بستن

سیاه چادر، چراغی روشن برای مهمانان نوروزی

هفت‌برکه: ساز و نقاره‌ی انجمن محیط زیست، صدای بهار را در سیاه چادر ورودی شهر به گوش همشهریان و مهمانان نوروزی می‌رساند.

به گزارش هفت‌برکه، سیاه چادر انجمن محیط زیست از ۲۸ اسفندماه روبه‌روی بوستان شهر و در مسیر ورود مهمانان نوروزی از سمت اوز برپا شده است و تا سیزدهم فروردین فعالیت خود را در این مکان ادامه می‌دهد.

با توجه به همزمانی با ماه رمضان، برای استفاده از این برنامه می‌توانید از غروب آفتاب تا ساعت ۲ بامداد به این سیاه چادر سر بزنید. در این مکان اگر هوس چای یا دمنوش کردید می‌توانید رایگان نوش جان کنید، اما اگر بوی کباب به مشامتان رسید و دلتان را برد، راهی جز دست به جیب شدن ندارید. بر دیوار سیاه‌چادر هم برخی صنایع دستی گراش خودنمایی می‌کند.

پانزده نفر از اعضای انجمن محیط زیست که تصمیم گرفتند شور و شوق و سبزی و طراوت آمدن بهار را به شهر القا کنند، گروهی تشکیل دادند به نام «گروه هنری سیاه چادر تنگ آب». آنها به صورت شیفتی و تمام‌وقت در این سیاه چادر حضور دارند تا علاوه بر ایجاد حال و هوای بهاری، خوراکی‌ها، بازی‌ها و موسیقی، مکان‌های تفریحی شهر و محل استراحت موقت مهمانان نوروزی را معرفی کنند.

در حالی که صدای ساز و نقاره توجه رهگذران از بلوار شیخ احمد انصاری را به سمت سیاه چادر جلب می‌کند، با اسد محسنی، یکی از اعضای انجمن محیط زیست، گفت‌وگو می‌کنیم. او که لباس محلی به تن دارد، می‌گوید: «قرار بود که از ۲۸ اسفند تا ۵ فروردین در تنگ آب چادرمان را برپا کنیم و آنجا کباب محلی و نان محلی درست کنیم و بازی‌های محلی را اجرا کنیم. اما در جلسه‌ای که داشتیم، یکی از اعضا پیشنهاد داد که در تنگ آب به دلیل مسافت دور و رفت و آمد کم مسافران، استقبالی از این برنامه نمی‌شود و بهتر است که بیاییم و اول شهر چادر برپا کنیم. حاج اسماعیل قاسمی، یکی از خیرین شهر، چادر بزرگی در ابعاد سه در هشت به انجمن هدیه کرد و ما فعالیتمان را آغاز کردیم.»

محسنی می‌گوید: «ساعت فعالیت ما قبل از رمضان تمام‌وقت بود اما با آمدن ماه رمضان هر چند ۲۴ ساعت حضور داریم، اما شروع فعالیتمان از اول غروب  تا ساعت ۲ یا ۳ بامداد است.»

این سیاه‌چادر نظر مسافران نوروزی را که در طول مسیر خود کمتر چنین برنامه‌هایی را دیده‌اند، جلب کرده است. محسنی می‌گوید: «استقبال مردم و مسافران نوروزی خوب است. ما روزی هفت تا ده مسافر داریم که چهار، پنج نفر از این مسافران، شب‌ها، چادرشان را برای استراحت بین راه، کنار ما برپا می‌کنند. استقبال همشهریان گراشی هم خوب بوده و بعضی از خانواده‌ها، شب‌ها با مهمان‌هایی که دارند به این‌جا سر می‌زنند.»

دو مشکلی که محسنی از آن گلایه‌مند بود، نداشتن محل مناسب برای اسکان مسافران و نبود امکانات لازم برای معرفی آثار باستانی و مکان‌های دیدنی شهر به مهمانان نوروزی است: «امسال برای اسکان مدرسه حسنی تعیین شده است اما چون مسافران آدرس آن را به سختی پیدا می‌کنند، محل مناسبی برای اسکان نیست. ما معمولا به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم یا در هلال‌احمر یا در کنار سیاه چادر خودمان مستقر شوند. به جز فعالیت‌هایی که در خود سیاه چادر انجام می‌شود تنها راه معرفی مکان‌ها و آثار دیدنی شهر برای ما بروشوری از چند سال قبل است که آقای زندوی در اختیار ما قرار داده است و فردی به عنوان راهنما یا وسیله‌ای برای همراهی مسافران نداریم.» هفت‌برکه در گزارشی جداگانه این موضوع را بررسی کرده است (اینجا).

او امیدوار است در سال‌های بعد این مشکلات حل شود تا بتوانند به صورت مجهزتر و کامل‌تر میزبان مهمانان نوروزی باشند: «در سال‌های بعد باید فکری برای محل اسکان مسافران شود و مکان مناسب‌تری مثل مدرسه سعادت یا مدرسه امام رضا(ع) که به مسیر مسافران نزدیک‌تر هستند تعیین شود. باید وسیله‌ای هم در اختیار ما بگذارند که در سال‌های بعد، معرفی آثار را هم برای مهمانان نوروزی داشته باشیم و بتوانیم مجهزتر و بهتر از آن‌ها استقبال کنیم.»

انجمن از هیچ ارگان دولتی برای اجرای این برنامه حمایت نشده است و تنها شورای و شهرداری قول حمایت داده‌اند:«در حال حاضر هیچ ارگانی با ما همکاری ندارد و هزینه‌ها را خود انجمن و از طریق خیرینی که به سیاه چادر سر می‌زنند و آن را برنامه خوبی می‌دانند، تامین شده است. البته مهندس فانی برای برای تامین برق سیاه چادر همکاری خوبی داشتند که جای تشکر دارد. در صورت تامین بودجه، تصمیم داریم برای سیزدهم فروردین برنامه‌های شادتری مانند اجرای کوال داشته باشیم. اجرای برنامه کوال در طول شب‌ها به خاطر هزینه زیاد لغو کردیم و پخش صدا اکتفا کردیم.»

شهر لطیفی که دومین سال است تجربه‌ی اجرای این برنامه‌ی نوروزی را دارد، از این گروه دعوت کرده است تا یک شب با آن‌ها همکاری کند، محسنی می‌گوید:«پنج‌شنبه‌ی این هفته یک برنامه به صورت مشترک با شهر لطیفی داریم. چون آن‌ها سال دوم است که این برنامه را اجرا می‌کنند و از آنجایی که این شهر در مسیر بندر است و مسافران زیادی دارد از ما دعوت کردند، آنجا برنامه اجرا کنیم. در سیزده روز نوروز هر روز اجرای برنامه در این شهر به یک شهرستان اختصاص دارد که پنج شنبه این هفته از ساعت ۲۰ تا ۲۴ برنامه تحویل ما است و قرار است برنامه‌هایی مثل «اجرای دنگ، حنوبندو، کبا برکرده و دما وجا برده» را آنجا اجرا کنیم.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. با سلام
    برای سالهای بعد ،اگر بالای تپه نورالشهدا برای اسکان مسافران تجهیز بشه و افرادی هم در انجا از تاریخ این قلعه برای مسافران توضیح بده جای خوب و جذابی است،حتی برای همشهریان خودمان.
    انشاالله که عملی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top