بستن

علیپور جانشین خورسند در آبفای گراش شد

هفت‌برکه: بعد از شش حضور در آبفای گراش، سیاوش خورسند جای خود را به سعید علی‌پور داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، پنجشنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۱، جلسه تکریم و معارفه روسای امور آبفا با حضور معاونین فرمانداری گراش، جاسب زنگنه، قائم مقام شرکت آب و فاظلاب استان فارس؛ مهرداد اکبری، مسئول امور شهرستان‌های شرکت آبفا فارس؛ و بخشدار مرکزی گراش در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

 

مدیر دیگری از مهر

سعید علی‌پور، رییس جدید آبفا گراش، متولد ۱۳۶۳ در شهر گله‌دار از توابع شهرستان مهر است. مهندس علیپور با مدرک مهندسی مکانیک سیالات، ۱۹ سال در حوزه آب و فاضلاب سابقه کار دارد. وی از سال ۹۵ مسئولیت امور آبفا گله‌دار را بر عهده داشته است. پیش از آن، علی‌پور به عنوان کارشناس در امور آبفا شیراز و شرکت آب و فاضلاب فارس مشغول به فعالیت بوده است.

سیاوش خورسند که به مدت نزدیک به شش سال، از سال ۱۳۹۵، مدیریت آبفا گراش را بر عهده داشت، برای ادامه‌ی خدمت به شرکت آب و فاضلاب استان فارس منتقل شد.

فرسوده: آبفا، معاون امور روستایی داشته باشد

در غیاب طاهرزاده، فرماندار گراش که برای ماموریت اداری در شیراز حضور داشت، قاسم فرسوده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گراش، در آیین تکریم و معارفه‌ی روسای امور آبفا بر ضرورت حمایت شرکت آب و فاضلاب استان فارس از زیرساخت‌های این حوزه در شهرستان تاکید کرد و گفت: زیرساخت‌های آب در گراش به خصوص در حوزه روستایی دچار مشکلات جدی است که می‌طلبد شرکت آب و فاضلاب استان در این خصوص اقدامات اساسی در شهرستان انجام دهد.

او خواستار تسریع در عملیات آبرسانی به بخش ارد و روستاهای بخش مرکزی شهرستان گراش شد و افزود: با توجه با مطالبات جدی مردم در این خصوص، هر اقدامی که برای تسریع در آبرسانی به این روستاها نیاز باشد، پیگیری و مکاتبه خواهیم کرد.

فرسوده با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر و تنش آبی در منطقه جنوب استان فارس، اضافه کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب برای جلوگیری از گسترش بحران کم‌آبی باید بین مردم نهادینه شود.

معاون امنیتی استاندار فارس با اشاره به کاهش محسوس بارندگی و بحران کم آبی منطقه خواستار اختصاص یک دستگاه تانکر آب‌رسانی به امور آبفا شهرستان گراش شد.

فرسوده گفت: مسئولیت در نظام اسلامی فرصتی برای خدمت به مردم است و این جابجایی ها در راستای پیشبرد اهداف و توسعه بیشتر انجام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گراش همچنین در این جلسه با اشاره به ادغام آبفا شهری گفت: با ادغام آبفا شهری و روستایی نیاز است که برای خدمات‌رسانی مناسب به روستاها معاونت روستایی در اداره آبفا تعریف شود تا خدمات‌رسانی و رسیدگی به مشکلات روستاییان عزیز با سرعت و کیفیت مطلوب انجام شود.

جعفری: چاه‌های قدیمی آبفا برای مواقع اضطراری احیا شود

محمدکاظم جعفری، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، در این جلسه گفت: تسریع در اجرای پروژه‌های آبفا مطالبه مردم گراش است و در این خصوص باید اقدامات عملی انجام پذیرد. 

وی بحران کم‌آبی را یکی از مهمترین چالش‌های اساسی کشور عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی در همه مناطق به خصوص در منطقه جنوب استان فارس و شهرستان گراش، کمبود آب شرب و فرسودگی شبکه‌های آبرسانی است که این مشکل با شروع فصل گرما تشدید می‌شود.

جعفری با اشاره به وضعیت آبرسانی به بخش ارد، گفت: برنامه‌ریزی می‌شود تا هفته دولت سال جاری پروژه آبرسانی به شهر ارد از خط انتقال سد سلمان فارسی به بهره برداری برسد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری گراش با توجه به مشکلات موجود در زمان قطع آب سد سلمان گفت: نیاز است چاه‌های آبرسانی شهر گراش که از مدار خارج شده‌اند احیا و بهسازی شود تا در مواقع بحران و قطع آب از سد سلمان فارسی جهت تامین آب وارد مدار شوند و مردم با قطعی آب روبه‌رو نشوند.

قائم مقام آبفا فارس: تابستان سختی در پیش داریم

جاسب زنگنه، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب فارس، گفت: «متاسفانه امسال یکی از پرچالش‌ترین سال‌ها در بحث آب است و تابستان سختی را در پیش داریم. هرسال هفته اول تیرماه هفته صرف‌جویی در آب و برق است. استان فارس با توجه به پراکندگی و گسترده‌گی که دارد، شاید یکی از بزرگترین‌ها استان‌های کشور در بحث پراکندگی باشد. ما در استان چیزی حدود ۲۲۰۷ روستا و ۱۱۷ شهر داریم و چیزی بالغ بر ۳ میلیون جمعیت دارد.»

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب فارس در ادامه افزود: «تمام دغدغه همکارانم در سطح استان تامین آب بهداشتی و پایدار است تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. شهر گراش یکی از شهرهای استان فارس است که شاید تنش آب را در آن نداشته باشیم یا کمتر داشته باشیم.»

زنگنه گفت: «الان در سطح استان ۲۵ شهر داریم که با تنش آب دست و پنجه نرم می‌کند و چیزی بالغ بر ۵۴۳ روستا که عمدتا با تانکر آب روستا تامین می‌شود. در شهرستان گراش نمی‌‌گویم که مشکل نداریم، مشکل است و یک سری مشکلات هم قابل حل نیست. انتظار است که همه ما در این وضعیت خشکسالی کمک کنیم تا منابع خوبی برای آب و فاضلاب پیش‌بینی شود تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. حفظ و نگهداری از شبکه بسیار با اهمیت‌تر و کم‌هزینه‌تر از حفر چاه جدید است. مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهیم و از هدر رفت آب جلوگیری کنیم. بعد از یکپارچه شدن آبفا روستایی و شهری به سمت منابع جدید رفت ولی باید در کنار آن جلو هدر رفت آب هم گرفته شود. در سطح استان حدود ۴۲ درصد هدر رفت آب داریم و بحث عمده انشعاباتی است.»

زنگنه در پایان افزود:‌ «برای منابع که در جلسه توسط آقای جعفری (معاون فرماندار) مطرح شد به جد پیگیر هستیم، شما هم پیگیر باشید. ما نباید از منابعی که داشتیم غافل باشیم. چاه‌های قدیمی هم باید آماده باشند تا بتوانیم در مواقع ضروری استفاده کنیم، این چاه‌ها باید وارد مدار شود. گراش یکی از شهرستان‌های پیشرو است و در این مدت رئیس قبلی تلاش‌های خیلی خوبی برای گراش انجام داده است. این جابجایی هم به خواست خودشان است و طبیعی است و هیچ قصد و نیتی پشت آن نیست. ما هم در سطح استان تلاش کردیم کسی را انتخاب کنیم که بتواند پروژه‌های قبلی را هم پیگیری کند.»

خرسند: ادارات بدهی‌های خود به آبفا را پرداخت کنند

سیاوش خرسند، رئیس سابق اداره آبفا شهرستان گراش، با بیان این که هر آمدنی یک رفتنی هم دارد گفت: «من از بهمن‌ماه ۹۵ به گراش آمدم و ۵ سال و ۵ ماه در شهر گراش در خدمت مردم بودم. من سرباز و خادم سیستم آب هستم و جا دارد از این جلسه استفاده کنم که به خودم و دیگران توصیه کنم تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود، آب خیلی کم است و بدست آوردنش سخت شده است. آب با یک دوازدهم قیمت به درب منازل مردم می‌رسد، اگر ۲۰درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند خیلی به سیستم کمک می‌شود.»

خرسند در ادامه افزود: «در طول خدمت من دو امام جمعه و سه فرماندار در شهرستان تغییر کرده است که از حمایت‌های معنوی این عزیزان تشکر می‌کنم. اگر بودجه‌ای در اختیار داشته‌اند با اخلاص در اختیار ما گذاشته‌اند که امیدواریم امسال در بحث اعتبارات به گراش توجه ویژه‌ای شود. ۱۰ کیلومتر خط انتقال داخل شهری و فرسودگی خط انتقال روستاها را در اعتبارات در نظر بگیرید چون منبع دیگه‌ای برای هزینه در این بخش وجود ندارد. از قاسم فرسوده تشکر می‌کنم، که همیشه جدا از مجموعه فرمانداری ما را یاری دادند و در خیلی از موارد اگر مشکلی پیش می‌آمد روشنگری انجام می‌داد.»

رئیس سابق اداره آبفا شهرستان گراش اظهار داشت: «سه دوره شورای شهر من در گراش بودم و همیشه در حد توان و تا جایی که قانون اجازه می‌داد تعامل داشتیم و خیلی جاها را هم نه گفتیم و شاید ناراحت هم شده باشند ولی خوب قانون اجازه نمی‌داد و دستمان بسته بود. اگر من انجام ندادم جانشین من هم نمی‌تواند انجام دهد، مثلا توقع است قبضی کم شود ولی تمام سیستم استانی است و بسته است و واقعا نمی‌شود. یک آبگرمکن الان ۱۸ میلیون است ولی یک انشعاب آب با تمام پول آب در حین ساخت و ساز به ۱۲ میلیون هم نمیٰ‌رسد. توقع دارند که این هزینه‌ها کم شود. این هزینه‌ها در قبال خدماتی که آبفا می‌دهد این مبالغ چیزی نیست. آبفا در موارد این چنینی خودگردان است و دولت کمکی به اداره ما ندارد.»

خرسند با اشاره به اینکه شهر گراش از نظر آب‌رسانی در کشور یکی از بهترین شهرها است گفت: «ما در خود شیراز هم شاید پیش بیاید که یک یا دو روز قطعی آب داشته باشیم ولی در گراش بخاطر اینکه زیرساخت‌ها خوب کار شده است وضعیت آب وضعیت پایداری دارد و در بعضی موارد هم مطالعاتی انجام شده و برطرف خواهد شد. یک مخزن ۵ هزار باید در نظر گرفته شود و با پیگیری نماینده باید به این موضوع توجه شود.»

خرسند در پایان گفت: «از مجموعه فرمانداری در خواست داریم مطالبات به‌روز باشد، آبفا منبع درآمد دیگری ندارد و خواهش دارم مجموعه‌ای مثل بیمارستان که به آبفا بدهی دارد را پرداخت کند، یا مجموعه آموزش و پرورش که چیزی حدود ۳۰۰ میلیون بدهکار آبفا است پرداخت کند تا ما هم دستمان برای انجام کار باز باشد. از نماینده برای پیگیری و تخصیص اعتبار محرومیت‌زدایی تشکر می‌کنم قطعا هر اتفاقی در روستاها افتاده نماینده زحمت کشیده است.»

علی‌پور، رئیس جدید آبفا نیز در سخنان کوتاهی گفت: «کار ما خیلی سخت‌تر از این حرف‌ها است و مهندس خرسند در مدت این ۵ سال کارهای بسیار خوبی انجام داده است و شهر را به نقطه‌ای رسانده که توقعات نسبت به آبفا مقداری بالاتر است و این باعث می‌شود که کار ما سخت‌تر شود. امیدوارم که بتوانیم از پس این مسئولیت به خوبی برآیم.»

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

1 نظر

  1. “یک آبگرمکن الان ۱۸ میلیون است ولی یک انشعاب آب با تمام پول آب در حین ساخت و ساز به ۱۲ میلیون هم نمیٰ‌رسد. توقع دارند که این هزینه‌ها کم شود. این هزینه‌ها در قبال خدماتی که آبفا می‌دهد این مبالغ چیزی نیست.”
    خیلی دلش خوشه. مردم از کجا بیارند این هزینه های زیاد رو تامین کنند. چه مقایسه غلط و اشتباهی. دولت بیشتر مواقع کمک که نمیکنه بلکه مانع کار هست. آبی که اصلا کیفیتی ندارد و قابل شرب نیست چرا باید با آب شیرین و قابل شرب یک قیمت داشته باشد؟
    چرا باید هزینه انشعاب آب و برق و…. اینقدر گران باشد؟ مردم بدبخت در حال له شدن و نابود شدن هستند….
    زمانی متوجه خواهید شد که دیر شده و سودی ندارد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top