بستن

کار سخت روابط عمومی‌ها

هفت‌برکه: تشکیل شورای روابط عمومی، برگزاری دوره‌های آموزشی و لزوم فعال بودن در فضای مجازی، مهمترین مسائل مطرح شده در نشست هم‌اندیشی روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها بود.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، دوشنبه یکم خردادماه ۱۴۰۲، یک هفته پس از روز روابط عمومی، در جلسه‌ای با حضور فرماندار، روابط‌ عمومی‌های ادارات و اصحاب رسانه تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند و پیشنهاد و درخواست‌های خود را مطرح کردند.

 

فرماندار گراش: روشنگری و پاسخگویی به شبهات، کار اصلی روابط عمومی‌هاست

فرماندار گراش در این جلسه به جایگاه روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: «روابط عمومی‌ها چشم و چراغ دستگاه‌های اجرایی هستند که با علم و هنر اجتماعی خود، درون و برون سازمان را به هم پیوند می‌زنند. در واقع روابط‌ عمومی‌ها نه‌ تنها یک نقش در سازمان دارند بلکه با ایفای مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش کلیدی در سازمان به عنوان پیشانی، با بیان عملکرد دستگاه‌ها و دستاوردهای نظام با جریان تحریف دشمن، به تقابل می‌پردازد.» محمود طاهرزاده افزود: «روابط عمومی‌ها از طرفی حافظ منافع دستگاه‌های اجرایی و از سویی دیگر، حافظ منافع ارباب رجوع می باشند.» او با بیان این که روابط عمومی‌ها در بخش‌های مختلف نقش روشنگری دارند، گفت: «ضرورت دارد روشنگری و پاسخ درست به شبهات افکار عمومی سرلوحه کار روابط عمومی‌ها قرار گیرد.»

فرماندار با بیان این که در کار شما روابط عمومی‌ها سعه صدر حرف اول را می‌زند، گفت: «در کنار همدیگر خدمات دولت را به مردم اطلاع دهید و انتظارات مردم را به گوش مسئولین برسانید. مسئولیت شما مسئولیت بسیار خطیری است. جنگ شناختی و جنگ رسانه‌ای را ما باید مدیریت کنیم و با انتشار اخبار سالم و صحیح و افزایش سطح اطلاعات مردم مانع از القای ناامیدی به جامعه شویم.»

فرماندار با اشاره به این که برخی از روابط عمومی‌ها بدون داشتن حکم در ادارات مشغول به کار هستند گفت: «در نظر داریم جلسات روابط عمومی و شورای اطلاع رسانی را به طور منظم برگزار کنیم. تقاضا داریم روابط عمومی‌هایی که حکم رسمی ندارند به ما خبر دهند تا پیگیری کنیم و حکم را بگیرند.»

نماینده دولت سیزدهم در شهرستان گراش با بیان این که توسعه، بدون نقش آفرینی اصحاب رسانه غیر ممکن است، افزود: «رابطه دوسویه ملت و دولت در سایه فعالیت روابط عمومی‌ها و مشارکت رسانه‌ها تجلی پیدا می‌کند.» وی با بیان این که جهاد تبیین محور حرکت اصحاب رسانه و روابط عمومی‌ها قرار گیرد، گفت:«نیاز است مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه‌ها در راستای امید آفرینی تعاملات خود با رسانه‌ها را تقویت کنند.» طاهرزاده با تاکید بر این که استفاده از ظرفیت روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها برای جهاد تبیین، انعکاس فعالیت‌ها، خدمات ارائه شده به مردم و امید آفرینی در جامعه ضروری است، خاطر نشان ساخت:«خبرنگاران در بیان مطالب و انعکاس اخبار به دنبال ارتقای منافع شهرستان و جامعه باشند.»

وی همچنین با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف اضافه کرد: «واکاوی و پردازش عملکرد دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.»

مشارکت حداکثری در انتخابات

فرماندار گراش با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور حداکثری مردم در انتخابات، افزود: «مصمم هستیم در سال جاری در گراش به عنوان شهر ولایی و انقلابی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، مشارکت حداکثری را به نمایش بگذاریم و همه باید برای مشارکت حداکثری، ایجاد رقابت سالم، سلامت انتخابات و در یک جمله سلامت، امنیت و رقابت سالم انتخاباتی تلاش وافر داشته باشیم.»

محمود طاهرزاده با بیان این که خدمات شبانه روزی برای افزایش رضایتمندی مردم و ایجاد اتحاد و همدلی سرلوحه کاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان قرار گرفته است، تصریح کرد: «مدیران دستگاه‌های اجرایی، روابط عمومی‌ها و رسانه‌های جمعی باید با هم افزایی، همدلی، وحدت و همبستگی سطح رضایتمندی عمومی را بالا ببرند و زمینه را برای برگزاری انتخاباتی باشکوه فراهم کنیم.»

رئیس ستاد انتخابات گراش با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در آماده‌سازی افکار عمومی برای مشارکت حداکثری، آگاهی بخشی و سواد سیاسی جامعه ایفا می‌کنند، گفت:«انتخابات یکی از مهم‌ترین و در اولویت‌ترین مسائل کشور است و باید در این حوزه تمام برنامه‌ریزی‌های خود را داشته باشیم که بهترین انتخابات با مشارکت بالای مردم را شاهد باشیم.»

وی اضافه کرد:«امروز تلاش و همت دست اندرکاران دولت سیزدهم در گراش بر ایجاد تحول و تغییر ساختارها و ارتقای سطح خدمات در این شهرستان است و در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی کارها به صورت شبانه روزی دنبال می‌شود.»

فتحی: نداشتن روابط عمومی رافع مسئولیت اطلاع‌رسانی نیست

سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، گفت: «رسانه‌های شهرستان قرار نیست نقش روابط عمومی ادارات را ایفا کنند هر چند رسانه‌ها هر موقع لازم بوده با ما همکاری داشته باشند. در حال حاضر چهار رسانه هفت‌برکه، گراش‌نیوز، گراش انقلابی و فداغ‌نیوز دارای مجوز هستند و درخواست می‌کنیم. رسانه‌های دیگر شهرستان نیز هر چه سریع‌تر برای مجوز اقدام کنند. هر چند رویکرد ما این است که با همه رسانه‌های همکاری کنیم و امیدواریم روابط عمومی‌ها هم همکاری نزدیکی با رسانه‌ها داشته باشند.»

فتحی گفت: «در بیشتر ادارات از جمله اداره خود ما، پست روابط عمومی خالی است، اما این موضوع رافع مسئولیت اطلاع‌رسانی ادارات و پاسخگویی به رسانه‌ها نیست و خیلی وقت‌ها رییس اداره وظیفه دارد این بار مسئولیت را به دوش بکشد. هم پاسخگوی شهروندان باشد و هم خدمات انجام شده را بازتاب دهد.»

نشست‌های خبری دوباره فعال می‌شود

حجت عابدی، روابط عمومی فرمانداری گراش و دبیر جلسه، در ابتدای این نشست گفت: «با توجه به این که دشمن به دنبال این که ناامیدی را در مردم ایجاد کند و با اطلاع‌رسانی دقیق باید بتوانیم آن را خنثی کنیم.» عابدی گفت: «باید جایگاه روابط عمومی را در شهرستان ارتقا دهیم. قدردان زحمت دوستان هستیم ولی نتوانستیم به شایستگی از توان روابط عمومی‌ها استفاده کنیم و در شهرستان گراش با آن جایگاه و اهمیتی که باید روابط عمومی داشته باشد، فاصله داریم. مشکلات زیادی برای کار روابط عمومی وجود دارد، از کمبود نیروی انسانی تا نبودن امکانات.»

عابدی با تشکر از همکاری رسانه‌های شهرستان گفت: «رسانه‌ها همکاری خوبی با رسانه‌ها دارند ولی درخواست داریم یکی از ملاک‌های عملکرد مدیران پاسخگویی و تعامل با رسانه‌ها باشد. ما در سال‌های قبل نشست‌های خبری داشتیم اما با توجه به بیماری کرونا و مسائل دیگر این نشست‌ها تعطیل شد و با توجه به تاکید فرماندار برای انعکاس خدمات دولت، نشست‌های خبری را دوباره راه‌اندازی خواهیم کرد.»

روابط عمومی‌ها اینترنت رایگان ندارند

این جلسه با حضور روابط عمومی‌های ادارات و معرفی آنان برگزار شد. 

رجاییان روابط عمومی دفاتر نماینده مردم در مجلس با اشاره به زمان‌بر بودن روند گرفتن مجوز فعالیت برخی از رسانه‌ها گفت: «خیلی از رسانه‌های گراش از زمان‌بر بودن گرفتن مجوزها گلایه‌مند هستند ما از طرف دفتر نماینده تلاش داریم تسریع در صدور مجوز رسانه‌ها تصویب شود و رسانه‌ها در مدت زمان کمتری مجوز‌دار شوند. همچنین از اداره فرهنگ و ارشاد هم تقاضا داریم همکاری لازم را داشته باشند.»

او برگزاری کلاس‌های آموزشی را یکی از الزامات لازم در بخش روابط عمومی عنوان کرد و ادامه داد:«برای رسیدن به قالب و شکل استاندارد خبرنویسی برگزاری کلاس‌های آموزشی الزامی است و در تنظیم خبرها‌ جلوه عمومی آن نیز باید در نظر گرفته شود.»

او با عنوان این موضوع که روابط‌عمومی‌ها از امتیاز دولتی اینترنت خبرنگاری بهره‌ای ندارند، گفت:«اینترنت خبرنگاری شامل روابط عمومی‌ها نشد. روابط عمومی‌ها سعی می‌کردند خودشان را به رسانه‌ها سوق بدهند که بتوانند از امکان دولت استفاده کنند. جا دارد این پیشنهاد به درخواست روابط عمومی‌های کل کشور به دولت ارائه شود که اینترنت رایگان، شامل روابط عمومی‌ها هم شود.»

خواجه‌پور در مورد اینترنت خبرنگاری گفت: «برای استفاده از اینترنت خبرنگاری افراد باید در طول سال فعال باشند و در سامانه جامع رسانه نیز ثبت‌نام کنند تا بعد از تایید مدیرمسئول و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص پیدا کند. این اینترنت با اینترنت طبقاتی فرق دارد اما با توجه به مطرح بودن موضوع از طریق نماینده می‌شود برای دریافت اینترنت رایگان روابط عمومی‌ها هم پیگیری کرد.»

روابط عمومی علوم پزشکی با امکانات آماده همکاری است

مهدی خوشبخت، مدیر روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی، با اشاره به مجهز بودن دانشکده در بخش روابط عمومی گفت: «همه روابط عمومی‌ها جمع شوند مانند علوم پزشکی امکانات و بودجه ندارند. ما برای برگزاری هر کلاس آموزشی چه در بحث خبرنویسی چه آشنایی با نرم‌افزارهای هوش مصنوعی اعلام آمادگی می‌کنیم.»

او با این تقاضا که اجازه دهید یکی از روابط‌عمومی‌ها در جلسات شورای اداری شهرستان شرکت کند، گفت:«تقاضا دارم یکی از روابط عمومی‌ها در جلسات شورای شهرستان حضور داشته باشد و با روسای ادارات صحبت کند. استفاده از روابط عمومی‌ها در جلسات باعث پیشرفت می‌شود.»

حجت عابدی، مسئول دفتر فرماندار، در جواب به رجاییان و خوشبخت گفت: «ان‌شاالله با هماهنگی آقای فرماندار از پیشنهاد آقای خوشبخت استقبال می‌کنیم و کلاس‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم. در رابطه با حمایت از روابط‌عمومی‌ها و اختصاص اینترنت رایگان نیز ما نامه‌ای خطاب به نماینده مردم می‌نویسیم که با کمک نماینده به این پیشنهاد نیز رسیدگی شود.»

طاهرزاده، فرماندار شهرستان، نیز در جواب به پیشنهادهای مطرح شده با بیان این که تلاش ما تلاش برای خدمتگزاری برای مردم است و نسبت به آن مکلف هستیم، گفت:«پیشنهاد می‌کنم از این جمع یک گروه تشکیل دهید به عنوان شورای روابط عمومی شهرستان و یک نفر به نمایندگی از این جمع، در شواری اداری شهرستان دائما حضور داشته باشد.»

تقاضای میرزاده، روابط عمومی اداره‌ی بهزیستی، اختصاص بیلبورد به ادارات بود. او در این جلسه گفت: «همه ادارات بیلبورد ندارند که بخواهند اخبار را انتشار دهند. در یکی از برنامه‌های مناسبتی ما از شهرداری تقاضای بیلبورد داشتیم اما آن مراسم تمام شد و بیلبورد به ما نرسید. تقاضایی که از اصحاب رسانه دارم هم این است که یک بار در ماه مطلب آموزشی ادارات را در سایت منتشر کنند و با روابط عمومی‌ها همکاری داشته باشند.»

عابدی، روابط عمومی فرمانداری، در جواب به میرزاده گفت:«در جلسه‌ای مصوب کردیم بیلبورد فرمانداری را در اختیار ادارات قرار دهیم. اما تنها اداره‌ای که استقبال کرد اداره آبفا بود. ما این اعلام آمادگی را می‌کنیم که بیلبورد فرمانداری را در اختیار ادارات قرار دهیم و از آقای عباس‌پور، روابط عمومی شهرداری نیز برای اختصاص بیلبورد در سطح شهر انتظار همکاری داریم.»

عباس‌پور، از اعضای روابط عمومی شهرداری، مخابره نشدن اخبار برخی ادارات را ضعف در روابط عمومی ادارات دانست و گفت:«برخی ادارات مانند مخابرات با وجود کارهایی که انجام می‌شود اما زیاد بازخورد چندانی ندارد. زیرا خبرها از این ادارت مخابره نمی‌شود. روابط عمومی و نوشتن خبر یک کار تخصصی است و از طرفی چون وظایف زیادی روی دوش روابط عمومی‌ها محول می‌شود. خبرنویسی به حاشیه می‌رود و این مخابره نشدن اخبار باعث می‌شود یک شهرستان زیر سوال رود. اگر می‌خواهید سطح شهرستان بالا رود باید به بچه‌های روابط عمومی برسید. اگر روابط عمومی ارتقا پیدا کند سطح شهرستان هم بالا خواهد رفت.»

خواجه‌پور: رسانه‌ها محتوای باکیفیت را قطعا منتشر می‌کنند

محمد خواجه‌‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، با اشاره به ارزش‌های خبری در انتشار اخبار گفت: «واژه ارزش گاهی باعث بدفهمی می‌فهمد. ارزش‌های خبری در واقع شاخص‌های رسانه برای انتشار اخبار است که در رسانه‌های مختلف تفاوت‌هایی دارد. ما وقتی می‌گوییم خبری واجد ارزش‌های خبری نیست بی‌معنی بی‌ارزش بودن خبر نیست بلکه ما برای انتخاب اخبار به شاخص‌هایی مانند فراگیری، اهمیت، تضاد، شهرت و … توجه می‌کنیم.»

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه گفت: «تولید محتوا هزینه‌بر است. به خاطر همین، ما هم در رسانه‌ها به دنبال محتوای مناسب با کیفیت هستیم. اگر محتوای باکیفیت تولید شود خود رسانه‌ها به دنبال بازنشر آن می‌روند. بعضی ارگان‌ها مانند علوم پزشکی، آموزش و پرورش و فرمانداری این محتوای با کیفیت را تولید می‌کنند و رسانه‌های شهرستان هم آن‌ها را پوشش بیشتری می‌دهند. خوشبختانه در حال حاضر در شهرستان گروه‌های جوان و خوشفکری داریم که این محتوا را تولید کنند.»

خواجه‌پور در مورد انتشار مطالب مناسبتی در رسانه‌ها گفت: «در هر هفته چندین مناسبت تقویمی داریم که برای هر کدام مسئولین مختلف پیام صادر می‌کنند به خاطر همین ما در رسانه‌ها در کل پیام‌های مناسبتی را منتشر نمی‌کنیم. اما روابط عمومی‌ها باید در این مناسبت‌ها برای مطالب آموزشی یا اطلاع‌رسانی استفاده کنند. بعضی از نهادها برای هر مناسبتی یک روز دارند مثلا رو جهانی تخم‌مرغ که می‌توانند فرصت‌هایی برای پوشش رسانه‌ای ایجاد کند.»

بهترین شیوه ارتباط با مردم این است که شما کانال‌های اطلاع‌رسانی خودتان را در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. خود خبرنگاران آن‌ها را رصد می‌کنند.

علی محمدی، خبرنگار رسانه تابان، با بیان این که نیاز نیست روابط عمومی‌ها خود را محدود به تجهیزات بدانند، گفت: «چیزی که مهم است این است که خبرنویسی با اصول مناسب انجام شود. چه تجهیزات باشد چه نباشد. زیاد روی تجهیزات مانور ندهید. زیرا اگر خود را صرف تجهیزات نگه دارید، کار روابط عمومی پیش نخواهد رفت.»

در جلسه این روابط عمومی‌ها و خبرنگاران حضور داشتند: مجتبی طاهری، روابط عمومی راه و شهرسازی؛ فاطمه میرزاده، روابط عمومی بهزیستی؛ شیدا شرقی، روابط عمومی مجمع خیرین سلامت؛ سیما برزین، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی؛ سیاوش کشاورز، رییس شهرک صنعتی گراش؛ حسن رهنورد، روابط عمومی ثبت احوال؛ محمد مظفری‌فرد، روابط عمومی منابع آب؛ علی بیواره از جمعیت هلال احمر؛ سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا فرخی، روابط عمومی دامپزشکی؛ رحمان یاری، روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ محمد ابراهیمی، روابط عمومی اداره ثبت اسناد و ملاک؛ کوروش کوهستانی، روابط عمومی اداره مخابرات؛ صادق ایزدی، روابط عمومی اداره صنعت و معدن و تجارت؛ علی محیط، روابط عمومی اداره پست؛ محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه؛ علی محمدی، خبرنگار تابان؛ سید امیرحسین جهانبانی، روابط عمومی اداره کار؛ مجتبی سعیدی‌نژاد، روابط عمومی اداره برق؛ عبدالرضا راجی، روابط عمومی جهاد کشاورزی؛ سیامک آزادی، روابط عمومی شهرداری؛ حسین عباس‌پور، روابط عمومی شهرداری؛ فرزاد رجائیان، روابط عمومی دفتر نماینده مجلس؛ مهدی خوشبخت، مدیر روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی؛ محمود عبدالهی، روابط عمومی کمیته امداد؛ زینب کوزلی، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ نادر پورغلامی، روابط عمومی اداره آبفا؛ مصطفی شادرام، روابط عمومی منابع طبیعی؛ مهدی زارع، روابط عمومی اتاق اصناف؛ باقر شکاری، روابط عمومی بیمارستان؛ و فاطمه یوسفی، خبرنگار سایت هفت‌برکه.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. به امید روزی که در این گونه گردهمایی ها یادی هم از شیوه ی فارسی نویسی و جایگزینی واژگان بیگانه با واژگان فارسی شود.دوستان شما نقش مهمی در هویت بخشی ملی در بخش زبان دارید.امروزه می بینم حتا کلمات گراشی جای خود را به کلمات عربی داده و این جز از طریق رسانه ها انجام نگرفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top