هفت‌برکه: طبق دستورالعمل کشوری، بعد از این اورژانس‌ ۱۱۵ مسئولیتی در قبال استقرار در مراسم و برنامه‌های سازمان‌ها، ادارات، و مراکز ورزشی و آموزشی ندارد.

ناصر دلخوش، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس گراش، در گفت‌وگو با هفت‌برکه با اعلام این خبر گفت: «وظیفه اورژانس خدمات‌رسانی به آحاد مردم به صورت رایگان در موارد اورژانسی است. این نامه از سازمان اورژانس کشور صادر شده است اما پیش از این نیز این دستورالعمل وجود داشته که اجرایی کردن آن و عدم پذیرش درخواست‌های استقرار در برخی مسابقات ورزشی حواشی نیز در برداشت.»

او با تاکید به روی این موضوع که مسئولیت اصلی اورژانس، خدمات‌رسانی در بحران‌ها و مواقع اورژانسی است، ادامه داد: «این دستورالعمل برای ما صادر شده که به کل ادارات و کسانی که درخواست استقرار دارند، ابلاغ کنیم که آگاه شوند. در این دستورالعمل صراحتا ذکر شده که ما در شرایط خاص و آن هم با دریافت مبلغ مشخص شده، امکان خدمات‌رسانی در برنامه‌ها و مراسم‌های غیر ملی و غیر اورژانسی داریم. اما اگر کسی باز اصرار بر استقرار داشت، ما با شرط استفاده از نیروهای رزرو که تمایل به همکاری دارند و همچنین استفاده از آمبولانس‌های پشتیبان اجازه استقرار و خدمات‌رسانی به آن‌ها را داریم.»

دلخوش در توضیح دلیل این تصمیم‌گیری از سوی سازمان اورژانس کشور، گفت: «خدمات‌رسانی به مردم در هیچ ساعتی نباید متوقف شود. وظیفه اصلی ما کمک و نجات جان مردم در مواقع اضطراری است. طبق دستورالعمل ما موظف هستیم در مراسم‌های ملی مانند ۲۲ بهمن، تاسوعا، عاشورا، اربعین، نوروز و مراسم‌هایی با جمعیت انبوه خدمات‌رسانی کنیم. اما در برنامه‌های محدود، غیر ملی و محله‌ای مانند برگزاری کنکور یا مسابقات ورزشی با وجود این که برای  آن‌ها حضور اورژانس الزامی است، ما وظیفه‌ای در این زمینه نداریم و می‌توانند از آمبولانس‌های خصوصی، آمبولانس شرکت نفت یا آمبولانس درمانگاه غیر دولتی استفاده کنند. و یا در صورت اصرار، اگر ما دارای نیروی رزرو و داوطلب و همچنین اورژانس پشتیبان بودیم، با پرداخت هزینه‌ی تعیین‌شده، امکان خدمات‌رسانی خواهیم داشت. ما از لحاظ داشتن آمبولانس مشکل چندانی نداریم، هر چند اسقاطی و فرسوده است. مشکل اصلی ما نداشتن نیرو است.»

او در ادامه گفت: «در صورت حضور شخصیت ملی، اگر با استقبال مردمی همراه بود و در شورای تامین فرمانداری نیز مصوب شده باشد، جزو قاعده خدمات‌رسانی در مراسماتی با انبوه جمعیت محسوب می‌شود و امکان خدمات‌رسانی داریم.»

در دستورالعمل استقرار آمبولانس اورژانس پیش بیمارستانی آمده است: نظر به درخواست‌های متعدد سازمان‌ها و ادارات مبنی بر استقرار آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستانی در محل برگزاری مسابقات ورزشی، سفرهای مسئولین به استان‌ها و شهرستان‌ها، همایش‌ها و تجمعات و… به اطلاع می‌رساند؛ مسئولیت ذاتی اورژانس ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به آحاد مردم و نیازمندان می‌باشد.

«با توجه به کمبود امکانات و محدودیت‌های اورژانس پیش بیمارستانی در ارائه خدمات، خارج نمودن آمبولانس از چرخه عملیات، جهت استقرار برای تامین درخواست‌های فوق الذکر باعث کاهش ماموریت‌های اورژانس و افزایش نارضایتی مددجویان و مردم عزیز می‌گردد و در موارد متعددی به علت نبود آمبولانس و حضور در استقرار و عدم اجابت درخواست‌های مددجویان باعث بروز مشکلات و حتی تلفات جانی شده است.

«هر گونه همکاری و درخواست استقرار بین بخشی با استفاده از نیروهای خارج از شیفت و لجستیک رزرو با پرداخت حق الزحمه مقرر شده به پرسنل از سوی درخواست‌کنندگان و در صورت صلاحدید از طریق معاونت توسعه دانشگاه یا دانشکده بلامانع است.

«هزینه استقرار آمبولانس پیش بیمارستانی، هر دو ساعت اول استقرار، ۹۹۳۸۵۰ تومان و به ازای هر ساعت مازاد بر ساعت پایه، ۱۲۴۴۰ تومان معین شده است.»

14020514 Emergency Ambulance