بستن

کمد ۳۴: مردی غرغرو با یک قلب بزرگ

هفت‌برکه حوریه رحمانیان: این یک کمدی درام برای همه کسانی است که قلب بزرگی دارند، حتی در اثر کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک.

«مردی به نام اُتو» A Man Called Otto اقتباسی آمریکایی از یک فیلم کمدی-درام سوئدی محصول ۲۰۱۵ به نام «مردی به نام اوه» به کارگردانی هانس هولم و بر اساس رمان پرفروش فردریک بَکمن است. کارگردان این نسخه‌ی آمریکایی، مارک فورستر، پیش از این فیلم‌های متنوعی را کارگردانی کرده است که از آن جمله می‌توان به «در جستجوی ناکجاآباد» (۲۰۰۴)، «غریب‌تر از داستان» (۲۰۰۶)، «بادبادک‌باز» (۲۰۰۷)، «جنگ جهانی زد» (۲۰۱۳) و «کریستوفر رابین» (۲۰۱۸) اشاره کرد.

این فیلم، داستان اُتو اَندرسون (با بازی تام هنکس) را روایت می‌کند، مردی که هم‌زمان با چند بحران دست‌وپنجه نرم می‌کند ولی همچنان با مشت آهنین مراقب محله‌اش است. اتو به تازگی همسرش سونیا (راشل کلر) را به دلیل سرطان از دست داده، خودش را بازنشسته کرده و در این فکر است که با خودکشی به سونیا بپیوندد. صحنه‌ی شروع فیلم در یک فروشگاه زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد، جایی که اتو یک طناب پنج فوتی را برای خودکشی خریده و سر ۳۳ سنت اضافه‌ی آن با فروشنده بحث می‌کند!

تام هنکس در نقش اُتو بازی خیلی خوبی ارائه می‌دهد و  زیرِ پوسته‌ی عبوس و تلخش، درون مردی را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند در دنیا همنشینی پیدا کند که با انتظارات و وسواس زیاد او در مورد قوانینش مطابقت ندارد. در واقع، اتو توسط مردم دور و برش و هر کاری که انجام می‌دهند (و این روزها، چه کسی در بین ما نیست) آزرده می‌شود.

ما اتوی جوان (ترومن هنکس، پسر تام هنکس) را اغلب در حال بازگشت به دوران نامزدی و روزهای نخست ازدواج خود با سونیا می‌بینیم. فیلم رشته فلاش‌بک‌هایی به گذشته‌ی اتو و زندگی عشقی او دارد. عشقی که قسمتی‌ از آن (سفر به نیاگارا) یادآور عشق در فیلم‌های هالیوودی مثل تایتانیک است.

اگر چیزی حتی جذاب‌تر از آغوش شیرین مرگ وجود داشته باشد، آن فرصتی است برای نشان دادن و آموزش روش صحیح انجام کارها به دیگران. همه چیز، از پارک دوبل گرفته تا تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی، ولی تحت نظارت اتو!

ورود همسایه‌ی جدید به نام ماریسول (ماریانا تروینو) و همسرش و دو دخترشان، جرقه‌ی تغییراتی در اتو می‌شود. در این فیلم تغییرات اتو نسبت به اوه در نسخه‌ی اقتباسی سوئدی برجسته‌تر و مشهودتر است و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اتو مثل برف تازه بر زمین نشسته، در مقابل سخاوت‌های گرم و بی‌دریغ ماریسول آب می‌شود. زنی که از دید اتو مثل بقیه احمق نیست و می‌تواند به اتو شور آن را ببخشد تا  از آن گذرگاه سخت عبور کند.

فیلم در ستایش زندگی و عشق و دوستی است و در این گروه می‌گنجد و نگاه طنزآمیز و صریح و برخورد خودمانی‌اش با قضیه‌ی خودکشی، ستودنی است. از آن دسته فیلم‌هایی که می‌شود دیدنش را به همه، به جز کودکان، توصیه کرد.

 

مردی به نام اُتو

A Man Called Otto

 

کارگردان: مارک فورستر Marc Forster

نویسندگان: فردریک بکمن، هانس هولم، دیوید مگی

بازیگران: تام هنکس، ماریانا تروینو، ریچل کلر

محصول ۲۰۲۳ آمریکا

صفحه در IMDb:

imdb.com/title/tt7405458

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top