بستن

کلنگ‌زنی دو گلخانه با هدف اشتغال ۸۰ نفر

هفت برکه: کلنگ احداث دو واحد گلخانه‌ای مجهز در روستای فداغ از توابع بخش مرکزی و روستای زینل‌آباد از توابع بخش ارد به زمین زده شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ همزمان با هشتمین روز از دهه پرفروغ فجر انقلاب اسلامی، با حضور حسین حسین زاده نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی، محسن ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، محمود طاهرزاده فرماندار گراش، حجت السلام سید محمد باقر بخشایش پور امام جمعه گراش، مجیدرضا پاکاری مدیر باعبانی سازمان جهادکشاورزی استان فارس، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری گراش، بخشداران ارد و مرکزی و جمعی از مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان مراسم کلنگ‌زنی دو واحد گلخانه‌ای در شهرستان گراش به زمین زده شد.

صادق پورشمسی مدیر گلخانه زینل‌آباد در مورد این طرح گفت: «در سال‌های گذشته ما در ۵۸ هکتار کشت آبی عادی داشتیم که با مشورت‌های انجام شده به سمت کشت گلخانه‌ای رفتیم. این گلخانه ۵ هکتار زمین است که نزدیک ۴ هکتار گلخانه و بقیه تاسیسات و غیره است. آبیاری با چاه انجام می‌شود. جا دارد از همکاری منابع طبیعی، جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای برای صدور مجوز تشکر کنم. برای تکمیل پروژه نیاز انتقال گاز داریم و همچنین ۳ کیلومتری جاده دسترسی هستیم که جهادکشاورزی قول داده‌اند احداث شوند.»

پورشمسی در مورد محصولات مورد نظر گفت : «هدف ما کشت پاپایا، گوجه فرنگی و خیارسبز و محصولات گلخانه‌ای خاص است. به ویژه برای شروع کار روی پاپایا حساب کرده‌ایم. برای تامین مالی هم به دنبال سرمایه‌گذار خارجی هستیم و بعد با اقوام نزدیک هم صحبت کرده‌ایم و به دنبال اعتبارات بانکی نیستم.»

حسن مرادی، مدیر جهاد کشاورزی گراش در مورد این دو گلخانه گفت: «ما امروز کلنگ‌زنی دو گلخانه را داریم که یکی از آن متعلق به آقای حسن راستی در سه و نیم هکتار و به صورت هیدروپونیک در فداغ است. شش میلیارد اعتبار مورد نیاز جهت ساخت این گلخانه است و برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی خواهد داشت. گلخانه‌ی دوم در روستای زینل‌آباد به صورت خاکی و متعلق به صادق پورشمسی است. مساحت کل طرح پنج هکتار است و ۴.۲ مساحت سازه و هشت هزار متر تاسیسات آن را تشکیل می‌دهد برای ساخت آن نزدیک به سی میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در نهایت برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد کرد. امروز این دو گلخانه کلنگ‌زنی شد پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده فاز نخست این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد شاید نزدیک حدود دوسال طول دوره بهره‌برداری از این دو پروژه باشد.»

او در جهت حمایت از گلخانه‌دارها پیشنهاد داد: «برای صادرات پیشنهاد ما این است که با توجه به تعرفه صادرات محصولات آب‌بر، برای حمایت از گلخانه‌دارها محصولات آن‌ها بر اساس کیو آر کد مشخصات شود و با تعرفه کمتر امکان صادرات داشته باشند. علاوه بر این از صندوق توسعه ملی وام‌هایی با سود کم و ۴ درصدی جهت حمایت از گلخانه‌دارها به آن‌ها تعلق گیرد.»

فرماندار گراش در این مراسم با بیان اینکه تقویت بسترهای کشت و به ویژه کشت گلخانه‌ای در شهرستان علاوه بر درآمدزایی و نهایت بهره‌وری، اشتغال فراوانی را نیز همراه دارد، گفت:«از کشاورزان برای راه‌اندازی کشت گلخانه‌ای در گراش به صورت ویژه حمایت می‌شود.»

محمود طاهرزاده گفت:«توسعه کشت گلخانه‌ای یک ضرورت برای حل بحران کم آبی در گراش و گامی موثر در راستای رونق و شکوفایی اقتصاد این شهرستان است.»

وی با بیان اینکه گراش دارای ظرفیت‌های کم نظیری در حوزه کشت گلخانه ای است، گفت:«شهرستان گراش در بحث توسعه کشت گلخانه‌ای عقب ماندگی‌های زیادی دارد که باید با یک برنامه ریزی مدون و دقیق نسبت به جبران این عقب‌ماندگی‌ها از سوی جهاد کشاورزی اقدام شود.»

وی گفت: «اعطای تسهیلات بانکی با سود کم می‌تواند مشوق بسیار خوبی برای کشاورزان باشد تا شیوه کار خود را از کشت سنتی به گلخانه‌ای تغییر دهند.»

محسن ربانی‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تاکید به محدودیت‌های آبی و لزوم استفاده از روش‌های نوین کشاورزی گفت:«با توجه به محدودیت‌های آبی الزام است که به سمت و سوی روش‌های نوین کشاورزی از جمله گلخانه برویم. با توجه به نظر کارشناسان جهاد کشاوزی، گلخانه، به میزان قابل توجه‌ای در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند سیاست جهاد کشاورزی در استان این است در سال ۱۴۰۱ هزار هکتار گلخانه ایجاد شود از طرفی چون شرایط خوبی نداریم متاسفانه، در حال حاضر در سطح استان حدود ۶۳۰ هکتار گلخانه داریم ولی به امید خدا و همتی که عزیزان کشاورزان و سرمایه‌گذاران خواهند داشت و با همراهی دولت و منابع بانکی و تسهیلاتی که در استان در اختیار  داریم ان‌شاالله که کشت گلخانه‌ای را به هزار هکتار در سال جاری برسانیم.»

او با اشاره به این که مناطقی در استان برای کشت گیاهان دارویی شناسایی شده است، ادامه داد: «علاوه بر گلخانه مناطقی شناسایی شده برای کشت گیاهان دارویی و گیاهانی که می‌تواند موثر باشد. منطقه‌ی فراشبند، لامرد، گراش، لار از جمله مناطق ویژه و مناسبی است برای کشت این طور گیاهان و این موضوع به ترویج کشاورزی کمک می‌کند.»

ربانی‌زاده با تقاضای حمایت از سرمایه‌گذاران برای خروج از مشکلات اقتصادی به مدیران ادارات گفت:«من استدعا دارم از مدیران محترم اداری که اگر عزیزی عزمش را جزم کرده برای سرمایه‌گذاری راه را برای او تسهیل کنید. نباید با ضوابط و مقرارت دست و پاگیر مانع از این سرمایه‌گذاری‌ها شویم. در حال حاضر اقتصاد کشور ما  اقتصاد رکود تورمی است از اقتصاد رکود تورمی نمی‌توانیم خارج شویم مگر با سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال. منطقه جنوب منطقه خیلی خوبی است برای سرمایه‌گذاری چرا که ما پس کرانه سواحل خلیج فارس هستیم و می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی رونقی بدهیم به منطقه که هم اشتغال تضمین شود و هم رونق و تعالی کشور را شاهد باشیم.»

خسروی مدیر شرکت گلخانه‌سازان پیشرو مجری طرح گلخانه فداغ گفت: «این گلخانه یکی از مجهزترین و خودکارترین گلخانه‌های کشور است. گلخانه‌های هیدروپونیک با هدف تولید محصولات سالم و کشاورزی صنعتی طراحی شده است. سازه پروژه به صورت گاتیک اسپانیایی اجرا می‌شود و با توجه به گرمای منطقه تجهیزات داخلی برای سرمایش هم در نظر گرفته شده است تا در تمام فصول بتوان از گلخانه استفاده کرد.»

 

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top