بستن

گلایه‌های مالکین در افتتاح پروژه ۲۱۶ واحدی خلیج فارس

هفت برکه: افتتاح پروژه‌ی مسکونی ۲۱۶ واحدی خودمالکی خلیج فارس فرصتی بود تا مالکین این مجموعه مشکلات خود از جمله نداشتن راه دسترسی، فضای سبز و خط تلفن را با مسئولان مطرح کنند.

پروژه خلیج فارس در قالب ۲۷ ساختمان، هشت واحدی به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید. این پروژه به صورت خودمالکی سال ۱۳۹۶ پروانه ساخت گرفت و نزدیک به دو سال است که برخی از مالکین با وجود برخی از مشکلات در این ساختمان‌ها ساکن هستند.

این ۲۱۶ واحد با اعتباری نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان ساخته شده است. که ۳ میلیارد و دویست میلیون تومان آن از محل تسهیلات بانک مسکن تامین شده است. در بازار فعلی مسکن واحدهای دو خوابه این مجموعه حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تومان و واحدهای سه خوابه نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰  تومان معامله می‌شود.

به گزارش هفت برکه دوشنبه، ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، مراسم افتتاحیه‌ی پروژه‌ی مسکونی خلیج فارس با حضور محمود طاهرزاده فرماندار گراش، حجت السلام سید محمد باقر بخشایش‌پور امام جمعه، شهردار گراش و جمعی از مسئولین شهرستان برگزار شد. تعدادی از ساکنین مجتمع که از یک ساعت قبل منتظر حضور مسئولین بودند، بعد از افتتاح رسمی درباره مشکلات موجود با مسئولین حاضر گفتگو کردند.

به دنبال ساخت با کیفیت بودیم

مهندس علیرضا خواجه‌زاده و مهندس محمدجواد حسن‌زاده کارفرماهای این پروژه پیش از این پروژه‌های مسکن مهر، مسکن خودمالکی زیتون را اجرا کرده است و در حال حاضر نیز مجری فاز یک طرح مسکن ملی است. خواجه‌زاده در مورد پروژه خلیج فارس به هفت‌برکه گفت: «پروژه‌ی مسکونی خلیج فارس در زمینی به مساحت تقریبی ۵ هکتار و با زیر بنای تقریبی ۳۸ هزار متر مربع و در قالب ۲۷ ساختمان ۸ واحدی (جمعا ۲۱۶ واحد) ساخته شده است که ۵۰ درصد این واحدها به صورت دوخوابه و ۵۰ درصد سه خوابه است. این پروژه جنب آهن‌الات امین و پشت کبابی حاتم قرار داد.»

او در ادامه می‌گوید: «هر واحد دارای پارکینگ و انباری اختصاصی و تمامی ساختمان‌ها دارای آسانسور است. زیرساخت‌های مورد نیاز شامل آب و برق و گاز نیز تامین شده و ساکنین در حال استفاده هستند.»

مهندس خواجه‌زاده به مشکلات که در حال حاضر ساکنین این پروژه مسکونی با آن رو به رو هستند، اشاره کرد و گفت:«آنتن دهی ضعیف خط تلفن همراه، عدم دسترسی مناسب ساکنین به معبر ورودی آسفالت شده و عدم ساخت فضای سبز مناسب از مشکلاتی است که در این پروژه وجود دارد. البته برای مشکل رفت و آمد و آسفالت در خیابان‌های داخلی مجتمع در حال رایزنی با شهرداری هستیم و زمینی برای فضای سبز نیز تعریف شده است.»

نمی‌دانیم گیر کار کجاست؟

محسن کامکار یکی از مالکین مجتمع در آیین افتتاح این پروژه گلایه‌مندی خود را این طور مطرح کرد: «ما در مجموع ساخت ساختمان و شرکت و پیمانکار گله‌ای نداریم. اما الان این دومین دهه فجری است که من در این ساختمان ساکن هستم اما هنوز راه ورودی به مجتمع مشخص نیست. شش ماه پیش آقای شهردار آمدند، آقای دلخوش و دانشور آمدند و گفتند پیگیری می‌کنند، ولی هنوز وضعیت درست نشده است زمانی که باران می‌آید ما اینجا مشکلات زیادی داریم. حالا گیر کار کجاست، نمی‌دانم. بارها مردم خواستند جلو شهرداری شورا و فرمانداری یا دادستانی جمع شوند ولی این کار را نکردیم. الان به این نتیجه رسیدیم هفته‌ای یک بار جلو شهرداری و فرمانداری تجمع کنیم.»

او با این خواهش از مسئولین، که تنها یک شب به این مجتمع سر بزنند، گفت:«شب‌ها اینجا ظلمات است، هیچ روشنایی وجود ندارد، اینجا انسان زندگی می‌کند، اگر کسی بخواهد خانه‌اش را بفروشد، نمی‌تواند در زمان تفکیک زمین‌ها شهرداری هم درصدی دارد اگر شهرداری روی حق خودش دست بگذارد به نظرم برخی از این مشکلات حل می‌شود.»

مهدی حلیمی، شهردار گراش در جواب به گلایه‌ی او گفت:«ما از ابتدای آمدنمان، دغدغه عزیزان را شنیده بودیم البته نه از زبان خودشان. در روزهای قبل گفتند مشکلشان بحث آسفالت است ما دستور دادیم سریع یک قسمت را آسفالت کردند، بعد آمدند گفتند که ما راه ورودی نداریم و مشکل اصلا آسفالت نبود. این آقایان مشکلشان بر سر این بود که این عرض ورودی خیلی کم است. آن اوایل خود زمین‌های مجتمع خلیج فارس آن‌قدر فضا داشته که می‌توانستند همان موقع این عقب نشینی را لحاظ کنند. در هر صورت ما تنها راه حل مشکل را پیش پای آقای خواجه‌زاده به عنوان نماینده مردم قرار دادیم که مالک یکی از زمین‌های همجوار را بیاورید تا ما زمین را از او بخریم و خیابان تعریض شود و آقای خواجه‌زاده، قبول کردند، ولی کسی نیامد سراغ ما. من گفتم مالک را نمی‌شناسم شما او را بیاورید ما او را راضی نگه می‌داریم. آیا شما به عنوان نماینده مالکین، تلاش خودتان را کردید؟»

حق و حقوق شهرداری را پرداخت کرده‌ایم. حالا شهرداری کار را انجام دهد

مهندس خواجه‌زاده، کارفرما و مدیر اجرایی پروژه نیز گلایه‌ی شهردار را بی‌پاسخ نگذاشت و گفت:«ما مدتی قبل جلسه‌ای اینجا داشتیم و حرف ما این بود که ما روز اول که زمین را تفکیک کردیم بالاخره نتیجه تفکیکی رفته است شهرداری و بر مبنای آن پروانه صادر شده است و آن موقع سال ۹۳، ۹۴ ما حق و حقوق شهرداری در زمینه‌ی فضای سبز، حق تفکیک، حق عوارض و بقیه موارد را پرداخت کردیم. الان شهرداری باید بیاید جلو و مشکل زمین را حل کند. درست است قرار بود ما مالکین را بیاوریم شهرداری ولی یکی دو نفری را که پیدا کردیم، گفتند ما از شهرداری می‌ترسیم و با عدم اعتمادی که داشتند موافق فروش زمین نبودند اما الان یکی از مالکین جدید که دو، سه قواره زمین خریداری کردند، حاضر به فروش هستند، و همین الان هم در جمع حاضر هستند.»

مهندس حسن‌زاده دیگر کارفرما این پروژه گفت: «بخش عقب‌نشینی مجتمع کامل انجام شده است. الان هم یکی از مالکین زمین‌های مجاور را آورده‌ایم با ایشان مصالحه شود بلکه مسیر بازتر شود. طبق ماده ۱۰۱، ۴۳ درصد زمین را ما باید بدهیم شهرداری و ۵۷ درصد سهم ماست الان دقیقا برعکس شده به خاطر حریم سبزی که آن طرف است بعد دفتر فنی در کمیسیون ماده ۵ این را مصوب کردند که یک ۱۶ متری این مسیر باز شود اصلا هیچ ربطی به ما ندارد. ما پول پرداخت کردیم و الان شهرداری باید کارها را انجام دهد.»

شهردار نیز بعد از شنیدن صحبت‌های کارفرمای پروژه‌ی خلیج فارس، جواب داد:«حالا که قضیه روشن شد، ما باید تملک کنیم، تملک می‌کنیم. همین فردا مراجعه کنید شهرداری تا موضوع را بررسی کنیم.»

کیفیت ساخت خوب است اما خدمات دولتی کامل نیست

مهندس غلامرضا فدایی، ساکن یکی از واحدهای پروژه خلیج فارس نیز روی مشخص نبودن مسیر ورودی به مجتمع، تاکید کرد و آن را اساسی‌ترین مشکل ساکنین این مجموعه عنوان کرد و گفت:«با وجود ساخت ساختمان و گرفتن پروانه و مجوز، مسیر ورودی به مجتمع هنوز تعریف نشده است. به شهرداری و فرمانداری که مراجعه می‌کنیم، می‌گویند نمی‌دانند که چرا مسیر ورودی ندارد، می‌گویند قبلا اینجا خیابان بوده ولی الان زمین مردم است. این یک مشکل اساسی است که باید مسیر مشخص شود و بعد از آن آسفالت شود. این سوال پیش می‌آید که حالا چه کسی متولی کار است؟ وقی پروانه صادر شده وقتی عوارض آسفالت و عوارض چیزی‌های دیگر می‌گیرند، خود شهرداری باید متولی کار را مشخص می‌کرد که مسیر ورودی این است و زیرسازی را انجام و تحویل می‌داد.»

او در ادامه به دیگر مشکلات پروژه اشاره کرد و گفت:«نداشتن خط تلفن، آنتن دهی بسیار ضعیف تلفن همراه، تاریکی و نداشتن روشنایی و نور مسائلی دیگری است که ساکنین مجتمع با آن رو به رو هستند. کسی نیست به داد مردم برسد. انگار اینجا جز گراش نیست با وجود هزینه‌های هنگفتی که شهرداری دریافت کرده کسی نیست پاسخگو شود. ما یک سال است پیگیر هستیم ولی هر کسی تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد. البته باید اقرار کرد از لحاظ کیفیت ساخت و ساز واقعا رضایت داریم و مشکلی نداریم.»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top