DSC001891فاطمه حاجی‌زاده:

کنکور. شتری که در خانه هر دانش آموزی می خوابد و پلی است برای عبور از دبیرستان به دانشگاه که تقریبا آینده‌ی او را می سازد.

دوران کنکور برای بچه های سوم دبیرستان از همین تابستان شروع می شود. و پیشنهادی که می شود، جدی گرفتن و مصمم حرکت کردن در این دوران برای تسلط کامل بر دروس پایه است که بعدا تلی از کتاب های نخوانده درست نشود و کنکوری‌ها یک روز در میان دچار افسردگی نشوند. یک سری پارامترهایی است که هر کسی که تاکنون کنکور را زاییده می تواند در اختیار بقیه قرار دهد که کلیت آن را در زیر آورده‌ایم.

هدف

واقعیت این است که وجود هدف کوتاه یا بلند مدت در کارها یک ویژگی فطری آدم‌هاست. هدف انگیزه می‌آورد. انگیزه نیرویی است که عامل حرکت ما می شود. رتبه و رشته حتی می‌شود نادیده گرفت. هدف مهم‌تر تلاش کردن تا آخرین حد ممکن برای آرامش وجدان بعد است چرا که  “هدف در لابه‌لای مسیر است نه در انتهای مسیر”. بچه های موفق کنکور سال‌های گذشته می توانند موثرترین عامل تجدید انگیزه باشند. صحبت کردن با این افراد، حداقل یک بار در ماه به خصوص در مواقع افسردگی ناشی از کم خواندن، توصیه اکید می شود.

برنامه ریزی

داشتن برنامه، از نان شب هم واجب‌تر است. “گزینه دو” دفترچه ریز برنامه دارد که طراح آن “علی رضا خراطها” است. “کانون” برنامه کلی دارد. شما و یا مشاورتان با در نظر گرفتن شمای کلی برنامه می‌توانید ریزبرنامه‌ها را مطابق نیاز طراحی کنید. شما باید قبل از خواب بدانید صبح که از خواب بیدار می‌شوید قرار است چه کتاب‌هایی را چند ساعت بخوانید. در این صورت مغزتان خود به خود مطابق برنامه‌ی فردا طبقه‌بندی و آماده می‌شود.

مشاور

مشاور به معنای کسی است که در مورد زوایای مختلف کنکور با او مشورت می‌کنید. هر شخصی که اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد می‌تواند در نقش مشاور برای شما باشد. در “کانون طه” افرادی برای مشاوره  درمورد انتخاب رشته، مسائل روحی و روش‌های برنامه ریزی حضور دارند. در شهرهای بزرگ افرادی هستند که جمعیت کثیری از دانش آموزان را مشاوره می‌دهند. اما می‌توان از بچه‌های کنکورهای گذشته نیز در این امر کمک گرفت که “کاداگ” می‌تواند یکی از راه‌های پیدا کردن این افراد باشد. ضمن اینکه برنامه‌های “فرصت برابر” نیز می‌تواند جز همراهان اصلی شما باشد.

خواندن

اگر شما روحیه‌ی قوی داشته باشید، هدف عالی داشته باشید، بهترین مشاورها را در اختیار داشته باشید، تا حرکت نکنید به مقصد نخواهید رسید. باید در حین خواندن نکات مهم های‌لایت یا خلاصه نویسی شود تا دوره کردن آن مطالب وقت کمتر بگیرد. “کانون طه” برای بچه‌های عضو آن سالن‌های مطالعه‌ای فراهم کرده که بچه‌ها می‌تواند هر هنگام که خواستند به آن جا بروند. این کانون همچنین کلاس‌های آموزشی با استادان مطرح شهر برگزار می کند. محیط خواندن هر جایی می تواند باشد، از اتاق انباری گرفته تا راهروی تاریک با نور چراغ قوه. اراده‌ی شما مهم است که مسیر را پیوسته و مصمم بروید.

تست

خواندن بی تست به چه ماند؟ به زنبور بی عسل. برای انتخاب کتاب‌های تست با معلم و مشاور و به خصوص کنکوری‌های سال‌های گذشته و البته کتاب فروش‌ها می توانید مشورت کنید. یک سری تست‌ها را باید در حین خواندن زد، بعضی‌هایشان را باید برای تثبیت خوانده‌ها زد. باید آنقدر تست‌های کنکور و تالیفی بزنید تا فرم سوال‌ها دست‌تان بیاید. تست‌های اولیه یک درس را خوب حلاجی کنید بدون توجه به زمان اما تست‌های بعدی را سعی کنید در زمان اندکی حل کنید. آنقدر تست زماندار بزنید تا سر جلسه ی کنکور “زمان” حق شما را تباه نکند.