بستن

آقا عباس : نوای آشنای صبح عاشورا

هفت‌برکه: سال‌هاست صبح عاشورا برای گراشی‌ها با روضه‌خوانی آقا عباس و پیراهن بر تن دریدن او آغاز می‌شود. اما امسال که سن آقا عباس به ۸۶ سالگی رسیده است و او با بیماری درگیر است قرار است پسرش آیت‌الله سیدجواد معصومی روضه شورانگیز صبح عاشورا را بخواند. 

حجت‌الاسلام سید عباس معصومی بیش از هر چیز به فعالیت‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی‌اش در ابتدای انقلاب اسلامی و به عنوان اولین امام جمعه گراش شناخته می‌شود. خاندان معصومی چهره‌های شناخته شده زیادی در گراش دارد و آقا عباس نوه آقا عباس بزرگ و فرزند آقا محمود ادامه دهنده این درخت علم‌گستر در شهر گراش بوده است. 

آقا جواد سال ۱۳۸۳ در کتاب «خاندان معصومی» بزرگان و تمامی افراد این خانواده را معرفی کرده است. آقا جواد در این کتاب اشاره و معرفی کوتاهی از زندگی پدر دارد. جا دارد که زندگی و خاطرات یکی از موثرترین چهره‌های مذهبی و سیاسی سال‌های اخیر به صورت مفصل تدوین شود اما آقا عباس با روحیه مردمی خود همیشه از این کار طفره رفته است. 

به مناسبت محرم ۱۴۴۴ فرازهایی از زندگی حجت‌الاسلام و المسلمین سید عباس معصومی را از کتاب فرزندش مرور می‌کنیم.

سید عباس فرزند مرحوم حاج آقا سید محمود، به سال ۱۳۱۵ شمسی گراش متولد شد. دروس ابتدایی را در زادگاهش آموخت و سپس به کرمانشاه رفت. مقدمات تحصیل حوزوی خود را در کرمانشاه شروع کرد. پس از چند سال ادامه تحصیلات خود وارد حوزه علمیه قم شد و از اساتید و علوم متداول آن حوزه استفاده برد، و سپس به زادگاهش گراش برگشت.

در گراش فعالیت تبلیغی و دینی خود را شروع کرد و در اندک زمان مورد توجه مردم و محوریت شهر گراش قرار گرفت. با شروع انقلاب اسلامی، به امامت جمعه گراش منصوب شد. با توجه به همت بلند و پر تحرکی که داشت، در سطح شهر کارهای عالم المنفعه و خدمات ارزنده و شایانی را انجام داد.

مدرسه علمیه چهارده معصوم یادگار جدش مرحوم آیه الله سید عباس بزرگ با تلاش و جدیت ایشان در گراش به طرز جالب و ارزشمندی بازسازی و احیا شد و در جنب آن حسینیه‌ای بسیار بزرگ و مجلل و با شکوه به کمک مردم احداث کرد.

از این روحانی خلاق و ایثارگر دو اثر تالیفی به چاپ رسیده است:

۱. مقدمه و تجدید چاپ کتاب (محاسن الاخلاق)
۲. سیمای وارستگان

هم‌اکنون در گراش اقامه نماز جماعت و اداره کردن مجالس و منابر مهم تبلیغی و سخنرانی و انجام امور مذهبی و رسیدگی به مشکلات دینی مردم به عهده ایشان است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top