بستن

تصویرگری آهنی از شکل انسان

هفت برکه:«طراحی صرفا یک عمل مکانیکی نیست، پشت هر طرحی یک اندیشه است.» این ملاک انتخاب عنوان نمایشگاه اسدالله آهنی است. «طراحی به مثابه اندیشیدن». نمایشگاهی که روی آموزش تاکید دارد تا ارائه اثر.

به گزارش هفت برکه: نمایشگاه طراحی‌های فیگوراتیو اسدالله آهنی با عنوان«طراحی به مثابه اندیشیدن»، هشتم اسفند در نگارخانه پردیس بوستان یاران افتتاح شد. علاقه‌مندان به هنر نقاشی تا ۱۱ اسفند فرصت دارند تا از این نمایشگاه بازدید کنند.

اسداله آهنی، کارشناس رشته گرافیک است و فوق دیپلم هنرهای تجسمی دارد و در حال حاضر معلم نقاشی و فرهنگ و هنر در چند دبیرستان و هنرستان است. او پیش از این در چندین نمایشگاه گروهی از جمله نمایشگاه گروهی کارگاه خلاق استاد واهیک هارتوریان در نگارخانه سبزلار،نمایشگاه گروهی نگاه نو.روزمرگی در نگارخانه نگر تهران، نمایشگاه گروه تیوا در نگارخانه هارمونیک سنتر کرج، دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در شیراز،نمایشگاه گروهی نقاشی در نگارخانه اُ در گراش، حضور داشته است و این اولین بار است که نمایشگاه انفرادی خود را به شیوه طراحی فیگوراتیو در گراش به معرض نمایش می‌گذارد. 

فعالیت تخصصی او در رشته نقاشی برمی‌گردد به سال ۹۵ زمانی که برای اولین بار با واهیک هارتوریان یکی از برجسته‌ترین نقاش‌های ارمنی‌تبار ایرانی در یک کارگاه در لار آشنا شد:«سال ۹۵ در کلاس‌های هفته طراحی شیوه‌های جدید آموزش هنر به کودکان، هنر معاصر ایده تا اجرا شیوه، زیر نظر واهیک هارتوریان و فرهاد گاوزن شرکت کردم. این دوره حدود سیزده ماه طول کشید و من در طول این مدت به صورت مستمر و جدی طراحی را شروع کردم و با تحقیق و مطالعه کتاب‌هایی که معرفی می‌شد، اطلاعاتم را در این رشته بالا بردم.»

او با بیان این که هدفم از برگزاری این نمایشگاه هدایت علاقه‌مندان به سمت طراحی حرفه‌ای و آموزش بود تا ارائه آثار نمایشگاهی، گفت:«معضلی که بین آموزشگاه‌ها طراحی‌های سیاه قلم وجود دارد این است که،حالت بازاری به خودش گرفته است. من سیاه قلم را به عنوان یک هنر نمی‌شناسم به عنوان یک تکنیک می‌شناسم که هنرجویان در عرض کمترین زمان ممکن می‌توانند آموزش ببینند و هیچ حسی ندارد و بیشتر جنبه ساخت و ساز دارد. با تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی می‌شود، سیاه قلم طرفدار زیادی پیدا کرد و باعث شد آن اصالت طراحی را نداشته باشد و حسی را منتقل نکند. یکی از هدف‌های اصلی این نمایشگاه، جنبه آموزشی آن است چون خودم دبیر فرهنگ و هنر در رشته نقاشی چهره هستم. می‌خواستم بچه‌ها به سمت و سوی طراحی حرفه‌ای هدایت شوند یعنی جنبه آموزشی آن برای من اهمیت بیشتری داشت تا ارائه آثار نمایشگاهی.»

آهنی با اشاره به عنوانی که برای این نمایشگاه انتخاب کرده است،گفت:«طراحی صرفا یک عمل مکانیکی نیست که تنها یک طرح کشیده شود و تمام شود، بلکه پشت آن یک اندیشه است که آن را در قالب طراحی چهره و فیگوراتیو ارائه دادیم. شاخصه اصلی این نمایشگاه هم فیگوراتیو یا همان طراحی مدل زنده است یعنی همه طراحی‌ها که صورت گرفته یک مدل زنده داشته و برای همین، زمان در این شیوه محدود است و باید در کوتاه‌ترین زمان فیگور را تمام کنیم که این باعث می‌شود به جزییات پرداخته نشود. سرعتی کار کردن، باعث تقویت حافظه و ذهن، دست و چشم می‌شود و این باعث ساطح شدن انرژی و انتقال حس، به کار می‌شود.»

در این نمایشگاه می‌توانید ۵۰ اثر از آهنی را ببینید، او می‌گوید:«عقیده دارم کارها در سطح ارئه نمایشگاهی نیستند و برخی کارها به صورت ناقص ارائه شده و کامل نیست و بیشتر نتیجه تمرین‌های سال ۹۶-۹۷ که وقت زیادی برای طراحی می‌گذاشتم، است. ۱۵۰ کار به همین صورت انتخاب شد اما چون فضا و امکاناتمان کم بود، ۵۰ طرح را برای ارائه در نمایشگاه گزینش کردیم. سبک کارها بیشتر رئالیسم است و چند کار سورئالیسم نیز می‌توانید بین کارها ببینید.»

این نمایشگاه، اولین نمایشگاه فیگوراتیو و مدل زنده در گراش است، آهنی می‌گوید:«هر چند کارهای ارائه شده قدیمی و تمرینی است اما هدفم این بود که حداقل هنرجویان از آن استفاده کنند و فضایی برای پرسش و پاسخ و گفت و گو در مورد این هنر به وجود بیاید. برای اولین بار  است که در گراش طراحی تمام فیگوراتیو و مدل زنده اجرا شده به خصوص فیگوراتیو آناتومی اندام انسان که نسبت به طراحی‌های دیگر مشکل است و کمتر به آن پرداخته شده است.»

او با بیان این که انتظار داشتم استقبال بیشتری از نمایشگاه شود، گفت:«در طول این مدت دوستانی از خنج  و لار آمدند و خیلی از همکاران از خود شهر گراش از نمایشگاه بازدید کردند و برایشان رضایت بخش بوده اما انتظار داشتم استقبال بیشتری از نمایشگاه شود اما به هر حال هنوز دو روز دیگر تا پایان نمایشگاه باقی مانده است.»

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top