بستن

محرمنما ۳: آواهای آمیخته با شور و غم

هفت‌برکه: محرم با حضور پرشمار و شورانگیز مردم فرصتی برای شکل گرفتن یک حس جمعی است.

هر کس به شیوه‌ای عشق و علاقه خود را نشان می‌دهد. سبک‌های مختلف عزاداری در کنار هم قرار می‌گیرد و از هر گوشه‌ی شهر نوای عزاداری به گوش می‌رسد. محمدامین نوبهار، هنرمند گراشی که ساکن تهران است، در عکس‌های سیاه و سفید خود سعی کرده است شهرها و آدم‌ها را از خلال صحنه‌های عزاداری نشان دهد. 

در این مجموعه تصاویر، ابتدا عکس‌های سینه‌زنی به عنوان یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترن شیوه‌های عزاداری را می‌بینید. در سال‌های دور، عزاداری گراش با دو هیات محله ناساگ و برق روز شناخته می‌شد. این دو هیات به نام هیات ثارالله(ع) و هیات قمر بنی‌هاشم(ع) شناخته می‌شوند و شب‌های دهه اول محرم حضور پررنگی دارند. تلاقی این دو هیات در حسینیه اعظم است که بخش پایانی و واحد در آنجا اجرا می‌شود.

در میان شیوه‌های عزاداری، دمام‌زنی از بقیه تازه‌تر است. دمام‌زنی نیز مانند بسیاری از آیین‌های عزاداری گراش از جنوب آمده و در چند سال اخیر به سرعت جای خود را بین عزاداران و به‌ویژه جوانان باز کرده است. در محرم امسال سه هیات دمام‌زنی در شهر حضور داشتند. 

 

محمد امین نوبهار در این گزارش تصویری عکس‌هایی را از هیات جوانان بنی‌هاشم(ع) باسابقه‌ترین هیات دمام‌زنی گراش ثبت کرده است.

 

مدیر محتوایی هفت‌برکه روایتگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top