بستن

ساماندهی دوباره دفاتر نماینده: مجازی و واقعی

هفت‌برکه: در آستانه‌ی سومین سال دوره‌ی نمایندگی، مهندس حسین‌زاده با دعوت رسانه‌ها به یک نشست خبری، روسای دفاتر ۵ شهرستان حوزه‌ی انتخابیه را معرفی و از سامانه‌ی اینترنتی ارتباط با مردم نیز رونمایی کرد.

این نشست ساعت ۶ عصر جمعه ششم خردادماه ۱۴۰۱، یک روز پیش از «روز مجلس»، در سالن کنفرانس دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد. مصطفی کارگر، یکی از اعضای دفتر نماینده در شهرستان گراش، برنامه‌ی نشست را اینگونه شرح داد: «مراسم رونمایی از سامانه ارتباط با مردم و معرفی روسای دفاتر لارستان، اوز و جویم و نشست با اصحاب رسانه از پنج شهرستان حوزه انتخابیه برای ارائه‌ی گزارش کار دوساله‌ی دوره نمایندگی». بدین ترتیب، دفاتر نماینده در دو شهرستان لارستان و اوز که در ماه‌های اخیر بدون رییس مانده بود، دوباره در آستانه‌ی سومین سال بازگشایی؛ و دفتر نماینده در شهرستان جویم نیز راه‌اندازی می‌شود.

در شهرستان گراش، جعفر یوسفی ریاست دفتر نماینده را از سال گذشته از سید عباس جهانبانی تحویل گرفته است؛ و در شهرستان خنج نیز عباسی و مجیدی همچنان مسئولیت دفتر را به عهده دارند. از ابوالحسن محمودی، رییس دفتر نماینده در تهران، نیز در این جلسه بارها اسم آمد و تقدیر شد.

با جابجایی مهندس علیشیر به تهران، ریاست دفتر لارستان به غلامحسین اسماعیل‌زادگان سپرده شد. او متولد ۱۳۳۵ در لار و کارشناس مدیریت بازرگانی است و تجربه‌ی همکار با مرحوم نخبه را در دوره چهارم و پنجم مجلس در کارنامه‌ دارد. اسماعیل‌زادگان ضمن تشکر از نماینده بابت اعتماد و سپردن این مسئولیت، گفت: «تمام تلاشم را خواهم گذاشت که بتوانم در خدمت اهداف نماینده باشم تا بتوانیم قدمی برداریم. من قبلا رییس دفتر حاج آقا نخبه بودم در دوره پنجم مجلس. تجربیاتی دارم که البته مسائل آن موقع با الآن تفاوت داشت؛ اما وارد گود می‌شوم و سعی می‌کنم از تجربیات گذشته‌ام استفاده کنم.»

ریاست دفتر اوز بعد از انتقال شریفی، به ابراهیم احمدی سپرده شد. احمدی از مدیران رسانه‌‌ای اوز، متولد ۱۳۴۲ و دانش‌آموخته‌ی رشته پرستاری است و در حوزه بهداشت و درمان نیز مسئولیت‌هایی داشته است. او مدیر مسئول سایت «اوز امروز» و رسانه مکتوب «پیام اوز» و مدیر نمایندگی سایپا اوز نیز است.

احمدی در مورد پذیرش مسئولیت دفتر شهرستان اوز گفت: «اهمیت مجلس بر کسی پوشیده نیست. ۳۰ اصل قانون اساسی در ارتباط مستقیم با مجلس است. دکتر حسین‌زاده چند ویژگی دارد: یکی اینکه ایشان یکی از نمایندگان پرتلاش کشور هستند و اگر تلاش ایشان شبانه‌روزی است. دیگر این که بحث عدالت‌محوری که ایشان دارند که برایشان فرقی ندارد که برای کدام شهرستان کار می‌کنند. این دو ویژگی محرز ایشان است که وقتی مدیریت دفتر پیشنهاد شد، فکر کردم می‌توان در کنار ایشان کاری انجام داد. این یک طرف قضیه است، و طرف دیگر هم خود شهرستان اوز بود که چندین ماه بعد از انتقال آقای شریفی به لار، دفتر نماینده مسئول نداشت و برخی مطالبات ممکن بود منتقل نشود یا مغفول بماند. انشالله با ارتباط دوسویه‌ای که هست، هم بتوان مطالبات مردم را به نماینده و بقیه مسئولین منتقل کرد و هم خدماتی را که دکتر انجام می‌دهند به اطلاع مردم برسانیم.»

احمدی به موضوع دیگری نیز اشاره کرد: «موضوعی که باید بیشتر رویش کار شود، خود وظایف نماینده است. نماینده سه وظیفه‌ی عمده دارد که شامل قانون‌گذاری و نظارت و پیگیری مطالبات حوزه انتخابیه است. تمرکز ما بر مورد سوم است، اما باید نماینده وقتی هم داشته باشد که در موارد اول و دوم هم کار کند. چون ما مطبوعاتی هستیم باید روی این بحث هم روشنگری کنیم؛ تا هم انتظارات این نباشد که همه‌ی کارها از نماینده خواسته شود و هم انتظارات آنقدر زیاد نشود که به ناامیدی منجر شود.»

ریاست دفتر نماینده در شهرستان تازه‌تاسیس جویم به ابوذر جوکاری متولد ۱۳۶۳ در جویم و دانشجوی دکترای کشاورزی سپرده شد. او مدیر عامل تعاونی تولید، فرمانده گردان بیت‌المقدس، مسئول پشتیبانی و معاونت دفتر ستاد نماز جمعه شهر جویم و مسئول مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) جویم نیز است. جوکاری گفت: «من از قبل هم با دکتر حسین‌زاده همکاری داشته‌ام و از انتخابم به مسئولیت دفتر جویم سپاسگزارم. انتظار ما این است که علیرغم تلاش‌ها و محبت‌هایی که آقای نماینده در حق جویم داشتند و به صورت جهادی کار کردند و بعد از ۸۰ سال، شهرستان شدن جویم را نهایی کردند و کام مردم را شیرین. امیدوارم در این مدت زمان بتوانیم خدمت کنیم و جویم را به نحو احسن به جایگاهی که شایسته است برسانیم.»

 

مراسم رونمایی از سامانه ارتباط با مردم

پس از معرفی روسای دفاتر پنج شهرستان، با حضور مهندس حسین‌زاده از سامانه‌ی ارتباط با مردم نیز رونمایی شد. این سامانه به آدرس Portal.hhosseinzade.ir شرایط ساده‌ای برای ثبت درخواست، پیگیری درخواست و طرح انتقادات و پیشنهادات برای مردم فراهم می‌کند. اپلیکیشن تلفن همراه این سامانه نیز از همین آدرس قابل دریافت است.

فرزاد رجاییان، روابط عمومی دفتر نماینده در گراش، در معرفی این سامانه گفت: «از یک سال گذشته ایده‌ی این کار به وجود آمد. بخصوص در شرایط کرونا، نیاز بود که بیشتر ارتباط‌ها به صورت مجازی و غیر حضوری باشد. در دوران کرونا، مسئولین دفاتر از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم ارتباط مستقیم داشتند و چندین مورد هم داشت: بحث مسافتی که بین روستاها تا مرکز شهرستان‌ها وجود دارد؛ هزینه‌های رفت و آمد و همچنین خطرات احتمالی مسیر.» او با تشکر از جعفر یوسفی که در این زمینه بسیاری از زحمات را متقبل شده است، گفت: «نکته‌ی مهم این بود که ما نمی‌خواستیم فقط یک سامانه باشد که صرفا پیام‌ها را منتقل کند؛ بلکه می‌خواستیم سامانه‌ای جامع باشد که هم کمک‌حال مردم باشد و هم دفاتر.»

او سپس به معرفی قابلیت‌های سایت پرداخت: «بعد از ورود به سایت و ثبت درخواست، یک کد رهگیری برای فرد ارسال می‌شود که با آن می‌شود از قسمت پیگیری درخواست، دید که در چه مرحله‌ای قرار دارد. یکی از خوبی‌های سامانه این است که اپلیکیشن اندروید و آی.او.اس آن نیز برای تلفن‌های همراه در دسترس قرار گرفته است. سامانه یک قسمت انتقادات و پیشنهادات هم دارد. در کنار این‌ها، برای ملاقات‌های مردمی هم از همین سایت می‌شود ثبت درخواست کرد.» به گفته‌ی رجاییان، این سامانه قابلیت‌های دیگری نیز برای دفاتر نماینده در پنج شهرستان دارد: سامانه جامع نظرسنجی؛ گزارش دقیق نامه‌ها؛ برگزاری جلسات آنلاین برای مدیران دفاتر شهرستان‌ها از جمله این امکانات است. رجاییان در انتها گفت: «هدف از راه‌اندازی این سامانه این بود که ارتباط با مردم را آسان‌تر بکنیم و پیگیری‌ها سریع‌تر صورت بگیرد.»

مهندس حسین‌زاده در پایان این بخش از نشست، گفت: «تشکر می‌کنم از تمام کسانی که در این دو سال شبانه‌روز بی‌اجر و مزد زحمت کشیدند؛ هم در دفتر تهران و هم در دفاتر شهرستانی. از دکتر علیشیر و خواهر گرامی‌شان در دفتر لارستان تشکر می‌کنم، و از زحمات آقای شریفی و همسرشان در دفتر اوز؛ و از سیدعباس جهانبانی که هنوز هم به ایشان زحمت می‌دهیم.»

نماینده با اظهار امیدواری برای موفقیت دفاتر جدید، ادامه داد: «باید حتما بگویم که این مدیران بی‌اجر و مزد کار می‌کنند و هزینه‌های دفاتر را خیرین متقبل می‌شوند. تمام دخل و خرج‌ها در یک حساب که متعلق به همان شهر است و خیرین و بزرگواران بر آن نظارت دارند هزینه می‌شود.»

با پایان این بخش از نشست، بخش گزارش عملکرد و پرسش و پاسخ با رسانه‌ها شروع شد. گزارش بخش دوم را در این خبر بخوانید.  

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top