بستن

فرماندار گراش: وظیفه خبرنگاران ایجاد حس امید در جامعه است

هفت‌برکه: با توجه به همزمانی روز خبرنگار با روز عاشورا، مراسم تقدیر از خبرنگاران گراش با تاخیر ۱۴ روزه برگزار شد.

به گزارش هفت‌برکه، صبح امروز یکم شهریور ماه ۱۴۰۱ به مناسبت روز خبرنگار نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان گراش به ریاست محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش، قاسم فرسوده، معاون سیاسی امنیتی فرماندار و سجاد فتحی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان در سالن کنفرانس فرمانداری گراش برگزار شد.

فرماندار: توقع ما از خبرنگاران ایجاد حس امید در جامعه است

محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش: «گله‌مندی ما این است که چرا دوستان بیشتری نیامدند و من شخصا همیشه رابطه خوبی با رسانه‌های داشته‌ایم و خود من هم در این زمینه فعالیت‌هایی دارم.»

فرماندار گراش با گرامی‌داشت یاد شهید صارمی گفت: «فلسفه کار شما تحویل و تحول در آرمان‌های بشری است و شما آمرین به معروف و ناهیان از منکر در جامعه خودتان هستید. شما پیامبران و سفیران اجتماع خودتان هستید. امام سجاد(ع) و عمه‌اش زنینب(س) به نوعی خبرنگار کربلا بودند و همین رسالت بر دوش شما نیز است. رسالت شما امانت‌داری در بیان واقعیت است. شما اگر در بیان واقعیت‌ها خوب عمل کنید در جهاد تبیین می‌توانید موفق باشید.»

طاهرزاده در ادامه افزود: «شناخت شما از جامعه باید با جزییات باشد و شناخت کلی کافی نیست. شاید مردم درک درستی از جامعه نداشته باشند و این کار شماست که با امانت‌داری واقعیت جامعه را منعکس کنید. انعکاس شما عواطف و احساسات جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. توقع ما از شما این است که انتقاد‌ها مصلحانه، دردمندانه و صادقانه باشد تا بتوانید جامعه را ارتقا دهید. ایجاد حس امید و امیدواری در مقطع کنونی یکی از وظایف خبرنگاران و توقع ما از شماست.»

نماینده عالی دولت در شهرستان گراش با بیان اینکه باید اعتماد مردم به خادمان و دولتمردان بیشتر شود گفت: «در سه ماه حضورم در شهرستان گراش جز خیر، خوبی و برکت ندیدم و با بیان سازنده شما می‌توانیم جامعه پیرامونی و شهرستان خودمان را به پیش ببریم. ندا می‌تواند ندای دشمن باشد و به جای جهاد تبیین، شبیخون فرهنگی باشد. باید اعتماد مردم به خادمان و دولتمردان بیشتر شود. با مطالبه‌گری دقیق و تبیین درست خواسته‌های مردم و دولت به این هدف می‌رسیم.»

فرماندار گراش گفت: «خلا و خدشه‌ای که وجود داشته را باید جبران کنیم. فرمانداری به عنوان نماینده عالی دولت جایگاه نظارتی و حاکمیتی دارد. اگر حرکتی در شهرستان انجام می‌شود باید با هماهنگی فرمانداری باشد و نظارت بر ادارات وظیفه ما است. به خاطر همین پیش‌نهاد می‌کنم به صورت منظم نشست‌های خبری مدیران شهرستان برگزار شود.»

فرسوده: انتقاد باشد، تخریب نباشد

قاسم فرسوده، معاون سیاسی امنیتی فرماندار گراش گفت:‌ «انتقاد باید باشد و برای هر مسئول و اداره‌ای لازم است و اگر انتقاد نباشد پیشرفت هم نخواهیم داشت. چیزی که نباید باشد فضای تخریب و ایجاد اختلاف است. در سال‌های قبل در مقطع کوتاهی مشکلاتی را داشتیم ولی در دوره جدید تعاملات خوبی شکل گرفته است و نگاه ما این است اگر خبرنگاران نباشند مسئولین ضرر می‌کنند.»

فرسوده در ادامه افزود: «در بحث اتباع بیگانه ما از رسانه‌های کمک می‌خواهیم. در بین شهرستان‌های استان فارس فقط شیراز و گراش مهاجرپذیر بوده‌اند. جنبه انسانی و حقوق‌بشری را در نظر داریم ولی باید ظرفیت شهر خودمان را هم ببینیم.»

فتحی: دو سال برنامه روز خبرنگار نداشتیم

فتحی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد گراش گفت: «امسال ۱۷ مرداد مردادماه ۱۴۰۱ روز خبرنگار مصادف با عاشورای حسینی بود به همین دلیل تصمیم بر آن شد که مراسم تقدیر از فعالان این عرصه را کمی دیرتر برگزار کنیم و امروز در خدمتتان هستیم. این تقارن را می‌توان اینگونه معنا کرد که آن که حق و حقیقت را فریاد می‌زند، و بر اعتقاد و گفتاری مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر محکم و استوار می‌ایستد همیشه پیروز خواهد شد حتی اگر ارباب زر و زور و تزویر بخواهند مانع شود.»

فحی با تاکید بر همکاری ادارات با رسانه‌ها گفت: «با توجه به فضای افسار گسیخته فضای مجازی به همکاران خودم در ادارات این توصیه را دارم، مدیر و اداره‌ای موفق است که ارتباط مناسب‌تری با رسانه‌ها داشته باشد. دو سال به دلیل همه‌گیری کرونا نتوانستیم برنامه‌ای در خور داشته باشیم و بابت این موضوع از همه شما خبرنگاران و فرهیخته‌گان پوزش می‌طلبم.»

ابولی بخشدار مرکزی گراش : «در این مدت با فداغ‌نیوز همکاری نزدیکی داشتیم و حتی خیلی وقت‌ها من خودم خبر را تنظیم کردم و برایشان فرستادم.»

پای صحبت خبرنگاران

در ادامه جلسه خبرنگاران حاضر در جلسه از سایت هفت‌برکه، پندری، گراش نیوز و فداغ نیور در حوزه‌های مختلفت صحبت و گلایه‌ها را به فرماندار منتقل کردند.

اکبر باقرزاده، مدیر رسانه گراش‌نیوز گفت: «من در حیطه رسانه صاحب نظر نیستم و اظهار نظر در این زمینه هم واقعا سخت است، یک سایت در اختیار ما است که آن هم همیشه فعال نیست و به صورت نیمه تعطیل کارها را پوشش می‌دهیم.»

قاسمی، مدیر رسانه فداغ‌نیوز با اشاره به مشکلات فداغ گفت: «مساله اصلی ما ارتقا بخش فداغ است که فکر نمی‌کنم با صحبت در این جلسه به جایی برسید.»

حجت عابدی، روابط عمومی فرمانداری شهرستان گراش در این جلسه گفت: «از خبرنگاران زیادی برای امروز دعوت شده است ولی به هر دلیلی که دوستان مشغله یا بیماری داشتند در این جلسه حاضر نشدند. ما ارتباط تنگانگی در طول سال با دوستان داریم و فقط یک روز از سال را پای صحبت‌های این عزیزان هستیم. گلایه این است که برخی مدیران به خوبی پاسخگو نیستند و پیش‌نهاد ما این است که یکی از ملاک‌های ارزیابی عملکرد مدیران نحوه ارتباط با رسانه‌ها باشد. این که مدیران برای این بخش وقت بگذارند همه ما به دنبال این هستیم که مشکلی از مشکلات مردم حل شود.»

مجتبی بنی‌اسدی، مدیر تحریریه سایت پندری که به تازگی به عنوان روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش نیز معرفی شده است، گفت: «مراحل نهایی ثبت پندری در حال انجام است و تنها برای اسم گیر کرده‌ایم که از ما در خصوص نام پندری توضیحات خواسته‌اند که ان‌اشااله برای این مسئله هم اداره ارشاد و شما کمک کنید که به همین نام باقی بمانیم. الان که خودم نقش روابط عمومی دارم، معتقدم شفافیت هر اداره با وجود روابط عمومی‌های قوی بهبود پیدا می‌کند.»

خواجه‌پور: تعداد خبرنگاران ما کم است، نمی‌توانیم از نظر صنفی متشکل شویم

محمد خواجه‌پور، سردبیر سایت هفت‌برکه گفت: «نگاهی که به خبرنگاران مخصوصا در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات معیشتی خبرنگاران وجود داشته تغییر کرده و فشاری که فضای مجازی به سمت خبرنگاران آورده این موضوع را تشدید کرده است. بیش‌ترین پرونده‌ها و شکایاتی که تاکنون در دادگاه برای ما بوده به خاطر کامنت و پیام‌هایی بوده که در فضای مرتبط با ما منتشر شده است نه برای مطالبی که خودمان نوشته‌ایم و منتشر کرده‌ایم.این تداخل باعث شده که فشار کار رسانه افزایش پیدا کند.»

خواجه‌پور در ادامه گفت: «خیلی از همکاران تمایل ندارند که به صورت رسمی ثبت شوند و کار کنند، به عنوان مثال در خصوص اینترنت خبرنگاری خیلی از همکاران ما چون ثبت سامانه وزارت ارشاد نبودند نتوانستند از این امکانات استفاده کنند و در بخش‌های دیگر هم این مشکلات وجود دارد. از نظر صنفی ما تشکل خانه مطبوعات را داریم و از نظر جمعیتی  و عضو به عنوان نمایندگی تعدادمان کم است و نمی‌توانیم فعال باشیم.»

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه گفت:  «در خیلی از حوزه‌ها به خصوص حوزه آسیب‌های اجتماعی سیاست‌گذاری رسانه‌ای شهرستان برای خبرنگاران مشخص نیست که چه حوزه‌ای را پوشش دهیم و چه حوزه‌ای را به خاطر مسایل امنیتی و اجتماعی کمتر پوشش دهیم. هیچ لجبازی برای انتشار اخبار نداریم ولی گاهی نامشخص بودن انتشار یک موضوع ما را دچار چالش با مدیران می‌کند.»

خواجه‌پور بر نقش روابط عمومی ادارات تاکید کرد و گفت: «به دلیل این که ادارات ما در شهرستان کوچک هستند، پست خاصی برای روابط عمومی ندارند ولی اگر از طریق فرمانداری ادارات را ملزم کنید که روابط عمومی یا یک رابط خبری معرفی کنند تا بعضی حوزه‌ها و مسائل بتوانیم پاسخ‌ها را دریافت کنیم و منتشر کنیم. سیاست ما این است که اگر پرسشی هم از سمت مردم به ما منتقل می‌شود سراغ روابط عمومی مربوطه می‌رویم و پاسخ را منتشر می‌کنیم هر چند از نظر رسانه‌ای هیچ الزامی هم برای ما نیست ولی سعی می‌کنیم منطقی‌تر برخورد کنیم.»

فاطمه یوسفی، خبرنگار سایت هفت‌برکه با اشاره به اینکه جامعه ما به امید نیاز دارد گفت: «جامعه به امید نیاز دارد ولی گاهی اوقات نشان دادن زخم‌ها و مشکلات می‌تواند موثر باشد. به ویژه در مورد آسیب‌های اجتماعی اگر سیاست‌ها تغییر کند ما می‌توانیم با نشان دادن این زخم‌ها مانع گسترش آسیب‌های اجتماعی شویم. این زخم‌ها گاهی اوقات پوشاندنی نیست. نیاز است فرماندار محترم دیدگاه خود را در خصوص بیان مشکلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی شفاف بیان کنند تا ما هم به عنوان خبرنگار به دیدگاه شما آگاه باشیم.»

دوشنبه‌ها با نشست خبری

در این جلسه به پیشنهاد فرماندار و استقبال خبرنگاران قرار شد دوشنبه آخر هر ماه نشست‌های خبری با حضور روسای ادارات برگزار شود.

در پایان به انتخاب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از اکبر باقرزاده مدیر سایت گراش‌نیوز،  مجتبی بنی‌اسدی،دبیر تحریریه پندری، حمزه قاسمی سردبیر فداغ‌نیوز، فاطمه یوسفی، شیدا شرقی خبرنگاران هفت‌برکه و مجید افشار عکاس خبری به عنوان خبرنگاران برگزیده و فعال تقدیر شد. اسامی تعدادی از خبرنگاران نیز در لیست تقدیر وجود داشت که در این جلسه حضور نداشتند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top