بستن

نگاه شورا به محله برا: فاز دوم جاده دور کلات تا بهمن افتتاح می‌شود

هفت‌برکه: علیرضا دانشور رییس شورای اسلامی شهر گراش می‌گوید موضوع رسیدگی و رفع مشکلات شهروندان در بافت فرسوده یکی از دغدغه‌های مهم شورای ششم است. با همین رویکرد از ابتدای شروع به کار شورا در بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ قابل توجهی برای بافت فرسوده در نظر گرفته‌ایم. 

در برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری موضوع تکمیل حلقه دور کلات مطرح شد. رییس شورای شهر معتقد است این موضوع خیلی پیشتر از مطرح شدن در ستاد بازآفرینی در برنامه شورا بوده است و خبر باید به نقل از شهردار گراش به عنوان مجری کار و دبیر ستاد بازآفرینی منتشر می‌شد. دانشور می‌گوید عملیات عمرانی (زیرسازی، آسفالت ، دیوار بتنی دامنه کوه و گاردریل قسمت پرتگاه) فاز دوم حلقه دور کلات که از بالای محله روباد می‌گذرد در ماه آینده انجام می‌شود و این پروژه به افتتاح دهه فجر خواهد رسید. 

دانشور با اشاره به مشکلات زیاد این محله از فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر به ویژه در سال ۱۴۰۱ گزارش می‌دهد. رییس شورا می‌گوید: «کم‌توقعی اهالی «محله برا» نباید باعث کم‌توجهی به آن شود و شورای ششم از ابتدای تشکیل به این شورا توجه ویژه داشته است.»

 

هفت‌برکه: رویکرد و نگاه شما در شورای ششم به بافت فرسوده چگونه است؟ 

دانشور: ریشه همه ما در بافت قدیم شهر و محله برا است که این سال‌ها در بافت فرسوده قرار گرفته است. کسانی که در آنجا ساکن هستند و با آن اخت دارند، هم قشر کم توقعی هستند وهم با کمترین کاری که در بافت فرسوده انجام می‌شود بیشترین بازده و قدردانی را دارند، از شروع به کار شورای ششم به طور ویژه به بافت فرسوده توجه کرده‌ایم و همه این‌ها مستند وجود دارد. این حجم کار در بافت فرسوده بی سابقه است و تاکنون نداشته‌ایم.

۱۲تا ۱۳ کوچه بافت فرسوده فقط در شورای ششم آسفالت شده است. در حال حاضر پنج کوچه بافت فرسوده در دست اقدام برای کانیوگذاری و سنگ‌فرش شدن است. شروع کار هم همزمان با آغاز به کار شورا از ۱۴۰۰ بوده است. نگاه شورا به بافت فرسوده نگاه جبران کنندگی است.

هفت‌برکه: کوچه‌هایی که در بافت فرسوده آسفالت می‌شود تا چه اندازی مشارکتی بوده و چقدر با بودجه شهرداری؟

دانشور: در بافت فرسوده به طور متوسط ۹۵ درصد کار با هزینه خود شهرداری بوده است، شاید یک کوچه‌ای مشارکت حدود ۱۰درصدی داشته یا کوچه‌ای اصلا مشارکت نداشته است، پس ۹۰ تا ۹۵ درصد شهرداری هزینه کرده است، در بافت فرسوده نگاهمان را بر روی همه چیز بسته‌ایم چون اعتقاد داریم بی‌توجهی یا کم‌توجهی خاصی به آن شده است و در ادامه هم انجام می‌دهیم. فعالیتهای عمرانی دراین محله الحمدلله قابل توجه بوده که روزنه امید وخدمت در مردم شکوفا شده تا جایی که روزانه شاهد تماس‌های شهروندان برای رفع مشکلشان هستیم هر چند که در گذشته گاهی بی مهر‌ی‌هایی به ساکنین این بافت شده که در واقع امیدی برای مطالبه نبوده است.

هفت‌برکه: به جز مواردی مانند آسفالت وسنگ فرش کوچه ها واحداث جاده ، برنامه اصلی شورا برای بافت فرسوده چیست؟

دانشور: در بافت تاریخی و فرسوده چون نگاه تخصصی است بودجه مطالعاتی در نظر گرفته‌ایم که اول مطالعات استاندارد و متناسب با بافت و با تایید سازمان‌های ذی‌ربط انجام شود. سال ۱۴۰۰ که بودجه ۱۴۰۱ را می‌نوشتیم ۹۰۰ میلیون تومان برای مطالعات بافت فرسوده در نظر گرفته شده است، البته به دنبال جذب بودجه دولتی نیز هستم و کارهایی هم انجام شده است. در کنار آن برای کلات در یک طرح جامع به طور جداگانه در حال بررسی هستیم.

هفت‌برکه: مهم‌ترین پروژه در کلات و محلات مجاور آن چیست؟

دانشور: طرح گذر خانه‌های امام از قبل مطرح شده بود ولی در شورای ششم در اوایل سال ۱۴۰۱ مصوبه دولتی با مشارکت راه و شهرسازی را گرفتیم. مهندس سلمان مهرابی برای این موضوع خیلی ما را همراهی کرد و از او برای این موضوع تشکر می‌کنیم.

تامین اعتبار پارک سنتی یا پارک برا که استارت آن زده شده است، طرح چند روز پیش تحویل شهرداری شده است تا با پیمانکار قرارداد بسته شود، تامین بودجه پارک کوهپایه که پایین دست کلات و بالای رینگ کلات قرار می‌گیرد. این پارک به دلیل وجود اختلاف ارتفاع طراحی خاصی دارد و یکی از دلایلی که نشد تا کنون اجرا شود همین اختلاف ارتفاع و طرح خاص آن است. این طرح در سه فاز اجرا می‌شود که فاز اول طراحی در دست بازنگری و سعی وتلاش داریم که فاز اول برای دهه فجر افتتاح شود، دیوارهای حائلی که در سمت روباد برای آب‌های سطحی کار شده و در حال انجام است، هزینه‌های بسیار سنگینی دارد که شهردار مبالغی را از ستاد بحران گرفته است و مبالغی هم در درآمد شهرداری تامین اعتبار شده است.

هفت‌برکه: در این طرح جاده حلقه‌ای کلات به خیابان شهدای گمنام وصل می‌شود؟ نقطه‌ای که شیب زیادی دارد و ممکن است حادثه‌زا باشد؟

این موضوع با حضور چندین مهندس و نظرات کارشناسی بررسی شده است. شاید با عرض کمتر و جهت اینکه اتصال برقرار شود تا قبل از سال انجام می‌شود و بنا داریم به دهه فجر برسانیم. ولی آن قسمت یک نقطه خاص و استراتژیک است که نیازمند یک هزینه ویژه است که باید دیوار حائل گذاشته شود. آخرین راهکار دیوار طبقاتی بود که برای تعریض قسمتی از باند باید دیوار حائلی باشد وسپس مخلوط ریزی واسفالت شود تا از ریزش مخلوط به سمت واحدهای مسکونی را بگیرد. این کار در حدی که اتصال برقرار شود امسال انجام می‌گیرد ولی در اعتبارات سال آینده این بخش در نظر گرفته می‌شود.باند در دست اجرا با عرض ۱۰ الی ۱۲ در نظر گرفته شده است.

برای اتصال حلقه دور کلات به بلوار سرداران هم در این مدت اقدامی شده است؟

برای اتصال به سرداران دو مسیر است که مسیر اصلی و مدنظر شورا و شهرداری متاسفانه نیاز به عقب‌نشینی دو ملک است که در حال رایزنی هستیم، و کمی نیاز به  تعامل مالکین است. در حال حاضر برای وصل به بلوار سرداران مسیر جدیدی در نظر گرفته‌ایم که در حال جدول‌گذاری و زیرسازی هستیم، لازم به ذکر است یکی از مشکلات دیگر این جاده در دست احداث جابجایی تیرهای برق در وسط جاده است با توجه به شرایط مالی اداره برق که شرایط خوبی ندارد، خیلی از هزینه‌های اداره برق هم به دوش شهرداری افتاده است که از وزارت نیرو هم جای گله دارد.

راه‌های دسترسی عمودی به جاده دور کلات هم در برنامه بلندمدت وجود دارد که کوچه‌هایی که نیاز به عقب‌نشینی و تخریب انبوه دارد، انجام شود. این موضوع در جلسات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل هم مطرح است که راه دسترسی برای آتش‌نشانی و آمبولانس مناسب نیست و این را در برنامه داریم و در طرح مطالعاتی به این موضوع پرداخته شده است. تاکنون تعدادی از مخروبه‌ها را تملک کرده‌ایم و تخریب برای بازگشایی انجام شده است.

هفت‌برکه: مشوق‌هایی برای افزایش ساخت و ساز مردم در بافت فرسوده دارید؟

قطعا مشوق‌هایی داریم و برای مردم حمایت‌هایی از قبیل تخفیف ۶۰ درصدی در صدور پروانه، تسهیل‌گری در دسترسی به تسهیلات برای مردم در نظر گرفته‌ایم که مردم راحت‌تر تسهیلات دریافت کنند، برای تجمیع انبوه‌سازی و طبقات در بافت فرسوده هم مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم. در طی این مدت ۱۰ پروانه ساختمانی با کمک این مشوق‌ها صادر شده است اما باز هم توقع داریم شهروندان بیشتر از این مشوق‌ها و امتیازات استفاده کنند. 

هفت‌برکه: اداراتی مثل راه و شهرسازی و فرمانداری چه نقشی در طراحی و مدیریت بافت فرسوده دارند؟

قطعا همه ادارات همکاری و همراهی داشته باشند، هم‌افزایی‌ها در نهایت به نفع مردم است. با توجه به اینکه بافت فرسوده در زیرمجموعه شهر و شهرداری قرار می‌گیرد،  راهبری با شورا و اجرا بر عهده شهرداری است. منتهی همکاری سازمان‌هایی مانند راه و شهرسازی، فرمانداری و بنیاد مسکن هم قطعا لازم و موثر است و می‌توان از توان و حمایت‌های سایر سازمان‌ها استفاده برد. ودر این راستا قول‌های همکاری از اداره راه شهرسازی در این بافت گرفته ایم لازم به ذکر است که دبیر ستاد بازآفرینی شهری شهردار است که الحق والانصاف پیگیری‌های خوبی تا کنون داشته است.

در همین راستا در اواخر سال گذشته رئیس بنیاد مسکن کشور با همراهی مهندس حسین‌زاده دعوت کردیم گراش و علاوه بر اینکه ایشان هم بازدید کردند، یک گروه پژوهشی هم مجدد برای کارشناسی به گراش آمدند و در بافت فرسوده حضور داشتند و قول همکاری برای این موضوع دادند.

در سفری که اخیرا به تهران رفتیم ارتباط خیلی خوبی با دکتر روستا عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری گرفتیم و قولی هم داد در این ماه سفری به گراش داشته باشد، شناخت خیلی خوبی از گراش و مردم داشت، باید کارهایی که در بافت فرسوده انجام شده  و طرح مطالعاتی که آماده شده است را ببیند تا از این طریق بودجه‌های دولتی هم جذب شود. دو سه طرح را آماده کرده‌ایم تا بیایند و ببیند.

شرکت بازآفرینی از سازمان شهرداری‌ها جدا است. موارد خیلی زیادی را در سفرهای اخیر پیگیری کردیم، ارتباط‌های خوبی برقرار کرده و پناسیل خوبی هم در گراش داریم که نیازمند است پیگیری‌هاجدی‌تر ادامه یابد.

نقش ستاد بازآفرینی شهری شهرستان در این زمینه چیست؟

از بدو شروع شورای ششم پیگیر مسائل بافت فرسوده هستیم، ستاد بازآفرینی بافت فرسوده مدت‌ها بود که در گراش تشکیل نشده بود و با پیگیری شورای ششم و نهادهای عضو این جلسه تشکیل شد. پیش از این جلسه هم پیگیری‌ها و بازدیدهایی انجام شده تا به این جلسه ختم شد.

این ستاد برای هماهنگی بین نهادهای مهم است اما بهتر است خبرهای آن از طریق شهردار که دبیر ستاد است و به موضوع تسلط دارد گزارش شود. موضوعی مانند حلقه یا رینگ کلات از سال‌های پیش در دستور کار بوده و موضوع جدیدی نیست که در مصوبات جلسه بیاید و در بودجه امسال برای آن تامین بودجه کرده بودیم ولی رسانه ای نکردیم تا زمانی که به مرحله بهره برداری برسانیم و به مردم قول می‌دهیم تا دهه فجر آسفالت آن انجام شود. 

باهمه این موارد آیا گلایه مردم که به محله برا کم توجهی شده را قبول دارید؟

مردم حق دارند چون این محله قدیم‌ترین محله گراش است و مشکلات بسیاری دارد. هم این شورا هم شوراهای قبل به محله برا توجه داشته‌اند ولی باز هم ساختار این محله به شکلی است که نیاز به یک نگاه جامع دارد. ما هم به دنبال همین هستیم. اما اجازه بدهید گزارشی از طرح‌های اجرا شده در این محله و بافت فرسوده بدهم که نشان بدهد شورا از این محله غافل نبوده است. 

در حال حاضر طرح گذرتاریخی خانه‌های امام گراش در حال تهیه است، درخواست قیر به منظور آسفالت و بهسازی ۱۳ هزار مترمربع از معابر بافت فرسوده ارسال شده است و پیگیری آزادسازی به منظور دیوارچینی جدول‌گذاری و زیرسازی و آسفالت رینگ شرقی کلات در دست پیگیری می‌باشد.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ این اقدامات در بافت انجام شده است. تملک املاک مورد مسیر شامل ۷ قطعه ساختمان و منازل مسکونی در مجموع به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ، آسفالت و زیرسازی چهار هزار و ۹۰۰ مترمربع به ارزش ۱.۵ میلیارد تومان ، سنگ‌فرش ۷۵۰ مترمربع معابر پاقلعه به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان، کف‌پوش بتنی پرسی کوچه منتهی به مسجد آخوند به ارزش ۱۸۰ میلیون تومان، دیوار حائل پاقلعه به طول ۱۲۰ مترطول به حجم ۱۱۰ مترمکعب به ارزش ۱۳۰ میلیون تومان انجام شده است. 

اگر به عقب‌تر برگردیم در در دوره شورای پنجم هم ۵۲ هزار متر مربع از معابر بافت فرسوده آسفالت شده است. 

در دوره شورای چهارم هم در پروژه خیابان دروازه  ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت و ۸۰۰ میلیون تومان برای تملک هزینه شده است در بخش‌های دیگر محله برا برای پروژه بهسازی ۸۰۰ میلیون تومان، آزادسازی معابر ۱ میلیارد تومان، تامین پارکینگ ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

پروژه‌ای دیگر این شورا به نام محرک توسعه بافت فرسوده که در این پروژه برای آزاد سازی معابر ۶ میلیارد تومان، مرمت و احیای اماکن دارای ارزش تاریخی و میراث فرهنگی ۲ میلیارد تومان، بهسازی معابر فرسوده ۳ میلیارد تومان و برای تامین پارکنیگ ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

باز هم معتقدم حق مردم محله برا بیش از این‌هاست و از آغاز شورای ششم همه اعضای شورا به ویژه مهندس بیضایی پیگیر مشکلات این محله بوده‌اند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

4 نظر

  1. محله برا یا یه محدوده و منطقه خاص از محله برا؟
    محله برا بیشتر از اینکه نیازمند کار عمرانی باشد نیازمند تحول و رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی است که شهرداری و شورای شهر در این خصوص تا به حال برنامه ای نداشته است

    این قول رئیس شورا را نیز به فال نیک میگیریم و منتظر میمانیم انشالله که مثل موضوع بودجه و قول های دیگر بر زمین باقی نمیماند

  2. ستاد بازافرینی بافت قدیم گراش همواره برگزار میشده است و چیزی نبوده که با پیگیری شورای ششم این کار انجام شده باشد. مهندس مهرابی معاونت وقت اداره کل راه و شهرسازی چندین جلسه حضور داشتند

  3. الان دو سال از عمر شورای اسلامی شهر میگذرد و اینکه رئیس شورا باید میگفتند کع چند جلسه تا الان در زمنیه بازآفرینی شهری گرفتند
    یعتی دو سال پیگیری کردند و یک جلسه گرفته شده است

  4. ” هم قشر کم توقعی هستند و هم با کمترین کاری که دربافت فرسوده انجام میشود بیشترین بازده و قدردانی را دارند” جمله ازگفته های آقای دانشور در پاسخ به اولین پرسش گریشنا. آقایان شیدا شرقی و یا محمد خواجه پور میشود از شما دو نفر که خبرنگاران با دانشی هستید و زبان و گفته های رئیس شورا اسلامی متوجه میشوید از آقای دانشور بخواهید این گفته خودشان را به زبان ساده و قابل فهم برای ما بی دانشان بیان کنند. و یا خودتان زحمت بکشید و به ما بگویید منظور ایشان از بیشترین بازده و قدردانی چیست. در کجای دنیا مردم باید قدران مسئولین انتخابی و یا انتصابی اداره و یا تشکیلاتی باشند که باید کار و وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند در مقابل حقوق و مزایا و منزلت دریافتی آنها. به چه دلیل ما باید قدران ایشان باشیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top