بستن

با تزریق بودجه، ساخت تونل بالنگستان جان گرفت

هفت برکه: ۱۲ پس از شروع عملیات ساخت تونل شهدای خلیج فارس، تکمیل این پروژه به دلیل کمبود منابع مالی به کندی پیش می‌رود. احداث این تونل گردنه خطرناک بالگستان را حذف خواهد کرد. 

به گزارش هفت‌برکه با پیگیری حسین حسین‌‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بهمن ماه سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان برای خارج شدن تونل بالنگستان از  رکود، به ساخت این پروژه اختصاص یافت. پنج ماه بعد در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ در بازید مهندس حسین‌زاده و محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر پرداخت شدن ۲۰ میلیارد از ۵۰ میلیارد تزریق شده، وعده‌ی پرداخت شدن ۳۰ میلیارد تومان دیگر این بودجه نیز به حسین‌زاده و طاهرزاده فرماندار شهر داده شد.

تعیین زمان اتمام این پروژه همچنان وابسته به تزریق و محقق شدن بودجه و سرعت کار پیمانکار است. حسین‌زاده پیش‌بینی می‌کند در صورت تزریق بودجه، در کمتر از دو سال آینده این پروژه به پایان کار خود می‌رسد و رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است به دلیل داشتن پیمانکار خوب اگر بودجه تزریق شود این زمان ممکن است به یک سال یا کمتر از آن نیز برسد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش دیروز، ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ حسین حسین زاده نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم و خفر و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، محمود طاهرزاده فرماندار گراش، حسن شبانی، مدیر کل راه و شهرسازی لارستان، فرماندهان نظامی و انتظامی شهرستان، اعضای شورای اسلامی شهر گراش، ارد و دهستان فداغ، آغصه و زینل آباد و جمعی از معتمدین و اقشار مختلف مردم روستاهای بخش ارد و مرکزی، با بازدید از تونل شهدای خلیج فارس، از نزدیک در جریان مشکلات و روند پیشرفت این پروژه، قرار گرفتند.

رییس کمیسیون عمران مجلس: جاده ورودی و خروجی هم باید به مناقصه برود

دکتر محمدرضا رضایی، با اشاره به این که تونل بالنگستان یکی از اولویت‌های دکتر حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده و به دعوت او در محل حاضر شده است، گفت:«با پیگیری‌هایی که آقای حسین‌زاده انجام دادند،مرحوم رستم قاسمی، وزیر وقت دستور دادند منابعی از سازمان راهداری به این پروژه تزریق شود. با پیشرفت کار حتما این منابع افزایش هم پیدا می‌کند. در مرحله اول ۵۰ میلیارد تومان که قرار شد پرداخت شود که حدود ۵۰ درصد این بودجه پرداخت شده و مابقی در همین سفر پیگیری می‌کنیم که پرداخت شود.»

او با اشاره به این که برای ادامه کار باید منابع دیگری به پروژه تزریق شود، ادامه داد:«بعد برگشت به تهران تلاش ما این است منابع مابقی پروژه هم تامین شود. من فکر می‌کنم چون پروژه، پروژه مهمی است و خیلی در کاهش تصادفات و کوتاه شدن زمان سفر مهم است لازم است کمک کنیم پروژه تمام شود هم سازمان راهداری هم مجموعه شرکت ساخت باید کمک کنند من دنبال می‌کنم و مهندس حسین‌زاده مصمم است کار دنبال شود.»

رضایی با بیان این که این پروژه دوازده سال پیش شروع شده و خیلی لاک پشتی و کند پیش رفته است، گفت:«پیمانکار قبلی رفت و پیمانکاری جدیدی مشغول به کار است این پیمانکار یکی از پیمانکاران خوب کشور است باید کمکش کنیم و منابع به او تزریق کنیم خود پیمانکار هم ان‌شاالله جدی‌تر عمل کند. فکر می‌کنم الان پروژه در مسیر خودش قرار گرفته الان با تاخیر ۱۲ ساله بالاخره در مسیر درستی می‌رود و باید تلاش کنیم منابع آن را کامل کنیم.»

او با تاکید بر تزریق ۵۰ میلیارد تومان برای ساخت این پروژه ادامه داد:«من به عنوان رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قول می‌دهم که منابع تامین شود. از ۵۰ میلیارد تومان تزریق شده ۲۰ تومان پرداخت شده و ۳۰ تومان دیگر مانده تلاش می‌‌کنیم این ۳۰ تومان هم به سرعت پرداخت شود و مابقی هم به صورت وضعیت پیمانکار بستگی دارد و متناسب با پیشرفت کار می‌گوییم منابع را تامین کنند. تلاش داریم پروژه تعطیل نشود، چون پیمانکار خوبی است و توان مالی خوبی دارد. درخواست من از پیمانکار این است که معطل این نباشد که یک پولی به او بدهند و معادل پول کار کند پیمانکار همیشه باید ۲۰، ۳۰ تومان طلبکار باشد تا منابع مالی برسد اگر ما بتوانیم تسهیلات بانکی هم بگیریم که به پروژه کمک شود.اگر منابع به پروژه تزریق شود تا یک سال هم می‌توان آن را به اتمام رساند.»

او با دادن پیشنهاد اجرای مناقصه برای جاده ورودی و خروجی تونل بالنگستان، گفت:«نباید فراموش شود که حدود ۶ کیلومتر جاده ورودی به خروجی تونل است. باید آن را هم در قرارداد قید کنیم یعنی هم زمان که تونل دارد به مرحله نهایی می‌رسد باید عملیات جاده دسترسی ورود و خروج تونل هم انجام شود و باید مناقصه دیگری هم برگزار شود ما از آقای مدیر کل می‌خواهیم هم زمان با تونل، جاده دسترسی به تونل را هم مناقصه بگذارند.»

حسین‌زاده: امیدواریم این پروژه در کمتر از دو سال تمام شود

حسین حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای دومین بار به اتفاق مسئولین حوزه راه و شهرسازی، مدیر کل راه و شهرسازی و مسئولین محلی و شهرستان از تونل بالنگستان بازدید می‌کنیم، گفت:«پیرو پیگیری‌های قبلی و صحبت‌هایی که شده بود از تونل بازدید به عمل آمد پیشرفت کندی دارد و قرار شد گروه‌هایی که در حوزه تکمیل تونل هستند بیشتر شود و در مسیر با معاون وزیر راه صحبت شد و مقرر شد ۳۰ میلیارد دیگر هم همین فردا تزریق شود که ان شاالله سریع‌تر انجام شود.»

او در رابطه با وضعیت ورودی و خروجی تونل گفت:«ورودی و خروجی تونل شش کیلومتر است. قرار شد مناقصه را مدیر کل راه و شهرسازی انجام دهد که آن هم پیمانکارش مشخص شود در هر صورت بعد از یک وقفه ۱۲ ساله که پروژه متوقف شده بود حالا که در حال کار است امیدواریم متوقف نشود و ما به جد پیگیر هستیم به دلیل این که بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم فداغ، ارد، خلیلی، لب اشکن، بیرم و روستاهای اطراف که در محل اتصال این گذرگاه و این تونل قرار دارند منتظر هستند و ان شاالله مردم بتوانند استفاده کنند.»

حسین‌زاده با اشاره به زمان قابل پیش‌بینی برای اتمام پروژه گفت:«امیدواریم با تزریق بودجه که انجام می‌شود و عنایت رییس محترم کمیسیون عمران و مسولین وزارت راه و شهرسازی و با پیگیری‌های فرماندار محترم و سپاه، امام جمعه و همه عزیزان شورا و مردم منطقه دارند این پروژه در کمتر از دو سال آینده تمام شود.»

او با بیان این که ۲۰ میلیارد تومان، طلب پروژه پرداخت شده است، گفت:«این پروژه با پروژه شهید باقری لامرد یکی است. پیمانکار اینجا طلبی داشته ما اول پیگیری کردیم طلب ایشان پرداخت شود این تونل بیش از ۲۰ میلیارد تومان طلب داشت که پرداخت شده است. بعد رفت روی فرایند مناقصه و پیمانکاری که مجدد آمد پای کار.»

او افزود:«در حال حاضر از محل ماده ۵۶ مقدار ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه پیش‌بینی شده و نقدینگی که توسط وزارت راه ابلاغ می‌شود. ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ۳۰ میلیارد تومان دیگر هم فردا تزریق خواهد شد.»

حسین حسین زاده با بیان اینکه پروژه تونل شهدای خلیج فارس از طرح‌های ملی استان فارس و شهرستان گراش است، ادامه داد:«عملیات ساخت این تونل از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود اما پس از چند سال به دلیل کمبود بودجه متوقف شد. این تونل ۸۵۳ متر طول دارد که قرار است با این اعتبار مراحل لاینینگ (تحکیمات ثانویه)، روشنایی و روسازی آن انجام بگیرد که با اتمام این پروژه و تکمیل جاده چک‌چک مسیر دسترسی شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم به خلیج فارس و شهرستان‌های لامرد، مهر و عسلویه کوتاه‌تر و هموارتر خواهد شد.»

او در پایان گفت:«تونل شهدای خلیج فارس به طول ۸۵۳ متر در حدفاصل شهر ارد به فداغ بر روی گردنه بالنگستان واقع شده است و با بهره برداری از این تونل گردنه صعب العبور بالنگستان حذف و حدود ١٣ کیلومتر از مسیر کاهش می یابد.»

پروژه در مرحله لاینینگ و تحکیمات ثانویه است

محمود طاهرزاده فرماندار گراش نیز با تاکید بر اولویت‌دار بودن پروژه بالنگستان در میان پروژه‌های عمرانی شهرستان گفت:«پروژه‌ای که امروز دیدیم پروژه  اولویت‌دار شهرستان است که تقریبا مسیر شهرستان را از مرکز شهرستان به بخش‌ها و روستاهای تابع متصل می‌کند و مسیر را کمتر می‌کند. تشکر می‌کنم از جناب آقای دکتر حسین‌زاده، نماینده محترم و آقای دکتر رضایی که زحمت کشیدند و امروز بازدید کردند. پروژه زمان و وقتی داشته که چند وقت اطاله شده و کار انجام نشده است اما باالحمدالله با حضور آقایان شروع به کار شده حضور دکتر رضایی نیز در این محل نویدبخش بود.»

اسماعیل قاسمی، سرپرست کارگاه تونل خلیج فارس با تاکید روی این موضوع که فقط پنج ماه از شروع جدی پروژه و ابلاغ قرارداد می‌گذرد، گفت:«در سال ۱۴۰۱ این قرارداد ابلاغ شده است. یعنی چهار، پنج ماه در واقع عملیات اجرایی به صورت جدی شروع شده است. تحکیمات اولیه کامل انجام شده و در حال حاضر فعالیت‌های پروژه در محدوده لاینینگ(تحکیمات ثانویه)،در حال انجام است.»

او افزود:«پاتاق ۶۰ متر تونل نیز انجام شده و در مراحل اولیه و قالب اولیه هستیم به امید خدا با نصب قالب لاینینگ، ادامه روند اجرایی به صورت جدی‌تر خواهد بود. تمام تجهیزات و امکانات لازم برای انجام پروژه در کارگاه مهیا است.تامین مالی مورد نیاز به صورت جدی و مداوم می‌تواند این پروژه را به سرانجام برساند.»

 

 

 

 

 

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top