بستن

کار بزرگ دکتر عبداللهی هویت‌بخشی گراش از نظر علمی و عملی بود

هفت برکه: دکتر احمد عبدالهی سکان دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش را پس از هفت سال به دکتر مهدی محسن‌زاده سپرد.

به گزارش هفت برکه ۷۰ روز پس از تغییرات مدیریتی در دانشکده علوم پزشکی گراش، مراسم رسمی تودیع و معارفه ریاست دانشکده علوم پزشکی گراش امروز، هفدهم اردیبهشت ماه با حضور دکتر سید وحید حسینی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاون آموزشی او و مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات دانشکده برگزار شد. ۸ اسفند ۱۴۰۱ آغاز ریاست دکتر محسن‌زاده در دانشکده علوم پزشکی گراش بود. 

خدمات دکتر عبداللهی جهادگونه بود

محسن‌زاده، ریاست جدید دانشکده علوم پزشکی شهرستان گراش اولین سخنران این مراسم بود. او سخنانش را با خوش‌آمدگویی به حاضرین آغاز کرد و گفت:«گرامی می‌داریم یاد شهدا و امام راحل و یاد حاج شیخ احمد انصاری که با همت خودشان باعث پشرفت منطقه و شهرمان شدند. خوش‌آمد می‌گویم خدمت عزیزان که در این جلسه شرکت کردند به خصوص مهمانان برنامه دکتر وحید حسینی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر رازقی معاون آموزشی دانشگاه و مسئولین شهر، امام جمعه و نیروی انتظامی، رییس سازمان تبلیغات، بخشدار مرکزی ریاست دانشکده علوم پزشکی لارستان که در این جمع حضور دارند.»

او با بیان این که مجموعه‌ای پیشرفت نخواهد کرد مگر با خدمات جهادگونه صحبت‌ها خود را ادامه داد:«مجموعه‌ای پیشرفت نمی‌کند مگر این که عده‌ای با خدمات جهادگونه از آسایش و آرامش خود بزنند و به مردم خدمت کنند. یکی از این افراد دکتر عبدالهی بود که بیش از ۷ سال با ایثار و فداکاری از زندگی خود زدند و سکان‌دار مجموعه شدند. زبان الکن من قادر به تقدیر و تشکر از ایشان نیست. آروزی صحت و سلامت دارم برای ایشان و در ادامه مسیر ما را همراهی خواهند کرد. خداوند را شاکرم که توفیق خدمتگزاری به مردم را به من داد تا قدم کوچکی برای مردم شهر و منطقه بردارم.»

بعد از پخش کلیپی از فعالیت‌های دکتر عبدالهی در طول خدمتش، مجری مراسم، او را برای ایراد سخنرانی به بالای سن دعوت کرد. او نیز با خیر مقدم از حاضرین با اشاره به این موضوع که افراد زیادی در مسیر خدمت، او را همراهی کرده‌اند، گفت:«سپاسگزارم از همه که مشرف فرمودند از گراش و جاهای دیگر. طی این مدت که در خدمت دوستان بودم همه کمک کردند که گراش آبادتر باشد. خیلی‌ از افراد هنوز هستند و کمک می‌کنند ولی خیلی از افراد دیگر در بین ما نیستند ولی آثارشان هست. افرادی که با آمدنشان حیات را برای عده‌ای آباد کرد. شیخ احمد انصاری، حاجی سراجی، و دکتر مجید راستی از این جمله افراد هستند.»

او در ادامه گفت:«من اگر اندازه بال مگسی کمک کرده‌ام که عده‌ای خوشبخت‌تر باشند زندگی خودم همراه با سعادت و سربلندی خواهد بود. آدمهای بزرگی در کنار من بودند اگر به کسی ظلمی کردم و حقی بر گردن من است حلالیت می‌طلبم. امیدوارم کارهای انجام شده ثمره‌ای باشد برای آخرت. چون یک روز همه می‌رویم. امیدوارم ما نیز مثل مجید راستی، شهید راه سلامت که در اثر ابتلا به کرونا آسیب دید و همین چند وقت اخیر به دلیل ایست قلبی به رحمت خدا پیوست عاقبت به خیر شویم. سپاسگزارم از همه عزیزان و خیرین انشاالله خدا عاقبت به خیری به همه ما بدهد.»

حرص برای خدمت و حرص برای ریاست طلبی

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه شهر با اشاره به موضوع پذیرش مسئولیت و واگذاری مسئولیت‌ها نکاتی را متذکر شد و گفت:«در ابتدای کلام دو نکته تذکر به خودم باشد. در بحث پذیرش مسئولیت و واگذاری مسئولیت‌ها امام علی(ع) فرمود: آدم عاقل کسی است که سعی می‌‍کند مسئولیت نپذیرد مگر کسی تکلیف به او بکند چرا که پذیرش مسئولیت تکلیفی را می‌آورد. روز قیامت باید جوابگو باشیم. و بسیاری از مسئولین آنجا می‌گویند ای کاش ما در دنیا هیچ مسئولیتی نمی‌گرفتیم. مسئولیتی که گاهی برای به دست آوردن آن خیلی کارها انجام می‎‌دهیم. در انتخابات چقدر پا روی حق و حقوق گذاشته می‌شود چقدر ظلم‌هایی می‌شود که از مردم رای گرفته شود در تمام دوره‌ها. البته همه این طور نیستند. آدم هر چه پیرتر می‌شود دو خصلت در او پررنگ می‌شود یکی آرزو و یکی حرص.بعضی افراد حرص برای خدمت و بعضی افراد حرص برای ریاست طلبی. انشاالله که جمع نورانی ما استمداد می‌طلبد از کلام امیرالمونین(ع) که اگر مسئولیتی می‌پذیریم قطع به یقین مراقب هستیم که روز قیامت بازخواست خواهیم شد.»

او با قدردانی از تلاش‌های دکتر عبدالهی در سمت ریاست دانشکده علوم پزشکی گراش گفت:«انصافا تلاش برادر عزیز و ارزشمند آقای دکتر عبدالهی و مجموعه‌ای که همت به خرج دادند در کنار عزیزان. و نیروهایی که پای کار بودند و خیرین و مجموعه خیرین سلامت باعث شده فضا طوری رقم بخورد که هم اسبی آماده باشد و هم زینی آماده باشد و حالا عزیزان بزرگوار دیگر باید این اسب را زین کنند و خروجی که باید مرتبط با این زحمات باشد رو به ثمر برسانند. من از خدمات و زحمات این دکتر نخبه و ارزشمندمان تشکر می‌کنم.خدمت دکتر محسن‌زاده نیز تبریک عرض می‌کنم و متذکر می‌شوم خدای نکرده اگر آدم یک وقت قصوری انجام دهد قیامت مدیون است کما این که یک پدرو مادر و همه ما یک مسئولیت داریم و روز قیامت بازخواست می‌شویم.»

او با تاکید بر تربیت نیروی متخصص و کارآمد به عنوان هدف مجموعه علوم پزشکی ادامه داد:«هر مجموعه‌ای که می‌خواهد پیشرفتی داشته باشد باید نقشه راهی داشته باشد اگر نقشه راه نداشته باشیم دو مسیر وجود دارد یا سقوط به  قهقرا و برگشت و یا درجا زدن که هر دو خسارت محض است. و پیشرفتی در آن نیست. این مجموعه با عظمت علوم پزشکی که زحمات زیادی کشیده شد تا به این وضع موجود رسید چه هدفی دارد؟ آموزش و تربیت نیروی متخصص و متعهد و کارآمد برای آینده انقلاب. باید تولید فکر کرد از طریق تحقیق و پژوهش و عمل و این یعنی نقشه راه.»

تذکر امام جمعه : پرداخت‌های غیرقانونی باید مدیریت شود

امام جمعه شهر گراش با ذکر مسائلی به عنوان انتظارات و مطالبات مردمی گفت:«یک سری مسائل و انتظارات است که مردم دارند. یکی این که نقش مجموعه دانشکده علوم پزشکی در بحث تحقق شعار سال چیست؟ و همچنین در بحث اجرای گام دوم انقلاب که مخاطب اصلی جوانان و نخبگان هستند. ایفای این نقش روی دوش شما اساتید دانشگاهی است و در بحث تعالی فرهنگ و ارتقا و تولید آن در شهرستان باید برکات ملموسی از مجموعه علوم پزشکی ببنیم. برای این که پیشرفت کنیم باید چیکار کنیم؟ باید چند نگاه داشته باشیم. یک گروه نخبه جامعه‌نگر برای شناسایی آسیب‌ها و تهدیدها و فرصت‌ها و نقاط ضعف و قوت داشته باشیم. اگر این مورد تحقق یابد قطعا می‌تواند برکاتی داشته باشد.»

بخشایش‌پور با تقبیح درخواست پیش پرداخت‌های غیر قانونی برخی از پزشکان از بیماران رو به سوی مهمان برنامه، دکتر حسینی، گفت:«یک سری مشکلاتی داریم دکتر حسینی عزیز ما برای تعالی و پیشرفت باید موانع را برداریم. درخواست برخی از پزشکان متخصص از بیماران برای پیش پرداخت غیرقانونی و به حساب افراد نامشخص در شان قشر نخبه ارزشی نیست. دنبال کی بود؟ کی بود؟ من نبودم. نگردید. خواهر خود من عمل داشت البته منظورم پزشکی که آمد عمل کرد، نیست. یکی از عوامل خود من را مخاطب قرار داد. یکی دو سه نفر نیستند باید مدیریت شود. تا به خاطر چندرغاز نخبگان زیر سوال نروند و این موضوع از بیرون نگاه به مجموعه خدوم علوم پزشکی را منفی می‌کند.»

او با اشاره به دیگر درخواست‌های مردمی گفت:«این درخواست مردم است. احترام به مراجعین و همراهان بیمار توسط مجموعه حراست در بیمارستان نگهبانان و سایر کارکنان باید رعایت شود این بد است در شهر بپیچید و شایعه شود در شهر ما فلانی برای یک نوبت دهی این قدر پول می‌گیرد اگر نیست یک نظارتی باشد کما این که یک سری مشکلاتی در این مساله داریم. رسیدگی به پزشکان کشیک و کادر کشیک برای خدمات بیشتر. مطالباتی که عزیزان پیگیری می‌کنند. عدم رعایت موازین شرعی است در شان این مجموعه ما و گراش نیست که اگر در مطبی باشد خواهش می‌کنیم نظام پزشکی ورود جدی کند. گراش مشهور به قم جنوب است.»

او عدم شناسایی استعدادها را یکی از مشکلات جدی کشور عنوان کرد و گفت:«یکی از مشکلات جدی ما در کشورمان عدم شناسایی استعدادها و شکوفایی آن است و برای این مساله کمکی نمی‌کنیم. همه اساتید و بزرگواران زحمت می‌کشیم که چه شود؟ که این دانشجو تربیت و کارآمد و متعهد باشد. وقتی انتقال ضعیف باشد این امکان فراهم نیست و انتظار می‌رود ارتباط بیشتر باشد و نیروی خلاق را بیشتر بشناسیم. همه نکاتی که عرض کردم به شرطی قابل تحقق است که وحدت باشد اگر مجموعه‌ ما با هم خوب نباشند هیچ پیشرفتی نخواهد داشت. استفاده از ظرفیت نخبگان علمی و معنوی باید حتما مد نظر باشد.»

کار بزرگ دکتر عبداللهی هویت بخشی علمی و عملی به گراش بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به درخواست دکتر عبدالهی برای خدمت در منطقه‌ و شهر خودش گفت:«دکتر عبدالهی در دوره جراحی بسیار موفق بودند به دلیل این اقدامات و ظرفیت‌هایی که داشتند، می‌خواستیم شیراز بمانند ولی علاقه داشت در منطقه و مردم خودش خدمت کند که خدا نتیجه آن را به او داد.»

حسینی با بیان این که مهم‌ترین کاری که دکتر عبدالهی کرد هویت‌بخشی به گراش از نظر علمی و عملی بود ادامه داد:«فراهم کردن این زیرساخت‌ها در مجموعه تنها بخش کوچکی از فعالیت‌هایی است که دکتر انجام داده اما کار بزرگتری که او انجام داده هویت بخشی به گراش از نظر علمی و عملی است. او برندی است در رشته جراحی و در سایر رشته‌های مرتبط نیز موفق است همه این‌ها توفیق خوبی است ولی اصل، محتوای علمی و هویتی است که دکتر به اینجا بخشیده است.»

او با اشاره به اصرارهای دکتر عبدالهی برای کناره‌گیری از سمت خود، گفت:«ما نمی‌خواستیم که دکتر عبدالهی این سمت را کنار بگذارند اما بحث‌هایی در منطقه بود و ما اصل را بر تعامل، همراهی، همکاری جمعی و حفظ وحدت گذاشتیم. اصرار خودشان بود که که من نمی‌خواهم بمانم و قبول کردیم. باید تاکید کنم از همین اعتبار علمی او استفاده کردیم برای پیشرفت رشته پزشکی در گراش و لار. اعتبار و حرمت علمی او باعث شد که در هر شهر پیشرفت خوبی داشته باشیم.»

حسینی ادامه داد:«زحمت‌هایی که دکتر کشیدند در واقع یک نهال است که زمان می‌برد که این نهال تبدیل به یک درخت تنومند شود. ما در شیراز در خدمت هستیم. اما این درخت، شاخه‌ای از ما نخواهد بود.باید درختی مستقل شود و مستقل بماند. برای مستقل ماندن تلاش زیادی لازم است همه عزیزان مسئولین شهر و خیرین محکم پشت این قضیه بمانند که به راحتی رشته پزشکی را به یک شهرستان نمی‌دهند. و این ظرفیت امکان ارتقا دارد. این زیرساخت‌هایی که خیرین اینجا تهیه کردند این امکان را فراهم کرده که شعبه بین‌الملل هم داشته باشد. زیرساخت است. اما اصل داشتن برنامه مداوم آموزشی است. ان‌شالله به قوت و قدرت خود بخش آموزشی برپا باشد ما هم در خدمت شما هستیم.»

بهانه‌ای برای زیرمیزی گرفتن پزشکان نیست

او در جواب به تذکرات امام جمعه رو به سوی دکتر محسن‌زاده گفت:«دولت واقعا زحمت کشیده است. تعرفه بخش دولتی و خصوصی را یکسان کرد،سقف آن را برداشت. پلکان را تصحیح کرد. مالیات را کم کرد ما دیگر بهانه‌ای برای زیر میزی گرفتن نداریم. خیرین کمک می‌کنند. مردم کمک می‌کنند. آقای دکتر محسن‌زاده واقعا پذیرفتنی نیست شما همین طور که خیرین زیاد دارید افراد مستمند و فقیر هم زیاد دارید. این مشکل باید حل شود. ما دکتر محسن‌زاده را شخصیت متدین و بسیجی و علاقه‌مند به منطقه می‌شناسیم. ایشان هم سمت را قبول نمی‌کرد از ایشان خواهش کردیم تا بالاخره راضی شدند.»

او با تاکید بر وحدت و همکاری بین دانشگاه گراش و لار در پایان گفت:«من خواهشم از دکتر عبدالهی این است همین طور بزرگتری علمی خودشان را در مجموعه حفظ کنند و همه دست به دست هم دهیم تا این حلاوت و شیرینی امکاناتی که فراهم است به ثمر برسد. قطعا باید گراش و لار در مساله آموزش پزشکی به هم کمک کنند مردم و اساتید و نخبگان دو شهر باید علمشان را انتشار بدهند و زکات بدهند. ان شاالله با وحدت، راه پیشرفت هموار شود.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. سلام و ادب
    ضمن تشکر از زحمات جناب دکتر عبدالهی و تبریک و آرزوی موفقیت برای جناب دکتر محسن زاده،
    از آقای دکتر و مدیران زیرمجموعه مربوطه درخواست دارم جلوی زیر میزی پزشکان را گرفته و شان حرفه پزشکی، مردم گراش و خیرین محترم را حفظ بفرمایند.
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top