بستن

کمد ۹: پناه بردن به دریا و شرجی جنوب

هفت‌برکه: «کمد» عنوان ستونی است از این پس، سمیه کشوری، کارشناس سینما (گرایش فیلمنامه) و کارشناس ارشد نویسندگی رادیو، به صورت هفتگی می‌نویسد و به صورت یک‌درمیان، یک کتاب و یا یک فیلم و موسیقی را برای علاقه‌مندان ادبیات و هنر معرفی می‌کند.

فیلم: یک هیولای دریایی دوست‌داشتنی

هیچ‌وقت انیمیشن‌باز نبودم و مثل همه فکر می‌کردم انیمیشن برای بچه‌هاست. این طرز فکر تا دوره‌ی دانشجویی هم با من بود. ولی وقتی کم‌کم دنیایِ واقعی آدم‌بزرگ‌ها خسته‌ات می‌کند و از طرفی در فیلم‌هایِ رئال مأمنی پیدا نمی‌کنی، انیمیشن به دادت می‌رسد.

انیمیشن «لوکا» پیشنهاد من است. لوکا یک هیولای دریایی است که پدر و مادرش او را مدام از آدم‌ها می‌ترسانند. برای همین هیچ‌وقت به سطحِ دریا نرفته است. لوکا در پی اتفاقی به سطح دریا می‌رود یا به نوعی پا از دنیای خودش بیرون می‌گذارد و به زمین و بین آدم‌ها می‌رود. داستانِ لوکا از جهاتی شبیه داستانِ «ماهی‌سیاه کوچولو» از صمد بهرنگی است. تجربه‌ی یک جهان بزرگ‌تر و متفاوت، و در همان راستا تغییر جهان‌بینی شخصیت.

انیمیشن «لوکا» محصول کمپانی پیکسار است که توسط دیزنی منتشر شده است. این کارتون به کارگردانی انریکو کازاروزا بر اساس تجربیات شخصی او در کودکی ساخته شده است. این انیمیشن که توسط مایک جونز (نویسنده انیمیشن «روح») نوشته شده است از افسانه‌های محلی ایتالیایی الهام‌ گرفته و موفق شده به خوبی جزئیات فرهنگ ایتالیا را در یک برنامه کودک منعکس کند. در این داستان ارزش‌هایی چون دوستی، وفاداری و آزادی مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

صداگذاری این انیمیشن توسط بازیگران مشهوری از جمله جیکوب ترمبلی، جک دیلن گریزر، مایا رودولف، جیم گافیگان و… انجام شده است. دوبله فارسی انیمیشن لوکا از طریق اپلیکیشن‌های مختلف مثل آفرینک، فیلیمو، نماوا و… در دسترس کودکان ایرانی قرار دارد.

موسیقی: جادوی حیدو هدایتی

همیشه موسیقی جنوب از بقیه‌ی موسیقی‌ها جدا بوده و حال‌وهوای منحصربه‌فرد خودش را داشته است. سوایِ لهجه و کلمات مختص خودش، عجین شدن موسیقی با المان‌های جنوب مثل صدای دریا، آواهای مردان و زنان جنوبی و داستان‌سرایی در پیکره‌ی سازها و اشعارش، آن را متفاوت کرده است.

حیدو هدایتی یکی از همین خواننده‌های جنوبی است که آهنگ‌هایش با سازوکار جنوب عجین شده است. موسیقی جنوبی ایران ملهم از طبیعت تفتیده و گرم این منطقه، سرشار از شور و نیرو و حرارت است. ولی آهنگ‌های حیدو هدایتی، جنوبیِ اصیل است که در متنش یک غمِ مدام را با خود حمل می‌کند.

اولین قطعه تکنوازی او «مو سی تو» در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. آلبوم «تریشکو» از آثار این هنرمند بوشهری با سبک سنتی است. حیدو هدایتی ژانر موسیقی خود را به ‌عنوان ترکیبی از موسیقی محلی ایران در ترکیبی با انواع موسیقی الکترونیک و محیط توصیف می‌کند.

 

دیگر مطالب ستون کمد را از این صفحه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top