هفت‌برکه: با مصوبه شورای شهر گراش، خیرین و ادارات دولتی تا پایان سال ۱۴۰۲ فرصت دارند از ۴۵ درصد تخفیف برای صدور پروانه ساختمانی و یا گرفتن پایان کار در تمام پروژه‌های خیریه  استفاده کنند.

علیرضا دانشور، رییس شورای اسلامی شهر گراش، در گفت‌وگو با هفت‌برکه گفت: «این کاهش عوارض برای پروژه‌های عام‌المنفعه است یعنی پروژه‌هایی که با هر کاربری به مردم خدمات‌ می‌رسانند. هدف ما از این کاهش ۴۵ درصدی عوارض در واقع کمک و حمایت از خیرین در جهت حمایتی است که آن‌ها از مردم دارند. تشخیص و تایید قرار داشتن پروژه‌ها در دسته‌ی عام‌المنفعه بر عهده‌ی شورای اسلامی شهر گراش است.»

دانشور مورد خواسته خیرین برای عدم پرداخت عوارض شهرداری گفت: «برخی از عزیزان خیر توقع داشتند و دارند که در پروژه‌های خیریه عوارض شهرداری صفر باشد اما شورا و شهرداری موظف است در چارچوب قانون اقدام کند و نمی‌تواند از قانون تخطی کند. این موضوع باعث می‌شود برخی از خیرین ساخت پروژه را رها کنند و یا برای پایان کار و گرفتن سند اقدامی نکنند و پروژه نیمه‌کاره بماند. ما برای تایید این تخفیف ۴۵ درصدی چندین بار به استانداری سفر کردیم و خوشبختانه توانستیم بی‌سابقه‌ترین تخفیف تا به امروز را بگیریم و منتظریم ببینیم خیرین با هموار شدن راه استقبال خواهند کرد یا نه؟»

رییس شورای شهر گراش گفت: «افرادی مانند خال زینل که پروژه‌های خیریه شخصی می‌سازند و ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش و علوم پزشکی هم هستند که بسیاری از ساختمان‌های آن‌ها خیرساز است ولی پایان کار ندارد. این موارد شامل تخفیف عوارض می‌شود. این مصوبه البته علاوه بر تخفیف عوارضی است که مثلا برای پروژه‌های آموزشی یا درمانی نسبت به پروژهای تجاری وجود دارد.»

او در جواب به این سوال که آیا این موضوع باعث کاهش درآمد شهرداری نمی‌شود؟ گفت: «واقعیت این است که ما یک سری مقاومت‌ها از ترس این کاهش درآمد در شهرداری داشتیم اما به اعتقاد ما بالعکس این مصوبه عامل افزایش درآمد شهرداری خواهد شد. دلیل آن این است که خیلی از پروژه‌ها به دلیل عوارض، معوق مانده است و کسی برای اتمام آن قدمی برنمی‌دارد یا خیرین بزرگواری هستند که صفر تا صد هزینه را انجام می‌دهند و گرفتن پایان کار را تحویل ارگان دولتی می‌دهند که آن ارگان دولتی از پس پایان کار برنمی‌آید یا عزمی در آن نیست یا چون خیرساز است کسی با آن کاری ندارد. در هر صورت این کاهش عوارض انگیزه و تحرکی ایجاد خواهد کرد برای پروژه‌هایی که معوق مانده است و در واقع کمکی به خیر و ارگان خیریه است که بیایند و عوارض بدهند و پروانه صادر شود و سند بگیرند و این تحرک باعث افزایش درآمد شهرداری نیز خواهد شد.»

رییس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت عوارض ساختمان دولتی از طریق اوراق مشارکت گفت: «در سال‌های قبل دولت مصوبه‌ای داشت که پروانه همه ساختمان‌های دولتی با اوراق قرضه دولتی انجام شود اما تا امروز از این طرق هزینه‌ای به حساب شهرداری نیامده است و بدهی دولت روی بدهی اضافه می‌شود. بعضی ارگان‌های دولتی این قدر زحمت به خودشان نمی‌دهند که حتی کاغذبازی اداری را انجام دهند که پروژه‌ها به عنوان بدهی دولت ثبت شود. برخی ارگان‌ها این قدر تنبل هستند که حتی در این مورد همکاری ندارند و در نهایت مبلغی هم جذب نشده است.»

دانشور در مورد پیگیری برای پایان کار ساختمان‌های دولتی گفت: «هزینه صدور پروانه و پایان کار این ساختمان‌ها هر سال به‌روزرسانی می‌شود و مبالغ بالاتر می‌رود. اما اقدامی در این زمینه نشده است. تنها تورم لحاظ می‌شود ولی ریالی جذب نشده است. من دو روز پیش تهران بودم و در سازمان برنامه و بودجه هم موضوع را مطرح کردم اما جوابی که شنیدم این بود که فعلا در اولویت نیست و دولت مسائل مهم‌تری دارد.»

تخفیف ۴۵ درصد عوارض ساختمانی از ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شده است و تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ مهلت دارد.

Sakhteman Maskan