بستن

اتمام حجت فرماندار با روسای ادارات گراش

هفت‌برکه: در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان گراش به ریاست فرماندار جدید، طاهرزاده درباره روش مدیریتی خود با روسای ادارات اتمام حجت کرد. 

به گزارش هفت‌برکه صبح چهارشنبه ۱۸ خردادماه سومین جلسه شورای اداری سال ۱۴۰۱ به ریاست محمود طاهرزاده فرماندار گراش و با حضور روسای ادارات، اعضای شوراهای اسلامی برگزار شد. فرماندار گراش در این جلسه راه انداختن کار مردم، تکریم ارباب رجوع، حضور به موقع در ادارات، پاسخگویی به مکاتبات کمیته برنامه‌ریزی و ارسال گزارش سه ماه عملکرد از موضوعات مورد تاکید فرماندار بود.  

در این جلسه دو ساعته ابتدا سعادت رییس اداره امور مالیاتی در مورد تغییرات شیوه دریافت مالیات در سال جدید صحبت کرد و پیس از او سرهنگ ستاری فرمانده سپاه برخی از مشکلات اصلی شهرستان را برشمرد. صحبت‌های فرماندار خطاب به روسای ادارات بر نظم و پاسخگویی ادارات تاکید داشت. قاسم فرسوده معاون سیاسی فرمانداری، دکتر احمد عبداللهی رییس دانشکده علوم پزشکی و بیژن جمشیدی رییس بنیاد مسکن نیز در بخش پایانی سخنان کوتاهی داشتند.

مشروح این گزارش را در سایت هفت‌برکه بخوانید:

فرماندار: خط قرمز ما پای کار بودن است

فرماندار شهرستان با اشاره به رخدادهای تاریخی و مهم خرداد ماه  گفت:«رخدادهای مهمی در خرداد داشتیم، سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، چهارده و ۱۵ خرداد وفات امام خمینی(ره)، و بزرگداشت قیام فیضیه، و همچنین در خرداد چهلمین روز بزرگداشت پهلوان مقاومت و شهید سرافراز شهر حاج مهدی نیساری را داشتیم. من تقدیر و تشکر می‌کنم از نیروی امنیتی و انتظامی و نظامی که در این چند مدت امنیت را برقرار کردند و ما با طیب خاطر این مراسمات را پشت سر گذاشتیم. همچنین تشکر از همه عوامل دست‌اندرکار جلسات آقای بخشایش‌پور، امام جمعه که در همه مسائل فرهنگی و مذهبی پیشقدم و چراغ راه و هدایتگر ما هستند،  همچنین تقدیر می‌کنم از حضور تاثیرگذار نماینده محترم، جناب آقای دکتر حسین زاده در سطح شهرستان به ویژه در بخش بازدیدها و بررسی مشکل آب روستای فداغ و ارد که داشتیم باعث شد، پیگیری‌هایی انجام شود.»

طاهرزاده به روسای ادارات و مسئولین توصیه کرد تا زوایای مثبت طرح حذف ترجیحی را به مردم توضیح دهند و گفت:«در خصوص اجرای حذف ارز ترجیحی در خصوص ۵ قلم کالا دولت اقداماتی را انجام داده و به دنبال آزادسازی نرخ بوده و این ارز ترجیحی را حذف کرده است. هدف اصلی قطع دست دلالان بود. لذا همت کنیم و زوایای مثبت طرح برای اقناع‌سازی افکار به مردم توضیح دهیم.»

فرماندار تازه نفس گراش با بیان این که من یک نیروی فنی هستم و برای انجام کار این جا آمدم، گفت:«واقعیت این است که ما از پشت میز‌نشینی خیلی سررشته‌ای نداریم من نیروی فنی بودم آمدم اینجا و به دنبال کار هستم. بدون هیچ گونه حاشیه‌ای هر کسی به دنبال حاشیه باشد اینجا اعلام می‌کنم حاشیه برای خودش و متن را ما خواهیم داشت. ما به دنبال هیچ حاشیه‌ای با هیچ فردی در شهرستان و هیچ کمیته و حزب و صنفی نیسیتم. به دوستان همکار در فرمانداری هم اعلام کردم.»

 «خط قرمز من کار است اگر کسی پای کار بود ما همراهش هستیم وگرنه او را به خیر و ما به سلامت» او با گفتن این جمله ادامه داد:«شکی نداریم اینجا شهر متدینین و خاستگاه دوستداران امیرالمومنین علی(ع) است مردم بسیار خوبی دارد. خیر هستند و پای کار هستند. توقع می‌رود نیروهای اداری هم به صورت جهادی پای کار باشند. خط قرمز ما کار است دوستان. اگر کسی پای کار بود ما همراهش هستیم وگرنه او به خیر و ما به سلامت به همین شفافیت، قرار نیست اینجا پیچیدگی سیاسی داشته باشیم درست است من نماینده عالی دولت هستم هیچ پیچیدگی سیاسی نمی‌خواهم داشته باشم. دهیار، شورای شهر، شهردار، رییس اداره، هر کسی در هر جایگاهی پای کار مردم و نظام و انقلاب بود ما در خدمتشان هستیم و گرنه بدون این که خودش متوجه باشد من اقدام خواهم کرد برای تعویض او به همین راحتی. بعد جای گله‌ای نباشد بدون هر رودربایستی. این تذکرات را خدمتتان عرض می‌کنم. ان‌شاالله مد نظرتان باشد. خط قرمز ما کار است و کار است و کار. پای کار بودن. »

تکریم ارباب رجوع نکته‌ی دیگری بود که طاهرزاده در اولین سخنرانی خود در جلسه‌ی شورای اداری عنوان کرد و گفت:«متاسفانه مشاهده شده ارباب رجوع به شدت از ادارات گلایه‌مند هستند ما واحد بازرسی و ارزیابی عملکرد از ادارات و روسای ادارات را به جد در فرمانداری فعالتر می‌کنیم و به این مسائل به جدیت رسیدگی می‌کنیم و دوستان توجه داشته باشند به تکریم ارباب رجوع و مردم به عنوان ولی نعمتان نظام و انقلاب و دستگاه اداری. اگر کار مردم قرار است بشود که یا علی. اگر کاری مشکل دارد به هر دلیلی با زبان نرم موضوع به ارباب رجوع عنوان شود و مردم قانع شوند. لذا بحث تکریم ارباب رجوع را باید مد نظر قرار دهید.»

بازدید سرزده از ادارات برای بررسی حضور به موقع روسا و کارکنان در ادارات مساله‌ی دیگری بود که فرماندار از آن حرف زد:«ساعت اداری تغییر پیدا کرده است و ساعت شروع۶:۳۰ دقیقه است. ما از هفته بعد سر زده  بدون هماهنگی از ادارات بازدید خواهیم کرد هر رییس اداره‌ای اگر قرار است به هر دلیلی در ماموریت باشد یا در اداره نباشد از قبل باید به ما اطلاع داده باشند والا اگر رئیس اداره و کارکنان رئیس ساعت ۶:۳۰ دقیقه تا ۶:۴۰ دقیقه در ادارات نباشند، فکر کنم کار ما نشود، باشد. رئیس اداره‌ای که خودش سروقت پشت در اداره نباشد قطعا کارمندش هم نخواهد بود. لذا ما بازدیدهای سرزده را قطعا از ادارات خواهیم داشت.»

ادارات گزارش عملکرد سه ماهه بدهند

پاسخگویی به نامه‌های کمیته برنامه‌ریزی، موضوع دیگری بود که فرماندار در این جلسه روی آن تاکید داشت:« معاونت فنی ما نامه‌ای نوشت برای کمیته برنامه‌ریزی خواهشی که داریم این است که همه ادارت هر چه زودتر این فرمت اکسل را پرکنند تا حقی از اداره‌ای تضییع نشود و حق شهرستان هم تضییع نشود لذا  در اسرع وقت و با قید فوریت به نامه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان پاسخ بدید چرا که داریم جمع بندی می‌کنیم و اگر مبلغ درآمد‌ها را اعلام کنند و سرفصلها مشخص شود می‌خواهیم جلسه بگیریم لذا موکدا تاکید می‌کنم با عرض خسته نباشید سریع پروژه‌های نیمه تمام و دارای کد با مشخصات فنی را نوشته و سریع پاسخ دهید.»

او ادامه داد:«درخصوص پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان دو روز قبل ما جلسه گرفتیم و قرار شد بیست اداره پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان به همراه شرحی از مشخصات فنی و دلایل آن را به فرمانداری تحویل دهند. چون دکتر امانی، معاون سازمان برنامه و بودجه دارد از تهران می‌آید زحمت بکشید هر چه سریع‌تر پاسخ دهید که حقی از شهرستان تضییع نشود چون هر گونه تاخیر یعنی نادیده گرفته شدن حق شهرستان و قطعا تبعات آن به مسئول آن اداره‌ برمی‌گردد که به ما پاسخ سریع را ندادند.»

طاهرزاده در این جلسه از روسای ادارات خواست تا هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد اداره را به فرمانداری ارسال کنند: «نامه دیگری هم به ادارات نوشتیم و خواستیم که چشم انداز یک ساله‌ی ۱۴۰۱ را برای فرمانداری تبیین کنید و گزارش ۳ ماهه اول سال فروردین، اردیبهشت و خرداد را به ما بدهند و ضمن این که تذکر داده شده هر سه ماه از ادارات گزارش عملکرد می‌گیریم این نامه را به جد ازتون می‌خواهم که پیگیری کنید قبلا هر رویه‌ای فرمانداران قبلی داشتند محفوظ با این رویه بهتر می‌توانیم با هم کار کنیم. لذا این نامه را سریعا پر کنید. یک هفته وقت گذاشته شده است. دوستان در این یک هفته پاسخ دهید چرا که ما می‌خواهیم به جمع بندی برسیم و روسای ادارات را آنالیز کنیم و روش انجام کار و ادامه مسیر را می‌خواهیم مشخص کنیم و با هم دیگر می‌خواهیم کار کنیم.»

مطالبه‌ی دیگری که او از روسای ادارات داشت این بود که اعتبارات تخصیص داده شده پیگیری شود:«دوستانی که سال قبل اعتباراتی به آن‌ها تخصیص داده شده مجدانه پیگیر باشند هم از کانال خودشان و هم ما کمک می‌کنیم. لذا دوستانی که سال قبل اعتباراتی از توازن، استانی، ۳ درصد یا بقیه سرفصلها به آن‌ها اختصاص داده شده مجدانه دنبال کنند و هر جا مشکل دارند به فرمانداری مراجعه کنند این نباشد آخر سال متوجه شویم رئیس اداره‌ای به هر دلیلی که آن زمان برای ما قبل پذیرش نخواهد بود نرفته پیگیری کند. و اعتبارش جذب نشده است. به هیچ عنوان. زحمت بکشید مجدانه پیگیر باشید. و هر جا مشکل داشتید از بنده تا دو معاون فرمانداری آقای جعفری و آقای فرسوده و کارشناسان و کارمندان هستند کنارتان ما مجدانه پیگیری می‌کنیم و هر جا لازم شد از بقیه ظرفیت‌ها همچون ظرفیت نماینده محترم استفاده می‌کنیم که اعتباراتی که گفتید جذب شود.»

مصوبات کارگروه‌ها باید اجرایی شود، ما ماشین امضا نیستیم

فرماندار گراش با تاکید بر اجرایی شدن مصوبات کارگروه گفت:«دوستان عزیز مصوبات کارگروهان باید اجرایی شود نه ما ماشین امضا هستیم و نه شما عزیزان. این که رئیس ادارات اینجا یک امضا برای ما کند و بعد او را  به خیر و ما به سلامت، نیست. واقعیت مطلب این است مصوبه‌ای که اینجا تایید می‌شود، بایستی پیگیری شود. باید دبیر کارگروه، کارمند، کارشناس ما در فرمانداری یا هر یک از ادارات مرتب باید پیگیری کنند. مثلا جلسات ما یک ماهه است ظرف یک ماه آن رئیس اداره قبل در مورد برنامه‌ای که برایش ارسال می‌شود باید تعیین تکلیف کند. اگر اجرایی شده که ما دست آن رئیس را می‌بوسیم و اگر نشده نباید در جلسه به ما بگوید نشده اصلا از او نمی‌پذیریم باید ظرف یک ماه به دبیر ما به کارشناس جلسه ما کاملا توضیح دهد چرا انجام نشده مشکل مالی دارد مشکل اداری دارد یا زمان بیشتری می‌خواهد تا دبیر کارگروه آن را یادداشت کند و زمانی که مصوبه‌ی جلسه قبل خوانده می‌شود پاسخش از قبل مشخص باشد و دوستانی عزیز ما بحث عذر بدتر از گناه هم نمی‌خواهم داشته باشیم ما خودمان پای کاریم. نسبت به اجرای مصوبات از شما خواهش می‌کنم مجدانه پیگیر باشید و حساسیت داشته باشید.»

او با تاکید روی این موضوع که فرمانداری موظف به نظارت و هماهنگی است، از عدم پاسخگویی ادارات به کارشناسان فرمانداری گلایه کرد و گفت:«موضوع بعد پاسخگویی به کارشناسان فرمانداری است متاسفانه بعضی از روسای ادارات و یا کارشناسانی که کار به آن‌ها محول می‌کنید درست به همکاران ما در فرمانداری پاسخ نمی‌دهند. وقتی کارمند فرمانداری پیگیر موضوعی است یعنی من فرماندار به او ارجاع دادم یعنی فرماندار دارد کار را پیگیری می‌کند این درست نیست که شما یا کار را دارید به کارمندت و همکارت یا خودتان به هر دلیلی ناقص پاسخ دادید. این پذیرفته نیست. دوستان عزیز فرمانداری به عنوان نماینده عالی دولت موظف است به نظارت و هماهنگی. ما کار اجرایی انجام نمی‌دهیم ما فقط در انتخابات کار اجرایی باید انجام دهیم ما موظف به نظارت و انجام هماهنگی هستیم در جهت احقاق حقوق مردم و انجام برنامه‌های دولت و در چارچوب نظام.  پس به کارشناسان و کارمندان و دبیران کارگروه تذکر دهید به صورت قانونی، مستدل، سریع و شفاف پاسخگو باشند.»

فرماندار گراش روسای ادارات را موظف به شرکت در مراسمات فرهنگی، مذهبی و سیاسی دانست و تصریح کرد:«حضور روسای ادارات در مراسمات فرهنگی، مذهبی و سیاسی در شهرستان به نظر من ضعیف است. این موارد در ارزیابی و ارزش‌گذاری آخر سال‌ شما ترتیب اثر خواهد داشت، لذا از روسای ادارات توقع و انتظار است در مراسم‌ها حضور فعال داشته باشند و در سردر ادارات در مراسم‌های مختلف حداقل یک بنر، پرچم یا کاغذی نصب شود تا وقتی ارباب رجوع می‌آید بداند امروز مثلا سوم خرداد است یا بداند تولد آقا امام رضا(ع) است این نباشد که صبح ما در اداره را باز کنیم و ظهر هم برویم. یک روابط عمومی قوی داشته باشید که اخبار ادارات را منتشر کند و عملکردتان را به خدمت مردم برساندو در اعیاد و مراسم‌های ملی و مذهبی و سایر مراسم‌ها نمای اداره یک نمای اداره دولت اسلامی باشد.»

حضور به موقع در جلسات کارگروه مورد دیگری است که فرماندار آن را به اعضای کارگروه تذکر می‌دهد:«و اما موضوع بعد حضور به موقع عزیزان در جلسات کارگروه فرمانداری است. توقع داریم چون همه دوستان زحمت می‌کشند و می‌آیند به موقع تشریف بیاورند نه این که رئیس اداره‌ای ده دقیقه دیر بیاید و بهانه‌ش هم این باشد که ارباب رجوع داشتم. اینجا هم جلسه‌ای که دارد تشکیل می‌شود کار مردم و ارباب رجوع است آنجا یک نفر نشسته است این جا عقلای شورای اداری عقلای کارگروه ده، ۱۵ نفر جمع می‌شوند و می‌خواهند در خصوص موضوع مهمی اظهار نظر کنند و برای رسیدن به اجماع، نظر کارشناسی بدهند لذا وقت را طوری تنظیم کنید که صد در صد و به قطع نهایت ۵ دقیقه تاخیر داشته باشید. من سابقه‌ی راه ندادن مدیر را هم دارم در کارم. معذورم از این که بیاید در جلسه و قطعا بعد جلسه هم در این رابطه نامه مکتوب به مدیر کل‌ می‌نویسم.»

فرماندار در مورد حضور در جلسات گفت: «وقتی تشریف می‌آورید در جلسات، یک نفر را در اداره داشته باشید که پاسخگو باشد و مردم فکر نکنند رئیس اداره آمده اینجا و اداره رها شده باشد.  دقیقا وقتی رئیس اداره اینجاست معاون اداره یا کسی که می‌آید به عنوان جانشین‌ شما قطعا پاسخگوی مردم باشد و هیچ خللی در پاسخگویی به انجام کارهای مردم ایجاد نشود.»

مرخصی روسای ادارات با هماهنگی فرمانداری باشد

سخنرانی و گزارش عملکرد ادارات بر اساس مسائل روز در کارگروه‌ها، درخواست دیگری است که فرماندار از اعضای کارگروه دارد:«در خصوص جلسه شورای اداری عرض کنم. برنامه این شد که علاوه بر خواندن قرآن و سرود ملی، دوستان گفتند وصیت نامه یکی از ۱۲۹ شهید شهرستان خوانده شود که شهید اول امروزشهید برزگران بود فرزند ایشان همکار ماست در فرمانداری. در جلسات بعد همین موضوع را خواهیم داشت. روسای ادارات آمادگی داشته باشند تا در مورد موضوعات روز صحبت کنند، مثلا امروز ما  بحث مالیات را داشتیم، دو روز قبل من با آقای سعادت صحبت کردم و گفتم در جلسه اداری چهارشنبه صحبت کنند پس روسای ادارات آمادگی داشته باشند تا در جلسه شورای اداری که ماهانه برگزار می‌شود از صحبت‌های آنها بر حسب مورد استفاده کنیم.»

فرماندار در این جلسه در رابطه با دو موضوع هماهنگی با فرمانداری برای مرخصی روسای ادارات و دادن پاسخ سریع به مکاتبات گفت: «رئیس اداره در صورتی که می‌خواهد مرخصی بگیرد باید یک روز قبل به فرمانداری اعلام شود که اگر فرماندار حسب قانون نیاز دید آن رئیس اداره در شهرستان باشد به او اعلام کند که ما حضور شما را در شهرستان لازم می‌بینیم و آن رئیس اداره غیبتی در شهرستان نداشته باشد حتما حضور و ماموریت‌ها و خروجتان از شهرستان، به همراه معرفی جانشین و شماره موبایل او به فرمانداری اعلام کنید. دوستان عزیز مکاتبات فرمانداری را با قید فوریت در اسرع وقت، پاسخ دهید ما مجبوریم بعضی از مسائل را سریع جمع بندی کنیم و پاسخ بدهیم چون جلساتی است در استان گرفته می‌شود با حضور مدیران و اطلاع مدیران شما برای جمع بندی است و لذا در پاسخگویی به مکاتبات فرمانداری هم با سرعت عمل و هم با دقت اطلاعات دقیقی به ما بدهید. نکند وقت نامه‌ای گذشته باشد و ما مجبور شویم به استان بگویم فلان رئیس اداره، نامه نوشتیم و جواب نداده است. این را ما قطعا با مدیر کل صحبت می‌کنم و نامه مکتوب می‌گذاریم روی عدم پاسخگویی شما لذا توقع از شما عزیزان هست حالا که دارید زحمت می‌کشید و محبت می‌کنید در پاسخگویی به مکاتبات فرمانداری با قید فوریت اقدام بفرمایید.»

«هیج رئیس اداره‌ای حق ندارد به نامه هیچ دهیاری پاسخ دهد.» طاهرزاده با بیان این جمله گفت:«باید سلسله مراتب اداری رعایت شود. مشاهده شده، دهیاری‌ها به روسا ادارات نامه می نویسند. هیچ رئیس اداره‌ای حق ندارد به نامه هیچ دهیاری پاسخ دهد. دهیاری‌ها‌ باید به بخشداری‌ها نامه بزنند و بخشداری‌ به فرمانداری و فرمانداری آن را به ادارات ارجاع می‌دهد. این را با قید تاکید عرض می‌کنم.گاها دهیاری‌ها اقداماتی انجام می‎‌دهند و برای ما مساله‌ساز می‌شود. توجه داشته باشید مراتب اداری در این موضوع نیازمند دقت نظر شما است که رعایت شود.»

امروز تذکر دادم تا بعد حاشیه نشود

او می‌گوید:«روسای ادارات توجه داشته باشید همه قاعده حقوقی دارید نسبت به املاک و حقوقتان و سند اداره‌‌تان اقدام کنید این نباشد حقوق و املاکی داشته باشید و بعد بیاید در اداره و سندش را اخذ نکرده باشید. تا بعدها مشکلی برای ادارات ما پیش نیاید. ما حضور شخص رئیس اداره در جلسات اداری و جلسات کمیته‌ها و کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها را می‌طلبیم در واقع می‌خواهیم خود رئیس اداره بیاید اگر رئیس اداره‌ای به هر دلیلی نیست یا رفته است ماموریت با هماهنگی فرمانداری کسی را باید در جلسه بفرستند که نماینده تام الاختیار باشد و بتواند تصمیم‌گیری کند. نکند در جلسه‌ای رئیس اداره‌ای به هر دلیلی تشریف نداشته باشد و کسی را بفرستد که بگوید من فلان موضوع را نمی‌توانم امضا کنم. نمی‌توانم تعیین تکلیف کنم و اطلاعاتی ندارم. این برای ما پذیرفتنی نیست. این تذکرات و این مسائل امروز بگویم خدمتتان که بعد حاشیه نشود. حاشیه برای خودتان کار ما کار جهادی برای مردم است. ما بحث میز خدمت را نیز در آینده خواهیم داشت.»

او در پایان صحبت‌هایش به کمک به پیشبرد مسائل ادارات و دفاع از روسای ادارات در مواقع لزوم اشاره کرد و گفت:«ما داریم از دولت و بیت المال حقوق می‌گیریم لذا باید پای کار باشیم و موظفیم همه مکاتبات ارباب رجوع حسب موضوع پاسخ دهیم. خط قرمز ما هم کار جهادی است و هم اجرای قانون. همه با هم کمک کنیم از همه روسای ادارات سپاسگزارم و تقدیر و تشکر می‌کنم و جایی که نیاز باشد دفاع می‌کنم در هر موضوعی که بدانم رئیس اداره ما نیاز به کمک دارد مجدانه پای رئیس اداره‌ای که پای کار مردم است، هستم. ما کنارتان هستیم و قاطعانه چیزی که خدمتتان عرض کردم را مطالبه می‌کنیم انشاالله با هم در کنار هم مسائل و مشکلات شهرستان را حل کنیم. هر کسی پای کار است جهادی و قانونی یا علی، هر کسی نیست. ما هم نیستیم.»

خود سیستم مالیات‌ها را محاسبه می‌کند

سید ذبیح الله سعادت، رئیس اداره‌ی مالیات با توجه به فصل ارائه اظهارنامه مالیاتی نخستین سخنران این جلسه شورای اداری بود و گفت:«.مودیان مالیاتی به دو شیوه می‌توانند درآمدشان را اعلام کنند و مالیاتشان را پرداخت کنند. یکی این که هر ساله یک سری دستورالعمل می‌آید برای ما که در واقع یک توافق است بین سازمان امور مالیاتی با مودی محترم مالیاتی، این توافق تابع یک دستورالعمل است سالهای قبل دستورالعمل این طور بود که ضمن این که یک سقف فروش می‌گذاشت مثلا از یک میلیارد و ششصد میلیون به پایین می‌توانید مالیات‌ها را قطعی کنید می‌آمد مالیات سال قبل طرف را نگاه می‌کرد و ۵ درصد یا ۱۰ درصد به مالیات سال قبل اضافه می‌کرد و مالیات آن سال مودی قطعی می‌شد. اما امسال دستورالعملی که برای ما آمد تنها شرطی که داشت سقف فروش بود و سقف فروش هم در ابتدا یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان به پایین بود یعنی کسانی که درآمدشان زیر این مبلغ است می‌توانستند با سازمان توافق کنند و درواقع فرم تبصره ۱۰۰ را پر کنند و مالیات قطعی می‌شد.»

او در رابطه با نحوه‌ی محاسبه مالیات صحبت‌هایش را ادامه داد و گفت:«امسال با توجه به این که سازمان یک سری دسترسی‌هایی به درآمد مودی پیدا کرده است من جمله تراکنش بانکی و حساب‌های پوز مودی، خود سیستم می‌آید و یک سری محاسباتی را انجام می‌دهد و تراکنش، گردش پوز و اطلاعات غیر مالی شما را می‌بیند و با توجه به نوع شغل شما، سامانه یک رسم مالیاتی را انجام می‌دهد و مالیات اعلام می‌شود اگر مورد توافق بود که با زدن تیک تبصره ۱۰۰ مراحل تمام می‌شود و اگرشخص به این مالیات راضی نبود می‌تواند اظهارنامه عادی برای ما ارسال کند.»

سعادت با بیان این موضوع که مالیات‌های سنگین باعث ایجاد اعتراض‌هایی از سوی مودیان شد،گفت:« به دلیل این اعتراضها از شانزدهم خرداد ماه یک سری تغییرات در سامانه انجام شد و آستانه سقف فروش بالا رفت یعنی از یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان به چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان تغییر یافت. در واقع هدف این است که مودیان بیشتری بتوانند مالیات خود را قطعی کنند پس آنهایی که درآمدشان از چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان به پایین است می‌توانند با سازمان توافق کنند و مالیاتشان را قطعی کنند همچنین ضرایبی که بسته به توع فعالیت مودی در نظر گرفته می‌شد به ۵۰ درصد کاهش یافت و مالیات سال قبل را در محاسبه مالیات قطعی شخص نیز در نظر گرفتند. خدا را شکر رصد که می‌کردم مالیات‌ها به طور منطقی پایین آمده است.»

اداره مالیات: حساب بانکی شخصی خود را از حساب تجاری تفکیک کنید

سعادت به مودیان توصیه کرد از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند:«توصیه من این است آن‌هایی که درآمدشان زیر چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان به پایین است حتما بروند و از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند و اظهارنامه عادی ندهند. اظهارنامه عادی اگر داده شد ما مجبور هستیم که در واقع در اداره بررسی کنیم ممکن است آنجا ضرایب ما کمی بالاتر باشد. البته هنوز ضرایب ۱۴۰۰برای ما نیامده به هر حال توصیه من این است و با توجه به تجربیاتی که دارم مودیان مالیاتی بروند و از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند اگر شرایطش را دارند.  اما آن‌هایی که درآمدشان بالاتر از ۴ میلیارد و هشتصد میلیون تومان است باید اظهار نامه ارسال کنند و اداره امور مالیاتی هم یک سال فرصت دارد که این اظهارنامه‌ها را رسیدگی کند»

او به دو روشی که اداره‌ی مالیات برای رسیدن به سود مودیان دارد، اشاره کرد و گفت:«.یا خود مودی می‌آید و اسناد و مدارک ارائه می‌دهد. اگر اسناد فروش فاکتورهای خرید و اسناد هزینه‌ای را به ما بدهد ما موظف هستیم اسناد را رسیدگی کنیم تا به سود طرف برسیم حتی اگر شخص زیان هم اعلام کرده باشد متکی بر اسناد و مدارک باشد ما مجبور می‌شویم زیان طرف را هم قبول کنیم متاسفانه اما خیلی از کسبه اسناد و مدارکی ندارند و بنابراین راه دوم را پیش می‌گیریم. ما در سیستم‌ یک سری ضرایب داریم هر شغلی یک ضریبی دارد که این فروش را تبدیل به سود می‌کند بنابراین فروش مودی را هم خودش اعلام می‌کند و هم ما دسترسی به اطلاعات پوز او داریم این فروش ضربدر ضریب می‌شود و تبدیل به سود می‌شود. معافیت ماده ۱۰۱ هم از آن کم می‌شود. کسانی که سود آن‌ها از ۳۶ میلیون تومان به پایین باشد مشمول مالیات نمی‌شوند و مالیاتشان صفر می‌شود. اینجا هم یک نکته وجود دارد کسبه‌هایی که شریک دارند می‌توانند شراکت نامه تنظیم کنند و در واقع از دو معافیت استفاده کنند. ما وقتی به سود شخص رسیدیم معافیت ۱۰۱ و معافیت ۳۶ میلیون تومان هم از آن کم می‌کنیم و هر چقدر ماند در نرخ ماده ۱۳۱ محاسبه می‌شود که نرخ مالیاتی از ۱۵ تا ۲۵ درصد متفاوت است.»

توصیه‌ی دیگری که او به مودیان دارد این است که حساب‌های تجاری را از حساب شخصی تفکیک کنند:«من خواهش می‌کنم از همه شما بزرگواران حساب‌های تجاری را از حساب شخصی خودتان تفکیک کنید. با حساب‌های تجاری صرفا کارهای مربوط به مغازه را انجام دهید این حسابی که اعلام کردید و وصل است به دستگاه پوز صرفا کارهای مربوط به شغلتون را با این حساب انجام دهید.. چون ما دستورالعمل داریم و قانون است که تمام وجوهی که به حساب فروش (پوز) وارد می‌شود به عنوان فروش صاحب حساب تلقی می‌شود. حالا مودی بیاد بگوید که این درآمد من نبوده و من زمین فروختم پول آمده در این حساب و ماشین فروختم پولش آمده در این حساب شاید بار اول با اسناد و مدارک پذیرفته شود و از حساب شخص خارج شود اما برای سال‌های بعد، بعید می‌دانم این موضوع پذیرفته شود پس حساب شخصی را از حساب تجاری تفکیک کنید.»

او با توجه به تراکنش‌های بالا پیشنهاد می‌کند کسبه از خدمات ملی و مشاوره‌های مالی بهره ببرند: «توصیه برادرانه دارم با توجه به این که تراکنش‌ها بالا رفته است من نیاز می‌بینم در این شهر کسبه از خدمات ملی و مشاوره‌های مالی حتما استفاده کنند و فارغ التحصیلان رشته حسابداری می‌توانند گروه‌های مالی تشکیل دهند، و آموزشهای لازم مالی را ببینند تا این عزیزان بتوانند، خدماتی را به کسبه ارائه دهند. قوانین مالیاتی تخصص خودش را می‌خواهد و ممکن است همه این تخصص را نداشته باشند. خواهشی دیگری که دارم حتما اسناد هزینه‌ها و هر چی دارید را نگهداری کنید سایر حساب‌های شما در واقع دارد رصد می‌شود از سال ۹۵ به ماقبل تراکنش‌های گردش‌های بالای ۵ میلیارد تومان به بالا را دفتر مبارزه با پولشویی در استان  بررسی می‌کند. برای سال ۹۸ و ۹۹ هنوز این سقف را مشخص نکردند و معمولا این سقف بالاتر می‌رود اما ممکن سقف را کاهش دهند. چون تعداد پرونده‌ها زیاد شود و سازمان آن قدر نیرو ندارد که موارد را بررسی کند بنابراین اسناد را تا می‌توانید نگهداری کنید تا هر وقت درخواست شد بتوانید این اسناد را ارائه دهید و جز درآمد شما تلقی نشود.»

فرمانده سپاه : نیاز است مدیران بیشتر در بین مردم حضور پیدا کنند

سرهنگ ستاری، فرمانده‌ی ناحیه‌ی مقاومت بسیج گراش با تبریک به فرماندار جدید و اولین حضور فرماندار در جلسه‌ی شورای اداری گفت:«برای آقای طاهرزاده آرزوی موفقیت دارم و تشکر می‌کنم. در اولین جلسه می‌بایست مدیریت نامکشوف فرماندار مکشوف شود که به چه سبکی می‌خواهد شهرستان را مدیریت کند. باید در این زمینه تعیین تکلیف شود. همچنین از مدیران و دست اندرکاران برنامه‌ی چهلمین روز سردار حاج مهدی نیساری که برنامه‌ی باشکوه و در شانی را اجرا کردند. و تشکر دوم را از کادر درمان دارم که با وجود کمرنگ شدن کرونا ما هیچگاه زحمات و ایثار و از خود گذشتگی و جهاد فی سبیل الله کادر درمان در آن زمان پر استرس، را از یاد نمی‌بریم و باید از تجربیات آن‌ها به صورت برنامه‌های جمعی بهداشتی یا غیر بهداشتی استفاده کنیم.»

او با این توصیه به فرماندار که جلسات شورای اداری روی نظم برگزار شود، گفت:«در چند مدت اخیر در برگزار شدن، هدفمند بودن و استمرار جلسات کوتاهی می‌شد. با برگزاری این جلسات می‌بایست گره‌ای از کار مردم باز شود و این محقق نمی‌شود مگر با انجام هدف گذاری.»

ستاری پیرامون موضوعات دارای اولویت در گراش توضیحاتی را ارائه کرد و گفت:« ایجاد حاشیه‌نشینی در گراش باید کنترل شود. در مناطقی مانند سلطان آباد و محمد آباد مردم همچنان در حال ساخت و ساز هستند و این مساله معضلات را بیشتر می‌کند باید راه حل منطقی و عملی برای آن پیدا کرد. مساله دیگر ازدیاد اتباع بیگانه در شهر است، هنوز نسخه عملی طراحی نشده که چگونه می‌توان آن‌ها را مدیریت و سرآوری کرد و به صورت جدی در دستور کار قرار داد چرا که این مساله به نوعی به قشر کارگر هم آسیب رسانده است. در زمینه‌ی بهداشت و یا صفوف نانوایی‌ها نیز مشکلاتی به وجود آورده است. بازدید مجموعه فرمانداری از آبراهه‌ها که در زمان وقوع سیل و بارندگی مشکلات جدی و بحران‌هایی برای مردم به وجود می‌آورد، خدمات‌رسانی به این مناطق و ایجاد کانال و پل و رسیدگی به آن باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد. نیاز است مدیران بیشتر در بین مردم حضور پیدا کنند قالب مردمی بودن در سیستم اداری ما اشتباه است. یک ارباب رجوع چقدر باید پشت در منتظر روسا بماند. برویم بین مردم به صورت برنامه‌ریزی شده در مساجد همراه با جمع مدیران حاضر شویم و صحبت‌های مردم را بشنویم. خواهش و تاکید دارم به فرماندار و مسئولین که نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشد. فرمانداری به عنوان متولی امور، زحمات و برنامه‌هایی که بعضی از ادارات دارند که به چشم نمی‌آید را به سمع و نظر مردم برسانند و همچنین در پایان هر فصل مدیران موفق سطح شهرستان را معرفی کنید تا مانند الگو در مسئولین ایجاد انگیزه کند.»

معاون فرماندار: برخی نارضایتی‌ها از کارمندان ادارات است

بعد از آن فرسوده، معاون فرماندار بر لزوم خود مراقبتی و حفاظت از تاسیسات و اماکن تاکید کرد و گفت: «یکی از مواردی که قبلا هم مکاتبه شده به ادارات و نهادها موضوع خود مراقبتی و حفاظت از تاسیسات و اماکن است این مکاتبه که خدمت عزیزان ارسال کردیم بحث مهمی است. به پدافند غیر عامل نیز باید توجه شود. در ایام قبل از کرونا مانوری داشتیم و آن مانور، مانور خوبی بود. ایام کرونا یک مانور دیگری داشتیم ولی آن طور که باید و شاید درست اجرا نشد. بعد از قضیه‌ی طرح هدفمندی یارانه‌ها دشمن بیکار ننشسته  و با توجه به ناآرامی که در برخی از شهرها رخ داده است ما حتما باید احتیاط کنیم و از آمادگی لازم برخوردار باشیم که اگر مواردی رخ داد خسارت‌ها به حداقل برسد.»

فرسوده فعال بودن سیستم پایش تصویری و دوربین‌های مدار بسته در ادارات را  در افزایش امنیت موثر دانست و گفت:« پیش از این در رابطه با سیستم پایش تصویری و سیستم دوربین مدار بسته مکاتباتی با ادارات داشتیم  و اکثر ادارات دارای این امکان هستند ولی باید بازبینی کنند تا از سالم بودن آن مطمئن شوند. اخیرا جلوی یکی از بانک‌ها که سرقت رخ داد متوجه شدیم دوربین آن فعال نبود حتما مدیران ادارات با هماهنگی مسئول حراست این قضیه را دنبال کنند تا اگر مواقعی لازم شد از آن استفاده شود.»

او با اشاره به این موضوع که خود مجموعه فرمانداری نیز مانند سایر مدیران ادارات باید پای کار باشند، گفت:«در بحث احترام به ارباب رجوع علاوه بر مدیران ادارات، خود مجموعه فرمانداری هم باید تسلط داشته باشد و پای کار باشد. نارضایتی بعضی مواقع در مورد کارمندان ادارات است بدون تعارف گاهی کارمندی در ادارات درست پاسخگوی ارباب رجوع نیست و همین باعث می‌شود ناراحتی به وجود بیاید. خواهشی که از مدیران ادارات داریم این است که حتما نسبت به کارکنان توجه داشته باشند تا این مسائل به حداقل برسد.»

دکتر عبداللهی: مردم پای کار هستند بی‌کفایتی از من مسئول است

«گراش ما جایگاهش این نیست، شما فرماندار سیستان و بلوچستان نیستید که امکانات ندارند، ما این جا خیرین را داریم و مردم پای کار هستند.» این جمله را دکتر عبدالهی، مسئول دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش  رو به سوی فرماندار گفت و ادامه داد:«در گراش مردم پای کار هستند و هر چه هست از بی کفایتی من مسئول است. اول همه هر جایی که احساس می‌کنی کاری می‌شود کرد برای مردم ما در خدمتت هستیم. خط قرمز ما باید مردم باشد.»

دکتر عبداللهی در پاسخ به بخشی از تذکرات فرماندار گراش گفت: «آیا بنر زدن مهم است یا کار مردم؟ من اینجا به شما نظر خودم را بگویم. من مخالف هر نوع تبلیغ در ادارات هستم. مردم خسته شدن از ریاکاری.گراش را باید دریابید محیط زیست گراش، بیکاری، فشار قشر ضعیف را. آن کارگری که روزی ۲۰۰ تومان حقوق دارد چه جوری زندگیش را بگذراند؟ کی باید اینها را حل کند؟ آن صنفی که درآمدش پایین آمده اتست و مالیات آن سه برابر است چه کسی باید پرداخت کند؟ این دغدغه است»

رییس دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «من در حوزه خودم از شما کمک می‌خواهم چرا ما نمی‌آییم ماندگاری پزشکانمان را بیشتر کنیم؟ من خدمت وزیر عرض کردم، گراش، بستک و شهرهای اطراف کم برخوردار، شدند موش آزمایشگاهی پزشکان شما می‌آیند دو سال سه سال، خواهر و بچه من را می‌کشند تا یاد بگیرند بعد می روند‌ تهران شما شرایط ماندگاری را به وجود بیاورید. من فکر می‌کنم شما می‌توانید از قدرتتان استفاده کنید گراش شهری است که جایگاهش این نیست باید دریابید مسائلی که وجود دارد. به نشاط اجتماعی باید توجه کنید بحث جوانها را باید توجه کنید آموزش و پرورش نیاز به توجه دارد. ما افرادی هستیم پای کار و دوست داریم یک سال دیگر که این جا همدیگر را می‌بینیم احساس کنیم قدمی برداشتیم برای مردم برای آن کسی که کف جامعه است و به جز خدا کسی را ندارد.»

جمشیدی: مسکن می‌تواند موتور محرک شهرستان باشد

مهندس جمشیدی رییس بنیاد مسکن، آخرین سخنران جلسه شورای اداری شهرستان بود. بی‌بهره بودن از اعتبارات روستاهای کمتر توسعه یافته علی رغم داشتن روستاهای محروم، گلایه‌ای بود که جمشیدی، رئیس بنیاد مسکن گراش آن را مطرح کرد:«ما شاخص‌های توسعه شهرستان را به نوعی در زمانی که تلاش می‌کردیم برای شهرستان شدن، بالا گرفتیم این موضوع منجر به این شده که از اعتبارات بهره کمتری ببریم ما از اعتبارات روستاهای کمتر توسعه یافته علی رغم این که روستاهایی داریم که واقعا در محرومیت هستند بی بهره هستیم. در این چند سال اخیر اعتباری نداشتیم که در این حوزه به شهرستان تزریق شود. حتی در اعتبارات استانی به نوعی در عمل ما از یک سوم آن بی‌بهره هستم. فقط دو سوم سه درصد نفت و گاز به شهرستان گراش تزریق می‌شود این دو موضوع بسیار حائز اهمیت است و به هر حال یک زمانی بر این باور بودند که شاخص توسعه را بالا بگیرند که اینجا تبدیل به شهرستان شود ولی در عمل این موضوع باعث ضرر سالانه اعتبارات دولتی در روستاهای محروم ما از دورترین روستای ما فداغ بگیرید تا خلیلی و نزدیکترین روستای ما کنار زیارت و شمس‌آباد و کسرالدشت شده است.»

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به تخصیص اعتبارات اندک در بخش حوادث گفت:« اعتبارات حوادث سال گذشته به تایید استان رسید در سیل سال گذشته، گراش ۵ میلیارد و چهارصد میلیون تومان اعتبار حوادث داشت اما عملا ۴ میلیارد تصویب شد و از آن طرف هم ۲۰ درصد تخصیص پیدا کرد. از آن جایی که در سیل و زلزله ما جز نقاط حادثه‌خیز هستیم حضور آقای امانی در شهرستان می‌طلبد که این درصد تخصیص اعتبار در حوزه حوادث را بیشتر کنند.»

تشکیل قرارگاه جهادی و شورای مسکن به صورت هفتگی درخواست دیگری بود که جمشیدی از فرماندار داشت:«موضوعی که نیاز به ورود حضرتعالی است تشکیل قرارگاه جهادی و شورای مسکن به صورت هفتگی است. همان طور که آقای استاندار این موضوع را هفتگی در سطح استان برگزار می‌کنند متاسفانه ما خیلی با این موضوع مواجه بودیم که ۵، ۶ نامه به ضرورت زدیم برای تشکیل قرارگاه جهادی و شورای مسکن شهرستان با توجه به تعهدات و در راس ساخت مسکن خیلی ضروری به نظر می‌رسد. مسائل و مشکلات در حوزه مسکن اگر حل شود موتور ساخت و ساز در شهرستان اگر راه بیافتد مشاغل ما قطعا دارای رونق خواهد بود.»

او با انتقاد از عملکرد فرمانداری ادامه داد:«ما مدیران و کارمندان پیرامون مکاتبات می بایست سریع پاسخ دهیم. چشم. سمعا و طاعتا. ولی از آن طرف با حضور حضرتعالی و تیمی که در فرمانداری است انتظار چابک شدن دوستان در فرمانداری را داریم. خود اتوماسیون فرمانداری هم دارای ایراداتی است قطعا کارشناس فناوری به این موضوع اشاره خواهد کرد به نظرم بیش از یک ماه ذخیره نامه‌ها در اتوماسیون نیست دوم ما یک فایل پی دی اف می‌فرستیم دبیرخانه شما که از باز کردن آن عاجز است. نرم افزار باید ارتقا یابد خیلی از مواقع انتظاراتی که از مدیران و کارکنان در رابطه با سریع و ارسال به موقع  نامه وجود دارد به دلیل این مسائل عقب می‌افتد. انتظار می‌رود در حضور حضرتعالی این مسائل رفع شود به هر حال ما خادم مردم هستیم در خدمت مردم در هر پستی چه مدیر چه کارمند چه نگهبان می‌بایست خدمت کنیم.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. اینکه آدم باید منظم باشه و به موقع سر کارش حاضر باشه چیز جدیدی نیست.
    اینکه آدم باید وجدان کاری داشته باشه و درست کار کنه چیز جدیدی نیست.
    هر که میخواد لقمه حلال بخوره و لقمه حلال ببره خونه باید درست کار کنه.
    آیا اینا چیز جدیدی هستن؟!
    نیازی به تهدید نیست.
    به قول گراشیا که میگن:رگ تافِ تَنِن.
    کسی که رگدار و کارکن باشه و مثل شهید رجائی باشه نیازی به تهدید و تشر نداره.
    یه مَثَل دیگه دارن گراشیا که میگن :
    کارد خَشِن(خوبه) خُش تیز به. نه اینکه موک باشه هی بیای با ساهون تیزش کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top