بستن

مینا جباری در میان دو و نیم درصد دانشجویان برتر داروسازی

هفت‌برکه: مینا جباری، دانشجوی داروسازی یزد، با کسب رتبه‌ی دوازدهم کشوری در بین دو و نیم درصد برتر پذیرفته‌شدگان آزمون جامع داروسازی قرار گرفت.

به گزارش هفت‌برکه، مینا جباری، متولد سال ۱۳۷۷ و در حال حاضر دانشجوی سال پنجم دکترای عمومی داروسازی علوم پزشکی یزد است. آزمون جامع ۱۸۰ واحدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو بار در سال در ماه شهریور و اسفند برگزار می‌شود و دانشجویان داروسازی که ۱۸۰ واحد درسی را پاس کرده باشند، مجاز به شرکت در این آزمون هستند. هر داروساز سه مرتبه فرصت دارد تا با کسب نمره ۱۰۰ به بالا در این رشته‌ ادامه تحصیل دهد. مینا جباری با شرکت در این آزمون در اسفند ۱۴۰۰ با کسب نمره‌ی ۱۶۱، رتبه‌ی دوازدهم کشوری را به دست آورد.

مینا جباری از همکاران سایت هفت‌برکه است و در مورد دانش تخصصی خود چندین مقاله‌ی مفید نوشته است. این مقالات را می‌توانید از این صفحه بخوانید.

جباری در گفت‌‌وگو با هفت‌برکه در رابطه با این آزمون توضیح داد: «برای توضیح بهتر آزمون جامع داروسازی در واقع باید بگویم شبیه علوم پایه‌ی پزشکی و دندان‌پزشکی است، با این تفاوت که آن‌ها علوم پایه را امتحان می‌دهند و ما در این آزمون باید دروس تخصصی داروسازی را پاس کنیم. اسم آزمون، آزمون جامع ۱۸۰ واحدی داروسازی است، یعنی ما ۱۸۰ واحد را که پاس کردیم باید این آزمون را بدهیم و پاس کردن آن برای ادامه‌ی تحصیل الزامی است. و هر فردی تنها سه بار می‌تواند این امتحان را بدهد. این آزمون شامل ۲۰۰ سوال تخصصی داروسازی است که برای پاس کردن آن نیاز است حداقل به ۱۰۰ سوال جواب درست داده شود.»

او به مزایای قبولی در این آزمون اشاره کرد و گفت: «از مزایای دو و نیم درصد برتر شدن این است که اگر بخواهیم تخصص بخوانیم، نیازی نیست آزمون بدهیم و به اصطلاح استرِیت می‌شویم و تنها با دادن مصاحبه می‌توانیم دوره‌ی تخصص را شروع کنیم. و این موضوع من را برای خواندن تخصص ترغیب می‌کند. سه نفر اول نیز علاوه بر این امتیاز، نیاز به گذراندن طرح اجباری بعد از فارغ التحصیلی هم ندارند.»

جباری در جواب به این سوال که چه تصمیمی برای آینده دارد، گفت: «فعلا با توجه به شرایط خودم و حتی شرایط کشور، تصمیم‌گیری برای آینده مشکل است. اما موردی که هست، در رشته‌ی داروسازی خدا را شکر دست ما باز است، یعنی می‌توانیم مسیر شغلی را با توجه به علایق خودمان انتخاب کنیم؛ می‌توانیم در داروخانه فعالیت کنیم، یا به عنوان مسئول فنی وارد صنعت داروسازی و کارخانه شویم، یا به عنوان مدیر در سازمان‌های غذا و دارو استخدام شویم و همینطور می‌توانیم وارد محیط‌های آکادمیک و تحقیقاتی و دانشگاهی و… شویم.فعلا تنها چیزی که می‌دانم این است که خودم محیط داروخانه و ارتباط مستقیم با مریض را خیلی دوست دارم و خودم را به این شکل خیلی موثرتر می‌بینم.»

جباری دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان را در رشته‌ی تجربی و در مدرسه‌ی تیزهوشان لار گذرانده است. او توضیح می‌دهد برای رسیدن به موفقیت چه مسیری را طی کرده است: «اگر بخواهم یک فلش‌بک به دوران راهنمایی و به خصوص دبیرستان بزنم، آدمی بودم که همیشه خودم برای خودم برنامه‌ریزی کردم و خیلی هم به آن پایبند بودم. منظم بودن و مسئولیت‌پذیر بودن در کار، خیلی مهم‌تر از انجام خود آن کار است. برنامه‌ریزی با توجه به شرایط خودم را  از زمان کنکور یاد گرفتم. در دانشگاه هم چیزی که مهم است درس خواندن مداوم است، به عبارتی آهسته و پیوسته، هیچ نتیجه‌ی خوبی یک شبه به دست نمی‌آید. برای آزمون هم، من موفقیت خودم را در همین مورد می‌بینم، یعنی اینکه از همان اول درس‌هایم را طوری خوانده بودم که یک ماه مانده بود به آزمون فقط تست کار کردم و نزدیک آزمون درواقع من بیشتر مطالب را مرور می‌کردم.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top