هفت‌برکه: نرخ تاکسی‌های درون شهری گراش امسال ۵۰ درصد افزایش یافت و به مبلغ ۱۵ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، مثل همیشه صبح از خواب بیدار می‌شوم و با نزدیک‌ترین تاکسی تلفنی به منزل برای رفتن به محل کارم تماس می‌گیرم. مکالمه را این طور آغاز می‌کنم: «سلام، وقت به خیر. یک سرویس می‌خواستم.» جواب می‌شنوم: «خانم، مبلغ تاکسی‌های درون شهری افزایش پیدا کرده و ۱۵ هزار تومان است. ماشین بفرستم یا منصرف شدید؟» کمی مکث می‌کنم و می‌بینم راهی هم برای منصرف شدن ندارم! می‌گویم بفرستید.

اولین تلنگر افزایش نرخ تاکسی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از سوی رانندگان این صنف زده شد، اما نه بین همه. اگر مسیرت دورتر بود می‌گفتند نرخ ۱۵ است و اگر مسیرت نزدیک بود، همان ۱۰ تومان سابق را می‌گرفتند. که البته برخی‌ها هم انصاف داشتند و می‌گفتند نرخ ۱۵ هزار تومان هنوز مصوب نشده است و خیلی از همکاران ما در این صنف مبلغ را سرخود برده‌اند بالا، ولی ما همچنان روی همان مبلغ سابق دریافت می‌کنیم تا در شورا نرخ نهایی مصوب شود.

تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ تاکسی‌های درون شهری بر عهده شورای اسلامی شهر و سازمان حمل و نقل شهرداری است و در نهایت نرخ پیشنهادی در کمیته انطباق فرمانداری مصوب می‌شود و به تاکسی تلفنی‌ها برای اجرایی شدن اعلام می‌شود.

به سراغ سعید جعفری، عضو شورای شهر و عضو کمیسیون حمل و نقل شهرداری گراش، می‌رویم. او در خصوص افزایش نرخ می‌گوید: «بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بود که جلسه‌ای با حضور رانندگان تاکسی‌های درون شهری در شورا برگزار شد و به پایین بودن نرخ تاکسی‌ها و گران شدن قطعات خودرو اعتراض داشتند و درخواست کردند نرخ‌ها افزایش پیدا کنند، پیشنهاد افزایش مبلغ از ۱۰ به ۱۵ هزار تومان را دادند و ما هم پذیرفتیم و درخواست را به کمیته انطباق فرستادیم، هر چند در کمیته انطباق افزایش نرخ از ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ قطعی شد ولی قبل از آن هم متاسفانه به صورت غیرقانونی نرخ در بین بعضی تاکسی‌ها افزایش پیدا کرده بود.»

سعید جعفری با بیان اینکه نرخ تاکسی‌های درون شهری ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است گفت: «افزایش قیمت این‌بار کمی بالا بود و ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. در حال حاضر علاوه بر تاکسی‌های درون شهری، اسنپ در دسترس مردم است و یک مینی‌بوس هم خریداری شده است و در آینده به ناوگان شهری اضافه می‌شود.»

همچنان نحوه محاسبه توقف بین دو مسیر و میزان افزایش قیمت در ساعات آخر شب برای مردم روشن نیست و در مصوبه امسال هم به این موضوع اشاره‌ای نشده بود و طبق روال گذشته دریافت مبلغ اضافه از سوی رانندگان سلیقه‌ای است. امسال هم در پاسخ به پیگیری خبرنگار هفت‌برکه از شورای شهر و کمیسیون حمل و نقل، تعیین تکلیف این موضوع به روزهای آینده و بعد از تشکیل جلسه موکول شد.

اما خیلی وقت است که نرخ کرایه تاکسی اینترنتی اسنپ هم افزایش داشته است. در حال حاضر نرخ اسنپ و تاکسی تلفنی تقریبا نزدیک به هم است و حتی گاهی قیمت اسنپ بالاتر هم است.