بستن

شورای ۳ به ۲ : دانشور رییس ماند، خورشیدی تهدید به استعفا کرد

هفت‌برکه: در انتخابات هیات رییسه شورای شهر گراش، سه سمت‌ اصلی با سه رای انتخاب شد و جعفری و خورشیدی، دو عضو دیگر شورای شهر، اعتراض خود را با عدم امضای صورتجلسه نشان دادند.  

به گزارش هفت‌برکه، سال گذشته در توافقی در دفتر نماینده مجلس، قرار شد که ریاست شورای شهر گراش دوره‌ای باشد. طبق این توافق، ریاست شورا در سال دوم باید به سعید جعفری می‌رسید. اما در انتخابات امروز ۱۳ مرداد ۱۴۰۱، علیرضا دانشور به عنوان رییس شورای شهر، علی بیضایی به عنوان نایب‌رییس و ناصر دلخوش به عنوان منشی شورا انتخاب شدند. این موضوع با واکنش دو عضو دیگر شورا روبه‌رو شد. سعید جعفری از عهدشکنی دیگر اعضای شورا گلایه کرد و مصطفی خورشیدی دیگر عضو شورا نیز گفت در شورایی که پیمان‌شکنی کند، نمی‌ماند.

بعد از برگزاری انتخابات، سعید جعفری و مصطفی خورشیدی از امضای صورتجلسه خودداری کردند. زارعی، کارشناس امور شوراهای استانداری فارس، در پاسخ به تماس تلفنی طاهره فروزش نماینده فرماندار گفت: «اگر دوم سوم اعضای حضور داشته باشند جلسه قانونی است و کفایت می‌کند.»

عهدشکنی یا توجه به عملکرد؟

جلسه انتخابات دومین سال هیات رییسه شورای شهر ساعت ۱۰:۳۰ روز پنجشنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۱ آغاز شد.

طاهره فروزش، کارشناس فرمانداری و نماینده فرماندار، در آغاز این جلسه گفت: «۱۳ مرداد مهلت یک‌ساله‌ی هیات رییسه شورا به پایان می‌رسد و در صورت عدم برگزاری انتخابات، هیات رییسه موضوعیتی ندارد و شورا وجوهات قانونی ندارد.»

علیرضا دانشور، رییس سال اول، نخستین کاندیدای ریاست شورای شهر گراش بود. سعید جعفری نیز طبق قرار سال گذشته دیگر نامزد ریاست بود.

جعفری در اعلام نامزدی خود گفت: «سال گذشته یک تفاهم‌نامه را در دفتر آقای حسین‌زاده امضا کردیم و رسانه‌ای شد. توافق کردیم که اگر ادعای شورای جوان داریم، هم از توانایی همه اعضای شورا استفاده کنیم و هم نیروسازی شود. به خاطر همین قرار شد که ریاست شورا و همه سمت‌های دیگر دوره‌ای باشد.»

جعفری با اشاره به عملکرد یک سال گذشته شورای شهر گفت: «یکی از مزیت‌های این شورا اتحاد، همدلی و همراهی اعضای شورا بود. تنها مصوبه‌ای که به شکل دو به سه رای آورد، مصوبه انتخابات شهردار بود ولی همه مصوبات با اجماع همه اعضای شورا بود و برای ماندن همین اتحاد و همدلی و تکرار نشدن قضیه شورای پنجم، بدعهدی اتفاق نیافتد و خدای ناکرده باعث ناامیدی مردم نشویم.»

مصطفی خورشیدی نیز با اشاره به توافق سال گذشته گفت: «‌قرآن هم می‌گوید به عهد و پیمان خود وفا کنید. در این دوره یک مسائلی داشتیم که دیگران باعث اختلاف شدند. طبق احادیث و روایت که تخصص من است و من هم تذکر می‌دهم و از پهلوان شهر و برادر خودم آقای دانشور تقاضا می‌کنم که کاندیدا نشود.»

علیرضا دانشور در اعلام نامزدی خود گفت: «من از دوره انتخابات به صورت مستقل وارد شدم و بر اساس اعتقادات خودم عمل کردم. من این جلسه که زمان انتخابات است را محل بحث‌های متفرقه نمی‌دانم و بعد از انتخابات پاسخگوی سوالات هستیم.»

با رای گیری انجام شده، علیرضا دانشور با سه رای، یعنی رای خودش، دلخوش و بیضایی، رییس شورا ماند. خورشیدی و جعفری برای ریاست به جعفری رای دادند.

جعفری بعد از اعلام نتایج رای‌گیری گفت: «من به این نحوه انتخاب اعتراض دارم. ما با بزرگان شهر صحبت و همفکری کردیم. اگر به این شکل باشد، شورا زیر سوال می‌رود. ما تعهدی دادیم و باید به همین پایبند باشیم.»

جعفری با تاکید بر توافق‌نامه سال گذشته گفت: «صورتجلسه با دستخط مهندس حسین‌زاده با حضور هشت نفر امضا شده است که نه تنها برای ریاست، بلکه برای همه سمت‌ها بوده است که یک نفر تمام پست‌ها را تجربه کند. بحث ریاست من نیست. آن زمان برای ریاست آرا سه به دو نفع من بود ولی توافق کردیم که به صورت چرخشی باشد.»

جعفری با اشاره به انتخاب شهردار گراش گفت: «چند ماه قبل، سر انتخاب شهردار، ما تمکین کردیم و با شهردار همکاری کردیم. توقع ما این است اینجا هم دوستان به حرف خود متعهد باشند.»

مصطفی خورشیدی نیز بعد از رای‌گیری رییس شورا گفت: «در صورتی که به عهد و پیمان وفا نشود، هرچند شاید خواسته برخی دوستان هم باشد، من در شورا نمی‌مانم.»

سه رای برای سه نفر

برای انتخابات نایب‌رییسی، هیچ کدام از اعضا تمایل چندانی برای نامزدی نداشتند. دلخوش که طبق توافق سال گذشته در نوبت نایب‌رییسی بود با اعلام کناره‌گیری خود گفت: «پس از یک سال کار کردن و همکاری با دوستان به این نتیجه رسیدم که ممکن است دوستان توانایی و وقت بیشتری دارند.»

بیضایی تنها نامزد نایب‌رییسی شورا گفت: «من از اول هم نامزد نایب‌رییسی نبودم و اگر کس دیگری نامزد شود، کناره‌گیری می‌کنم.»

در نهایت با سه رای به بیضایی و دو رای باطله و سفید، نایب‌رییس شورای شهر انتخاب شد.

ناصر دلخوش تنها نامزد سمت منشی بود. در این رای‌گیری دلخوش با سه رای و دو رای باطله به عنوان منشی یک سال آینده شورا انتخاب شد.

جعفری: احترام گذاشتم و توقع احترام دارم

بعد از پایان انتخابات، دو عضو معترض شورا با عدم امضای صورتجلسه، اعتراض خود را بیان کردند.

سعید جعفری، نفر دوم انتخابات شورای شهر گراش، گفت: «من به خاطر شهرم و احترام به نماینده کوتاه آمدم. الان هم حق من است که صورتجلسه را امضا نکنم. من احترام گذاشتم و توقع احترام هم از دوستان دارم.»

مگر تاکنون در شورا بوده‌اید؟

علیرضا دانشور، رییس شورای شهر گراش، در پایان جلسه در پاسخ به سوال هفت‌برکه گفت: «رفتن به دفتر آقای نماینده به پیش‌نهاد آقای خورشیدی بود. چیزی که قانون مشخص کرده است رای‌گیری است. قرار بود جلسه آنجا صرفا مشورتی باشد و بعد از گذشت دو ساعت، تمام اعضا متعهد شدند در یک سال هم‌رکاب باشند. بعد از گذشت یک سال، تعداد غیبت‌ها مشخص است. در این یک سال آقای خورشیدی کجای شورا بودند؟ عهد کردن برای طول یک سال بوده است نه فقط انتخابات هیات رییسه.»

دانشور گفت: «هر سه نفر ما مخالف تشکیل جلسه در دفتر نماینده بودیم و به عنوان یک جلسه مشورتی رفتیم. تعهد آن جلسه بر اساس شرایط موجود بوده است. بعد از گذشت یک سال شناخت نسبت به اعضا به وجود آمده است و من به دو نفر دیگر گفتم که شما پای کار بودید و هر کدام نامزد ریاست بشوید رای می‌دهم. ولی آقای دلخوش و بیضایی قبول نکردند رییس باشند. ما یک سال صبوری کردیم و حرفی نزدیم و کار کردیم.»

دانشور گفت: «مگر تاکنون در شورا بوده‌اید که الان می‌گویید از شورا می‌روم؟ من غیبت‌ها را به مراجع ذی‌صلاح هم اعلام کرده‌ام. نگاه خدمتگذار مردم در شورا باید جامع باشد و نه فقط دیدگاه و هدف موردی دنبال شود.»

تعهد ما به رای مردم است

علی بیضایی، عضو شورای شهر گراش، گفت: «من به صراحت مخالف طرح بودم. چون ممکن است هر کسی منتظر دوره ریاست خودش می‌ماند. من با توجه به سوگندنامه شورا و تعهد خودم به مردم، رای دادم. برای آقای دانشور هم تضمیمنی وجود ندارد که سال بعد هم شورا به این شکل بماند.»

ناصر دلخوش، دیگر عضو شورای شهر گراش، درباره انتخابات هیات رییسه سال دوم گفت: «من برای همه اعضای شورا احترام قائلم و هر کدام از اعضا منتخب و نماینده مردم و همه اعضا پیگیر هستند. اما هر وقت بحث مسئولیت و منصب می‌شود، در یک سال گذشته موضوع را رصد کرده‌ایم. وضعیت کاری و مشغله‌های دوستان را دیدم و آقای دانشور از نظر پیگیری امورات و حضور در جلسات پیگیری بیشتری داشتند و ما با توجه به مصلحت و نفع مردم، در شرایط فعلی ایشان با پیگیری، فراغ بال بیشتر و همکاری بیشتر محل کارشان شرایط مهیاتری داشتند.»

دلخوش گفت: «ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط همه دوستان باید انتخاب می‌کردیم و به همین علت خود من هم برای نایب رییسی نامزد نشدم و به مهندس بیضایی رای دادم زیرا دیدم ایشان بیشتر می‌تواند وقت بگذارد. در واقع ما به رای مردم متعهدیم و بر اساس قسم‌نامه و سوگند خود در شورا رای دادیم.»

با برگزاری انتخابات هیات رییسه، سال دوم شورای شهر شروع شد اما به نظر نمی‌رسد این پایان قصه‌ی انتخابات شورای شهر باشد.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

8 نظر

  1. مگه با رییس شورا شدن چی گیرتون میاد که عین بچه‌ها سر رییس گروه شدن دعوا می‌کنین؟
    و اونایی که وقت آزاد و فراغت بال ندارند و سرشون شلوغه اصلا چرا کاندید شورا میشن؟ و بعدش میگن : فلانی بیشتر وقت آزاد داره.

  2. جناب مصطفی خورشیدی دیگر انتخاب با شما نیست که بمانید یا بروید بر اساس قانون و غیبت قریب به ۵۰ جلسه ای شما در طی یک سال عملا شما معزولید من متعجبم از برخی افراد که نمایندگی و حق و حقوق یک شهر را به دوش میکشند و بجای خدمت همچنان در حال جناح گیری و لجبازی بچه گانه سرنوشت یک شهر را به بازی میگیرند بس است دیگر بروید و پرونده اتان را بیش از این سنگین نکنید
    یک سال تمام به شورا و شهر نزدیک نشدند خیالشان جمع به توافقنامه بوده ما فقط یک هفته است اسم و تصویر و پیام ایشان را در گروها میبینیم

  3. هر چه از عمر شورا بیشتر میگذرد ماهییت اقای خورشیدی برای مردم بیشتر افشا میشود ادم مغرور و بی سواد که فقط،دنبال پست و مقام است مگه تو در شورا شرکت میکردید،که الان بخواهی رییس شورا باشید اگر تو رییس شورا باشید ابروی مردم گراش میرود اصلا فرمانداری چرا ایشان طبق قانون بعلت غیبت زیاد اخراج نمیکنه

  4. با سلام .مشت نمونه خروار است .این اوضاع کل مملکت ما را نشان میدهد که فقط برای کرسی دم از خدمت به مردم میزنند ..امام راحل رحمه الله علیه در اوایل انقلاب گفته ای دارندبه مسئولین که …تا تزکیه نشده اید مقام برای شماها خطرناک میباشد …الی این …والسلام

  5. آقای دانشور شما که از قبل قرار گذاشتید ریاست چرخی باشه چرا میزنید زیرش؟
    وقتی اعضای شورای شهر خودشون توافق کردن و خودشون زیرش میزنن دیگه چه توقع انجام کارها و قول‌هایی که به مردم دادن هست؟!

  6. خیز ارام و خاموش “علوم پزشکی” برای تصدی تمام مناصب شهر، فعلا ۴ پست. بعد از این بیشتر خواهیم دید.
    مستقیم یا از طریق سر سپرده ها!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top