بستن

استارت دوباره شنا بعد از کرونا

هفت‌برکه: بعد از تعطیلی طولانی مدت استخرها و ورزش شنا در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، بازگشایی استخرها فرصتی است تا مربیان و ناجیان در دوره‌های دانش‌افزایی شرکت کنند و با دستی پر فصلی تازه‌ برای شنای گراش رقم بزنند.

در ماه گذشته فاطمه نوروزی مربی باسابقه ورزش شنا مدرک مربیگری درجه ۲ گرفت، محمد خوشبخت و خانم‌ها صالحی و رجاییان نیز علاوه بر نوروزی مدرک مربیگری درجه ۲ در گراش دارند. قاسم جنگجو، عبدالله سراجی، محمدصادق پورشمسی، جواد کشوری نیز مدرک مربیگری درجه ۳ و مرتضی کارگر نیز مدرک داوری درجه ۲ شنا را به تازگی کسب کردند.

هفت‌برکه به سراغ این مربیان رفته و از سابقه ورزشی آن‌ها و برنامه‌های‌شان برای ورزش پرسیده است. استخر آبشار اندیشه گراش محل اصلی فعالیت این مربیان و ناجیان در گراش است.

فاطمه نوروزی: بازگشت به شنا بعد از یک وقفه

فاطمه نوروزی متولد ۱۳۷۵ و کارشناس علوم ورزش است. نوروزی در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «از سال ۸۹ ورزش شنا را شروع کردم و سال ۹۶ مدرک مربیگری درجه ۳ گرفتم.  این کلاس مربیگری ۲ تا ۱۰ دی‌ماه در شیراز با تدریس خانم زراور برگزار شد که از بین ۲۰ شرکت کننده تنها من از گراش حضور داشتم، ۱ نفر از هرمزگان و مابقی هم از شیراز بودند.»

نوروزی در ادامه می‌گوید: «سال اول دانشگاه تمرکزم گذاشته بودم که یک رشته را به عنوان رشته تخصصی انتخاب کنم، خیلی رشته‌ها رو امتحان کرده بودم. حتی آن زمان کلاس شنا می‌رفتم در کنارش گاهی اوقات دو یا سه رشته دیگه هم کلاس می‌رفتم، دانشگاه هم که خب خیلی از رشته‌ها را داشتیم اما انتخاب برایم سخت بود چون همه رشته‌ها را دوست داشتم. در همان دوران دو مدرک مربیگری هم گرفتم ولی در هیچ کدوم از نظر خودم تخصص و تجربه کافی نداشتم، در نتیجه اعتماد به نفس شروع هم نداشتم.»

فاطمه نوروزی با اشاره به اینکه شوق به شنا را بیشتر از هر رشته دیگری داشتم گفت: «آن دوران بخاطر بیماری که داشتم گاهی اوقات بعد یه مدت فعالیت حالم بد می‌شد و نمی‌توانستم ادامه بدهم، بعد دیدم در استخر و زمان شنا، علائم بیماری خیلی دیرتر شروع می‌شود پس تصمیم گرفتم شنا را ادامه بدهم. وقتی با دوستانم برای شنا به استخر می‌رفتیم و نکته‌ای در مورد شنا به آن‌ها می‌گفتم و یاد می‌گرفتند عمیقا خوشحال می‌شدم. شوقی که به آموزش در این زمینه داشتم در هیچ زمینه‌ایی ندیده بودم، از طرف دیگر کلاس شنا هم که می‌رفتم مربی ما و مدیر استخر می‌گفتند ادامه بده مربیگری بگیر و تشویق می‌کردن و همین باعث شد که تخصصی‌تر و جدی‌تر ادامه دهم.»

نوروزی در پایان گفت: «در گراش علاوه بر من ۳ مربی درجه دو دیگر نیز هستند، به عنوان یک مربی که در این سال‌ها فعالیت می‌کردم به ازای هر حرکتی که یاد می‌دهم و می‌بینم که یاد گرفته‌اند خیلی ذوق زده می‌شوم و این مرا بیشتر ترغیب می‌کند که خودم هم به دنبال اموزش و ارتقا درجه مربیگری باشم. همیشه مشتاق هستم چه بخواهم خودم یاد بگیرم یا به شاگردانم یاد بدهم.»

جنگجو: خانواده‌ها به شنا و آموزش برای فرزندانشان بیشتر توجه کنند

قاسم جنگجو ۳۴ ساله فرزند عبدالغفور و لیسانس تربیت‌بدنی است. جنگجو در گفتگو با هفت‌برکه و معرفی خود می‌گوید: «حدودا از دوران دانشگاه که بصورت آماتور بود، کم‌کم علاقه مند شدم و حدودا سال ۹۲ بصورت جدی‌تر و اصولی‌تر شنا را دنبال کردم و موفق شدم مدرک نجات غریق درجه۲ را بگیرم. دو سال بعد مدرک آب درمانی (ورزش در آب) را گرفتم و امسال هم مدرک مربیگری درجه ۳ شنا را کسب کردم.»

قاسم جنگجو در ادامه ضمن تشکر از حمایت‌های دوستان خود به هدف خود در ورزش شنا اشاره می‌کند و می‌گوید: «هدفم در ورزش شنا این است که خانواده‌ها به این نکته توجه کنند که از آموزش شنا به فرزندان خود به هیچ عنوان غافل نشوند تا خدایی ناکرده بعدها از کوتاهی خودشان پشیمان نشوند. جا دارد از زحمات مدیران مجموعه آبشار اندیشه گراش آقایان فروزان و نیکخو و از همه دوستان ناجی و مربی‌ام که در این چند سال از حمایت‌ها و راهنمایی‌ آن‌ها استفاده کردم کمال تشکر را داشته باشم.و  تشکر ویژه هم از دوست خوبم آقای خوشبخت می‌کنم که در چند سال اخیر، اگر حمایت‌ها و زحمات ایشان نبود، شاید بطور کامل از این ورزش دور شده بودم. بنده به همراه همسرم فاطمه امانتی با افتخار، اولین زوج ناجی و مربی شنا، در شهرستان گراش هستیم.»

جواد کشوری در آغاز راه مربیگری شنا

جواد کشوری ۳۲ ساله و دارای مدرک دیپلم است. او از سال ۹۵ با کمک و راهنمایی محمد خوشبخت وارد این ورزش شده است. و پیشرفت خود در ورزش شنا را حاصل حمایت‌های آقایان نیکخو و فروزان  در مجموعه آبشار اندیشه می‌داند.

جواد کشوری در پایان می‌گوید: «استاد دوره مربیگری درجه۳ مداحی‌فر بود و بسیار عالی برگزارشد تا بیشتر با علم شنا آشنا شوم. ان‌شاالله بتوانیم برای سطح ورزش شهرستان کاری انجام داده باشیم وخدمتی به همشریان کرده باشیم.»

عبدالله سراجی شنا و ورزش‌های دیگر

سراجی در در معرفی خود به هفت‌برکه می‌گوید: «۳۳ ساله و کارشناس مترجم زبان انگلیسی هستم و کمربند قرمز تکواندو، پیراهن قرمز کونگ‌فو، منجی غریق درجه ۲ از سال ۹۳، منجی غریق بین‌الملل درجه (ILS)، غواص اسکوبا یک ستاره، مربی درجه ۳ دوچرخه‌سواری را در سابقه فعالیت‌های ورزشی خود دارم. به تازگی هم مربی درجه ۳ شنا را گرفته‌ام. البته به تازگی رئیس هیات تری‌اتلون (ورزش سه گانه شنا، دوچرخه، دو) گراش هم شده‌ام البتهاینورزش در مرحله مراحل راه اندازی و معرفی رو داریم پیگیری می‌کنیم.»

از کلاس اول یا دوم دبستان در استخر رو باز تختی لار کلاس شنا می‌رفتم، اما به صورت حرفه‌ای از سال ۹۱ که سرباز معلم بودم و با بلیط نیم‌بهای آموزش و پرورش دو شب در هفته استخر می‌رفتم، به پیشنهاد صادق فروزان مدیریت پیشین کلاس شنای قورباغه را شرکت کردم، علی اصغر نوروزی مربی من بود و سال ۹۲ به صورت نیروی خود مجموعه شروع به کار کردم و از این فرصت استفاده کردم شنای کرال سینه را هم با آقای محمد مهرابی گذراندم. این یک سال حداقل هفته‌ای ۳ شب تمرین می‌کردم، بعد با تعدادی از بچه‌ها تمرین جدی برای نجات غریق را شروع کردیم و در ۹ ماه مدرک را گرفتیم. از آن به بعد هر ساله برگ آمادگی را گرفتم، سال ۹۸ در ساحل الموج، مسقط، عمان، یک خانواده را که با تیوپ رفته بودن وسط آب و ترسیده بودن نجات دادم.»

محمدصادق پورشمسی چهارمین مربی شنا گراش است که این روزها مدرک درجه ۳ گرفته است، او ۳۱ ساله است و دارای مدرک کارشناسی مکانیک خودرو است.

محمدصادق پورشمسی در معرفی خود به هفت‌برکه می‌گوید: «من کارشناس مکانیک خودرو و دانشجوی برق قدرت هستم و در حال حاضر هم شغل من مامور قرائت کنتور اداره برق گراش از سال ۹۲ هستم. سال ۸۸ مجموعه استخر آبشار اندیشه افتتاح شد من آموزش شنا را نزد مربیانی مثل محمد خوشبخت، محمد مهرابی و ذبیح اله سعادت دیدم. با توجه به علاقه‌ام و نیاز مجموعه آبشار اندیشه و کمبود ناجی غریق و مربی بومی دوره‌های لازم را از مبتدی تا پیشرفته گذراندم.

پورشمسی در ادامه افزود: «سال ۹۲ بعد از گرفتن مدرک نجات غریق در استخر آبشار اندیشه مشغول به کار شدم. امسال نیز مدرک مربیگری شنا درجه۳ را گرفتم و در استخر آبشار اندیشه گراش و مجموعه استخر و سونا شهرداری اوز با مدیریت محمد خوشبخت مشغول به فعالیت هستم.»

مرتضی کارگر که به زودی مدرک داوری درجه۲ شنا را از فدراسیون شیراز دریافت کرده است و اولین داور درجه۲ گراش است در معرفی خود به هفت‌برکه می‌گوید: «سال ۹۳ مدرک ناجی درجه ۲ را از فدراسیون نجات غریق و غواصی، سال ۹۵ مدرک تمرین درمانی در آب از فدراسیون پزشکی ورزشی، سال ۹۵ مدرک ماساژ ورزشی، سال ۹۶ داوری درجه ۳ شنا و هفته گذشته نیز مدرک داوری درجه ۲ شنا را از فدراسیون شنا شیرجه و واترپلو کسب کردم.»

 

 

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top