بستن

امام جمعه: چهل درصد مسئولین کشور همفکر با دولت نیستند

هفت برکه: حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه‌ی گراش در خطبه‌‌های نماز جمعه عملکرد برخی از مسئولین و نمایندگان دولت  را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه شهر گراش: خطبه‌های نماز جمعه شهر گراش مورخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ توسط حجه الاسلام بخشایش‌پور با حضور مردم در حسینیه اعظم اقامه شد. او با بیان این که بالغ بر ۴۰ درصد مسولان کشور همفکر با دولت نیستند، گفت:«بزرگترین نقطه ضعف رئیس دولت این است که مسئولانی بر سر کارند که کار نمی کنند،درصدی هنوز جیب ملت را می چابند و از زیر کار شانه خالی می‌کنند، برخی هم به تعبیر قرآن آیه ۳۸ سوره توبه به زمین چسبیده‌اند. آقای وزیر می‌گوید ما طرح و برنامه داریم اما کارمند عمل نمی‌کند یک عامل هم دخالت برخی نمایندگان مجلس است که در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند. متاسفانه این نوع از مدیریت منفعلانه، که رئیس جمهور انقلابی باشد و دیگر مدیران منفعل و مثل موم در دست برخی نمایندگان زیاده خواه و پررو که برخی مدیران کل را استثمار کردن راه به جایی نخواهد برد،ان شاالله یک تغییر اساسی در جسم، فکر و روی مدیران معیوب و برنامه‌ها ایجاد بشود.»

مشروح خطبه اول:کلام ما در خطبه‌های اول پیرامون ابتلائات قبل از ظهور بود البته شرایط و مسائل در آستانه ظهور خیلی زیاد هست و تنها راه عبور و موفقیت برای کسی حاصل می‌شود که مسلح به سلاح تقوای عملی باشد.
در هفته‌های گذشته عرض کردیم که مومنین واقعی در ابتلائات و آزمایشات دوران ظهور سربلند خواهند بود اما برخی از لغزش‌ها باعث می شود. ما در بندگی و تبعیت از امام عصر (عج) ثبات قدم نداشته باشیم.

در هفته گذشته عرض کردیم که تعظم نسبت به همدیگر است تعظم یعنی خود برتر بین معنا کردیم اما اینکه چه چیزی باعث می‌شود ما هم به همان بیماری ابلیس که بعد از ۶ هزار ساله عبادت به واسطه آن لغزش رجیم رانده شود ما هم مبتلا بشویم و مبتلا به بیماری تکبر بشویم. امام زمان در یک توقیعی به جناب شیخ مفید فرمودند .
هیچ چیزی مانع دیدار ما با شیعیان ما نیست مگر اموری که انجامش را برای شما نمی‌پسندیم واقعا نباید به آینده خود در حوزه بندگی ناامید باشیم ولی باید دقت داشته باشیم که با حلوا حلوا کردن هم دهان شیرین نمی‌شود، داشتن ایمان با وجود کبر عبادی، حال و روحیه آن شخص تشنه‌ای هست،که سراب را آب می بیند، حالا .
فکر می‌کند دیندار هست اما قلب دین داری که در آن تکبر و تعظم باشد مثل یک غذای فاسد، تاریخ مصرف گذشته است.

البته گاهی یک سری آثار تخریب دارد که اثر تخریب غرور عبادی بسیار بالا هست،در یک روایتی از امام محمد باقر یا امام صادق علیه السلام نقل شده که اگر دو مرد داخل مسجد شدند، در حالی که یکی عابد و دیگری فاسخ باشد اگر عابد به عبادتش بنازد، خوشحالی یعنی از سر شکر و اخلاص نباشد، از روی تکبر و غرور باشد که ما هم مومنین درجه یک خدا هستیم،در همان حال فاسق در فکر ندامت و پشیمانی از فسقش است یعنی هنوز توبه نکرده است صرفاً توی ذهن خودش اینجوری فکر می‌کند، این فکر می‌تواند عابد را فاسق و فاسق را هدایت بکند.

پرهیز بکنم از تکبر،گاهی طوری رفتار می‌کنیم که انگار بنا نیست به عالم برزخ پا بگذاریم،از قول علی بن مهزیار نقل کرده‌اند که وقتی به خیمه حضرت رسیدم، بعد از عرض سلام، امام فرمودند ما شب و روز منتظر تو بودیم چه چیزی باعث شد که اینقدر دیر بیای؟ عرض کردم آقای من، من کسی را پیدا نکرده بودم که مرا به سوی مکان شما را راهنمایی کند. حضرت فرمود: کسی را پیدا نکردی که راهنمایی‌ات بکند؟ بعد با انگشت مبارک روی زمین کشیده فرمودند:«شما به زیاد کردن اموال پرداختید و بر مومنان ناتوان تکبر ورزید قطع رحم کردید دیگر چه عذری دارید.»

برادران و خواهران هر کسی می خواهد به وصال امام زمان برسد یا این که قلب امام زمان را از خود راضی بکند باید برای اصلاح نفس خود مراعات حلال و حرام را بکند خداوندا ما را مشمول دعای مستجاب امام زمان بگردان ارتباط ما و جامعه ما را با قرآن و عترت بگردان.


مشروح خطبه دوم: بر اساس رویه گذشته اولین مبحث از خطبه دوم به شرح عهد نامه مالک اشتر و تفسیر نامه ۵۳ نهج البلاغه می پرداختیم.

مالک: مهربانی با رعیت و دوست داشتن آنها و لطف در حق آنها را شعار خود بساز،مسئله مهربانی و احترام به ارباب رجوع گاهی سخت‌ترین مشکلات را حل می‌کند، البته رعایت احترام و محبت کردن دو طرف است.
در خطبه ۳۴ رابطه حقوق متقابل حکومت و مردم را امیرالمومنین تشریح فرموده است، اگر واقعاً امکان برآورده شدن تقاضای ارباب رجوع وجود ندارد با زبان خوش از روی محبت او را بدرقه کن،همه اینجوری نیستند که در هر صورت انتظار داشته باشند باید قطعی کار حل بشود.

البته بزرگترین محبت و انصاف باز کردن گره از کار مردم است،گاهی مراجعه می‌کنند به مسئول، مشورت می‌کنیم می‌گوید واقعاً امکانی نیست غافل از این که مراجعه‌کننده می‌داند در همسایگی او برای دیگران مجوز داده‌اید.
الان یکی از بزرگترین مشکلات پاسکاری مردم است برخی مسئولان از بازیکنان در بازی بیشتر مردم را پاس کاری می کنند.

حلول ماه مبارک رجب به خصوص اول ماه رجب سالروز ولادت با سعادت امام باقر علیه السلام را تبریک عرض می‌کنم و سیره سیاسی امام باقر (ع ) برای ما یک آموزش قابل توجهی دارد و آن بهره‌برداری از نقطه عطف است.
وجود امام باقر(ع) در نقطه عطف تاریخ اسلام در آن زمانی ظهور کردند که بنی امیه در حال سقوط بودند و بنی عباس هنوز به قدرت نرسیده بودند، لذا همین قطعه از تاریخ فرصت نابی برای تحول از نظر فکری و فرهنگی در جامعه دینی بود. که منجر به یک انقلاب فرهنگی شد.

تا آن روز مسلمانان در جنگ و جنایت و حکومت‌های جائرانه بنی مروان و بنی امیه زندگی می‌کردند و خیال می‌کردند اسلام تز قدرت هست، ولی این موقعیت پیش آمد که در این انقلاب فرهنگی اسلام به شکل مکتب فکری اسلام ناب را به گوش همه برساند.
برادران و خواهران ماه بهمن هم شروع پیروزی اسلام بر استکبار است و ما در آستانه ۴۴ ساله شدن انقلاب اسلامی و شکست تلاش مستکبران برای سلطه بر منطقه هم نقطه عطف انقلاب اسلامی برای ما آموزه ای است که پایان ۴۳ سال، به وضعی از اقتدار جهانی رسیدیم که هرکجا شما ملت پا گذاشتید، سلطه استکباری مجبور به عقب نشینی شد.
در حوزه پیشرفت علمی و فرایندهای پیشرفت در بسیاری از فناوری‌ها به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کشورهای پیشرفته دنیا در صدد رقابت با ما و توقف ما، دچار یک سردرگمی شده‌اند البته استقلالی که ما طی این چهل و چهار سال پای آن ایستادیم برایش شهید دادیم،امروز تنها ملت و کشوری هستیم که هیچ قدرتی در دنیا برای ما تصمیم نمی‌گیرد این نقطه عطف انقلاب ماست در آستانه چهل و چهارمین سال از عمر انقلاب، اما سوالی که اینجا مطرح است این است که در جریان بیانیه گام دوم انقلاب الان ما کجای قضیه هستیم، امیرالمومنین علیه السلام فرمودند خداوند رحمت کند آدمی را که بداند الان کجاست و مقام معظم رهبری در این بیانیه نشان دادند، در گام اول کجا بودیم و در گام دوم کجا قرار داریم.
برای آینده هم یک راهبرد جریان‌ساز را به عنوان سند بالادستی چهل ساله را جلوی پای ما گذاشتند و ما در این چهل ساله دوم دو آرمان نهایی و هدف آخری را باید درک بکنیم. ۱_ تمدن نوین اسلامی ۲- ایجاد آمادگی جهان برای ظهور ولایت عظمای حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله است.
هرکسی از این سند راهبردی تخلف بکند تحت هر عنوانی، و هر مسئول قضایی،نماینده مجلس باشد، در هر لباسی که باشد در مسیر دیگری قدم برداشت،خائن به ظهور امام زمان است هر مسئولی در این مملکت امام زمان اگر بخواهد از این راه برود، یا کم کاری و کوتاهی بکند یا با قدرت یابی و رانت و فساد در مسئولیتش خطا بکند قطعا به امام زمان خیانت می‌کند.
وجود مقدس امام عسکری در یک فرمایشی خط راهبردی در نظام مدیریتی جامعه اسلامی برای مدیران جامع بیان می‌فرماید برای مسئولین و کارگزاران بالاتر و مقرب‌تر کسی هست که دو خصوصیت داشته باشد.  خصوصیت اول حقوق مردم را بشناسد و بداند مردم فقرا و قشر آسیب پذیر چه حقی دارند کارگران و کارآفرینان، همه مردم، در موقعیت های اجتماعی چه حقوقی دارند.
خصوصیات دوم ضمن شناخت حقوق مردم حق مردم را هم رعایت کند یعنی حق شناسی تنها دردی از مردم دوا نمی‌کند. خوب از حضرت آیت الله رئیسی شعار دولتش دولت تحول بود، در عرصه‌های مختلفی ما شاهد این تحول بودیم تا قبل از این دولت مردم دنبال دولت می‌دویدند،در این دولت قضیه برعکس شد اما نه در همه رده‌های مسئولیتی، یعنی رئیس دولت مستقیماً پای آن چادرنشین راحت می نشیند و پای حرف کارگر و دانش‌آموز می‌نشیند،این تحول گفتمانی بود که تحقق پیدا کرد اما درصد قابل توجهی از تحول عملیاتی در این دولت شکل نگرفت تحول عملیاتی و اجرایی یعنی زندگی مردم متحول بشود که نشد.
جریان معیشت مردم سیری نزولی پیدا کرد معیشت با تلخی دارد اداره می‌شود برخی از عوامل بیرونی است اما عمده‌اش داخلی از البته کار با دو سال درست نمی‌شود یک عامل درونی بدنه سنگین دولت مانع اجرای مدیریت جهادی است. یعنی مدام افزایش حقوق برای طبقات خاص و لازم و واجب اما آیا همه کارمند بازنشسته، معلم، پزشک و انتظامی هستند.
این یک بخش از مشکلاتی بود که بر دولت تحمیل شد و دودش توی چشم سایر اقشار جامعه رفت.
 یک عامل بسیار تعیین کننده دیگر این است که بالغ بر ۴۰ درصد مسولان کشور همفکر با این دولت نیستند بزرگترین نقطه ضعف رئیس دولت همین است و این واقعیت بی‌بصیرتی هست که مسئولانی بر سر کارند که نه کار می کنند،درصدی هنوز جیب ملت را می چابند و زیر کار شانه خالی می‌کنند،برخی به تعبیر قرآن آیه ۳۸ سوره توبه به زمین چسبیده‌اند.
 آقای وزیر می‌گوید ما طرح و برنامه داریم اما کارمند عمل نمی‌کند یک عامل هم دخالت برخی نمایندگان مجلس است در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند. 
متاسفانه این نوع از مدیریت منفعلانه، که رئیس جمهور انقلابی باشد و دیگر مدیران منفعل و مثل موم در دست برخی نمایندگان زیاده خواه و پررو که برخی مدیران کل را استثمار کردن را به به جایی نخواهد برد،ان شاالله یک تغییر اساسی در جسم و فکر و روی مدیران معیوب و برنامه‌ها ایجاد بشود.
جمعه آینده، لیله الرغائب است. شب آرزوها پنج شنبه روزه دارد و بعد از نماز مغرب و عشا اعمال شب لیله الرغائب و نماز جای دارد که این فرصت را از دست ندهیم. در آستانه ایام البیض اعتکاف ماه رجب قرار داریم سه سال به واسطه بیماری منحوس کرونا اعتکاف تعطیل بود.
یکی از بهترین فرصت‌ها در تقویت ایمان و خودسازی و تضعیف نفت اعتکاف است فرصت مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم های مادی غرق شده است خود را بازیابی بکند .کسانی که دنبال جبران کاستی‌های معنوی خود از دست دادن فرصت های از دست رفته را در اعتکاف می توانند به دست بیاورند، مخصوصاً جوانان عزیز تطهیر بکنیم صحیفه اعمال رو، و نورانیت دل و جان را قوی بکنیم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top