بستن

ساجده بلبل: انتظار رتبه سه‌رقمی را داشتم

هفت‌برکه: ساجده بلبل، دانش‌آموز گراشی فارغ‌التحصیل از مدرسه فرزانگان لار، با کسب رتبه ۱۸۹ منطقه دو در رشته‌ی ریاضی و فیزیک، یکی از موفق‌ترین دانش‌آموزان در کنکور امسال بود. او متولد ۱۳۸۲ و فرزند فرج‌الله است و از سال هفتم، با قبولی در آزمون ورودی مدرسه فرزانگان لار تحصیل کرده است.

بلبل در مصاحبه با هفت‌برکه در مورد پیش‌بینی‌اش از این رتبه می‌گوید: «فکر می‌کردم که رتبه‌ام سه‌رقمی می‌شود، اما استرس هم داشتم تا زمانی که کارنامه آمد. زمانی که از جلسه کنکور بیرون آمدم، برآوردم این بود که سوالات خوب و مشابه سوالاتی که کار کرده بودم بود.» او در مورد احساسش بعد از دیدن رتبه هم می‌گوید: «اوایل احساس سردرگمی داشتم. هنوز باورم نمی‌شد هرچند برایم قابل انتظار بود. اما الآن کم‌کم شروع به تحقیق در مورد رشته‌ها کرده‌ام تا بتوانم باید رشته‌ای انتخاب کنم که با روحیاتم سازگار باشد و به آن علاقه داشته باشم و بازار کار خوبی هم داشته باشد.»

بلبل در مورد عوامل تاثیرگذار در کسب این موفقیت می‌گوید: «من به شانس اعتقادی ندارم. اول، محیط مدرسه خیلی مهم است. جو مدرسه ما جو درس خواندن بود و همه برای کنکور می‌خواندند و به دنبال رتبه‌ی خوب بودند. دوم، خانواده هم تاثیر زیادی دارد که حمایت کند و در دوران کنکور وسایل و کتاب فراهم کند و وضعیت دانش‌آموز را درک و محیط مناسب درس‌ خواندن را فراهم کند. و همچنین تلاش خود آدم مهم است.» او علاوه بر مدرسه، به کلاس کنکور فیزیک هم می‌رفته است و در آزمون گاج هم مرتب شرکت کرده است.

او در مورد تاثیر شیوع کرونا بر تحصیلش هم می‌گوید: «برای ما از سال دهم کرونا آمد و خیلی از بچه‌ها درس را ول کردند و ناامید شدند و انگیزه نداشتند. اما مهم است که هدفت و تلاشت را حفظ کنی.»

از او در مورد آشنایی و ارتباطش با گروه نردبان می‌پرسیم. می‌گوید: «حقیقتا تا همین چند روز پیش از گروه نردبان خبری نداشتم. من خیلی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی فعالیت ندارم و متوجه فعالیت‌هایشان نبوده‌ام. اما از چند روز پیش که قضیه انتخاب رشته پیش آمد، با این گروه آشنا شده‌ام. امروز هم در همایش انتخاب رشته‌شان شرکت کرده‌ام.»

هرچند هنوز برای تصمیم‌گیری زود است، اما ساجده بلبل اظهار تمایل کرده بود که به دانشگاه فرهنگیان برود. او در این مورد هم می‌گوید: «در دوران دبیرستان قصدم دانشگاه فرهنگیان بود چون دبیری با روحیاتم سازگار است. ولی با مشاورهایی که صحبت کرده‌ام پیشنهاد داده‌اند که درباره رشته‌های دیگر هم تحقیق کنم تا شاید به آنها هم علاقه پیدا کنم. فعلا در حال بررسی و تحقیق هستم.» او می‌گوید علاقه‌مندی اصلی‌اش به سمت فیزیک است.

نبودن رشته‌ی ریاضی و فیزیک در مدارس گراش برای دختران، موضوعی است که به نظر ساجده‌ی بلبل به عدم شناخت دانش‌آموزان برمی‌گردد: «متاسفانه تقاضا برای رشته ریاضی کم است و یکی از عامل‌هایش عدم شناخت رشته‌هاست. به نظر من، این به این خاطر است که رشته‌ی ریاضی درست برای بچه ها توضیح داده نمی‌شود و فکر می‌کنند رشته‌ی ریاضی رشته‌ای چالش‌برانگیز و بسیار سخت است. در صورتی که اگر کسی علاقه به ریاضیات داشته باشه (و همچنین به فیزیک) این رشته برایش بسیار جذاب و شیرین می‌شود.»

بلبل به عنوان حرف آخر، درخواستی از مسئولان دارد: «از مسئولین شهرم تقاضا دارم که امکانات اموزشی اعم از کلاس‌های کنکور و استفاده از استادان برجسته را برای شهر فراهم کنند و در ایجاد انگیزه دانش‌آموزان تلاش کنند.»

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top