بستن

درگذشت امام جمعه اوز

هفت‌برکه: شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده پس از ۲۰ سال مسئولیت امام جمعه اوز در سن ۷۷ سالگی درگذشت .

به گزارش هفت‌برکه شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده پس از ۲ سال تحمل بیماری سرطان، ظهر امروز ۲۶ خرداد در سن ۷۷ سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان گراش دار فانی را وداع گفت.

بر اساس زندگی‌نامه‌ای که عبدالرحمن عبدالله‌پور  در پسین اوز نوشته است. عبدالعزیز سال ۱۳۲۵ در خانواده حاج ملا عبدالقادر در اوز متولد شد. او بعد از فراگیری دروس مقدماتی علوم دینی در مکتب‌خانه و اتمام دوره شش ساله ابتدایی در شهر اوز سال ۱۳۳۹ راهی بندرلنگه شد. او تا سال ۱۳۴۶ در بندرلنگه در مدرسه سلطان‌العلما زیر نظر شیخ محمدعلی خالدی تحصیل کرد. او بعد از سال اقامت در اوز، سه سال نیز در راس‌الخیمه به تحصیل علوم دینی مشغول شد.

ادامه تحصیلات شیخ عبدالعزیز در مدینه منوره بود که از سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۶۳ در این شهر  فقه و احکام اسلامی خواند و با مدرک فوق‌لیسانس از دانشگاه اسلامی مدینه منوره این شهر را ترک کرد. 

در طی مدت تحصیل در بندرلنگه، راس‌الخیمه و مدینه هرگاه شیخ امکان بازگشت به شهر خود را داشت، حتما این فرصت را غنیمت شمرده و کلاسهایی را برای بزرگسالان شهر برپا می‌کرد. شیخ عبدالعزیز سه سال پس از ورود به مدینه منوره در سن سی سالگی ازدواج کرد که حاصل آن چهار فرزند است. 

با بازگشت به ایران در سال ۱۳۶۳، قاضی‌زاده ۷ سال به تدریس در مدرسه صدرالاسلام بندرخمیر مشغول بود و در سال ۱۳۷۰ شیخ به زادگاه خود شهر اوز بازگشت و در کنار استادش حاج شیخ محمد فقیهی، امور دینی مردم را ساماندهی می‌کرد. در این سال‌ها او نقش معاون و همکار امام‌جمعه و مفتی شهر را انجام می‌داد و سپس از همان سال ایراد خطبه‌های جمعه را نیز برعهده داشت.

شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹ مدیریت مدیریت مدرسه عالی علوم دینی احمدیه را بر عهده داشت و پس از فوت حاج شیخ محمد فقیهی در سال ۱۳۸۲ مسئولیت امام جمعه  اهل سنت اوز به او واگذار شد. 

قاضی‌زاده در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهر اوز نیز حضور بسیار پررنگ داشت و به عنوان هیئت امنا با بیشتر مراکز علمی و فرهنگی اوز همکاری داشت. جایگاه علمی او باعث شد که به عضو هیئت فتوای اهل سنت و جماعت جنوب ایران قرار گیرد. 

به نوشته پسین اوز امام جمعه اوز بارها به عنوان روحانی کاروان حج، عازم سرزمین وحی شده بود و به مانند شیخ محمد فقیهی امام جمعه پیشین اوز، نقش مهمی را در وحدت و همگرایی منطقه عهده‌دار بود. همین امر باعث شد تا به دعوت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و در این زمینه، سفرهایی را به اندونزی، لبنان، سوریه و تانزانیا داشته باشد؛ تا نقش پررنگ تری را در عرصه‌ی وحدت فرامنطقه‌ای نیز بر عهده بگیرد.

قاضی‌زاده صاحب ۷ جلد کتاب در زمینه احکام اسلامی است. 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top