بستن

دورِ کلاتی جدید افتتاح شد

هفت‌برکه: خیابان حلقه‌ای دور کلات و طرح پایلوت سنگ‌فرش کوچه‌های بافت تاریخی امروز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ رسما افتتاح شد.

به گزارش هفت‌برکه، در مراسمی در دامنه‌ی کلات، روبان افتتاح رینگ دور کلات با دستان دکتر روستا، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری، بریده شد. این خیابان ادامه‌ی خیابان شهدای گمنام است که بعد از یک دور تقریبا کامل، به خیابان روبه‌روی فرمانداری وصل می‌شود. در این مراسم، یکی از کوچه‌های محله‌ی پاقلعه که به صورت آزمایشی سنگ‌فرش و کانیوا شده بود نیز به دست علی بیضایی، از اعضای شورای شهر و از ساکنان این محله، افتتاح شد. قرار است در صورت تایید این طرح آزمایشی و در صورت اختصاص بودجه، بقیه‌ی کوچه‌های بافت پاقلعه و همچنین اطراف خانه‌ها و برکه‌های قدیمی نیز سنگ‌فرش شود.

در این مراسم افتتاحیه دکتر حسین‌زاده، نماینده مردم جنوب فارس؛ دکتر روستا، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری؛ حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش؛ مهندس شبانی، مدیر کل راه و شهرسازی لارستان؛ ستاری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گراش؛ اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار گراش و جمعی از مردم حضور داشتند.

مشخصات پروژه از زبان شهردار و بیضایی

حلیمی، شهردار گراش، در ابتدای این مراسم، ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر، در مورد مشخصات پروژه رینگ دور کلات گفت: «این پروژه‌ی بزرگ شامل زیرسازی ۱۵هزار متر مربع و آسفالت بیش از ۱۰هزار متر مربع بوده است. اجرای گاردریل به طول ۵۲۰ متر، نصب ۳۲ تیر روشنایی و همچنین ۴۰ عدد لاکپشتی، از دیگر بخش‌های این پروژه است.»

بیضایی، از اعضای شورای شهر گراش، که توجه به بافت فرسوده و محله‌ی پاقلعه را یکی از بخش‌های اساسی برنامه‌اش قرار داده است، در مورد اهمیت بافت فرسوده و توجه شورای شهر از شروع این دوره سخن گفت: «شورا در نظر داشته است که این بافت را به صورت ویژه نگاه کند و در جهت رونق اقتصادی و فرهنگی و آسیب‌زدایی اجتماعی قدم بردارد. هر دو شهرداری که ما در خدمتشان بوده‌ایم، چه آقای مهروری و چه مهندس حلیمی، این دیدگاه شورا را انجام دادند. البته این طرح به پیش از این دوره برمی‌گردد، مثلا این دیواره‌ی حایل وزنی، در زمان شهرداری امرالله (ابراهیم) مهروری ساخته شده است.»

بیضایی در مورد اهمیت این خیابان برای بافت نیز گفت: «این خیابان راه دسترسی به تمام کوچه‌ها را از بالادست به ما می‌دهد که چند تا از آنها هم انجام شده است. این مساله کمک می‌کند که بحث خدمات‌رسانی به این محله بهتر انجام بشود.»

او در مورد طرح پایلوت سنگ‌فرش یکی از کوچه‌های نزدیک به این خیابان نیز گفت: «این طرحی است در جهت حذف آسفالت و رفتن به سمت سنگ‌فرش.»

حسین‌زاده: رویکرد جدید به بافت تاریخی

دکتر حسین‌زاده، نماینده، نیز در سخنان کوتاهی گفت: «شهرستان گراش با توجه به بافت تاریخی ارزشمندی که دارد، نیازمند توجه ویژه و رویکرد جدید است تا در جهت حفظ ارزش‌ها و خلق فضای جدید شهری تلاش کنیم.» او خبر داد: «امروز با دکتر روستا از بافت قدیمی از جمله خانه‌های تاریخی علی‌پور و سعادت و همچنین برکه‌های کل و حاج اسدالله بازدید کردیم و نگاه ویژه به این برکه را از دکتر روستا خواستار شدم. همچنین در بافت فرسوده که افراد ضعیف در آن ساکن هستند، درخواست دادم که حداقل صد فقره وام ۳۵۰ میلیون تومنی برای بازآفرینی این بافت تخصیص داده شود.»

حسین‌زاده به نام «روستای تنگ آب» (مجموع محمدآباد و سلطان‌آباد) نیز اشاره کرد و گفت: «این روستا و باغ موسی نیز باید این هویت و رویکرد جدید را حس کنند.»

او در مورد موزه جدید گراش نیز که با همت خیر جوان، سعید عبدالهی، ساخته می‌شود گفت: «این مورد در سطح کشور نمونه است. در مورد موزه ما کسی را در کشور سراغ نداریم که همت به خرج دهد. در ساخت این موزه نیز از خبره‌ترین متخصصان کشور در حوزه معماری استفاده شده است. خیرین و عزیزان ما دارند زحمت می‌کشند و باید نگاه ویژه‌ای به این زحمات بشود.»

امام‌ جمعه: طرح جامع مجموعه فرهنگی کلات آماده شود

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، گفت: «لازم است که از تمام دست‌اندرکاران که خدمتی به تپه نورالشهدا و شهدای گمنام عزیز می‌کنند، تشکر شود. همه‌ی این خدمات، خدمت به شهداست. طرح جامع مجموعه فرهنگی تپه نورالشهدا در حوزه‌ی فرهنگی و گردشگری پیشنهاد داده شده است که ان‌شاءلله به زودی اعلام می‌شود. این نشود که در هر دوره‌ای از شورا و شهرداری یک کارهایی انجام شود و هماهنگی نباشد.»

دکتر روستا: بافت فرسوده هویت شهر است

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با دعوت نماینده در دیدار روز شنبه، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، به گراش آمده بود. به نوشته روابط عمومی دفتر نماینده، در این دیدار مقرر شده بود که مهندس روستا با سفر به حوزه انتخابیه و بازدید از امکان تاریخی و بافت‌های فرسوده، اقداماتی برای بهبود این فضاهای فیزیکی انجام دهد. شرکت بازآفرینی شهری زیر نظر وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و مدیر عامل آن توسط وزیر راه منصوب می‌شود.

روستا در این مراسم گفت: «من با بن‌مایه‌های فرهنگی جنوب آشنا هستم، بخصوص گراش. امروز هم خوشحالم که برای افتتاح این پروژه در گراش هستم. امیدوارم این پروژه، محرک توسعه این بافت باشد.» او به بازدیدهای امروزش از گراش نیز اشاره کرد و گفت: «بافت‌های فرسوده هویت شهری را شکل می‌دهند. وجود برکه‌ها و مساجد و خانه‌های تاریخی، می‌تواند هویت شهری را در جنوب ایران و استان احیا کند.»

پس از این صحبت کوتاه، روستا روبان افتتاح رینگ دور کلات را قیچی کرد.

افتتاح سنگ‌فرش کوچه‌های پاقلعه

پس از این افتتاح، نوبت به افتتاح طرح پایلوت سنگ‌فرش کوچه رسید. دانشور، رییس شورای شهر، پیش از مراسم گفت: «در بافت فرسوده در یک سال گذشته، بیش از ۱۲ کوچه متصل به رینگ کلات آسفالت شده است. این کوچه نیز به عنوان نمونه سنگفرش شد تا انتقادات و پیشنهادها در مورد طرح مطرح شود و در آینده بتوانیم بقیه کوچه‌ها به‌ویژه دورِ خانه‌ها و برکه‌های قدیمی را نیز سنگفرش کنیم. با این کار، مشکل تردد کم می‌شود و برای آب‌های روان نیز کانیواگذاری می‌شود.»

حلیمی، شهردار گراش، نیز گفت: «در این طرح، ۷۰۰ متر مربع با هزینه‌ی یک میلیارد تومان سنگ‌فرش شده است. هزینه‌ی سنگ‌فرش نزدیک به سه برابر هزینه‌ی آسفالت است، اما با توجه به مزیت‌های آن، این هزینه می‌ارزد.»

پس از افتتاح طرح توسط علی بیضایی، عضو شورا، و بازدید از کوچه، مراسم کوتاهی برای تقدیر نیز برگزار شد: در بخش اول، اهالی محله از شهردار گراش با تقدیم هدیه‌ای تشکر کردند. در بخش دوم، به مناسبت روز شهردار، ۲۵ اسفندماه، شهردار گراش از چند تن از کارکنان شهرداری با تقدیم لوح تشکر کرد.

عکس‌های روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی را از مراسم افتتاح پروژه و همچنین بازدید دکتر روستا از بافت تاریخی گراش ببینید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

2 نظر

  1. کاش به وضعیت آسفالت معابر و جوی های آب و بلوار ها و زباله های شهری و پارک ها و توده‌های خاک کنار خانه های تازه ساخت و… هم رسیدگی میشد.

  2. ضمن تشکر از مهندس بیضایی به خاطر تلاش و کوششان در بافت فرسوده، کاش منطقه سنگ فرش شده محله دیگری از بافت فرسوده بود
    زیبنده نیست که بگویند فلان عضو شورا برای محله خودش کار کرده

    طرح خیابان شهدای گمنام و ادامه خاک برداری در شورا‌های گذشته شروع شده بود و تقریبا نیمی از پروژه اجرایی شده بود بهتر بود گریشنا به خاطر تکریم شورای ادوار گذشته، در خبر از عنوان تکمیل طرح استفاده می‌کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top