بستن

احمد اقتداری شمع فروزان خلیج فارس

هفت‌برکه : هشتمین اردیبهشت ۱۴۰۲۲ نشست خلیج فارس قلب ایران در گراش برگزار شد. (گزارش آن را هفت‌برکه بخوانید). فرهاد ابراهیم‌پور از فرهیختگان اوز و مدیر سایت ستاره‌های اوز گزارشی در خبری دیدگاه خود از این نشست را  صحبت‌نیوز منتشر کرده است. 

فرهاد ابراهیم پور- سایت ستاره اوز : امروز ۸ اردی بهشت ساعت ۴ بعد از ظهر در آستانه هفته ملی خلیج فارس، نشست خلیج فارس قلب ایران و رونمایی از جایزه استاد احمد اقتداری در دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد در این مراسم از اهالی اهل فرهنگ و تاریخ منطقه نیز دعوت شده بود.

مجری برنامه دکتر غفوری بود که خیلی کوتاه و بی حاشیه رفت سر اصل مطلب و مطالبی در باره زنده یاد احمد اقتداری بیان کردند شاید از ویژگی آدم های فرهنگی و کسانی که در این حوزه فعالیت دارند این باشد که می دانند نباید زیاد گفت و همین مختصر کفایت می کند تا برنامه طی روالی از پیش تعیین شده پیش برود . خوشبختانه تا آخر اینگونه بود.

سپس از آقای صادق رحمانی شاعر و ادیب گراش و منطقه و کشور و وارث وصیت نامه زنده یاد اقتداری دعوت شد . ایشان نیز از ارزش های ایشان بخصوص در وطن پرستی یاد کردند و ادامه دادند از ویژگی های شخصیتی اقتداری که در حوزه پژوهشی نیز در آثارش به جای گذاشته دوری از تعصب و ناسیونالیسم بوده است و همین امر باعث گستره اندیشه در حوزه پژوهش تاریخی ایشان در باره خلیج فارس شده است.

آنچه که من در این یادداشت می نویسم نه تمام کلمات بلکه خلاصه حرفهای عزیزان است که صحبت کردند.

بخش بعدی سخنان استاد احمد جولایی پژوهشگر که دکترای خود در زمینه هنر دارد بود که خود را شاگرد و از علاقمندان زنده یاد اقتداری دانستند و خاطراتی از او بیان کردند و اقتداری را پیشقراول و خط مقدم جبهه فرهنگی در پژوهش و تاریخ خلیج فارس دانستند آقای جولایی فرهنگ را به سه امر مهم تسری دادند یک میراث گذشتگان دوم داشته و نداشته و باید و نبایدهای فرهنگ و سوم افاده فرهنگی و تشریح کردند که این افاده نه به معنی خود پرستی بلکه به معنی خلاقیت و نو آوری می باشد که در زنده یاد اقتداری آنرا بوضوح در سالهای بر او گذشته در تحقیق و پژوهش او می توان دریافت.

بعد از سخنان آقای جولایی نوبت به سخنران اصلی این مراسم دکتر ابراهیم عباسی پژوهشگر مطالعات خلیج فارس و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز رسید که منافع و منابع این نگاه را در حوزه پژوهش های اقتداری را ستود و گرایش های سیاسی و فرهنگی در حوزه پژوهش را در نقدهای منفعت طلبانه دولت های استعماری در دوره های گذشته تاریخ ما و خلیج فارس بیان نمود
در ادامه آقای نوبهار مطالبی در باره فراخوان جشنواره صحبت کردند و در ادامه آقای محمد خواجه پور از روند شکل گیری برنامه جوایز بزرگ استاد احمد اقتداری برای حاضرین گفتند و تشریح نمودند.

اما نگاه من به این نشست:

مدتهاست کم جایی می‌روم و اگر می‌روم جایی است که دلم خواسته، نه بر اساس سفارش یا به دلیل اعتبار حضور. اما رفتن به این نشست واقعا دوست داشتم. متاسفانه در مملکتی زندگی می‌کنیم که تا طرف نمیرد کم از او می دانیم و می‌فهمیم برای همین عقب‌مانده هستیم، آنقدر عقب که حتی زمان احتیاج آنها به ماها نیز دور از انها هستیم.

احمد اقتداری را من از همایش زبان لارستانی به بعد شناختم و آنهم در آن مطالبی که آن زمان در مطبوعات محلی نوشتند بعد از آن کمی درباره‌اش مطالعه کردم تا این که خبر درگذشت او را شنیدم با دوستان و تعدادی از همشهریان بر سر مراسم تدفین و خاکسپاری اش رفتیم جایی که آخرین شمع وجودش را به خاک زادگاهش سپردیم و امروز سومین بار بود که در مراسمی بیاد او شرکت می‌کردم.

خوشحال شدم از اینکه از لار و گراش و اوز و دیگر مناطق و دوستانی از بوشهر آمده بودند تا ما بیشتر با داشته های گرانسنگ سرزمین مان آشنا شویم و بحق که او گرچه در گراش به خاک سپرده شده است اما متعلق به همه مردم ایران و حتی پژوهشگران جهان است این کار گروه برگزار کننده در شهر گراش را باید ارج نهاد. از دیگر اهالی منطقه از اوز و لار و خنج و جویم و بنارویه و هر جای از این منطقه دلبسته با زبان و فرهنگ مشترک انتظار بوده و هست تا بزرگان و داشته های غرزشمندمان را پاس داریم و به یاد آنها و کارهایشان مراسم در خور بگیریم همانگونه که استاد جولایی گفتند و دکتر عباسی نیز بر آن تاکید داشتند پیشقراولان فرهنگ که در جبهه مقدم دانش و علم و زندگی هستند و جز داشته های تاریخی و کشورمان محسوب می شوند با پاسداشت آنها خاطرشان را در عمل زنده نگه داریم.

شیوه برنامه ریزی برای جایزه پژوهشگران و دانش پژوهان آثار و علایق استاد اقتداری که آقای خواجه پور تشریح کردند یکی از برنامه های خوب و قابل توجه‌ای بود که توصیه می‌کنم کسانی که می‌خواهند در بازه زمانی مشخصی فعالیت پژوهشی و آموزشی افرادی را به تحقیق و بررسی بنشینند به این مطالبی که گفته شد توجه کافی کنند.

این جلسه اضافات و بیراهه گویی نداشت و جای تشکر از گروه برگزار کننده داشت هر چند بدلیل کم دقتی گاهی بلندگوها سر و صدا می‌کرد که آنهم رفع شد. کار فرهنگی به این نمونه کاری می گویند که برای خلیج فارس و بیاد زنده‌یاد احمد اقتداری برگزار شد کاری که در پایان نشست می‌توانی بگویی چیزی از داشته های مان را دیدیم و لذت بردیم.

جلسه که تمام شد رفتم بیرون از سالن. گوشه ای کسی کتابش را به تازگی منتشر کرده بود داشت می فروخت و به رهگذران می داد عنوان کتاب این بود در آمدی بر شصت زبان به گویش اچمی و این مورد طنز پایانی این جلسه بود که بر پرده آن لختی تصویری از کتاب استاد احمد اقتداری بود که نوشته بود زبان لارستانی نوشته احمد اقتداری به کوشش صادق رحمانی (این کتاب سال ۱۳۸۵ منتشر شده است.)

من خیال نکنم در همایشی که آن زمان در لار برگزار شد و زنده یاد اقتداری در آن حضور داشتند و بزرگانی چون باستانی پاریزی هم آمده بود در صحت زبانی بنام اچمی حرفی زده باشد، اگر هست بیاورید تا باور کنیم کسی که کل سواحل جنوب و خلیج فارس را در نوردیده و تحقیق کرده است نمی دانسته زبان این مناطق اچمی است.

قرار نیست برای بد بودن و بد کردن جایی فرافکنی کنیم خوب و بدها را آنگونه ببینیم که واقعیت را خفه نکند از طرف هر جای و هر کسی که باشد.در باره این کتاب در فرصتی دیگر خواهم نوشت.

ای کاش کتابی از زنده یاد احمد اقتداری آنجا فروخته می شد تا ارزشمندی آنرا با یکی از آثارش بیشتر درک می کردیم.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

4 نظر

  1. آنچه ابراهیم پور نمی‌داند این است که در علم و خاصه علوم انسانی نقد آثار و طرح دیدگاه های جدید به خصوص در برابر ایده بزرگان امری پذیرفته شده و حرفه ای است. احمد اقتداری بزرگترین پژوهشگر خلیج فارس و جنوب ایران است اما ممکن کسی در معاصر ما دیدگاه دیگری داشته باشد و به عنوان یک اهل علم بتواند دیدگاه خود را طرح کند. لازم بود شما ذکر کنید که آن همایش مذکور یک حرکت سیاسی و با فشارهای بروکراتیک بود. البته جانب انصاف را رعایت نکردید و گفتید کتاب را می‌فروخت در حالی که آن فرد کتاب را به دیگر پژوهشگران هدیه می‌داد. با این همه نمی‌دانم چرا فرهاد ابراهیم پور اصولا شجاعت این را ندارد که بگوید اهل این عرصه نیست و دانش علوم اجتماعی و زبان شناسی ندارد.

  2. چه سندی بهتر از خود مردم گراش .اوز .کهنه .کوره تا برسد به بنادر و بستک و …اگر از هرکدوم سوال کنید به زبانی صحبت می کنید جواب می دهند اچمی یا خودمونی .
    فقط مردم لار و روستاهای چسپیده به لار می گوینده زبان لاری که البته محترم است نظرشون ولی در مورد ما نباید تعیین تکلیف کنند
    ما خودمونی ها با افتخار اچمی حرف می زنبم .

  3. گراشی عزیز
    در ان جلسه کوچکترین بحث و حرف نبوده این نظر فقط در مورد یاداشت نگارنده محترم است .
    جلسه برای گرامی داشت و رونمایی از جایزه دکتر اقتداری از بهترین و ارامترن و موجزتربن و کاربردی ترین جلسات گراش بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top