بستن

سرانجام دیوار استادیوم

هفت‌برکه: پس از سال‌ها کشمکش، صبح دیروز دوشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ دیوار ورزشگاه شهدا در سمت خیابان شهیدان محقق تخریب شد.

به گزارش هفت‌برکه، در پی توافق شورای اسلامی شهر و شهرداری گراش با اداره اوقاف و امور خیریه، و با تصویب شورای تامین شهرستان گراش، دیوار استادیوم برای تعریض خیابان شهیدان محقق در حضور فرماندار، فرمانده انتظامی شهرستان، اعضای شورای ششم و شهردار گراش تخریب شد.

دانشور: از لحاظ قانونی، طرف ما اوقاف است اما ورزشی‌ها را هم در نظر داشتیم

دانشور، رییس شورای شهر گراش، در گفت‌وگو با هفت‌برکه گفت: «تعریض خیابان و زیباسازی این دیوار، درخواست چندین‌ساله‌ی شهروندان و اهالی خیابان شهیدان محقق بود که خدا را شکر موفق شدیم آن را به نتیجه برسانیم. این اقدام تداعی وحدت مسئولین نیز بود چون نماینده، فرماندار، امام جمعه، دادستان، اعضای شورا و شهردار و مردم همه روی این قضیه اتفاق نظر داشتند. در عین حال سعی کردیم دغدغه‌های جامعه‌ی ورزش را هم کاملا مد نظر داشته باشیم و در قبال این زمین‌هایی که از ورزشگاه کم می‌شود، امتیازات بسیار خوبی برای ورزش گراش و منطقه کسب کنیم.»

رییس شورا در مورد توافقی که با اداره اوقاف انجام شده است توضیح داد: «مالکیت این زمین‌ها با اداره اوقاف است و اداره ورزش و جوانان آنجا مستاجر است. الآن هم آن متراژ زمینی که می‌رود، دریافت‌کننده مبلغش اداره اوقاف است نه اداره ورزش و جوانان. با این حال، ما برای جامعه‌ی ورزش هم جنگیدیم. ما رفتیم با اداره اوقاف تفاهم‌نامه نوشتیم، از حاجی‌زاده تا صفرپور و الان آقای شکوهی. ما یک سال وقت گذاشتیم که برخی منتقدین و افراد مخالف را همراه و اقناع کنیم، برای این که سنبه‌ی ما پرزورتر شود و امتیازاتی که می‌شود گرفت بیشتر شود. ولی نخواستند. در نهایت هم گفتیم ما بر اساس قانون جلو می‌رویم.»

رییس شورا در توضیح تفاهم‌نامه با اداره اوقاف و امتیازاتی که برای جامعه ورزش در نظر گرفته شده است، گفت: «در سال‌های قبل، ۶۴۹ متر مربع در ورودی خیابان شهیدان محقق به ورزشگاه عقب‌نشینی داده بودند. میزان عقب‌نشینی جدید در خیابان شهید محقق هم ۱۴۰۱ متر مربع است. در مقابل، ما به میزان تقریبی ۹۰۰ متر مربع عقب‌نشینی برای تغییر کاربری به تجاری نیز برِ بلوار معلم در نظر گرفته‌ایم با اولویت اداره ورزش و جوانان. البته این قانون اوقاف است، ولی ما برای تاکید در تفاهم‌نامه هم آورده‌ایم که از لحاظ مالی به جامعه ورزش هم کمک بزرگی شود. علاوه بر این، دیوار نیز با بودجه‌ی شهرداری به شکل زیبایی بازسازی خواهد شد. از طرف دیگر، آقای مهندس حلیمی در اصلاح طرح تفصیلی نهایت همکاری با ما داشته‌اند تا سرانه‌ی کاربری ورزشی بیش از ۲۰ برابر کاربری موجود در ۴۰ سال گذشته در این طرح اضافه شود و در محله‌های مختلف به صورت متوازن تعریف شود.»

رییس شورا در مورد برآورد مالی این پروژه از طرف شهرداری نیز توضیح داد: «طبق محاسبه‌ی کارشناسان ما، اگر قرار بود عوارض تغییر کاربری به تجاری را از اداره اوقاف دریافت کنیم، نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان بود. بحث زیباسازی و روشنایی و مبلمان شهری در این خیابان را هم اضافه کنید. مهندسین طراح امروز برآورد هزینه کرده‌اند که جمعا احداث دیوار و جابه‌جایی تیر برق و لبه‌گذاری و… بیش از ۷ میلیارد تومان خواهد شد.»

شهردار: امتیازات این پروژه هم به ورزشی‌ها و هم به شهروندان می‌رسد

رییس اداره ورزش و جوانان و روسا و نواب هیات‌های ورزشی‌ ظهر روز دوشنبه ۲۹ مرداد، یعنی همان روز تخریب دیوار استادیوم، نشستی را در شورای شهر برنامه‌ریزی کرده بودند تا دغدغه‌های ورزشی‌ها را به گوش شورا و شهردار برسانند. گزارش این جلسه به صورت جداگانه در هفت‌برکه منتشر خواهد شد.

حلیمی، شهردار گراش، در این جلسه این توضیحات تکمیلی را در مورد این پروژه ارائه داد: «ما یک طرح به نام طرح مصوب شهری داریم که اولویت اول هر شهرداری است که آن را اجرا کند. در آن طرح تصویب شده است که این خیابان تبدیل بشود به یک خیابان ۱۸ متری. هیچ‌جایی هم گفته نشده است که این زمین متعلق به کیست. ما هم تصمیم گرفتیم که این طرح را اجرایی‌کنیم، در صورتی که طرف حساب ما فقط اداره اوقاف باشد. ورزش و جوانان آنجا مستاجر است. تفاهم‌نامه‌ای تنظیم کردیم و اداره اوقاف را ملزم کردیم که اگر ما خدماتی به شما می‌دهیم، یعنی حدود ۱۰۰۰ متر تغییر کاربری تجاری، جانب ورزشی‌ها را هم نگه دارید. ۱۳ میلیارد تومن هزینه این تغییر کاربری است.»

شهردار گراش در توضیح امتیازات این پروژه نیز گفت: «شما ببینید چه امتیازاتی برای شهروندان دارد. بچه‌های من و شما دانش‌آموزاند و در این خیابان تردد می‌کنند. بحث نبود پیاده‌رو و روشنایی و … اگر منطقی نگاه کنیم کار بسیار بزرگی شده است. چهره‌ی شهر و استادیوم ورزشی تغییر می‌کند. این دیوار درخور این مردم و این شهر و این مجموعه ورزشی نیست. امروز طرحی که ما دادیم اجرا بشود چندین برابر هزینه این دیوار موجود است. این را هم به زودی شروع می‌کنیم. شما در آینده متوجه می‌شوید که چه خدمتی به شما شده است.»

علیرضا دانشور در انتها گفت: «امروز سه‌شنبه گروهی به نمایندگی از اهالی خیابان شهیدان محقق و محله بندوشیخ به شورا مراجعه کردند و از این اقدام شورا و شهرداری تشکر و قدردانی کردند.»

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

  1. هنرشون همینه
    اینا که برای ساختن نیومدن
    البته یه هنر دیگر هم دارند
    اونم
    بستن راه مردم و سرعت گیرهایی که هیچ جا نیست
    ولی در کراش فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top