بستن

۲۰۰ حاجی گراشی در راه مکه

هفت‌برکه: امسال به دلیل ظرفیت کم پذیرش کاروان حج در جنوب فارس، گراشی‌ها در کاروان‌های مختلف استان فارس پراکنده شده‌اند. حداقل ۲۰۰ نفر امسال راهی خانه خدا شده‌اند.

به گزارش هفت‌برکه، اعزام کاروان‌های زائران خانه‌ی خدا  از چهاردهم خردادماه ۱۴۰۲ آغاز شده است و آیین خداحافظی و روبوسی از مسافران مکه در جای جای شهر در حال برگزاری است. بیستم خردادماه آخرین تاریخ اعزام مسافران به سوی خانه خدا است.

سه کاروان ۱۳۵ نفره از منطقه جنوب استان فارس به طواف کعبه خواهند رفت اما سهمیه کم پذیرش در کاروان‌های لار و گراش و درخواست‌های زیاد برای ثبت‌نام، باعث پراکندگی زائران گراشی در کاروان‌های مختلف شهرستان‌های استان فارس شده است. حاجیان ۳۷ تا ۳۸ روز را در عربستان به انجام مناسک حج می‌گذرانند. تمام زائران استان فارس امسال مدینه قبل هستند یعنی اول به مدینه وارد می‌شوند و پس از ۵ روز اقامت در مدینه به مکه خواهند رفت.

مهدی خوشبخت، از مدیران کاروان‌های حج در گراش و اوز، با اشاره به این که تعداد زیادی از زائران امسال امکان ثبت‌نام در گراش و لار را نداشتند، گفت: «امسال تنها سهمیه‌ی یک کاروان ۱۳۵ نفره را در منطقه به شیعه دادند و خیلی از زائران نتوانستند ثبت نام کنند چون ظرفیت سریع پر شد و مجبور شدند از شهرهای دیگر برای ثبت‌نام اقدام کنند.»

او با بیان این که امسال از کل منطقه، ۳ کاروان به مکه مشرف خواهند شد، ادامه داد: «یک کاروان شیعه به مدیریت سید موسی علوی در لار و دو کاروان اهل سنت از اوز که مدیریت یکی از آن‌ها بر عهده من و مدیریت کاروان دوم بر عهده محمدعلی رحیمی‌نژاد است امسال عازم مکه خواهند شد. ظرفیت تعداد نفرات در هر کاروان ۱۳۵ نفر است.»

سید موسی علوی، مدیر حج تمتع لار، با بیان این که تعداد زائران گراشی حدود هشتاد درصد از کاروان شیعه حج تمتع در لار را تشکیل می‌دهند، گفت: «همان طور که اشاره شد میزان ظرفیت کاروان لار ۱۳۵ نفر است و از این تعداد ۱۰۸ نفر در این کاروان، گراشی هستند. امسال سهمیه کاروان لار را کم کردند و با وجود این که هشتاد درصد کاروان لار از گراش هستند افرادی زیادی نتوانستند ثبت نام کنند و از شهرهای دیگر اقدام کردند.»

زائران گراشی حدود ۵۰ نفر در کاروان آقای حاتمی، ۱۴ نفر در کاروان حاج حسن پرونده و ۲۰ نفر در کاروان آقای اسلام‌پناه از شیراز به سوی مکه پرواز می‌کنند.

زائران گراشی خانه‌ی خدا امسال به جز کاروان‌های لار و شیراز در کاروان‌های  شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند، فسا، جهرم، مرودشت هم دیده می‌شوند.  

همانند سال‌های گذشته برخی افراد نیز از کشورهای حوزه خلیج فارس به سفر می‌روند. زمان سفر این افراد معمولا کمتر است. 

خوشبخت در رابطه با بازگشت حاجیان به گراش می‌گوید: «بازگشت حجاج استان فارس از ۲۲ یا ۲۳ تیرماه شروع می‌شود و ۲۸ تیرماه هم آخرین پرواز از جده به سوی ایران است. چون مکه فرودگاه ندارد از جده پروازها انجام می‌شود و فاصله جده تا مکه ۸۰ کیلومتر است.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top