بستن

برنامه میان مدت و بلند مدت آبفا برای تامین آب فداغ

هفت‌برکه: در بخش سوم مصاحبه با مهندس علیپور رییس آبفای گراش از او در مورد آخرین وضعیت تامین آب بخش مرکزی پرسیدیم. علیپور می‌گوید در کوتاه مدت بسیج سازندگی باید آب شیرین‌کن فداغ را آماده کند. در میان مدت خط انتقال جدیدی از خلیلی تا صحرای باغ کشیده می‌شود ولی در نهایت آب بخش مرکزی گراش باید از خط دوم سد سلمان تامین شود. 

البته در روزهای اخیر خبر در خواست بیرم و فداغ برای تامین آب شرب از خط انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی نیز منتشر شد. درخواستی که می‌تواند یکی از گزینه‌های بخش مرکزی و ۵ بخش دیگر جنوب فارس برای خروج از تنش آبی باشد.

هفت برکه: در کلنگ‌زنی پروژه آب شیرین کن در شهریور سال گذشته گفته شده که تا دهه فجر افتتاح می‌شود، بفرمایید آب شیرین کن فداغ تا چه مرحله‌ای است؟

علی‌پور: این جمله را خیلی مغرضانه دوستان برداشت کردند. خودم من در کلنگ‌زنی صحبت کردم و جمله من مشروط بود. چون پروژه جز تعهدات بسیج سازندگی بود و زیر نظر قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) زمانی که کلنگ‌زنی انجام می‌شد گفتم؛ امیدوارم با ورود مجموعه قرارگاه سازندگی سپاه پروژه‌هایی که داریم با این اعتبارات کلنگ زنی می‌کنیم در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد و این پروژه که در هفته دولت کلنگ آن را می‌زنیم در دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

متاسفانه با رشد تورم و تغییر قیمت‌های نجومی که به وجود آمد بسیج سازندگی نتوانست تعهدات سال ۱۴۰۱ را صد در صد عملیاتی کند. پروژه‌ها به قوت خود باقی است و اعتبارات ۱۴۰۲ محرومیت زدایی فارس ابلاغ شده و نزدیک به ۶۰ درصد تخصیص‌ها انجام شده است. این پروژه دوباره دارد استارت می‌خورد و در مجموعه‌ی فداغ اولین پروژه‌ای که اجرا می‌شود ان شاالله احداث همین پروژه است.

هفت برکه: با توجه به این که طرح انتقال آب از سد سلمان به بخش مرکزی در مرحله اولیه است و احتمالا مدت زیادی طول خواهد کشید، آیا برنامه‌ای برای تعویض خط انتقال فعلی ندارید؟

علی‌پور: خیر. چون تامین منابع برای تعمیر خط انتقال با طول حدود ۵۰ کیلومتر از لحاظ صرفه اقتصادی برای آبرسانی به روستاها، مقرون به صرفه نیست و توجیه ندارد. طبق برنامه‌ریزی که انجام شده است باید خط جدیدی احداث شود یعنی همین خط موجود بماند و خط جدیدی احداث شود.

خط لوله فعلی آب را از سمت عماد شهر  تا روستای خلیلی می‌رساند و خط آبرسانی سد سلمان برعکس از خلیلی به عماد شهر می‌رسد و جنس و سایز لوله بر اساس آزمایش‌ها و طراحی‌هایی که انجام شده تغییر می‌کند.

در برنامه‌ریزی‌های میان مدت، قرار است که خط انتقال از سمت خلیلی یا عماد شهر شروع به اجرا شود. زمانی که خط ۵۰ درصد پیشرفت داشته باشد می‌توانیم آب‌های چاه‌ها را به خط جدید تزریق کنیم تا زمانی که آب سد خط دوم پروژه به اتمام برسد و آب سد در این خط اجرا شود.

هفت برکه: تا رسیدن خط انتقال دوم سد سلمان چه راهکاری برای حل مشکلات آب در بخش مرکزی دارید؟ 

علی‌پور: برای رفع مشکل مجموعه فداغ پارسال کارهای خوبی انجام دادیم دو چاه‌ مجموعه عماد شهر کف شکنی شد و نزدیک به ۸ لیتر بر ثانیه ظرفیت تولید آب ما بیشتر شد و ۴ کیلومتر شبکه توزیع روستایی بخش مرکزی بهسازی و بازسازی انجام دادیم. تمام پمپ‌ها و منصوبات چاه‌های مجموعه فداغ چاه شماره ۱و ۲ و ۳ و ۴ تعویض شد.

الان با کمبود آب در بخش مرکزی مواجه نیستیم و تا امروز مشکل خاصی نداشتی. همچنین خیری محترمی ورود کرد و دارد کمک می‌کند به مجموعه. جانمایی چاه آهکی را در فداغ انجام دادیم و یک سری مشکلات اداری داریم که آن را دنبال می‌کنیم که حل شود و امیدواریم ظرف یک ماه آینده حفر چاه جدید را شروع کنیم.

هفت برکه : حفر چاه جدید در محدوده روستای فداغ است؟

علی‌پور: چالش ما بر سر همین است. سفره آهکی که داریم در مجموعه بخش مرکزی است. فقط مشکلی که دارد بُعد مسافت آن است جایی که ما می‌توانیم از لایه آهک، آب را استخراج کنیم تا نزدیکترین تاسیسات، نزدیک شش کیلومتر فاصله است. حفر چاه به صرف تنهایی فایده ندارد زمانی این حفر به درد می‌خورد که ما بتوانیم آب را وارد شبکه کنیم و مردم از این آب بهره‌مند شوند.

هزینه حفر چاه آهکی امروز می‌شود ایکس ریال و از طرف دیگر اجرای شش کیلومتر خط برقرسانی و خط انتقال چاه تا شبکه موجود می‌شود ایکس به توان ۵.  یک نقطه دیگر پیدا کردیم در همان نزدیکی لایه آهک است با همان ظرفیت برداشت، ولی خارج از محدوده جغرافیای شهرستان گراش است. داریم رایزنی می‌کنیم اگر امکانش به وجود بیاید در آن نقطه حفر را انجام دهیم که با فاصله کمتر از هزار متر هم برق‌رسانی و هم خط انتقال را انجام دهیم. اگر به سرانجام برسد هم در هزینه‌ها بسیار صرفه‌جویی می‌شود و هم در زمان کمتری مردم می‌توانند از این آب بهره‌مند شوند.

هفت برکه:به نظرتان ادغام آبفا شهری و روستایی به افزایش کیفیت خدمات کمک کرده است و حرکت درستی بود؟

علی‌پور: حرکت درستی بود. چون خدماتی که در شهرها می‌شد، رسیدگی‌هایی که در شهرها وجود داشت و اداراتی که مستقر بود از لحاظ کیفیتی خیلی بهتر از خدماتی بود که در روستاها انجام می‌شد. و از طرفی شبکه گاز و برق یک شبکه سراسری است و تنها آب، جزیره‌ای است.

تنها مشکلی که بعد از یک پارچه شدن آبفای شهری و روستایی به وجود آمد، این بود که، در مصوبه اول و طرحی که قرار بود عملیاتی شود، اعتبارات پروژه‌های آبفای روستایی که یک شرکت کاملا دولتی بود قرار بود از اعتبارات ملی تامین شود در ابلاغ اولیه قرار بر این بود که اعتبارات پروژه‌های روستایی سطح کشور و اعتبارات ملی که به آن تخصیص داده شده تا دو سال بعد از ادغام همچنان ادامه داشته باشد. ولی متاسفانه اسفند ۹۹ بعد از ادغام یکپارچه‌سازی کلیه اعتبارات ملی پروژه‌های روستایی حذف شد.

این موضوع باعث شد آبفا با چالش مواجه شوند و در خدمات‌رسانی کندتر شوند. و بازدهی مد نظر در پروژه یکپارچه سازی بود طبق پیش‌بینی‌ها، نمود پیدا نکرد.

ولی حالا با گذشت حدود ۲ سال و نیم از این اتفاق همه آبفاها، وضعیت متعادلی پیدا کردند و خدمات و رسیدگی بهتر می‌شود ولی ای کاش این اعتبارات تزریق می‌شد که ما الان نشینیم فکر کنیم برای مجموعه بخش مرکزی باید برنامه‌ریزی بلند مدت و میان مدت داشته باشیم در صورتی که ما اگر اعتبارات تزریق شده بود در دو سال گذشته پروژه‌ها عملیاتی شده بود و امروز روستایی در سطح کشور یا استان نداشتیم که بخواهد با تنش آبی مواجه باشد.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top