بستن

عکس‌های رایگان از ستارگان در نمایشگاه تیرگان اهواز

هفت‌برکه: دو عکس آسمان شب از علی رایگان در نمایشگاه گروهی عکس تیرگان در اهواز به روی دیوار رفت.

به گزارش هفت‌برکه، این نمایشگاه عکس با حضور ۳۵ عکاس از ۱۶ تا ۲۱ تیرماه در گالری ریم اهواز برگزار شد. این اولین حضور علی رایگان، هنرمند جوان گراشی، در یک نمایشگاه عکس است و خودش هم این را یک مشکل و معضل می‌داند. او در مورد آشنایی‌اش با این نمایشگاه می‌گوید: «در این مدت، می‌گشتم که هر جا انجمن و نمایشگاهی هست، عکس‌ها را بفرستم. تا این که به فراخوان این نمایشگاه برخوردم و موضوعش هم آزاد بود. من هم دو تا از عکس‌های آسمان شب را که تازه ادیت کرده بودم، فرستادم. توقع هم نداشتم که عکسم روی دیوار برود. ولی یک هفته بعد پیام دادند که مشخصات را بفرستید و بعد هم برای مراسم افتتاحیه دعوت شدیم.»

هر دو عکسی که از علی رایگان در نمایشگاه قاب گرفته شد، در سال گذشته گرفته شده بود. او توضیح می‌دهد: « عکس اول عکسی از رد ستارگان بالای دروازه ملل تخت جمشید است. عکس دوم هم عکس دور قطبی از یک کاروانسرای قدیمی است که اسمش را نمی‌دانم و کنار کارخانه آسفالت در اناغ قرار دارد و حدس می‌زنم که مربوط به زمان قاجار یا صفویه است. تاکنون چند عکس از این محل ثبت کرده‌ام.»

او استقبال از نمایشگاه را هم بالاتر از حد انتظارش توصیف می‌کند، هرچند از شکل برگزاری نمایشگاه رضایتی ندارد: «نمایشگاهی که در اهواز برگزار می‌شود نسبت به نمایشگاه‌های شیراز و تهران از نظر هنری قابل مقایسه نیست. اولین چیزی که باعث تعجب من شد این بود که تعداد عکاسان و تعداد عکس‌ها زیاد بود و مجبور شده بودند عکس‌ها را با سایز کوچک بزنند. بعضی از عکاس‌ها شناخته‌شده بودند ولی معلوم بود که نمایشگاه بیشتر جنبه‌ی معرفی عکاس‌ها را داشت. با این که عکس‌ها خوب بود، ولی خود نمایشگاه و مکان آن و نورپردازی و سیستم سرمایش و ترتیب و نظم عکس‌ها اصلا خوب نبود. با این حال، بازدید در همه‌ی روزهای نمایشگاه فراتر از تصور بود. شب اول افتتاحیه که آنقدر شلوغ بود که جای ایستادن نبود.»

رایگان در جواب این که چرا خودش نمایشگاه انفرادی برگزار نمی‌کند، می‌گوید: «اول بگذارید ده سالی عکاسی کنم، بعد!» اما با برگزاری نمایشگاه عکس گروهی در گراش کاملا موافق است: «از یک نظر، برگزاری نمایشگاه را با گراش مقایسه می‌کردم. من در سوگواره عکس عاشورایی در گراش در سال‌های گذشته، در میان بچه‌های برگزارکننده و اجرایی و حتی داوری هم بوده‌ام. نمایشگاه‌گردانی در نمایشگاه‌های عکس جواد آب‌افکن و علی افشار را هم دیده‌ام که خیلی سطحش بالا بود. ما روی نمایشگاه‌های عکس وقت زیادی می‌گذاریم. عکاسان خوب زیادی هم داریم. باید برگزاری نمایشگاه عکس گروهی در گراش جا بیفتد. من به عنوان یکی از کوچکترین عکاسان گراش، اگر یک نمایشگاه آزاد گروهی باشد، شرکت می‌کنم.»

با این که رایگان پیش از این در نمایشگاه عکس دیگری حضور نیافته است، اما از سال ۱۳۹۶ به این سو در تمام دوره‌های سوگواره عکس عاشورایی حضور داشته و موفق به کسب مقام هم شده است: در سال ۱۴۰۱ مقام اول، در سال ۱۴۰۰ مقام دوم، و در سال ۱۳۹۹ مقام سوم. خودش می‌گوید: «اگر از آن طرف نگاه کنید، سیر صعودی داشته‌ام. این تاثیری است که حضور در نمایشگاه و مسابقات روی کار آدم می‌گذارد.»

چند عکس دیگرِ علی رایگان از رد ستارگان در ابتدای سال ۱۴۰۲ در هفت‌برکه منتشر شد (اینجا).

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top