بستن

خال ابرام اولین تجربه فیلمساز ۱۵ ساله گراشی

هفت برکه: سعید قربانی، فیلمساز جوان گراشی در اولین تجربه‌ی فیلمسازی‌اش داستان زندگی خال ابرام (شهید ابراهیم برزگران) را روایت می‌کند.

به گزارش هفت برکه: اولین فیلم سعید قربانی که مستندی است از زندگی شهید ابراهیم برزگران در فروردین ماه و در ماه رمضان اکران خواهد شد. قربانی ۱۵ سال دارد و پیش از این در زمینه‌ی تئاتر فعالیت داشت.

«با وجود این که فیلم در ژانر مستند است اما بخشی از زندگی شهید را بازسازی کردیم.» او با این توضیح می‌گوید:«در کنار صحبت‌هایی که با همرزمان و دوستان خال ابرام داشتیم ما ۱۵ صحنه از زندگی او را در این فیلم بازسازی کردیم. مثلا زمانی که از کویت اخراج شد و به شیراز نزد خواهرش رفت یا زمانی که در سطح شهر با الاغ می‌چرخید و کمک‌هایی برای جبهه، جمع‌آوری می‌کرد. زمان این فیلم حدود سی دقیقه است و علی‌اکبر خیلتاش نقش خال ابرام را بازی می‌کند. ما در یادواره شهدا در سالن سراجی از پوستر و تیزر آن رونمایی کردیم.»

قربانی در مورد این که چطور مسیرش به فیلمسازی رسیده است گفت:«قبلا در حوزه تئاتر کار می‌کردم و می‌خواستم تئاتر را حرفه‌ای‌تر یاد بگیرم و با این هدف به تهران و قم رفتم. ولی آنجا شرایط عوض شد. در دوره‌ی شبانه‌روزی هنرکده انقلاب اسلامی شرکت کردم و در کنار تحصیل در مدرسه، کارگردانی فیلم و فیلمسازی را یاد گرفتم.»

او در ادامه می‌گوید:«قرار بود در اولین تجربه‌ی فیلمسازی‌ام در قم در مورد یک شهید کار کنم. تحقیق و پژوهش در مورد این شهید به اتمام رسید و برای ساخت آن مبلغ ۳۵ میلیون تومان نیز پیشنهاد شد. به دلیل مشکلات مالی مجبور بودم از پدرم غلامحسین قربانی کمک بگیرم. به او زنگ زدم و قضیه را توضیح دادم. اما جوابی که از او شنیدم این بود:«تو غلط میکنی آنجا فیلم بسازی.»»

قربانی با بیان این که مخالفت پدرم برای فیلمسازی در قم دلیلی داشت، گفت:«به من گفت؛ در مورد شهیدان گراشی فیلم بساز. گراشی‌های خودمان به این قضیه بیشتر نیاز دارند. آنجا پرونده هیچ کدام از شهیدان زمین نمی‌ماند.»

این شد که او برای فیلمسازی در گراش برنامه‌ریزی می‌کند:«در راه مشهد بودیم که برای شروع ساخت فیلم از دوستانم مشورت گرفتم در مورد این که چه بسازیم و چطور بسازیم؟ و از بین ۱۳۰ شهید، زندگی‌نامه‌ی کدامشان را بسازیم. تا بالاخره رسیدیم به خال ابرام. که من هنوز هم نمی‌دانم چرا خال ابرام!»

اما این تصمیم، شروع مشکلات  این فیلمساز تازه‌کار بود:«ما مقدمات ساخت و تحقیق و پژوهش را شروع کردیم. خانواده و همرزمان شهدا به ما انگیزه می‌داند و سفارش می‌کردند که این فیلم را بسازیم اما ما برای ساخت، نیاز به بودجه مالی و تجهیزات و امکانات داشتیم. هیچ کدام از مسئولین حتی بنیاد شهید هیچ کمکی به ما نکرد. هیچ کسی ما را تحویل نمی‌گرفت. به دلیل کم سن و سال بودن و بی‌تجربه بودنم کسی به من اعتماد نمی‌کرد. حتی چند بار از چند نفر شنیدم که به من گفتند تو دهنت بوی شیر می‌دهد می‌خواهی فیلم بسازی؟ و حتی خود شهردار وقت هم به من گفت در قم زمینه فراهم بود چرا آنجا درست نکردی؟»

گره این مشکلات با دستان شورای اسلامی شهر و خیرین برای او باز شد:«در شروع کار، اکبر خیلتاش، فرمانده پایگاه صاحب الزمان(عج) و شیخ عالی‌پور کمک کردند تا لوازم فیلمسازی مانند دوربین و تجهیزات فیلمبرداری فراهم شود. حاج کریم جعفری، خیر گراشی هم مبلغ، سه چهار میلیون در اختیار ما گذاشت و بخشی هم پدرم هزینه کرد تا در نهایت فیلم‌نامه را نوشتیم و چند مصاحبه ضبط کردیم اما برای بازسازی و تدوین باز به مشکل خوردیم چون هیچ هزینه‌ای برای ما باقی نمانده بود. مشکل را با شورا در جریان گذاشتیم، گفتند چقدر برآورد هزینه دارید؟ هر چند تا اتمام کار ۲۴ میلیون اعتبار لازم داشتیم ولی با ۱۵ میلیون هم کار ما راه می‌افتاد و شورا هم کمک کرد. آخر سر هم نزدیک به بیست و چندین میلیون تومان هزینه ساخت فیلم شد که با کمک خیرین و شورا، پروژه‌ی ما به پایان رسید.»

او عوامل ساخت این فیلم ۳۰ دقیقه‌ای را معرفی کرد و گفت:«چهار نوجوان به صورت رفاقتی با من همکاری کردند. وقتی دیدند از من هیچ حمایتی نمی‌شود علی رغم این که هیچ کدام از آن‌ها به فیلمسازی علاقه‌ای نداشتند برای ساخت فیلم کمکم کردند. به آن‌ها آموزش دادم و کار را شروع کردیم. امیر حسین منفرد کلاس هفتم است، فاضل فدایی کلاس هشتم است و سید محمد رضا حسینی کلاس نهم است. این دوستان، من را در ساخت فیلم، همراهی کردند و بعد تیم حنین به ما اضافه شد مخصوصا مصطفی آیینه افروز در بحث تدوین کمک بزرگی به ما کرد.»

قربانی از برنامه‌هایی که برای آینده دارد، می‌گوید:«دوست دارم در آینده مستندی از گروه جهادی رهروان شهدا و یکی دیگر از شهیدان شهر بسازم و بعد از آن پیرامون یک موضوع اجتماعی نیز کار خواهم کرد.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top