بستن

قیمت لباس فرم، چالش بازگشایی مدارس  

هفت‌برکه: تب خرید لباس فرم مدارس برای دانش‌آموزان و والدین با نزدیک شدن به ماه مهر اوج می‌گیرد، لباس فرم‌هایی که به‌ طور معمول رنگ و مدل آن هر سال در مدارس تغییر می‌کند و امسال نیز با افزایش نرخ بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. 

اهمیت لباس فرم برای مدارس بر کسی پوشیده نیست، لباس فرم علاوه بر نظم دادن به مدرسه و یک‌دست کردن پوشش دانش‌آموزان، مزیت‌های دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها قابلیت شناخت دانش‌آموزان مدارس سطح شهر از یکدیگر است. اما پرسش اساسی اکثر والدین این است، این قیمت‌ها بر چه اساسی مشخص می‌شود؟ مگر قیمت پارچه چقدر است که باید با این قیمت‌ها مواجه شویم؟ نظارت بر عهده کیست؟

از سوی دیگر با اعلام قیمت فرم مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف شهرهای همجوار هم این شائبه را ایجاد کرد که قیمت‌های گراش حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان با شهرهایی مثل لار اختلاف دارد و در گراش لباس فرم مدارس گران‌تر است. اما کارگروه گراش معتقد است که جنس پارچه‌ها در هر شهر متفاوت است و در گراش با بهترین جنس و کیفیت، دوخت انجام می‌شود. برخی والدین هم که فرزندانشان در لار تحصیل می‌کنند معتقد هستند که قیمت اعلام شده فرم مدارس لار با قیمت دریافتی متفاوت است و گاهی در برخی موارد حتی گران‌تر از گراش هم دریافت کرده‌اند.

بُعد دیگر این مسئله در گراش برای مدارس دخترانه است که با هزینه خرید چادر نیز مواجه هستند، در حال حاضر یک قواره چادر با پارچه معمولی مناسب مدارس بیش از ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد، یا بهتر است بگویم تهیه یک دست مانتو شلوار، مقنعه و چادر برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه دختران بیش از ۱ میلیون تومان هزینه برای خانواده‌ها می‌تراشد.

عبدالحمید اخوان، مدیر آموزش و پرورش لارستان در گفتگو با میلاد لارستان گفت: «طی جلسات با کارگروه پوشاک تصمیم گرفته شد با توجه به شرایط اقتصادی روز کشور و کمک به خانواده‌ها در بهره‌وری بهتر از موضوع و تهیه لباس با نازل‌ترین قیمت و بهترین کیفیت، بدون واسطه و با بهره‌گیری از تولیدکنندگان داخلی شهرستان و تهیه پارچه درجه یک تریگال ساده برای پوشاک مدارس دخترانه و  پلی‌استر ساده برای مدارس پسرانه اقدام گردد. به منظور حمایت از دانش‌آموزان بی بضاعت از کمک خیرین منطقه جهت تهیه پوشاک استفاده می‌شود. (خبر تکمیلی در میلاد لارستان)

هزینه‌ی پارچه و دوخت لباس فرم در مدارس دخترانه و پسرانه

والدین برای تهیه‌ی لباس فرم در مدارس دخترانه و پسرانه معمولا با سه پیشنهاد مواجه می‌شوند، یا تهیه‌ی پارچه و دوخت آن با هم، یا خرید پارچه از خودتان و دوخت آن با مدرسه و یا تهیه پارچه با مدرسه و  و دوخت آن با شما. این لیست قیمت‌هایی است که برای انواع پارچه‌ها و دوخت لباس فرم باید بپردازید:

پارچه شلواری فاستونی و پیراهن تترون با دوخت برای مقطع ابتدایی ۳۰۰ هزار تومان، مقطع راهنمایی ۳۲۰هزار تومان و مقطع متوسطه ۳۵۰ هزار تومان می‌باشد.

پارچه مانتو شلوار ترگال و مقنعه تترون با دوخت برای مقطع ابتدایی ۳۰۰، برای مقطع راهنمایی ۳۳۰ و برای مقطع متوسطه ۳۸۰ هزار تومان می‌باشد.

پارچه مانتو شلوار کج راه و مقنعه بروجرد با دوخت برای مقطع ابتدایی ۳۵۰، مقطع راهنمایی ۳۸۰ و برای مقطع متوسطه ۴۳۰ می‌باشد.

دوخت پیراهن  و شلوار پسرانه در مقطع ابتدایی ۱۷۰، مقطع راهنمایی ۲۰۰ و در مقطع متوسطه ۲۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

دوخت مانتو شلوار و مقنعه در مقطع ابتدایی ۱۵۰، راهنمایی ۱۸۰ و برای مقطع متوسطه ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت هر متر پارچه ترگال از سمت کارگروه دوخت لباس فرم مدارس گراش ۶۵ هزار تومان، هر متر پارچه کج‌راه ۷۵ هزار تومان، هر متر پارچه پیراهن ۶۵ هزار تومان و هر متر پارچه شلوار فاستونی ۹۵ هزار تومان اعلام شده است. اما همه‌ی این قیمت‌ها را با قید فعلا بخوانید، یعنی قیمت پارچه با توجه به نوسات بازار در هر مقطع زمانی خرید، ممکن است تغییر کند.

روابط عمومی آ.پ: کارگروه قیمت را پیشنهاد داد و فرمانداری تایید کرد

مجتبی بنی‌اسدی، روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان گراش نحوه قیمت‌‌گذاری لباس فرم در گراش را این طور توضیح می‌دهد:‌ «جلسه‌ی کارگروه تعیین قیمت‌ها قبل از انتصاب آقای فرجی برگزار شد، در این کارگروه؛ نماینده اتحادیه خیاط‌ها، آقای بلبلی از اداره صمت،آقای رام‌برزین از فرمانداری به همراه رئیس و معاون اداره حضور داشتند، از طرف دیگر مسئول قبلی انجمن اولیا و مربیان که در آن جلسه حاضر بود و مسئولیت پیگیری لباس فرم‌ها را هم بر عهده داشت، منتقل شده است.»

اما در این شرایط چه کسی مسئول تعیین قیمت‌ها است؟روابط عمومی آ.پ می‌گوید: «ما پیشنهادها را از سوی اتحادیه می‌گیریم؛ یک قیمت برای خرید پارچه، یک قیمت برای دوخت و یک قیمت برای تهیه‌ی پارچه و دوخت آن با هم به ما پیشنهاد می‌شود، البته در مورد قیمت پارچه با این تاکید که یک قید «فعلا» هم دارد که با توجه به گرانی پارچه، قیمت نیز تغییر می‌کند. با توجه به اینکه بقیه اعضای کارگروه تخصصی در این زمینه ندارند و فقط خیاطی‌ها به نرخ آگاهی دارند نرخ پیشنهادی به فرمانداری ارسال شده است و فرمانداری هم نرخ پیشنهادی کارگروه را تایید کرده و بعد از آن به اولیا اعلام شد.»

«در صورت مغایرت قیمت اعلام شده با قیمت خرید، والدین می‌توانند شکایات خود را به ما منتقل کنند»، بنی‌اسدی با بیان این موضوع می‌گوید: «باتوجه به این که متولی اصلی این کارگروه و دوخت لباس مدارس آموزش و پرورش است هجمه اصلی به سمت ما می‌آید، در صورتی که نرخ از سمت اتحادیه پیشنهاد شده است. تاکنون چند مورد شکایت هم بر سر قیمت دوخت و پارچه بوده که گاهی مبالغ اضافه‌تر از چیزی که اعلام شده است دریافت شده، والدین می‌تواند شکایات خود را اگر مبالغ بر خلاف نرخ اعلام شده بود به بازرسی اداره صمت یا آموزش و پرورش گزارش دهند.»

روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان گراش توضیحی هم در خصوص نرخ مصوب سرویس مدارس داد و گفت: «در خصوص سرویس مدارس هم همین مراحل پیش رفته، نرخ پیشنهادی از سمت رانندگان مینی‌بوس به شورا ارسال شده، بعد از تاییدیه شورا برای تصویب به فرمانداری ارسال می‌شود.»

حسین دلپیشه، خیاط و عضو کارگروه دوخت لباس فرم مدارس است، او می‌گوید:«سه قیمت برای لباس‌های فرم مدارس در نظر گرفته شده است، پارچه، دوخت و دوخت و پارچه باهم. این مبالغ را کارگروه آموزش و پرورش پیشنهاد داده است و مبلغ پیشنهادی تایید شد و ما آن را اعلام کردیم.»

دلپیشه ادامه داد:‌«خیاط‌ها اکثرا از این قیمت‌ها گله دارند که پایین است، این قیمت قابل مقایسه با لار یا جاهای دیگر نیست چون پارچه‌ای که برای مدارس گراش در نظر گرفته شده است کیفیت بالا و ترگال از شرکت آیدین بافت است. البته اطلاع دقیقی از جنس پارچه مدارس لار ندارم و فقط طبق مواردی که شنیده‌ام می‌گویم. کیفیت پارچه گراش متفاوت و جنس خوب است.»

امین نوبهار چند عکس از لباس‌ فرم دانش‌آموزان مدارس در سال۸۷ برای هفت‌برکه ارسال کرده است که خاطرات سال‌های دور را برای خوانندگان یادآور می‌شود.

 

 

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top