بستن

فراخوان همفکری برای مجموعه میراث فرهنگی گراش

هفت‌برکه غلامرضا آرمان‌مهر: شهر برای رسیدن به توسعه‌ی پایدار نیازمند خرد جمعی، یعنی برآیند نظرات گروهی از افراد به جای یک فرد متخصص است. یکی از ضعف‌های پروژه‌های شهری در گراش طی سالیان گذشته، عدم استفاده از نظرات شهروندان و عدم اطلاع‌رسانی درست در خصوص چگونگی روند مطالعات، طراحی و پروسه‌های اجرایی پروژه‌هاست. ما معتقدیم که اگر پروژه‌ها به جای شخص‌محوری به سمت برنامه‌محوری و نگاه کارشناسانه پیش برود، مشکلات در حوزه‌ی شهرسازی کاهش می‌یابد.

امروز که با استعانت از درگاه خداوند متعال و همت خیر گرانقدر، پروژه‌ی «مجموعه میراث فرهنگی‌ گراش» به صورت کاملا جدی در دستور کار متولیان و مسئولین شهر قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های اولیه برای طراحی و ساخت انجام شده است، بر آن شدیم تا با همفکری از تمامی شهروندان و استفاده از خرد جمعی ‌و نظرات کارشناسان حوزه‌های گوناگون، تمامی زوایای این موضوع را بسنجیم تا آنچه را که بهترین است برای شهرمان رقم بزنیم. برای آگاهی از سابقه‌ی موضوع، این خبر هفت‌برکه را با عنوان «کلنگ‌زنی موزه گراش به همت خیر جوان» مطالعه کنید.

در ادامه، سوالاتی‌ را که در مورد این پروژه‌ی بزرگ مطرح می‌کنیم که پاسخ کارشناسانه به هر کدام از آن‌ها از طرف هر کدام از شهروندان و صاحب‌نظران، زوایای تازه‌ای از موضوع را برای ما آشکار و شناخت ما را از نیازهای امروز و آینده‌ی گراش بیشتر و بهتر خواهد کرد. جمع‌بندی نظرات مختلف به این سوالات، ما را در پیشبرد هرچه بهتر اهدافمان در این پروژه یاری خواهد کرد. امیدواریم این رویکرد به یک الگوی موفق برای پروژه‌های شهری تبدیل شود و کمک کند تا با مشارکت مردم در پروژه‌‌های شهری، روزبه‌روز فضاهای زنده شهری در گراش افزایش یابد. بدیهی‌ست ارزیابی پاسخ‌های شما شهروندان گرامی به بهتر شدن فرآیند مطالعات و طراحی این مجموعه کمک خواهد کرد.

درخواست می‌کنیم پاسخ‌های خود را به این نظرخواهی تا سه‌شنبه اول شهریورماه ۱۴۰۱ از طریق واتساپ به شماره روابط ‌عمومی مجموعه ۰۹۱۷۰۶۸۱۷۹۲ و یا به آدرس ایمیل Mirasgerash@gmail.com ارسال کنید.

۱. به نظر شما نیازهای فیزیکی امروز و آینده گراش چیست؟ جای خالی کدام فضای فرهنگی هنری در شهر بیشتر محسوس است؟ فکر می‌کنید ساخت چه فضاهایی در این مجموعه اولویت دارد؟

۲. از نظر معماری، بهتر است چه رویکردی اتخاذ گردد و طراحان پروژه در طراحی بناها و محوطه‌های مجموعه، چه شاخصه‌هایی را باید در اولویت توجه قرار دهند؟

۳. با توجه به متراژ و موقعیت زمین پروژه که حدود ۴۵۰۰ متر مربع و واقع در بلوار شیخ احمد انصاری جنب کلانتری مرکزی است، چه مقیاسی برای پروژه باید متصور شد؟ آیا این پروژه را باید در مقیاس شهرستان دید، یا باید دیدی منطقه‌ای، ملی و یا حتی بین‌المللی به آن داشت؟

۴. جمعیت هدف این مرکز فرهنگی هنری (موزه) را باید چه قشری پیش‌بینی کرد؟ به عبارت دیگر، مخاطبان آن چه افرادی خواهند بود؟

۵. با توجه به اینکه در آینده بخشی از این مجموعه در اختیار اداره‌ی میراث ‌فرهنگی قرار خواهد گرفت، رویکرد مدیریتی و نوع تولی‌گری مجموعه پس از راه‌اندازی باید چگونه باشد تا شاهد بهترین بهره‌وری باشیم؟

۶. برای پویایی هرچه بیشتر و شکل‌گیری ارتباط موثر و ماندگار مجموعه با مخاطبان پس از راه‌اندازی چه راه‌کارهایی به ذهنتان می‌رسد؟

۷. از نظر شما این مجموعه باید بخش‌هایی را برای درآمدزایی پیش‌بینی کند یا تنها به بودجه و کمک‌های دولتی متکی باشد؟ اگر پاسخ شما گزینه‌ اول است، چه راهکارهایی برای درآمدزایی این مجموعه پیشنهاد می‌دهید؟

1 نظر

  1. سلام بنظر من حفظ و احیای فرهنگ گذشتگان ما برای ایندگان کاری بسیار شایسته است و شایسته تر این است که در کنار آن از ظرفیت بوجود امده برای علم روز و فرهنگ آیندگان نیز استفاده شود
    به همین منظور تلفیق تمام فضاهای فیزیکی و فرهنگی مجموعه از دوقسمت آثار و فرهنگ میراث گذشتگانمان و علم رباتیک و صنایع جنبی هوافضا به عنوان علوم روز دنیا میتواند بهره برداری مثبتی داشته باشد.(کما اینکه تیم رباتیک و تیم هوافضای لارستان نیز فعالیتهای خوبی رو در چند سال اخیر شروع کرده اند)
    و درآینده نیز میتوان علاوه بر برپایی آموزشگاهای خصوصی هردو موضوع در مجموعه ، نگاهی به تاسیس رشته های دانشگاهی مرتبط در دانشگاهای سطح شهر هم داشت بر این اساس جواب سوالات مطرح شده تلفیقی از هردوموضوع است

    _ نیاز فیزیکی ۱_ ساختمان موزه و مرکز تحقیقات و اموزشی میراث فرهنگی و ۲_ همچنین ساختمان نمایشگاه آثار و قسمت اموزشی رباتیک و صنایع جنبی هوافضا

    _ مخاطبان هدف مجموعه دو قشر فرهنگ دوستان و محققان میراث فرهنگی و همچنین دانش اموزان و اساتید علم رباتیک و صنایع جنبی هوافضا

    _ با توجه به تلفیق دو موضوع پیش بینی ها در سطح کشوری خوب است

    _ از نظر معماری نیز تلفیقی از معماری سنتی و معماری مدرن متناسب با موضوع خروجی شگفت انگیزی میتواند داشته باشد

    _ باتوجه به عملکرد بخش دولتی در امور میراث فرهنگی بهتر است برنامه ای هردووانه ای چیده شود اگر قانون اجازه دهد مدیریت مجموعه درقالب هیات امنای بومی زیر نظر اداره میراث فرهنگی باشد تا هم از حمایتهای دولتی ولو قطره چکانی استفاده شود وهم از هدف اصلی بازنماند

    _ ازنظر درامد زایی باتوجه به موقعیت و وسعت شهرستان خیلی نباید روی درامدزایی بومگردی حساب کرد و درامدهای آموزشی میتواند کمک کننده باشد و درکنار کمکهای خیرین درامد زایی ولو اندک جهت گذران امورات لازم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top