بستن

بازگشت موسیقی با کِل و دف و ساز و آواز

هفت‌برکه: بعد از سه سال و نیم توقف برنامه‌های موسیقی، با برگزاری جشنواره هنرجویان موسیقی کِل، سینما فرهنگ گراش از خانواده‌‌ها و علاقه‌مندان موسیقی پر شد.

به گزارش هفت‌برکه، پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در نخستین شب جشنواره موسیقی کِل، هنرجویان آموزشگاه موسیقی رایگان به روی صحنه رفتند. در حالی که ظرفیت سینمای گراش ۳۰۰ نفر است بیش از ۵۰۰ نفر در سالن سینما شاهد این برنامه بودند. برنامه‌ای که از ۹:۴۰ تا ساعت ۱۲:۳۰ بامداد به درازا کشید.

مهدی آیینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، در آغاز این جشنواره گفت: «سه سال و نیم وقفه به علت کرونا و یا کاهلی ما،‌ باعث شد برنامه موسیقی نداشته باشیم. سعی می‌کنیم در ادامه، هر نیم‌سال یک برنامه‌ی موسیقی داشته باشیم. در این مدت، شیوه‌ی کار آموزش موسیقی هم تغییر کرده است، محل آموزش الان در آموزشگاه‌های آزاد است و این جشنواره به عنوان جشنواره موسیقی آموزشگاه آزاد رایگان برگزار می‌شود. دوست دارم به جز موسیقی در نقاشی، هنرهای تجسمی و … هم آموزشگاه‌های آزاد و خصوصی داشته باشیم و یک رقابت سالم شکل بگیرد.»

آینه‌افروز گفت: «این برنامه خودتان است و استقبال شما این اشتیاق را نشان می‌دهد. برگزاری هر برنامه هزینه‌هایی دارد و ما برای برنامه به عنوان اسپانسر به هر کسی رو زدیم رد نکرد و در حد توان کمک کرد.»

عباس امانی رییس انجمن موسیقی گراش نیز چند جمله کوتاه گفت: «کرونا زرد بود و تا ما می‌خواستیم اجرا کنیم نارنجی می‌شد. امیدوارم این حرکت همچنان ادامه داشته باشد.»

در شب اول جشنواره، ۱۳ گروه و نوازنده مختلف به روی صحنه رفتند و با اجرای ۳۱ قطعه کوتاه موسیقی، آموخته‌های خود را به نمایش گذاشتند. هنرجویانی از شهرهای گراش، لار و اوز با سازهای گوناگون مانند سنتور، دف، گیتار، ویولن، فلوت، بلز، تار، تنبک و … نوازندگی کردند.

آغاز برنامه با اجرای گروه پرتعداد دف‌نوازان محمد اردشیری بود. در ادامه سینا عبداللهی، فرزند دکتر احمد عبداللهی، در حضور پدرش با گیتار کلاسیک سه قطعه اجرا کرد.

بعد از آن نوبت به هنرجویان خردسال خانم رستاخیز رسید تا ابتدا با بلز و بعد با دو گروه سنتورنوازی هنرنمایی کنند. دومین تکنوازی را زهرا جمالی با اجرای دو قطعه با فلوت انجام داد.

شاگردان گیتار عباس امانی سه قطعه موسیقی پاپ اجرا کردند تا سهم موسیقی پاپ نیز در این شب موسیقایی محفوظ باشد. 

سعید عالمی با نواختن سنتور و بعد از آن گروه خانوادگی نوا متشکل از نگین، محمد و مصطفی سادگی با نواختن آهنگ «منتظرت بودم» به روی صحنه رفتند. 

همایون فروتن با نواختن سنتور از پدر و استادش تشکر کرد. دومین گروه دف‌نوازی این شب با رهبری شریفه هاشمی همراه با آهنگ سلطان من دف‌نوازی کردند.

حورا و پوریا اکبری خواهر و برادری نوازنده ویلن و گیتار آهنگ خونه مادربزرگه را اجرا کردند.

گروه ۹ نفره شاگردان مجید رایگان با اجرای قطعه «ده بهار» آخرین گروه‌نوازی این شب را به روی صحنه بردند.

غزل فتاحی، حسین حسین‌شیری و نرجس شادی سه نوازنده پایانی برنامه شب اول بودند.

در شب دوم برخی از برنامه‌های شب اول مانند گروه موسیقی پاپ و دف‌نوازی دوباره به روی صحنه می‌رود و همراه با آن، چند هنرجوی دیگر موسیقی نیز برای اولین‌بار به روی صحنه خواهند رفت. 

جشنواره موسیقی کل را اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش ۲۶ و ۲۷ خردادماه ۱۴۰۱ با همکاری موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش، عینک بهراد، جی کافه، پوشاک پلاسکو، چلوکبابی صالح و نوشیدنی جوفیا برگزار کرد. 

عکس‌های هادی افشار را در ادامه ببینید:

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

10 نظر

  1. آیینه افروز مگه از جون خودت سیر شدی که هرسال دوبار جشنواره بذاری تو گراش؟
    هنوز مقالات و بیانیه ها و طومارها بیاد مردم هست

  2. گراشی جان مقالات همفکران رو ندیدین؟
    هم اقای ابراهیم مهرابی براتون نوشت، هم آقای حجازی نوشت و انتقاد کرد، هم بقیه ولی شما چکردید؟
    کاش گریشنا مقالات رو بذاره

  3. کاش در برگزاری ابنچنین جشنواره هایی دقت و ملاحظه بیشتری در خصوص انطباق با فرهنگ و تمدن مردم اصیل گراش در نظر گرفته می شد.
    نه اینکه بعضی از این خانمهای بدحجاب که گویا تازه به دوران رسیده اند و از اصالت خویش دور افتاده اند آمده اند و خودی نشان میدهند.
    البته سایر ابعاد و تبعات این کار نیز نباید دور از نظر بماند.

  4. برنامه‌ زیبایی بوده. اینطور برنامه ها جایش در شهرستان کم است. انشالله در بخشهای مختلف شهرستان هم اجرا شود و کیفیت کار هم بالا برود.

  5. سلام به دوستان
    این برنامه نسبت به برنامه‌هایی که در تهران بیخ گوش نهادهای نظارتی که شما قبولشان دارید، خیلی هم با احتیاط بیشتر برگزار شده. انشالله با همین تدابیر خوبی که اندیشیده شده بازم ادامه داشته باشد.

  6. ما که در جشنواره بودیم بغیر از اجرای زیبای هنرجویان و کار زیبای اساتید چیز دیگری ندیدیم ، امیدوارم بازم اینچنین برنامه هایی ادامه داشته باشه ، واسه یک اهنگ ماهها این عزیزان زحمت میکشند ای کاش بیشتر قدرشان بدانیم .

  7. سلام
    دوست عزیزی که نگران فرهنگ گراش هستی
    بااجرای موسیقی به فرهنگ گراش هیچ آسیبی نمیرسه
    شما اگرنگران فرهنگ گراش هستی برو به زن ومردهایی که سرشون توی سطل زباله هست و به دام اعتیاد افتادن کمک کن اینکه به فکر بدبخت ها نباشیم فرهنگ گراش رو آسیب میزنه
    انسان هایی که خود را پشت دین اسلام قایم کردن واز اسم دین ومذهب سواستفاده میکنند به فرهنگ آسیب میزنن
    وگرنه بنده هر دوشب درکنسرت شرکت کردم هیچ مشکلی نداشت واصلا آسیبی به کسی نرسید باتشکر ازتمام هنرمندان وهنردوستان

  8. آقایانی که رگ‌غیرتون کلفت شده و به یک موسیقی گیر میدهید متوجه شدید خودتون چه بلایی سر مساجد آوردین میدونید با اخلاق و رفتار و گفتار تون جوونها را دین گریز کرده آید مگه شما کی هستید که اجازه میدهید اینطور با مردم برخورد کنید آقایدلسوزراگر هنر دارید اگر صداقت دارید اگر جوانها شما را قبول دارند و نماینده مردم هستید لطفا مساجد را آباد کنید هنر جذب داشته باشید هنر محبوبیت بین مردم داشته باشید مساجد با رفتار تون با عملکرد تون خلوت کردید خیلی از مساجد نماز جماعت ندارن نماز خوان ندارن بروید به داد مساجد برسید آقای مومن آقای مسلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top