بستن

اینستا فیلتر شد؟ صد سال سیاه به برنامه‌های ایرانی نمی‌روم!

هفت‌برکه: با یک دستور و زدن یک دکمه، میلیون‌ها سرمایه‌گذاری و ماه‌‌ها تلاش از دست می‌رود. با فیلترینگ اینستاگرام، کسب‌وکارها وارد کما شدند. اما به نظر می‌رسد برای کسی که دکمه فیلترینگ را می‌زند، از بین رفتن کسب و کارها کمترین اهمیت را دارد.

بر اساس گزارشی از سایت عصر ایران (این ویدیو)، در ایران حدود ۹ میلیون نفر در ۴۰۰ هزار صفحه از طریق اینستاگرام درآمد دارند. نت‌بلاکس، نهادی که امنیت و مدیریت اینترنت را دیده‌بانی می‌کند، خسارت قطع اینترنت را برای هر ساعت یک و نیم میلیون دلار برآورد کرده است.

در این گزارش به عنوان نمونه از چند نفر گراشی‌ها که درآمد آن‌ها از اینستاگرام بوده می‌پرسیم چقدر به کارشان آسیب وارد شده است و در وضعیت جدید چه کار خواهند کرد. سعی کردیم با افرادی با فعالیت‌های متنوع صحبت کنیم، از فروشندگان کالا و تولیدات کارگاهی گرفته، تا مدیران تبلیغات و فروشندگان صفحات اینستاگرامی و بعد هم نگاهی به آمار رسانه‌های رسمی داشته باشیم که از وابستگی شدید کسب و کارهای اینترنتی به اینستاگرام خبر می‌دهد.

افت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی درآمد کسب‌وکارها

سعید رجایی تنها در مغازه‌ی موبایل‌فروشی‌اش در خیابان اصلی گراش نشسته است که به سراغ‌اش می‌رویم. او در مورد تاثیر فیلترینگ بر کارش می‌گوید: «کسانی مثل ما که فروش‌مان بیشتر از طریق اینستاگرام بود، بازارمان خوابیده است. آمار بازدید تا ۵۰ درصد کاهش داشته است و در نتیجه فروش ما هم حدود نصف شده‌ است.»

حسین از ده سال پیش خبرهای مربوط به هنرمندان و سلبریتی‌ها را پوشش می‌دهد و از باسابقه‌های اینستاگرام است. او در حال حاضر در صفحه اصلی کامپک بیش از ۵۹۷ هزار دنبال‌کننده دارد: «کار ما کاملا وابسته به اینستاگرام است و بعد از فیلتر شدن اینستاگرام، بازار تبلیغات برای پیج ما به طور کامل صفر شده و چون تبلیغات ما اکثرا موزیک بود، می‌شود گفت به طور کامل تبلیغات تعطیل شده است. اما اتفاق جالب این است که با وجود فیلترینگ، آمار بازدید پیج‌های ما بر خلاف تصور، افزایش پیدا کرده و بهتر شده است!»

مریم مالدار که مدتی است در صفحه‌ی اینستاگرامش به فروش گل‌وگیاه مشغول است، می‌گوید: «تقریبا ۹۰ درصد سفارش و فروش من از طریق اینستاگرام است. اما در حال حاضر به خاطر شرایط کشور، علاقه‌ای به تبلیغ و فروش ندارم. البته در این مدت چند سفارش گیاه داشتم، آن هم از مشتریان دائم که برای هدیه می‌خواستند. از این مورد که فاکتور بگیرم، می‌توانم بگویم با وجود داشتن گیاه و گلدان و هوای مناسب برای کاشت گیاه، فروش گیاه به صفر رسیده است.»

دانیال حسینی مربی اسکیت و فروشنده لباس و وسایل ورزشی است. او در گفتگوی تلفنی به ما می‌گوید: «عمده‌ی کار من یعنی حدود ۹۰ درصد کارم در اینستاگرام بود. تبلیغات و فروش لباس و اجناس ورزشی، و کلاس‌های مربی‌گری اسکیت و فعالیت‌ها مربوط به این رشته. الآن به بیست درصد رسیده است. تبلیغ هم بکنیم، کسی در این شبکه‌ها نیست. خدا کند درست شود. چون نه فقط کسب‌وکار من. خیلی از کسب‌وکارها خوابیده است. حالا شاید ما فروش حضوری هم داشته باشیم، ولی آن هم نسبت به تبلیغاتی است که می‌کنیم. اگر تبلیغ نکنیم مردم نمی‌بینند و همین فروش حضوری هم به ده درصد می‌رسد. دنیا مجازی شده است و بیشترین فروش ما از طریق آنلاین است.»

حسین عالمی، مدیر کارگاه «دِزَرو» (واژه‌ی گراشی به معنای هدیه) است که محصولات عمدتا بومی را در بسته‌بندی‌های شکیل برای هدیه دادن تولید می‌کند. او از احتمال تعطیلی کارگاه هم صحبت می‌کند: «عمده‌ی فروش ما از طریق دایرکت (پیام مستقیم) در اینستاگرام بود که الآن عملا صفر شده است. فقط چهار یا پنج فروشگاه سطح شهر که از قبل بهشان جنس می‌دادیم، تماس می‌گیرند و بعد از مدت‌ها تعدادی محصول سفارش می‌دهند. این هم تقریبا به ده درصد رسیده است. کارگاه عملا رو به تعطیلی است. چند نفری را هم فعلا مرخص کرده‌ایم.»

محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، در مورد آمار بازدید صفحه خبری هفت‌برکه می‌گوید: «ما به صورت هفتگی آمار شبکه‌های اجتماعی خودمان را رصد می‌کنیم. در این مدت، بازدیدهای استوری حدود ۳۰ درصد و بازدید پست‌ها حدود ۲۰ درصد افت داشته است. البته یکی از درآمد‌های ما از تبلیغات در فضای مجازی بود که در یک ماه اخیر به کمترین مقدار خود، یعنی به حدود ۱۰ درصدِ قبل رسیده است. ولی به نظرم کم‌کم فضا عادی خواهد شد.»

مریم که با نام مجازی ماری فعالیت می‌کند، از شش سال پیش در اینستاگرام فعالیت دارد و از چند ماه قبل به صورت جدی‌تر روی مشاوره و ادمینی صفحه‌های اینستاگرامی تمرکز کرده است. ماری در حال حاضر در صفحه خود بیش از ۴۵۰۰ فالوور (دنبال‌کننده) دارد و خیلی جدی به دنبال آموزش است. او وضعیت آرام‌تری را توصیف می‌کند: «ابتدا کارم را با مشاوره دادن به پیج‌های کاری شروع کردم و بعد هم کم‌کم پیشنهادهای مختلفی داشتم که ادمین پیج‌هایشان باشم. به خاطر این استقبالی که شد، تصمیم گرفتم در دوره‌های مختلف هم تخصصی شرکت کنم و مدرک معتبری بگیرم و بتوانم خیلی بهتر و حرفه‌ای‌تر در این حوزه فعالیت کنم. اما متاسفانه با وضعیت فیلترینگ این روزها، اصلا آنلاین‌شاپ‌ها (فروشگاه‌های آنلاین) اوضاع خوبی ندارند و تقریبا تمام فعالیت‌ها مختل شده است. در پیج من هم ریزش در بازدیدها وجود داشت که بعد از چند روز کم‌کم به حالت اولیه خودش برگشت و خدا را شکر هنوزم هم درآمد دارم و مشاوره‌هایم ادامه دارد.»

امیدواری به بازگشت مشتریان با فراگیر شدن فیلترشکن

کسانی که کسب‌وکارشان را در اینستاگرام راه انداخته‌اند، چه برآوردی نسبت به وضعیت آینده دارند؟ در جمع‌بندی صحبت‌های آنها می‌توان گفت که امیدی به رفع فیلتر اینستاگرام ندارند، اما به فراگیرتر شدن فیلترشکن امیدوارند!

محمد خواجه‌پور که کارش رصد فضا و رسانه‌های مجازی است، اعتقاد دارد فضا کم‌کم عادی می‌شود: «به نظرم کسب‌وکارها بخشی از موضوع است. حاکمیت با این کار حق مردم برای دسترسی به ارتباطات را نادیده گرفته است. توقع من ریزش خیلی بیشتری بود. فکر می‌کردم دسترسی افراد تا ۵۰ درصد محدود شود اما به نظر می‌رسد این بار کاربران مجهزتر به سراغ فیلترینگ رفته‌اند. »

عالمی، مدیر کارگاه دزرو، می‌گوید: «فیلتر اینستاگرام که به نظرم دائمی خواهد شد. اینها منتظر بهانه بودند و الآن دیگر بازگشتش خیلی بعید است. اگر با این روال باشد که به نظرم فیلترشکن هم یکی از ملزومات روزمره زندگی می‌شود! مردم می‌گویند ما که اینترنت را شارژ می‌کنیم، پس هزینه شارژ فیلترشکن را هم بدهیم. کسی از این برنامه‌ها خارج نمی‌شود، ولی باز هم کاهش مشارکت را خواهیم داشت. مثلا بی‌بی من که دیگر نمی‌تواند از فیلترشکن استفاده کند.»

او در مورد برنامه‌شان برای ادامه‌ی کار می‌گوید: «ما از قبل تصمیم داشتیم که فروشگاه کوچکی در سطح شهر اجاره کنیم و از تولید به مصرف کار کنیم. چون در گراش وقتی به مغازه‌ها جنس می‌دهید، فقط دردسر دارد و چیز زیادی عایدتان نمی‌شود. ولی اگر بتوانیم فروشگاه خودمان را راه‌اندازی کنیم، بحث فروش و ثبت سفارش را خودمان انجام می‌دهیم و واسطه حذف می‌شود. یکی از دوستان هم پیشنهاد داد که سایتی راه‌اندازی کنیم. ولی باز هم آنقدر مثل اینستاگرام سفارش‌گیری راحت نیست. فوقش این که کارگاه را می‌بندیم دیگر! راحت‌تر هم هستیم!»

حسین هم در مورد فراگیر شدن فیلترشکن‌ها می‌گوید: «نمی‌شود نظر قطعی داد اما فکر می‌کنم آنهایی که به طور مداوم از فضای مجازی استفاده می‌کردند به فیلترشکن دسترسی دارند و آنهایی که کم و بیش با فضای مجازی ارتباط داشته‌اند، از نرم‌افزارهای ایرانی استفاده کنند.»

مریم، فروشنده گیاه، نیز به طنز می‌گوید: «یادم است وقتی اینترنت وایرلس و وای‌فای آمد، مردم می‌گفتن «یه نون‌خور دیگه به قبض برق و آب و… اضافه شده». الان هم با فیلترینگ و پافشاری مردم، فکر می‌کنم باز هم یه نون‌خور دیگه به اسم وی‌پی‌ان و فیلترشکن به خرج روزانه یا ماهانه‌ی مردم اضافه شود!»

او هم به برگشت مردم به اینستاگرام امیدوار است و برای شاهد حرفش می‌گوید: «خیلی از دنبال‌کننده‌ها در اینستاگرام پیام داده‌اند که فروش گیاه را مجدد از سر بگیرم. کما اینکه بسیاری از آنلاین‌شاپ‌ها هم شروع به فعالیت کرده‌اند. اما هنوز حس می‌کنم وقت مناسبی نیست. شاید هم هفته‌های آینده مجدد کارم را در همین اینستاگرام شروع کردم، چون بازدیدِ استوری‌هایم در همین روزها همچنان همان است که قبل از فیلترینگ بود.»

دانیال حسینی، فروشنده لباس و مربی اسکیت، هم می‌گوید اگر اینستاگرام رفع فیلتر نشود، مجبور است با فیلترشکن ادامه بدهد: «مجبورم همینطوری ادامه بدهم. چون الآن بهترین برنامه برای کار تبلیغات و فروش، همین اینستاگرام است. اگر فیلتر ادامه داشته باشد، من مجبورم با فیلترشکن ادامه بدهم. چون خیلی‌ها هم ادامه می‌دهند. مردم صد در صد به فیلترشکن مجهز می‌شوند. چون برنامه‌ی جایگزینی نیست.»

برنامه‌های داخلی؟ عمرا!

شاید مهم‌ترین نکته در مورد فیلتر اینستاگرام همین است که برنامه‌ی داخلی جایگزینی هم ندارد؛ بر خلاف تلگرام و واتساپ که بالاخره برنامه‌هایی همچون ایتا و بله و سروش و… با تمام ضعف‌هایشان در دسترس است. ظاهرا قرار است برنامه‌ی روبیکا را به جای اینستاگرام جا بیندازند. ولی وقتی از مصاحبه‌شونده‌ها در مورد این برنامه پرسیدیم، جواب‌ها هم کوتاه بود و هم صریح.

از سعید رجایی، فروشنده موبایل، می‌پرسیم آیا برای معرفی کارش به سراغ برنامه‌های ایرانی می‌رود؟ او مشخصا تمایلی ندارد و با گفتن «عمرا» به بحث خاتمه می‌دهد. 

مریم، فروشنده گیاه، هم همینقدر کوتاه جواب می‌دهد: «برای فروش گیاه از برنامه ایرانی استفاده نمی‌کنم.»

عالمی، مدیر دزرو، در مورد استفاده از برنامه‌های جایگزین می‌گوید: «اینستا ساده‌ترین و و جذاب‌ترین راه بود. پلتفرم‌های داخلی هم به درد عمه‌هایشان می‌خورد!»

حسینی هم در جواب ما می‌گوید: «جایگزین؟ نه هیچی. روبیکا را اصلا نصب هم نکرده‌ام. بعید می‌دانم نصب کنم. اگر مجبور باشم نصب می‌کنم، ولی ببینم ظرفیت آن برنامه مثل اینستاگرام هست یا نه.»

خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، در مورد احتمال مهاجرت به پلتفروم‌های ایرانی می‌گوید: «به نظرم این بار مهاجرت افراد و کسب‌وکارها کمتر خواهد بود. به ویژه‌ی رسانه‌ای مانند ما که تا ۲۰ درصد مخاطبان‌مان خارج از کشور هستند، مجبور به فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی هستیم ولی همان خبرها را در شبکه‌های داخلی هم تا حد امکان منتشر خواهیم کرد.»

حسین اما به رفع فیلترینگ اینستاگرام امیدوار است: «امیدواریم فیلترینگ به پایان برسد. چون چند سال تلاش کردیم در این کار، نمی‌شود گفت که راحت قیدش را می‌زنیم و در صورت ادامه‌دار بودن فیلترینگ، ما نیز به کار خود ادامه می‌دهیم و فعلا فکری برای فعالیت در فضاهای دیگر نداریم.»

ماری، ادمین صفحات اینستاگرامی، هم نظر قاطعی در این مورد دارد: «حتی اگر وضعیت اینطور هم بماند صد سال سیاه به برنامه‌های ایرانی نمی‌روم.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

25 نظر

  1. باید یه چیزی باشد پلتفرمی باشد که بتواند به حدود ۴۰ میلیون کاربر خدمات بدهد وقتی نیست مردم چکار کنند.
    فعلا که نون فیلترشکن فروشان تو روغنه
    در اینده جامعه شاهد ورشکستگی صاحبان کسب و کارهای انترنتی خواهدبود و پرونده های قضایی بیشتر می شود.

  2. لجاجت به چه قیمتی؟
    بهترنیست بااحترام به قوانین موضوعه جامعه برای خودوکسب وکارتون احترام قائل شویدوخودتون روباوضع موجودتطبیق بدین؟

  3. چندین ساله بسیاری از فروشندگان در ایتا کانال دارن و ما ازشون خرید میکنیم
    جواب سؤال به استفاده از اپلیکیشن های ایرانی،بیشتر به ذهنیت منفی میخوره تا مدیریت کسب و کار
    بنظر میرسه دوستان از ولنگاریها و مضرات اینستا آگاه نیستن که همچین پاسخی به سؤال دادن!

  4. متاسغانه کارکرد برنامه های داخلی اعم از ایتا و روبیکار و سروش پلاس قابل مقایسه با واتساپ و اینستاگرام نیستند.
    و همچنین دارندگان گوشی آیفون با وجود استورهای ایرانی بازهم برای کار با این برنامه ها دچار مشکلند. مسکلاتی از قبیل عدم سرعت مناسب، اشکال در ارسال تصاویر و ویدیو مخصوصا در ایتا و سروش و از همه مهم تر سرعت پایین ارسال و دریافت و عدم نمایش نوتیفیکیشن ها در ایفون.

  5. یکی از ولنگاریها و مضرات کارد آشپزخانه یا همان “چَخِّ ” خودمان، احتمال و یا امکان بریده شدن و یا زخم کردن دست نرم و لطیف و امکانا حناء بسته بِ بن خونه است در هنگام تکه و گل کردن گوشت برای آشپزی. البته با چَخِ خَش. خواستم از همشهری باقرپور و هم زبان، اچمی از بندر عباس خواهش کنم چندتایی از ولنگاریها و مضرات این اینستاگرام در این اینجا ردیف کنند؟ که دیگرانی همچون من که بنظرشان نا آگاه هستند روشن و آگاه شوند و فوری شیف و دخول کنند به داخلیها. منظور اپلیکشنهای جا نشین انیستاگرم است که راضی کننده باشند و مضراتی نداشته و ولنگار نباشند. پیشا پیش از زحمات شما تشگر میشود

  6. باسلام خدمت لغزیان عزیز
    ولنگاری اینستا یکی اش همین راهنمایی و کنترل اغتشاشات الان و سالیان قبل که از خارج کنترل میشد.مگر دولت امریکا پیام رسانهای ریس جمهور خودش ترامپ مسدود نکرد؟
    کلا هرچیزی که کلید اش دست خودت نباشه و دست دیگران باشه بد است چه برسه کلید دست دشمن.
    چاقو خوب است،ولی الان چاقو دست دیوانه و دشمن افتاده.

  7. مقابسه چاقو با پلتفرمهایی مثل اینستاگرام و تلگرام نشون میده اصلا سواد رسانه نداری لغزیان جان . مدیریت قوی و هدفمند پشت این رسانه ها هستند. اگرکوچکترین اشاره ای به حاج قاسم کنی.اگر از انقلاب دفاع کنی .اگر هلوکاست را انکار کنی و….فوری حذفت می کنند.با آموزش خرابکاری و تحریک و دامن زدن به اختلافات قومی، اغتشاش بر پا می کنند . چاقو مدیریت نمی شود.برنامه ریزی نمی شود .اختیارش دست ماست ولی مدیریت فضای مجازی دست صهیونیستها است. ما به مدیریتش مشکل داریم نه با ابزار . واقعا بعضی ها خیلی ساده اند

  8. آقای لغزیان (ا.م)
    یکی از ضررهای اینستاگرام و …این است که امثال شما را جوری بار می آورد که نمی دانید چرا حساب کاربری نیما نکیسا (که فقط بک بار مثل اونها حرف نزده )را حذف می کنند؟ ولی پیج و اراجیف سردار آزمون و کریمی و دایی را تقویت می کنند و…

  9. پیام رسان گپ امکانات بیشتری نسبت به ایتا داره همچون تماس تصویری، برگزاری کنفرانس و کلاس آنلاین، گروه های مختلف آموزشی در نماد کره زمین، طراحی سوال تستی، محیط کسب و کار، کیف پول، و کلی موارد دیگه.

    افراد خارج از ایران هم میتونن گپ نصب کنن ولی ایتا فقط با شماره ایرانی
    gap.im

  10. تشکر پساپس از آخر به اول برای بیکاران و با کاران کامنت نویس ولنگاریها و مضرات اینستاگرام که ” تو نِ شَ اِسن ” ردیف بنوسی
    ۱- Gap جان ممنون که تنها کامنت به درد بخور در این وادی اینستا مانند نوشته ای کلیکیات “منظور انگشتانتان ” درد نکند. این اپلیکشن گپ پیشتر دیده بودم و با دوستانی که آنرا لود کرده اند و خوراک این کارها هستند هم راهنمایی گرفته ام و گپ هم زده ام. راستش باید بگویم میان ماه اینستا تا موش گپ گپ تفاوت از قلات است ته به البرز، هم لیک ” مودبّانه کلمه سیلاغ بزبان اچمی گراشی” دارد و هم راحت ناکسان می توانند بلایی سرت بیاورند مثل خرهای مش مصب هم یواش است و کم مایه، بهترش سراغ داری لطف کن و معرفی کن و الا همین اینستا صلی علی راه حلی برایش پیدا میکنم. ممنون از راهنمای وپیشنهاد شما.
    ۲- آقا و یا خانم گراشی که فکر کرده ای اینستا من و امثال من بار آورده که اگر چنین باشد که در بار آوردن من نقشی داشته باشد که باید نمره بیست به اش داد و کلی هم منافع دارد و هیچ ضرری هم ندارد. حالا اگر نگویم جز ۲۵ نفر موفق گراشی در مجموع جمیع و جهات هستم یقینا در بین صد نفر اول قرار می گیرم.برای همین است که تاکنون نمی دانستم بقول کاکاجی نیما نکسیا چه حروم تیشه ای است که اینستا حسابش بسته. ولی یکبار درعمرم، اون هم تقصیر آقای محمد اندی بود سالها پیش در دبی مرا با خودش به تماشای فوتبال مسابقه آسیایی علی دایی و علی کریمی برد و در آخر محمد اندی گفت ایران شش سه کره جنوبی برد بعد از آن روز تا امروز خبری از این دونفر ندارم و نمی دانم چه گلی با سرشان و یا با پایشان می زنند که انیستا حسابشان را بالا آورده شاید پُس نکسیا بقول بچه های فوتبالی قدیمتر گراش لایی خور بوده که حسابش بالا نیامده و یا بسته شده به هر حال شما نتوانستید ولنگاریها و مضرات اینستا را ردیف کنید رفته اید به علی دایی و علی کریمی بند کرده اید بهتر بود به نیما نکسیا که مالی نبوده و برای من نا آشنا بند می کردی چون بهتر و راحت تر می شود به افراد لایی خور بند کرد.
    ۳- فیروزی جان، جد حلال لقمه ات بیامرزد آگر سواد رسانه ای داشتم که از دو تا گوگول توی سایت پسر خواچه درخواست نمی کردم ولنگاریها و مضرات اینستا را ردیف کنند. شاید روشن شوم ولی روشن ومبرهن بر همگان شده که تو هم دست کمی از من نداری و الا پای حاج قاسم و انقلاب و هلوکاست و صیهونیست وسط نمی کشیدی چند کلمه خوب و بدش ردیف می کردی و یک پدر بیامرزی می گرفتی تا فرصت دیگر در موضوع دیگری. اینکه پشت هر کسب و کار موفقی مدیریت قوی و توانا است شک نکن اینستا هم کسب و کاری است برای صاحبانش و دنبال سود و منفعت حال چه کسی چگونه از این کسب و کار آدمهای توانا استفاده می کند بستگی به هوش و ذکاوت استفاده کنند دارد اینستا نامه فدایت شوم برای مردم ایران ننوشته دکونی برای کسب باز کرده ما خودمان رفتیم با خوشحالی از دکانشان خرید کرده ایم تمام. این پتراتی که نوشته ای مربوط به آدمهای است مثل بشر اسد ریس جمهور سوریه که جاج قاسم تختش و قصرش برایش نگهداشت و یا کسانی که انقلاب برایشان دو اسبی آورده و حال سخت و سفت مواظب اند رانت و اختلاسشان بر قرار بماند و ثروت مملکت صاحب شوند و دختر و پسرشان بروند غرب و عشق و حال کنند و به ریش ما بخندن و یا صیهونست و هلوکاست به من چه که در اینستا دنبالش بروم چند تایی فلسطینی در دبی و قبلا در کویت دیده ام هیچ کدامشان ایرانیها را مسلمان نمی دانستند تا چه رسد به ما بگویند برادر من هم مثل اغلب گراشیهای بندری خیری از این نوع عربها فلسطینی ندیده ام شما خود دانی . من اگر گاهی مثل الان هلوکاستی بخوانم و یا بشنوم فقط بیاد هلو خوشرنگ و آبداری می افتم که گهگاهی در راه شیراز رفتن نصیب می شد . بگذریم حالا از رسانه اگر سوادی داری بدون حاج قاسم و صیهونیست ردیف کن تا هم خودت یادبگیری و من استفاده کنم و بروح جد اعلی فیروری صلوتی بفرستم و الا این حرفها ول کنیم برویم به کار و کاسبی خودمام برسیم .
    ۴- اچمی بندر عباسی شما هم دست کمی از فیروزی نداری اگر در این پرت و پلا نویسی چیزی گیرت می آید و خیرش به گراش می رسد هر چه دوست داری از این دری وری ها بنویس ولی در جا و مکان خودش دوتا پرسش شده از مضرات و ولنگاریها یک اپلیکشن اومدی پای اغتشاش و امریکا و ترامپ وسط کشیدی به گور پدر همشان . کجا چاقو دست این دیوانه ها و دشمن افتاده فکر کنم شرجی و گرما بندر کار خودش کرده و الا می دانستی که این چاقو مال خودشان بوده آنها ساخته اند و تیزش کرده اند.

  11. با سلام خدمت لغزیان عزیز
    شرجی و گرما خطری برای ادم نداری اونی که خطرناک است،
    طرز بیان با ادب و احترام است(پرت و پلا، دری وری)بند در متن ام اصلا به شما یا هیچ شخص دیگری توهین نکردم.
    فکر کنم پیام رسانهای خارجی که بقول شما خودشون ساختن و تیز اش کردن ،کار خودش کرده البته برای بعضی ها
    منظور از ولنگاری این است که هیچ چفت و بستی نباشه یعنی یه بچه نوجوان میتونه هر عکس و فیلمی از این پیام رسانهای خارجی دانلود کنه یا ببینه.این یک قلم فکر کنم کافی باشه.
    چرا در آمریکا و اروپا استفاده از شبکه های مستجن پولی است ولی در ایران مفت و مجانی؟
    اینها فقط هدفشان انحراف نسل جوان است بقیه بهانه است.

  12. یعنی بی سواد تر و بی ادب تر از لغزیان در عمرم ندیدم. این چه ادبیاتی است که در مورد دیگران بکار می بری؟!

  13. به اچمی از بندرعباس
    ببخشید الان هم کلید دست من و شما و مردم نیست و دست حکومته و هر کاری بخواد داره در مورد اینترنت سر ملت در میاره
    پس اینم خیلی بده

  14. به فیروزی
    این جه حرف سطح پایینی است که شما میزنی
    اولا در اینستا فراوان است پیج های طرفدار حکومت ایران و حذف هم نشده اند
    ثانیا شما داری نظر خودت را میگویی. شاید همه نظر شما را نداشته باشند.
    ثالثا الان دنیا رو به پیشرف است و ما جرا باید به عقب برگردیم

  15. به فیروزی
    اولا اختلافات قومی نتیجه تبعیض هاست نه اینکه از خارج کسی اقوام را مجبور کرده باشد.
    ثانیا این که می گویید فضای مجازی دست صهیونیست هاست یک فکر غلط و مسخره ای است که شما در ذهن خود پرورانده اید.

  16. آخه این برنامه های چرند داخلی کجا و برنامه های بین المللی و فراگیر و با سابقه واتساپ و تلگرام و اینستا کجا
    کمی منطقی فکر کنید خواهش می کنم…

  17. اچمی از بندر عباس کامنت نویس فعال سایت گریشنا “”البته خودم هم چند سالی یکبار برای چند روزی در نوشتن کامنت زیاده روی می کنم و غیب می شوم تا وقتی دیگر که بیکار باشم و موضوعی نظرم را بگیرد”” ، بنابراین باید پاسخ شما همزبان عباسی نشین چنین آغاز کنم، ای وای و ای وای محمد حیدری . ای وای و صد وای بر دری وری………
    – خودم یک عمر توی هوای شرجی و گرمای بدتر از عباسی کار کرده ام میدانم اگر پنکه و کولر نباشه و مجبور باشی زمانی چند در فضای بسته کار و فعالیت بدنی کنی چه برسر می آید بغیر از کلاپیسه شدن چشمها مخ آدم هم ذوب می شود و چاره ای جز در وری گفتن نخواهید داشت.
    — بکار گیری و یا رو به مخاطب کردن و گفتن “دری وری و پرت پلا” مگا در زبان نیاپارسیک اچمی گراشی توهین و یا بی ادبی نیست بنابراین من جسارتی به شما نکرده ام و اگر چنین برداشتی شده پوزش مرا پذیراباش تا برویم سر اصل مطلب.
    — جفت و بست نداشتن اینستا یعنی چه مگر شما سفارش ساختش داده ای ؟ بنده خدا عده ای کار آفرین خوشفکر و باهوش و البته جویای کار و مال در صنعت و تجارت سایبری آنهم در دنیای غرب اپلیکشنی و یا بزبان خودمان دکانی بر پا کرده اند مثل بقیه و اغلب کار ها و یا دکانهای سایبری که تازه در ایران هم مد شده و با پولها فراوان و رانت حکومتی دارند یک سری کاریهای اینچنینی می کنند.مثل اینکه ما گراشیها برویم دبی و یا عمان دنبال کاری و در محیط مساعد انجا هر هنر و پیشه ای بلد باشیم شروع بکار می کنیم ما کار خودمان می کنیم که مشتری جمع کنیم پولی در آوریم. این اپلیکشنها بخشی از صنعت سایبری است . صنعت یعنی کار و کوشش و ابتکار و خلاقیت و..و…برای ساخت و فروش تولیدی که دیگران از آنها خرید نمایند در کره خاکی صدها نوع صنعت و تجارت است که خودت بهتر از من می دانی، حتی عده ای باور دارند که این همه دین و مذهب هم که درجهان تلاش و تبلیغ می کنند یک صنعت است برای کسب جایگاه و قدرت و مال و منال . فراموش نشود که صنعتها روزانه دنبال نو آوری و خلاقیت هستند و سعی می کنند تولیدشان یهتر و به روز کنند. شما و من مصرف کنند فقط اختیار خریدن یا نخریدن داریم . اینستا نیز همین است و می داند اگر بخواست شما و یا حکومت ایران جفت و بست اضافه کند مشتری بیشتری در جهان از دست می دهد. ایران برایشان آیتمی یا بازاری نیست که در صنعتشان نقشی داشته باشد و گوش به حرف من گراشی بدهند که ای وای جوانها کم سن و سال فیلم لود می کنند و یا به آخوندی دری وری می گویند پدر آمرزیده این شرکت این اپلیکشن برای این کار ساخته و در دنیا بازارش کوک است و توجه ای هم به ایران ندارد چون اگر بخواست عده ای منفعت طلب و سوار بر حکومت و نفت و ثروت جفت و بست در کارش باشد بازار جهانی اش از دست می دهد. حواسش به خلاقیت و ساختن پول بیشتر است که سهامش در بورس بالاتر برود و زیر چشمی مواظب رقیب ها است .
    —-آنچه در باره امریکا و اروپا در مورد شبکه مستهجن نوشته ای باید بگویم شما مطلقا از غرب و مدیها و رسانا آنها چه خش و چه بد آنها بیخبر هستید و یا متاثر از تقل قولها بی خبران دیگری هستید. در امریکا و اروپا هم فراوان رسانه و کانال مستهجن مجانی و مفتی است و هم کانالهای پولی و ابدا هم شرکتی و یا سرمایه گذاری در رسانه در غرب حاضر باشد که هزینه کند و برای ایرانیها بخواهد مفت و مجانی فیلم مستهجن بخش کند شاید کانالهای باشند که درآمدشان از تبلیغات باشد و فیلم کهنه ای و مستهجن مجانی به هوا بپراکنند و یا در ایران ار رسیورها خلاف و زبلی به آن کانالها مفتی دسترسی داشته باشند ولی یقین بدان که مفتی کسی کار نمکند و برای ایران هم فیلم هوا نمی کنند. و اصلا مسئله آنها ایران، دبی، لندن و ژاپن نیست دنبال بیزنس خودشان هستند و الا سرمایه گذاری نمی کردن. مگر در غرب مردم همه اش دنبال لهو و لعب هستند که چنین برداشتی می کنید . و فکر می کنید دنیا خلاصه شده در فیلم مستهجن و آنهم برای نو جوانان ایرانی . بالای میلیارد نفر کودک و نو جوان و جوان از این اپکلیکیشن استفاده می کنند اقلیتی از این پول می سازند و اکثریتی هم وقت هدر می دهند ما اگر هشتاد میلیون جمعیتمان هم کاربرش باشیم باز هم کمتر از دو درصد استفاده کنندگان این اپلیکشن نخواهیم بود. حالا حکومت داران و رانتخواران و صاحبان قدرت در ایران متوجه شده اند یک عده امکان دارد پته کارهایشان و یا عکس آقازادهای لخت و پتی و اختلاسگرشان در غرب بخش کنند . این اپلیکیشن را بسته اند و الا کسی دنبال آن جفت و بستی که شما می گویید نیست .پرسش من از شما در باره ردیف کردن ولنگاریها و مضرات این اپلیکشن از نوع دیگری است و الا دعو و درگیری صنعتها و بیزنسهای با هم ( مثل بیزنس رانت و چپاول و فضای سایبری و اطلاع رسانیهای همگانی) چندان به ما مربوط نیست ما می توانیم از این اپلیکیشنها استفاده خودمان ببریم گور بابای آدمهای بیکار در این اپلیکیشن و یا دعوا های صاحبان زر و زور و زِر با این اینستا.

  18. آقا من میخوام یه خرف حساب بزنم اینجا
    یه جایی مثل تهران یا شمال یا هر خراب شده دیگه ای مردمش اومدن اغتشاش کردن و گفتن اسلام نمیخوایم و زنهاشون روسریشون آتیش زدن و از این کارها و…
    خب به من چه دخلی داره گناه من گراشی یا هر شخص بی طرف دیگه چیه که باید اینترنتمون محدود بشه
    اصلا من طرفدار نظام، خب چرا این بلا سر منم باید بیاد!

  19. به گراشی ۲
    آره والا راست میگی باهات موافقم
    تا بوده وضع مملکت ما همین بوده
    گنه کرد به بلخ آهنگری
    به شوشتر زدند گردن مسگری

  20. دوکلمه ای برای گراشی نا راحت شده
    – در این دوره و زمانه دوره ای است که اگر زدی می خوری و بیشتر از این هم ناراحت میشوی. وقتی نوشتی که اینستا شما و امثال شما را تربیت کرده روشن بود که چه موجودی هستی من درخواستی از دو کامنت نویس داشتم که ولنکاریها و مضرات اینستا برایم ردیف کنند چه کار داری کی من و امثال من بار آورده، بلدی بنویس بلد نیستی خاموش چکار داری به علی دایی و کریمی و گم نامی مثل نیما نکسیا، بی ربط می نویسی سخت جواب می گیری
    — فکر کنم گراشی اصیل نباشی و یا خیلی کم سن و جوان چون درکی از لغز زبان گراشی در باره کار برد “حروم تیشه” نداری و آنرا به ادب و سواد ارتباط داده ای. من عمرا اسم این نیما نکسیا به گوشم نخورده بود تا چند شب قبل که در برنامه ای در تلویزیون بلبل زبانی می کرد و بد و بیراهی می گفت امروزه روشن است کسی که در برنامه این چنینی پاچه خواری می کند یا برای پولی حرف می زند و یا دنبال رانت و مایه ای است.،درآمد، معروفبت، چهره شدن و یا رانت گرفتن از این نوع پاچه خواری طبق سنت حسنه گراش قدیم و جدید زکوم و حرام است. این چه ربطی به ادب و سواد دارد. از یکی از فوتبالیهای قدیم گراش پرسیدم که این چکاره است که این همه می مالد گفت چند صباحی در فوتبال دروازه بان بوده و با وجود رانت دستگاه چهره ای نشد و خیلی هم لایی می خورد. این اصطلاح هم او برایم توضییح داد. نمی دونی لایی در فوتبال چیست از فوتبال دانان بپرس و اینهم ربطی به ادب و سواد ندارد. پیشنهاد می کنم چند مدتی بروید خدمت آقای صلاحی که فرهنگ گراش جمع آوری می کند تا شیرین کاریها و کاربردهای لغز های زبان گراش برایت ردیف کند. که فرهنگ عامیانه گراشی با صفات و خصلتهای گوناگون دارندگان پاچه خوار با چه کلمه و یا اسمی برخورد می کند. من که از فرهنگ اصیل و قدیم گراش در این گونه موضوعها خوش می اید.

  21. بنده به عنوان یک شهروند ایرانی در این کشور به اصطلاح متمدن و دارای دموکراسی از حکومت وقت می خواهم که تلگرام، اینستاگرام و واتساپ را از فیلترینگ خارج کند.

  22. متاسفانه همه نرم افزار ها را در ایفون امتخان کردم اینقدر عالی بودن که ایقون ۱۳ هنگ فرمود داغ کرد و مجبور به حذف شدم در ایمیل پاسخگوی دوستان قدیمی هستم و تماس هم با گوگل میت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

25 نظر
scroll to top