بستن

فرماندار همچنان پیگیر راه‌اندازی اورژانس اجتماعی

هفت‌برکه: فرماندار گراش در دیدار با مدیرکل بهزیستی فارس یک بار دیگر خواستار راه اندازی اورژانس اجتماعی شد. طاهرزاده گفت: «با توجه به محرومیت منطقه، گراش در معرض بروز آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های متعدد قرار دارد که ضرورت راه اندازی این پایگاه در شهرستان را دوچندان می‌کند.»

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش دوشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱، محمود طاهرزاده فرماندار گراش با محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی استان فارس دیدار و گفتگو کرد.

راه اندازی اورژانس اجتماعی، ارتقاء نمایندگی بهزیستی به اداره، تامین نیروی انسانی و تشکیل چارت سازمانی اداره، تکمیل و تجهیز ساختمان خیر ساز بهزیستی، تخصیص اعتبارات اشتغال‌زایی مدد جویان، تخصیص اعتبارات جهت ترمیم و کمک به نیازمندان تحت پوشش، مسکن مددجویی، راه‌اندازی مرکز حرفه‌آموزی دختران معلول ذهنی بالای ۱۴ سال، راه اندازی مراکز مثبت زندگی در بخش و روستا از جمله موارد مورد پیگیری فرماندار گراش در این دیدار بود.

راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در گراش ضروری است

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش در این دیدار با اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی در گراش، راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در این شهرستان را یک ضرورت خواند و گفت: «اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب‌های جامعه نقش کلیدی دارد و با توجه به محرومیت منطقه، گراش در معرض بروز آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های متعدد قرار دارد که ضرورت راه اندازی این پایگاه در شهرستان را دوچندان می‌کند.»

محمود طاهرزاده بر تقویت زیرساخت‌های بهزیستی برای ارایه خدمات بهتر به مردم شهرستان تاکید کرد و افزود: «دولت سیزهم با رویکرد جهادی وارد شده و تصمیم دارد تا گام‌های مثبت و ارزنده‌ای به نفع مردم برداشته شود، دردهای مزمن در گذشته ایجاد شده که برای درمان این دردها به کار جهادی و شبانه روزی نیاز داریم.»

فرماندار گراش ارتقاء ادارات و نهادهای دولتی را یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان گراش عنوان کرد و گفت: «بهزیستی گراش چارت تشکیلاتی یک اداره را ندارد و لازم است که این وضعیت ارتقا یابد تا مردم نیازمند و کم‌توان این شهرستان بیشتر از خدمات این سازمان حمایتی منتفع شوند.»

محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی استان فارس در این دیدار از حمایت‌های همه جانبه فرماندار گراش در کمک به حل مسائل جامعه هدف و گروه‌های تحت پوشش تشکر و قدردانی کرد.

هوشیار در این دیدار که با حضور علیرضا بال‌افکن معاون اشتغال، مسکن و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی و سعید سلیمانی سرپرست اداره بهزیستی شهرستان گراش بود نسبت به رفع بخشی از مشکلات و مطالبات مردم گراش در حوزه بهزیستی قول مساعدت و پیگیری را داد. سعید سلیمانی رییس فعلی اداره بهزیستی گراش مدتی مسئولیت اورژانس اجتماعی شهرستان لارستان را برعهده داشت.

۷ سال پیگیری برای راه‌اندازی اورژانس اجتماعی

۱۲۳ شماره اورژانس اجتماعی است که باید در مواقع اضطرار، مشاور آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی باشد. اورژانس اجتماعی مکانی برای کمک فردی، خانوادگی و اجتماعی است. ویژگی مهم این مرکز، ارائه خدمات اجتماعی یعنی تخصصی بودن، به‌ موقع بودن و در دسترس بودن است تا از این طریق، ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نگردد.

اورژانس اجتماعی گراش سال‌هاست که در دست پیگیری است، تیرماه سال ۹۴ اولین باری بود که این موضوع از سوی بهزیستی گراش مطرح شد، اما بعدها این موضوع به فراموشی سپرده شد و هربار با تغییر در مدیریت بهزیستی گراش پرونده اورژانس اجتماعی به جریان می‌افتاد، اورژانس اجتماعی گراش در ۷ سال گذشته توسط سه فرماندار و ۴ رئیس اداره بهزیستی به دفعات پیگیری شده است، در آخرین جلسه در مراسم تودیع و معارفه رئیس بهزیستی گراش در شهریورماه ۱۴۰۱ با توجه به وعده‌های بال‌افکن برای راه‌اندازی اورژانس اجتماعی گراش در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و پیگیری‌های مجدد محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش باید ببینیم آیا این مرکز تا پایان سال جاری در گراش کلید می‌خورد یا خیر.

تیرماه سال ۹۴ اولین باری بود که پیگیری اورژانس اجتماعی از سوی بهزیستی مطرح شد، حاج‌حسینی رئیس بهزیستی شهرستان گراش می‌گوید: «اگر این مرکز در گراش هم را‌ه‌اندازی شود، در صورت برخورد با مواردی مثل زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزاردیده، کودکان آزاردیده، معتادین، افراد بی‌خانمان و سایر افرادی که در شرایط بحرانی ویژه قرار دارند، می‌توانید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید و کمک بخواهید.» گراش اورژانس اجتماعی ندارد

خردادماه سال ۹۸ نیز یکبار دیگر موضوع اورژانس اجتماعی در جلسه آسیب‌های اجتماعی با موضوع خودکشی از سوی علی‌اکبر غلامی، رئیس اداره بهزیستی گراش پیگیری و مطرح شده است، غلامی در این این جلسه گفته است: «پیگیری اورژانس اجتماعی بسیار مهم است که در بخش آسیب‌های اجتماعی بسیار به آن احساس نیاز می‌شود و می‌تواند بسیار موثر باشد.»

سوم آبان‌ماه ۱۴۰۰ وقتی مدیریت بهزیستی گراش به حلیمه خاتون ملکی سپرده شد، موضوع اورژانس اجتماعی از سوی مجید غلام‌پور، فرماندار وقت شهرستان گراش مطرح شد تا بار دیگر این موضوع وارد چرخه پیگیری شود.

سوم اسفندماه ۱۴۰۰ موضوع اورژانس اجتماعی کمی جدی‌تر و در دیدار با دکتر علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور و دکتر حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. ملکی در این دیدار گفته است:‌ «در زمینه اورژانس اجتماعی ما در مواردی چون تامین نیروی متخصص و آموزش‌دیده و همچنین تامین ساختمان، ماشین و تجهیزات مورد نیاز کمبود داریم. با توجه به اینکه اختصاص نیرو مورد نظر نیازمند مجوزهای قانونی از سوی مراجع کشوری و تامین بودجه می‌باشد. عمده‌ترین مشکل حال حاضر در مسیر استقرار اورژانس اجتماعی همین موضوع است. ریاست سازمان بهزیستی دستور پیگیری تمامی درخواست‌ها را داد و در حال پیگیری هستیم ولی چون درخواست‌هایی که داشتیم نیازمند طی مراحل خاص خودشون هستند طبیعتا رسیدن به نتیجه زمان بر خواهد بود.»

۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰ هفت‌برکه در گزارشی به نقش ۱۳ سازمان و نهاد مختلف در جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و کودکان کار اشاره کرده است که حلمیه خاتون ملکی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان بار دیگر به نبود اورژانس اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: «موضوع کودکان کار مربوط به یک ارگان نیست و چندین ارگان نقش دارند. اگر اورژانس اجتماعی و گشت شهری داشتیم راحت‌تر می‌شد شناسایی و اقدام کرد ولی بهزیستی در حال حاضر فاقد اورژانس اجتماعی و گشت داخل شهری است.»

تیرماه ۱۴۰۱ با تغییر در فرمانداری شهرستان و آمدن محمود طاهرزاده پرونده اورژانس اجتماعی بار دیگر روی میز فرماندار رفت تا در دیدار با محمدرضا هوشیار مدیرکل بهزیستی استان فارس موضوع را مطرح کند.

۲۸ مردادماه ۱۴۰۱ در روزهای پایانی مدیریت ملکی در بهزیستی شهرستان هفت‌برکه در گزارش دیگری با موضوع کودکان به جای خالی اورژانس اجتماعی اشاره می‌کند.

۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱ با استعفای ملکی از ریاست اداره بهزیستی شهرستان گراش، ریاست این مجموعه به رضا سلیمانی سپرده شد، در مراسم تودیع معارفه رئیس بهزیستی شهرستان با حضور علیرضا بال‌افکن، معاون مشارکت‌های مردمی؛ و محسن پاک‌روح جهرمی، معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی فارس موضوع اورژانس اجتماعی پیگیری شد.

علیرضا بال‌افکن، معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی فارس، که پیشتر رییس اداره بهزیستی گراش هم بوده است در این جلسه گفت: «خوشبختانه با پیگیری انجام شده مجوز اورژانس اجتماعی برای شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر صادر می‌شود و امیدوارم در شش‌ماهه‌ی دوم امسال شاهد راه‌اندازی اورژانس اجتماعی گراش باشیم.»

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

1 نظر

  1. چقدر کارمندای بهزیستی با ادب و خوش اخلاقن
    هرچی دادگاه برا طلاق اعصاب مارو خورد کرد
    بهزیستی خیلی خوب جواب ما رو داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top