بستن

روز روابط عمومی، روز کارمندان سر در گوشی

هفت برکه – فاطمه یوسفی: خیلی وقت‌ها ممکن است آن‌ها را در حال کار با گوشی ببینید، فکر نکنید در حال چت یا بازی هستند بلکه این هم بخشی از کار آن‌هاست که همیشه حواس‌شان به آن چیزی که درباره اداره و سازمان‌شان نوشته می‌شود باشد.

مدیر، رئیس یا یک سیاستمدار موفق، می‌داند استخدام یک روابط عمومی خوب چه تاثیری در ایجاد یک ذهنیت مناسب برای مشتری‌ها، ارباب رجوع و سایر مردم خواهد داشت.

بسیاری از خبرهایی که شما در رسانه‌ها می‌خوانید حاصل کار روابط عمومی ادارات است که خیلی وقت‌ها حتی اسم‌ آن‌ها در خبر نمی‌آید. بین روابط عمومی‌های ادارات گراش به سراغ ۵ نفری رفتیم که همکاری بیشتری با هفت‌برکه داشته‌اند. مهدی خوشبخت؛ مدیر روابط عمومی دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش، حجت عابدی؛ روابط عمومی فرمانداری؛ نادر پورغلام؛ روابط عمومی اداره‌ی آبفا، مجتبی بنی اسدی؛ روابط عمومی اداره‌ی آموزش و پرورش و باقر حیدری یکی از اعضای روابط عمومی جمعیت هلال احمر شهرستان گراش انتخاب‌های ما بود. البته تعداد افراد روابط عمومی‌های ادارات گراش خیلی بیشتر است که در سال‌های بعد به سراغ آنان هم خواهیم رفت.

بعضی روابط عمومی محدود به شهرستان گراش نیستند و باید پاسخگوی مردم و رسانه‌های چند شهرستان باشند. فرزاد رجاییان روابط عمومی دفتر نماینده مجلس، ۵ شهرستان و احسان تابنده روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان ۷ شهرستان جنوب فارس را پوشش می‌دهند این دو نفر همیشه همکاری نزدیکی با رسانه‌ها داشته‌اند.

مصطفی شادرام روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و محمد مهرابی روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله افرادی هستند که بیش از روابط عمومی به عنوان کارشناس حوزه کاری خود با هفت‌برکه همکاری داشته‌اند. مهندس مهرابی در سال گذشته باید پاسخگوی سوال‌های پرشمار شهروندان در مورد سرنوشت مسکن ملی بود و شادرام هم در مورد مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی فعال بود.

در برخی ادارات به دلیل کم بودن نیروی انسانی یا علاقه شخصی، رییس اداره فعال‌تر از روابط عمومی عمل می‌کند و معمولا خبرنگاران ترجیح می‌دهند مستقیم به سراغ رییس اداره بروند.سجاد فتحی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد شکاری رییس هلال‌احمر، ناصر دلخوش رییس اورژانس ۱۱۵، محسن افشار رییس اداره ورزش و جوانان، زینب کوزلی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اسماعیل بلبلی رییس اداره صمت، مجید فرجی فرمانده حوزه شهید مقاومت شهید بهادری، سیما برزین رییس کتابخانه‌های عمومی مهمترین روسای ادارات شهرستان هستند که یک تنه بار روابط عمومی را هم بر دوش می‌کشند.

پر تغییرترین روابط عمومی در دو سال گذشته روابط عمومی شورا و شهرداری بوده است آنقدر افراد مختلف برای این پست معرفی شده است که به شکل هفتگی باید پرسید الان چه کسی روابط عمومی شهرداری است؟ آتشفشان، حسن‌زاده، مولایی، عباسپور، آزادی هر کدام مدتی این عنوان را داشته‌اند.

خیلی از ادارات پست رسمی روابط عمومی ندارند و یکی از کارمندان این وظیفه وقت‌گیر را بر دوش گرفته است. این روابط عمومی در مواقع لزوم در دسترس هستند اما فرصت نمی‌کنند همه خبرهای اداره خود را پوشش دهند. راجی در مدیریت جهادکشاورزی، محمد سراجی در اداره گاز، مجتبی سعیدی‌نژاد در اداره برق، سرگرد زحمتکشان در نیروی انتظامی، قدرت‌الله غضنفری در دادگستری، عبدالرضا ابراهیمی در ناحیه مقاومت سپاه، محسن حسن‌زاده در آتش‌نشانی، میرزاده در اداره بهزیستی، محمود عبداللهی در کمیته امداد، جواد فردوسی در سازمان تبلیغات، این کارمندان زحمت‌کشی هستند که در کنار کار اصلی خود وظیفه روابط عمومی را بر دوش می‌کشند.

گروه آخر روابط عمومی خیلی گسترده‌تر هستند. کارمند دولت نیستند و خیلی وقت‌ها به صورت داوطلبانه این سمت را بر عهده کرفته‌اند. بعضی هیات‌های ورزشی، باشگاه‌ها، سمن‌ها، پایگاه‌های بسیج هم یک نفر را به عنوان روابط عمومی یا مسئول فضای مجازی معرفی کرده‌اند که لیست کردن همه آن‌ها کار سختی است. حاج ابراهیم رامیارپور در ستاد نمازجمعه، مسلم محمدی در مجمع‌القرآن فاطمیون، مهدی زارع در اتاق اصناف، شیدا شرقی در خیرین سلامت، فاطمه فدایی در آبشار اندیشه شناخته شده‌تر روابط عمومی‌های غیر اداری هستند.

قطعا اسامی زیادی هم از قلم افتاده است. حتی خاله شما که خیلی از خبرهای خانواده را استوری می‌کند و عکس‌های دختر دایی در دبی را برای بقیه می‌فرستد و همزمان با تبریک نامزدی دختر عمه روی صورت او گل صورتی می‌چسباند هم به نوعی روابط عمومی فامیل است.

خوشبخت، گذر از دوره سخت کرونا

مهدی خوشبخت تنها مدیر روابط عمومی در شهرستان گراش است. یعنی به جز خودش چند همکار هم دارد. خوشبخت ۴۴ ساله از سال ۱۳۸۶ روسای زیادی را در دانشکده علوم پزشکی گراش از سر گذرانده است و همچنان در این پست ماندگار است. ویژگی‌های شخصی و تمرکز بر کار باعث شده است که هر رییس دانشکده  خوشبختی خود را در انتخاب خوشبخت به عنوان روابط عمومی بداند.

او در سال ۸۶ تا ۹۵ به جز مدیریت روابط عمومی همزمان مدیر دانشجویی و فرهنگی و دبیر شورای انضباطی نیز بود. اما در سال‌های اخیر حجم کارهای روابط عمومی دانشکده باعث شده است این سمت مهمترین پست او در برزگترین نهاد شهرستان گراش باشد.

حاج مهدی خوشبخت با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت تنها مدیر گراشی حج تتمع در گراش است. از سال ۸۴ به شکل متعددی حاجی شده است و بیش از هرکسی شایستگی عنوان «حاجی» را دارد. او سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۲ مدیر کاروان‌های حج اهل سنت استان فارس بوده است.

دریافت لوح تقدیر از وزاری بهداشت؛ دکتر قاضی‌زاده هاشمی، دکتر سعید نمکی و دکتر عین‌الهی و همچنین کسب امتیاز کشوری در کارگردانی فیلم در «مسیر خدمت» و دریافت دیپلم افتخار در جشنواره سلیمان سلامت از موفقیت‌های او در پست مدیر روابط عمومی بوده است.

مهدی خوشبخت در مورد نگاه خود به روابط عمومی می‌گوید: «روابط عمومی‌ها پیشانی سازمان هستند. هر کسی می‌خواهد بفهمد در سازمان چه خبر است باید از روابط عمومی بشنود. سازمانی فعال‌تر و پویاتر به نظر می‌رسد که روابط عمومی خوبی داشته باشد و خبرها را خوب پوشش بدهد. یعنی پل ارتباطی بین مردم و سازمان هستند.»

دوره کرونا بر خلاف تعطیلی همه جا کار روابط عمومی علوم پزشکی چند برابر شده بود. خوشبخت می‌گوید: «انتشار برخی از خبرها که بار حقوقی دارد خیلی سخت است. به خصوص در بخش علوم پزشکی و به ویژه در زمان کرونا که ما باید تعداد فوتی‌ها را به طور دقیق اعلام می‌کردیم. ما ساعت دو و نیم شب یعنی همان لحظه که فرد فوت شده بود خبر زده‌ایم. بعضی از روابط عمومی‌ها باید آنکال ۲۴ ساعته باشند و همیشه در دسترس باشند.»

از خوشبخت می‌پرسیم تا کی روابط عمومی می‌ماند. او می‌گوید: «هر چند یک کار فرسایشی و سخت است اما تا هر زمانی که سازمان به من نیاز داشته باشد، می‌مانم اما اگر روابط عمومی نباشم باز هم دوست دارم در حیطه خبر و خبرنویسی و تبلیغات بمانم. چون به این کار علاقه دارم. کاروان حج تمتع من هم اطلاع رسانی خوبی دارد. به خصوص دوست دارم با سایت هفت برکه همکاری داشته باشم.»

عابدی، مردی برای تمام دولت‌ها

حجت عابدی از نوجوانی کار روابط عمومی را شروع کرده است و به خاطر همین کسی او را در پست دیگری به یاد نمی‌آورد. عابدی در دولت‌های احمدی‌نژاد، روحانی و رییسی  روابط عمومی مهمترین نهاد سیاسی شهرستان بوده است کاری که بعید است از عهده کس دیگری براید.

او فعالیت رسانه‌ای و اجتماعی خود را از سال ۸۴ با عصر گراش به سردبیری مصطفی خورشیدی شروع کرد بعد از وقفه در انتشار عصر گراش به صحبت نو پیوست و در اولین شماره صحبت نو در سال ۸۶ نام او در صفحه آخر در کنار صادق رحمانی، محمد خواجه‌پور و محمد علی شاه محمدی دیده می‌شود. در ۱۵ سال فعالیت عابدی کم‌کم از خبرنگاری فاصله گرفت و یک روابط عمومی حرفه‌ای شد.

دی ماه ۸۶ در دولت احمدی‌نژاد و بخشداری عبدالحسین مهروری آغاز ورود حجت عابدی به بخشداری بود که تا سال ۹۰ در سمت روابط عمومی بخشداری و فرمانداری فعالیت کرد. همزمان او در زمان فرماندهی امان الله امانی به عنوان فرمانده حوره مقاومت شهید بهادری به عنوان روابط عمومی سپاه بود و در دفتر علی اصغر حسنی نماینده وقت مردم لارستان و خنج در مجلس هشتم نیز حضور داشت.

چهار سال روابط عمومی دفتر نماینده یکی از دوره‌های پرکار حجت عابدی بود و همکاری او با حسنی در دوره چهارم شورای اسلامی شهر و به عنوان مشاور رسانه و مسئول روابط عمومی شورای اسلامی شهر گراش به مدت دو سال دیگر تمدید شد.

خدمت سربازی یک وقفه در فعالیت او بود و سال ۹۲ با حضور حمیدرضا کریمی‌فرد به فرمانداری بازگشت. هر چقدر صندلی فرمانداری لغزنده بود، جای حجت عابدی در دفتر فرماندار و روابط عمومی در ده سال گذشته ثابت بوده است و او با اصغر فرودی، علی زمانی، مجید غلامپور و محمود طاهرزاده کار کرده است.

تشکیل شورای روابط عمومی، نشست‌های خبری فرماندار به مناسبت‌های مختلف، نشست خبری مسئولین ادارات در سال ۹۷ تا۹۹، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مسئولین و مردم به ویژه در سال ۸۶ تا ۸۷ در مساجد گراش و محلات، برگزاری میز خدمت و دیدارهای چهره به چهره مسئولین با مردم در چند سال اخیر و حضور در سامد (سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت) از ویژه کارهای حجت عابدی در فرمانداری بوده است.

او عقیده دارد روابط عمومی باید یک قدم از رسانه‌ها جلوتر باشد. گاهی هنوز جلسه به پایان نرسیده خبر روابط عمومی و نقل قول‌های فرماندار برای رسانه‌های ارسال شده است. گاهی مشخص نیست عابدی جمله فرماندار را نقل کرده است یا فرماندار جمله عابدی را. حجت عابدی می‌گوید:  «روابط عمومی فرمانداری، هدایت کننده، سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی شهرستان است و باید ضمن اطلاع‌رسانی، افکار سنجی، چالش‌ها و نقاط ضعف‌ها را بیان کند اما متاسفانه در گراش به دلیل کم توجهی به حرفه روابط عمومی نتوانستیم در این خصوص به طور جدی ورود کنیم. روابط عمومی به عنوان بازوی توانمند در هر سازمان و اداره‌ای باید از جایگاه مطلوبی برخوردار باشد تا بتواند بستر را برای تحقق اهداف در حوزه وظایف خود فراهم کند.»

حجت عابدی در تعریف خودش از روابط عمومی می‌گوید: «روابط عمومی رابط بین مردم و مسئول است. او باید مشکلات جامعه را ببیند و به مسئول گزارش دهد و از طرفی خدماتی که ارائه می‌شود را نیز به مردم گزارش کند. پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است. در واقع نقاط قوت و ضعف در دستگاه در روابط عمومی شناسایی و برای حل آن برنامه‌ریزی می‌شود.»

عابدی در طی مدت دردسرهای زیادی داشته است. هر عکس یا هر خبر می‌تواند موج گلایه‌ها را در پی داشته باشد اما با ۱۵ سال سابقه او دیگر آبدیده شده است. عابدی می‌گوید: «وقتی یک گزارش می‌نویسی همه تو را به عنوان یک خبرنگار اشتباه می‌گیرند. همه از ما انتظار دارند که انتظاراتشان را برآورده کنیم. مثلا ما به عنوان روابط عمومی یک اداره یا سازمان یک عکس گرفتیم و باید روی شخص یا مهمان ویژه‌ای زوم کنیم بعد همه می‌آیند و گلایه می‌کنند چرا عکس ما را حذف کردی؟ یکی از سختی‌های کار ما این است که همه جا باید حضور داشته باشیم.»

به دلیل حجم زیاد کارها و فعالیت‌های او در حوزه رسانه و روابط عمومی، حجت عابدی به نوعی روابط عمومی ادارات گراش است و باید بار ادارات بدون روابط عمومی را نیز به دوش بکشد. عابدی می‌گوید:«یکی از خاطرات من این است که چون چندین سال در امور رسانه و روابط عمومی فعالیت داشتم هر ارگانی وقتی روابط عمومی کم می‌آورد می‌گفت حجت عابدی روابط عمومی ماست.»

عابدی کارشناس رشته‌ی حسابداری است و مهارتش در خبر و گزارش‌نویسی را با تجربه کسب کرده است. عابدی می‌گوید:«خاطره‌ دیگری که در ذهنم مانده این است که دکتر حسین‌زاده برایم تعریف کرد در جلسه‌ای که با یکی از مسئولین رده بالای استانی داشتند پرسیدند آیا حجت عابدی به جز رشته حسابداری تحصیلات دانشگاهی در زمینه رسانه یا روابط عمومی دارند یا نه؟ و این سوال نشان می‌داد تلاشم برای حرفه‌ای شدن در کارم موثر بوده و از این بابت خوشحالم.»

از عابدی می‌پرسیم تا کی در این پست پردردسر می‌ماند؟ می‌گوید: ««تا زمانی که توانایی این را دارم که امید بیشتری را به جامعه منتقل کنم در سمت خودم می مانم. روابط عمومی با عشق و علاقه در کار ماندگار می‌شود کاری که سخت و طاقت فرسا است تا آن جایی که اگر یک ثانیه را از دست بدهی مساوی است با سوخت یک خبر یا گزارش. امیدوار کردن مردم در شرایط سخت نسبت به انقلاب و نظام امید دادن به مردم برای پویایی نسل آینده باعث می‌شود در این سمت دوام بیاورم.»

بنی‌اسدی، شاگرد زرنگ روابط عمومی‌ها

مجتبی بنی‌‌اسدی نیز شش روز پیش ۲۸ ساله شد. سابقه خبرنگاری و همکاری با پندری باعث شد که با حضور دکتر فرجی در مدیریت آموزش و پرورش گراش، بنی‌اسدی از کلاس درس به ساختمان اداره برود. همین پیشنیه خبری باعث شده است که کار رسانه‌ها برای پوشش اخبار آ.پ ساده‌تر از ادارات دیگر باشد.

بنی‌اسدی سال ۹۲ وارد دانشگاه شد و لیسانس دبیری زیست‌شناسی را از دانشگاه فرهنگیان اراک گرفت. در دانشگاه شیراز ارشد زیست‌شناسی جانوری خواند و از سال ۹۶ تدریس در مدارس را شروع کرد. پنج سال در مدارس محبی، سیدالشهدا و امام رضا(ع) دبیر زیست‌شناسی بود. امسال او در اداره در کنار پست کارشناسیِ روابط عمومی، سمت‌های کارشناسیِ انجمن اولیا و مربیان و شورای آموزش و پرورش را نیز برعهده‌ دارد.

بندی اسدی می‌گوید: «وقتی کسی با لحن طنز و کنایه از من می‌پرسد مگر کار روابط‌عمومی چیست؟ می‌خندم. چون نمی‌دانم چه جوابی بدهم. آن‌ها فکر می‌کنند کار روابط عمومی گرفتن چند عکس است و اهمیت کار را درک نمی‌کنند. من فکر می‌کنم کسانی اهمیت کار روابط عمومی را می‌دانند که قبلا روابط عمومی بودند. من صبح خبر می‌زنم. ساعت ۴ عصر خبر می‌زنم و ساعت ۲ نیمه شب هم خبر می‌زنم. و فقط روابط عمومی‌ها می‌دانند که من چی می کشم از بیرون که می‌بینند، فکر می‌کنند فقط گرفتن چند عکس است.»

بنی‌اسدی می‌گوید: «به نظرم دو تا سه سال دیگر بیشتر در این سمت دوام نمی‌آورم یعنی نمی‌خواهم از شغل اصلی‌ام معلمی و از مدرسه دور شوم. قبل از آمدن به اداره با سختی کار روابط عمومی آشنا بودم اما می‌خواستم بیایم که چند سالی کسب تجربه کنم.»

یکی از اقدامات جالب بنی‌اسدی تغییر نحوه اجرای برنامه‌های مناسبتی است. او می‌گوید: «سخت‌ترین کار برای من برگزار کردن همایش است. مثلا برگزاری همایش روشنا و روز معلم. سنگینی بار شروع و اتمام همایش روی دوش روابط عمومی است. یعنی از شروع ماجرا و هماهنگی برای برگزاری همایش تا بعد از پایان همایش که همه راحت می‌شوند کار سخت ما که نوشتن گزارش است، شروع می‌شود.»

این تغییر بازخوردهای خوبی هم داشته است: «متفاوت برگزار شدن روز معلم در سال ۱۴۰۲ چون به جای این که این مراسم سخنرانی محور باشد، برنامه را طوری تنظیم و مدیریت کردیم که با ساخت کلیپ و اجرای موسیقی حاشیه‌ها پررنگ شود و مورد استقبال قرار گرفت و بازخوردهای خوبی داشت و برای خود من نیز لذت بخش بود.»

امسال سال اول بنی‌اسدی در روابط عمومی آ.پ بود باید دید آیا در سال‌های بعد هم مجتبی شاگرد زرنگ کلاس روابط عمومی‌ها خواهد بود؟

از ناصر مخابراتی تا نادر آبفایی

 نادر پورغلام را بسیاری به خاطر پدرش ناصر پورغلام می‌شناسند. نادر متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۶ است و چند روز بیشتر از سالروز تولدش نمی‌گذرد. پدر او کارمند مخابرات گراش بود و سال‌ها پیش بازنشسته شده است. پورغلام از سال ۷۷ وارد آبفا شد و در پست‌های مختلف از جمله واحد امور مشترکین شامل قرائت کنتور و وصول مطالبات فعالیت کرد. از حدود ۷ سال پیش او روابط عمومی این اداره است.

روابط عمومی بخش کوچکی از کار اوست و در کنار روابط عمومی در سمت‌های رابط فرهنگی، رابط سامانه سپتا، رابط سامانه انرژی نیز فعالیت دارد و با پاسخگویی استعلامات مراجعین واحد بهره‌برداری با کارشناس بهره‌برداری این اداره نیز همکاری دارد. پیام آشنای پورغلام در شبکه‌های اجتماعی اعلام قطعی و وصلی خط انتقال آب سد سلمان است و هر وقت فشار آب کم شود کار او برای پاسخگویی چند برابر می‌شود.

او مشکلی با داشتن این سمت در کنار کارهای پرشمار اداری ندارد و می‌گوید: «از آنجایی که می‌توانم با همه ارتباط بگیرم به راحتی می‌توانم در این سمت ادامه دهم.»

به نظر پورغلام روابط عمومی‌ چشم و گوش اداره هستند. او می‌گوید: «جایی که منافع مردم در خطر است و ظلمی در اداره شده یا کاری راه نیافتاده اگر مردم به ما مراجعه کنند می‌توانیم با صحبت کردن با آن‌ها به ظلم یا اجحاف انجام شده رسیدگی کنیم. اگر جایی نیاز به توجیه باشد ما هستیم که باید این کار را انجام دهیم. روابط عمومی هم منافع اداره را در نظر می‌گیرد و هم منافع مردم تا حقی از کسی ضایع نشود. اطلاع رسانی‌ها، تلاش برای رسیدن به اهداف شرکت، روشن کردن افکار مردم و عوض کردن دید مردم دیگر وظایف روابط عمومی‌ها است.»

یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار پورغلام توضیح مبلغ قبض‌های آب مشترکین است. او می‌گوید: «شرایط اقتصادی مردم جالب نیست و در تنگنا هستند و دید کافی نسبت به دلیل هزینه بالای قبض‌ها ندارند. روابط عمومی بعد از توجیه دلیل بالا بودن هزینه قبض باید روش مدیریت آب را هم به ارباب رجوع یاد بدهد که قبض او بار دیگر بالا نباشد. و این یکی از سختی‌های کار ما است.»

او از این برخوردها خاطره‌های زیادی دارد : «اتاق من و اتاق رییس کنار هم است یک روز ارباب رجوعی که قبض آب پرداخت نکرده بود و برای او پیامک اخطار رفته بود، عصبانی وارد اداره شد. فرد مسنی بود. آمد و نشست و گفت اصلا برای من پیامک پرداخت قبض نیامده است. من با روی خوش نشستم چایی تعارف کردم. با وجود تندی رفتاری که داشت با ملایمت با او رفتار کردم و همین رفتار باعث شد مشکل حل شود و ارباب رجوع با رضایت از اداره خارج شود. در این ۲۵ سال خدمتی که به مردم داشتم ارتباطم با مردم با کنتورخوانی شروع شد. از آنجایی که پدرم هم کارمند بازنشسته است افرادی که در گراش ۴۷ یا ۵۰ ساله هستند ناصر مخابراتی را می‌شناسند. یکی از خاطره‌های خوبی که دارم این است که به من می‌سپارند سلام پدر را برسانم و می‌فهمم او را هنوز فراموش نکرده‌اند.»

 

کار گروهی در روابط عمومی هلا‌ل احمر

باقر حیدری فرزند غلامعباس متولد سال ۱۳۶۴ است. او از سال ۱۳۷۹ به عضویت داوطلبانه هلال احمر درآمد و در سال ۱۳۸۸در جمعیت هلال احمر استخدام شد. او با مدرک کارشناسی مدیریت عملیات امداد و نجات در سمت‌های معاون شعبه، انباردار و مسئول واحد داوطلبان در هلال احمر مشغول به کار است. فعالیت او در بخش روابط عمومی از چند سال قبل با مشارکت و همکاری دیگر همکارانش در دوره ریاست علی اصغر حسنی و غلامرضا محسنی از روسای سابق هلال احمر گراش شروع شد. 

چند روز پیش اعلام شد نحوه انتشار اخبار هلال‌احمر تغییر خواهد کرد. در حال حاضر علی بیواره سمت روابط عمومی و عوض دبستان مسئول فضای مجازی جمعیت هلال احمر را به عهده دارند. آن‌ها خبرها و گزارش فعالیت‌ها را به صورت تیمی با همکاری دیگر پرسنل و داوطلبان تهیه، ویرایش و با تایید رئیس جمعیت هلال احمر منعکس می‌کنند. 

او می‌گوید:«کار ما به صورت مشارکی است در یک گروه ۱۲ نفری. دو نفر وظیفه گزارش نویسی دارند. دو نفر آماده کردن عکس‌ها. دو نفر ویرایش نهایی و دو نفر انتشار نهایی. از زمان مدیریت آقای محمد شکاری این روند را داریم.»

حیدری در مورد کار روابط عمومی‌ها می‌گوید: «بقیه فکر می‌کنند کار روابط عمومی نصب چهار بنر و پارچه روی دیوار است اما در واقع روابط عمومی یعنی رابط بین جمعیت هلال احمر با مردم و مردم با جمعیت و همین طور جذب خیر.» او می‌گوید: «اگر علاقه نباشد تمام وظایف در تمام بخش‌ها سخت است اما اگر علاقه باشد آسان می‌شود.»

حیدری خاطره‌اش را این طور تعریف می‌کند: «برای خبر کاروان سلامت در یکی از روستاهای گراش عکس خانمی که نیم رخ او مشخص بود را منتشر کرده بودیم بعد از ۴ سال یک نفر با هلال‌احمر تماس گرفت و پیگیر شد که چرا فلان عکس را در جهان منتشر کردید؟ بعد که پیگیر شدیم فهمیدیم منظورش کدام عکس است از او پرسیدیم خود شما عکس را دیدید؟ جواب داد: نه ولی برایم تعریف کرده‌اند. وقتی عکس را به او نشان دادیم و فهمید چهره زن مشخص نیست از ما عذرخواهی کرد.»

تیترهای برای روز روابط عمومی 

انتخاب تیتر بخشی از کارهای روزمره روابط عمومی‌ها است. در بخش پایانی از ۵ مصاحبه شونده خواستیم که تیتری برای گزارش روز روابط عمومی پیش‌نهاد کنند.

حجت عابدی:روابط عمومی موفق یک قدم جلوتر از رسانه

نادر پورغلامی:روابط عمومی می‌بیند، می‌شنود، می‌نویسد بدون این که دیده شود

مجتبی بنی‌اسدی:روابط عمومی نوک پیکان هر اداره است

باقر حیدری:روابط عمومی زبان و تصویر سازمان

در نهایت تیتر مهدی خوشبخت را برای این گزارش انتخاب کردیم:  روز مردان سر در گوشی

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top