بستن

آزمایش DNA برای شناسایی مسافر گراشیِ قطار مشهد

هفت‌برکه: بعد از دو روز پیگیری، خانواده «زینب ابراهیمیان»، یکی از مسافران قطار مشهد – یزد، آنان همچنان منتظر اعلام نتیجه‌ی آزمایش DNA هستند.

به گزارش هفت‌برکه، ساعت ۵ بامداد چهارشنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱ حادثه‌ی برخورد قطار مشهد به یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی، منجر به فوت ۲۲ نفر و مصدومیت ۸۶ نفر شد. از صبح حادثه، خبر حضور یک خانواده‌ی گراشی در میان مسافران این قطار منتشر شد. خانواده‌های ابراهیمیان و کشاورز برای پیگیری سرنوشت زینب به طبس و یزد سفر کرده‌اند و امیدوارند جایی خبری از او دریافت کنند؛ اما هنوز پنج جسدِ شناسایی‌نشده وجود دارد که با آزمایش DNA هویت آن‌ها قطعی خواهد شد.

زینب ابراهیمیان، ۲۳ ساله، به همراه همسر خود میلاد کشاورز و فرزند دوساله‌اش احمدرضا در حال برگشت از زیارت مشهد بودند که صدای سوت ممتد قطار در ساعت ۵ صبح همه را متوجه یک هشدار کرد.

محمدرضا حسین‌زاده، از آشنایان خانواده‌ی ابراهیمیان به نقل از میلاد کشاورز می‌گوید: «با هم در واگن ۲ بودیم. من و پسرم طبقه‌ی بالا و زینب طبقه‌ی پایین. با شنیدن سوت قطار احساس خطر کردم و بلافاصله احمدرضا را محکم بغل کردم و به زینب گفتم خودت را محکم بگیر که انگار دارد اتفاقی می‌افتد. بعد از آن نفهمیدم چه شد. احمدرضا ترسیده بود و گریه می‌کرد اما هر دو نفرمان سالم بودیم.  هر چی زینب را صدا کردم جوابی نشنیدم و هر جا دنبالش می‌گشتم، نبود.»

محمدرضا حسین‌زاده می‌گوید: «زینب، دختر حاج علی ابراهیمیان است. او و فرزندشان به دلیل شغل همسرش میلاد، ساکن یزد بودند و بلیت برگشت آن‌ها از مشهد به مقصد یزد بود. جست‌وجو برای پیدا کردن زینب بعد از حادثه شروع شد. به جز میلاد و دوستانش در یزد، چند نفر از خانواده و آشنایان از گراش نیز به طبس و یزد رفتند تا در پیدا کردن زینب کمک کنند. شب حادثه خبرگزاری ایران اعلام کرد، تمام اجساد و مجروحین منتقل شده‌اند و هیچ مفقودی وجود ندارد و عملیات به اتمام رسیده است. اما اسم زینب نه در بین مجروحان بود و نه در بین اجسادی که به سردخانه منتقل شده بودند. دوستان و آشنایان خوش‌بینانه در اتوبوس‌هایی که مسافرانی که آسیب ندیده بودند را به یزد منتقل می‌کرد، به دنبال او گشتند اما از زینب خبری نبود.»

او ادامه می‌دهد: «صبح روز دوم برای پیگیری موضوع بار دیگر با اورژانس طبس تماس گرفتیم، گفتند دو جسد دیگر را نیز پیدا کرده‌اند. از طرفی با اعلام وجود ۵ جسد مجهول الهویه، همان روز از احمدرضا آزمایش DNA گرفتند و به اصفهان ارسال کردند و منتظر جواب آزمایش هستیم. گفتند جواب آزمایش تا شنبه طول می‌کشد.»

ظهر پنجشنبه فریبرز آیتی، پزشکی قانونی استان یزد، در گفتگو با ایرنا گفت: «با توجه به اینکه برخی از اجساد با روش‌های معمول قابل شناسایی نیستند، انجام فرایند تعیین هویت به انجام آزمایش ژنتیک منوط شد که تا این لحظه ضمن اخذ نمونه از پیکر ۵ متوفای تعیین هویت نشده، از بستگان سه تن از این عزیزان برای تطابق ژنتیکی نمونه DNA اخذ شده است و کار اخذ نمونه ژنتیک از بازماندگان دو پیکر دیگر به مجرد مراجعه این عزیزان انجام خواهد شد.»

آیتی گفت: «اجساد شناسایی شده با دستور مقام قضایی برای خاکسپاری به خانواده‌های گرامی‌شان تحویل داده می‌شود و سایر موارد نیز بعد از اعلام نتایج آزمایش ژنتیک و احراز هویت طی روزهای آتی تحویل بستگان خواهد شد.»

هفت‌برکه از روز حادثه پیگیر وضعیت گراشی‌های مسافر قطار مرگ بود و به همین دلیل انتشار خبر به تاخیر افتاد. این خبر در روزهای آینده با تکمیل اطلاعات، به‌روز خواهد شد. 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. 😥 خدا جان باختگان این قطار که زوّار امام رضا بودند رو اون دنیا هم مهمون امام رضا کنه و به بازماندگان صبر عنایت کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top