، منصور خلج، سعید اسدی، شهرام کرمی، کیوان اسماعیلی  و صابر سعدی‌پور.

چامه این شماره، در چهار بخش داستان که سرپرستی آن را محمدجواد جزینی به عهده دارد، بخش شعر زمان که ضیاءالدین خالقی دبیری آن را به عهده دارد، بخش گپ و چامک انتشار یافته است.

در بخش داستان، فرهاد ریحانی (سفر)، اعظم آشتیانی (بیست‌سالگی)، الهام امیری (سیب سرخ شمیران)، عبدالرزاق گورنه (آخرین هدیه با ترجمۀ مهوش غلامی) آثار تازۀ خود را منتشر کرده‌اند.

همچنین در این شماره دوماهنامه، از هر شاعر پنج پرسش مطرح شده و آنها پاسخ داده‌اند: محمدباقر کلاهی اهری، هرمز علی‌پور، اکبر اکسیر،  نادر نیک‌نژاد، پرویز حسینی، مهری رحمانی، حسنا محمدزاده، محمد آشور، حسن فرخی، افسانه نجومی، محمد جانبازان، شهرام پوررستم، داوود ملک‌زاده، پیمان نوری، اکبر قناعت‌زاده، سمیه امینی‌راد.

شعرهای تازۀ این شاعران را در شمارۀ سی‌ام دوماهنامۀ ادبی چامه می‌خوانید: محمود معتقدی، اکبر  بهداروند، نادر نیک‌نژاد، علی مشکات، محمدعلی نیکومنش، اعظم کشاورز، حمید روزبان، محمد رضا دیری، علی محمودی، مریم نوروزی، فریبا صادقی‌پور، عزیزه خوش‌نصیب.

در بخش چامک که به شعر و ترجمه و گفتار اختصاص دارد، این نام‌ها جلب نظر می‌کند: عایشه بلحاج از مراکش،  محمد آدم از مصر، موسی بیدج، بسام الربابعه از اردن، حسن بعیتی از سوریه، عماد آل‌کثیر، مهدی میرآبی، عمران رحیمی‌فر  و اسکندر صالحی.

دوماهنامۀ ادبی چامه به مدیریت و سردبیری صادق رحمانی منتشر می‌شود. این شماره و شماره‌های پیشین مجله ادبی «چامه» را از فروشگاه‌های اینترنتی فیدیبو، طاقچه، جار و مگیران بخواهید.

صفحات اولیه چامه سی‌ام را به رایگان از اینجا دریافت کنید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top