بستن

متعادان متجاهر جمع‌آوری می‌شوند ولی دوباره به خیابان بر می‌گردند

هفت‌برکه: هماهنگی در مورد نحوه جمع‌آوری متعادان متجاهر و هشدار برای افزایش مصرف دخانیات و مواد مخدر در بین دانش‌آموزان مهمترین موضوعات مطرح شده در جلسه شورای هماهنگی مبارزه مواد مخدر شهرستان گراش بود. 

به گزارش هفت‌برکه، یکشنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به ریاست قاسم فرسوده، معاون سیاسی امنیتی شهرستان گراش  در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

در جلسه قبلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ با موضوع افزایش چشم‌گیر معتادان متجاهر در سطح شهر و راه‌های مقابله با آن برگزار شده بود طبق مصوبه قرار بر جمع‌آوری و تحویل این افراد به کمپ ترک اعتیاد و تبعید افراد غیربومی به شهر خودشان یا تحویل به استانداری بود.(خبر در هفت‌برکه) در این جلسه ابتدا مصوبات جلسه قبل مرور و اقدامات انجام شده برای هر مصوبه بررسی شد.

اکثر سرقت‌های خرد کار معتادان متجاهر است

قاسم فرسوده، معاون سیاسی امنیتی شهرستان گراش گفت:‌ «لطفا در جلسات شورای هماهنگی با آمادگی کامل حاضر شوید. جلسات داخلی بین کمیته‌ها مرتب برگزار شود و گزارش جلسات را برای ما هم ارسال کنید. این بار محکم‌تر و شدیدتر برخورد شود و شهر را برای حضور این معتادان ناامن کنید. شهرداری می‌تواند برای معتادانی که در پارک‌ها زندگی می‌کند لااقل یک گزارشی به نیروی انتظامی بدهید تا جمع‌آوری شود.»

فرسوده در ادامه گفت: «در جلسه قبل مقرر شد که هر دو هفته یکبار ۶ معتاد تحویل کمپ داده شود تا کم‌کم این افراد از سطح شهر جمع‌اوری شوند ولی با توجه به آن که در جمع‌آوری و دستگیری‌ها متوجه شدیم که این افراد هربار تکراری هستند پس باید فکر جدی‌تری برای مقابله با معضل داشته باشیم که در روزهای آینده با هماهنگی دادستان و استانداری اقدامات لازم را پیگیری و اطلاع خواهیم داد.»

سرهنگ کرامت کریمی، فرمانده انتظامی شهرستان گراش ضمن ارائه گزارش گفت: «۱۸ نفر معتاد متجاهر از جلسه قبل تاکنون دستگیر و تحویل کمپ داده شده است. اکثر این معتادین بعد از آزادی شغلی ندارند و مجدد با همان وضعیت به جامعه برمی‌گردند، اکثر سرقت‌های خردی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد از طریق همین معتادین متجاهر است. اینکه ما دستگیر کنیم ولی مجدد در سطح شهر رها باشند کاری پیش نمی‌رود.»

فرمانده انتظامی شهرستان گراش در ادامه افزود: «اکثر این معتادان خانواده‌‌ای ندارند و متارکه کرده‌اند و یا خانواده‌یشان در گراش نیستند حتی وقتی می‌گویم با آن‌ها تماس بگیرید هم که دستگیر شده‌اید خانواده آن‌ها را پس می‌زند. ما جمع‌آوری می‌کنیم و تحویل کمپ می‌دهیم ولی بعد از ۲۰ روز و طی کردن پروسه درمان مجدد به شهر برمی‌گردند و به اعتیاد خود ادامه می‌دهند چون مواد به راحتی در دسترس است و کاری هم بعد از آزادی از کمپ ندارند که سرگرم آن باشند، با انجام سرقت‌های خرد تامین مواد می‌کند.»

سرهنگ کریمی با بیان اینکه باید برای بعد از آزادی این معتادان فکر کرد و اشتغال‌زایی انجام شود گفت: «وقتی چندبار دستگیر شوند شهر را برای خود ناامن می‌بیند و به شهر خود برمی‌گردند ولی مشکل اینجاست که موقع دستگیری هیچ موادی نزد خود ندارند که طبق قانون با آن‌ها برخورد کنیم و به زندان بفرستیم، صرفا به عنوان معتاد تحویل کمپ داده می‌شود، باید برای بعد از رهایی از کمپ فکری برایشان داشته باشیم تا در جایی مشغول کار شوند و درآمد داشته باشند. هر موقع بهزیستی و کمپ اعلام آمادگی کند کمتر از ۴۸ ساعت همه این معتادان را از سطح شهر جمع می‌کنیم ولی جمع‌آوری این سری با توجه به ظرفیت کمپ بوده است.»

کرامت کریمی با اشاره به افزایش کشفیات مواد مخدر در گراش افزود:‌ «در شش ماهه ابتدای امسال در مقایسه با سال گذشته ۹۷ درصد افزایش کشفیات مواد مخدر در شهرستان گراش داشته‌ایم، امسال بیش از ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان گراش کشف و ضبط شده است. خیلی از نهادها با ما همکاری ندارند ولی من خواهش دارم با ما همکاری داشته باشید و هر نوع اخبار و اطلاعاتی که دارید در اختیار ما بگذارید تا در هر ساعتی از شبانه روز ما برخورد قاطع انجام دهیم.»

ما آمادگی این را داریم که با توجه به بازگشایی مدارس و با توجه به اینکه دانش‌آموزان قشر آسیب‌پذیری هستند می‌توانیم با ارسال کارشناس به مدارس جلساتی برای آموزش و پیشگیری برگزار کنیم.

پارک‌ها خوابگاهی برای معتادان 

یوسف فتحی نماینده شهرداری که در جلسه حضور داشت با توضیح در خصوص پارک نارنج که مکانی برای حضور و خواب معتادان شده است و گزارش‌های زیادی از سوی مردم را در پی دارد، گفت:‌‌ «پارک شهر و پارک حافظ دو پارکی هستند که نگهبان ۲۴ ساعته دارد و معتادان نمی‌تواند حضور داشته باشند یا سرقتی صورت گیرد، قبلا سرقت از این دو پارک زیاد بود و محل تجمع و خواب معتادان بود. ولی برای پارک نارنج که بارها هم گزارش شده است نگهبان تا ساعت ۹ شب حضور دارد و معتادان هم معمولا ۱۲ شب به بعد برای خواب به پارک می‌آیند که این مورد هم طی جلسه‌ای با شهردار سعی می‌کنیم نگهبان ۲۴ ساعته مستقر کنیم تا مشکل پارک نارنج هم حل شود.»

رضا سلیمانی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان گراش گفت:‌ «از ۱۸ موردی که در این دوره دستگیر شده‌اند اکثرا تکراری هستند، و دور قبل هم دستگیر شده‌اند. باید راهکار جدی‌تری را پیش بگیریم تا این اتفاقات نیفتد.»

حلیمه خاتون ملکی، کارشناس اداره بهزیستی شهرستان گراش گفت:‌ «قرار بود همزمان هم جمع‌آوری معتادان متجاهر انجام شود هم تبعید یا تحویل به استان این افراد هم صورت گیرد ولی فقط بخش اول این موضوع انجام شد. برای بخش دوم هم باید فکری شود.»

سرگرد نورالله شیرزادی، رییس پلیس آگاه فرماندهی انتظامی گراس گفت:‌ «امینت و آسایشی که داریم زحمت تک‌تک شما عزیزان در ادارت مختلف است که دوش تا دوش همدگیر حرکت می‌کنیم. دانش‌اموزان قشر آسیب‌پذیری هستند و باید بیشتر در کنارشان حضور داشته باشیم و آموزش‌ها و پیشگیری‌های لازم انجام شود. هر نوع کمکی اداره آموزش و پرورش از ما بخواهد ما آماده همکاری هستیم. وقتی یک پلیس وارد مدرسه می‌شود و برای دانش‌آموزان صحبتی می‌کند، دانش‌آموزان بسیار تاثیرپذیر هستند، اگر برای جلساتی که در مدارس برگزار می‌شود از یک پلیس باسواد استفاده شود، می‌شود بهتر عمل کرد و از خیلی موارد پیشگیری کرد.»

افزایش مصرف سیگار، مدواخ و قلیان در بین دانش‌آموزان

محمدصادق نوروزی کارشناس آسیب‌های اجتماعی مدیریت آموزش و پرورش گراش در جلسه گفت:‌ «در شش ماهه گذشته ما دسترسی به دانش‌آموزان نداشتیم و قبل‌تر هم به خاطر شرایط کرونا تقریبا مدارس تعطیل بود، در حال حاضر الان با تغییر مدیریت در آ.پ اقدامات خوبی در حال انجام است. در بحث اطلاع رسانی و دسترسی به والدین ما این ظرفیت را داریم که هر بخشنامه‌ای در خصوص آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر را بدون واسطه به دست اولیا یا دانش‌آموزان برسانیم.»

نوروزی در ادامه افزود: «ما در حوزه خود توانستیم مدارس آسیب‌پذیر را شناسایی کنیم و برنامه‌های بیشتری در این مدارس اجرا کنیم. ما نیرو برای کار شاید کمتر داشته باشیم ولی بستر برای اجرای برنامه‌ها را داریم. به شدت از سمت دانش‌آموزان گزارش‌های متعدد داریم، می‌توانیم از گزارش‌های دانش‌آموزی بیشتر استفاده کنیم و پوشش دهیم.»

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه مواد مخدر شامل سیگار و مدواخ هم می‌شود ولی متاسفانه هیچ اشاره‌ای به آن در جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر نمی‌شود، گفت:‌‌ «مواد مخدر به آن معنایی که تصورش وجود دارد نیست، مواد مخدر سیگار و مدواخ را هم شامل می‌شود که در دوره متوسطه مورد مصرف دانش‌آموزان است و باید از آن پیشگیری کنیم. در جلسات قبلی هم من درخواست دادم ولی اجرایی نشد قرار بود مصوبه‌ای باشد که به افراد زیر ۱۸ سال سیگار و مدواخ فروخته نشود، حداقل به مغازه‌داران و سوپر مارکتی‌های سطح شهر تذکری داده شود و تا این حد بی پروا به فروش و تبلیغ تولیدات خود نپردازند. به راحتی در فضای مجازی انواع مدواخ که ساخت خود گراش هم هست تبلیغ و خرید و فروش می‌شود و حتی در سوپرمارکت هم در دسترس نوجوانان است.»

نوروزی در پایان به افزایش آمار مهاجرین به گراش اشاره کرد و گفت:‌ «وقتی نیروی انتظامی به افزایش کشفیات مواد مخدر یا افزایش برخی سرقت‌ها و تخلفات اشاره می‌کند این را باید در نظر بگیریم که گراش به شهر مهاجر پذیری تبدیل شده است و منشا تمامی این مشکلات هم برمی‌گردد به همین مهاجرت اتباع بیگانه به گراش. وقتی مهاجرت زیاد است پس ربط مستقیمی به افزایش آمار نیروی انتظامی هم دارد، تا زمانی که فکری برای افزایش بی رویه مهاجرت به شهرستان نشود آسیب اجتماعی هم افزایش می‌یابد.»

مریم اکبرزاده، مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی گراش، گفت: «مصرف دخانیات در شهرستان به شدت بالا رفته است، در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال قبلا در غربالگری عنوان نمی‌کردند که دخانیات مصرف می‌کند، ولی در غربالگری اخیر ما بعضی دانش‌آموزان خودشان می‌گویند که بله قلیان، سیگار و مدواخ مصرف می‌کنیم و این فاجعه است. روند مصرف دخانیات از جمله قلیان و مدواخ در بین نوجوانان و جوانان گراش به شدت زیاد و رو به افزایش است.»

 

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

4 نظر

  1. سلام مواد و مواد فروش نباشه مصرف کننده مواد هم نیست *آب از سرچشمه گل آلود هست*
    چرا مواد فروش در سطح شهر و شهرهای مجاور نمی گیرند؟ کسی هست جواب بده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top