بستن

هشت چالش قدیمی پیش روی حلیمی

هفت‌برکه – حسین عالمی*: موفقیت شهردار جدید به موفقیت شهر گراش گره خورده است؛ بنابراین برای موفقیت او از صمیم قلب دعا می‌کنیم اما واقعیت این است که به زعم منِ شهروندِ ساده، او در اداره این شهر با هشت چالش عمده مواجه است که اگر نتواند راهکار عملیِ کارآمدی برای برون‌رفت از آنها بیابد، او هم مثل مدیران شهری قبل، زمین‌گیر روزمرگی خواهد شد.

یک) اعتماد پایین شهروندان به مدیران شهری: این نتیجه‌ی عملیاتی نشدن وعده‌ها و عدم تسهیل‌گری در امور ارباب رجوع در سالیان گذشته است.

دو) بدنه‌ی نیروی انسانی تهی: شهرداری گراش در تمام پست‌ها و چارت تشکیلاتی خود با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه است.

سه) ساختار سازمانی سنگین و مقاوم در برابر تغییر: در سالیان گذشته، تحول و تغییر چشمگیری در شهر و شهرداری نمایان نگشته است.

چهار) شرایط دشوار اقتصادی کشور و به تبع آن شهرداری‌ها: از آنجا که شهرداری‌ها پیشانی اقتصاد و محل تمرکز فعالیت‌های اقتصادی و نوآوری و خلاقیت و پیشرو در افزایش ثروت ملی هر کشور هستند، در چنین شرایطی بیش از سایر بخش‌های جامعه آسیب می‌بینند. نبود منابع پایدارِ درآمدی و ضعف سرمایه‌پذیری، و بیشتر از آن، دفع سرمایه در عوض جذب آن در شهر گراش، بخشی از این چالش‌هاست.

پنج) عدم برخورداری از بودجه مستقل و منابع درآمدی دولتی، شهرداری‌ها را مجبور به فعالیت‌هایی همچون تراکم‌فروشی، تغییر کاربری‌های غیر مجاز و غیره برای انجام امور مختلف شهری می‌کند. نبود درآمد پایدار در شهرداری گراش به‌گونه‌ای است که پرداخت حقوق پرسنل و کارگران خدماتی سازمان‌های زیرمجموعه را نیز با مشکل روبه‌رو کرده، به‌طوری که این امر بعضاً تا چند ماه به تعویق می‌افتد.

شش) عدم شفافیت مالی و اداری شهرداری گراش: فرآیند پیچیده و مبهم اداری، عدم شفافیت و عدم اطلاع مراجعه‌کننده، منجر به سوء استفاده کارمند، نبود انضباط و همچنین فساد اداری می‌شود. نبود اطلاعات و شفافیت، نظارت نهادهای مردم‌نهاد و غیردولتی را مختل می‌کند. یکی از موارد مهم شفافیت، امکان دسترسی به اطلاعات است که می‌تواند مردم را همواره از مسائل و امور تأثیرگذار بر سرنوشت خود آگاه کند.

هفت) تسلط تفکر منسوخ و سخت (در مقابل نرم) در زمینه‌ی عمرانی در شاکله شهرداری: بودجه‌ی عمرانی شهرداری گراش در عمل محقق نمی‌شود؛ اراده‌ای برای اصلاح سیستم عمران و شهرسازی ساختاری وجود ندارد؛ تفکرات مدیران و شهرداری گذشته‌نگر است؛ مدیران غیر کیفی شهرداری کارمندان متفکر را در حاشیه نگه می‌دارند.

هشت) تفکرات کم‌وبیش عوام‌گرایانه و خاصِ شورای شهرِ جوان، که به سختی حاضر به پذیرش اصلاحات ساختاری به قیمت نارضایتی کوتاه‌مدت بدنه شهروندی هستند و باعث سایه انداختن بر همه‌ی امور شهرداری خواهد شد.

اینها مهم‌ترین چالش‌هایی است که شهردار جدید گراش با آن مواجه است. البته اکثر این‌ها، چالش بسیاری از دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌های استان و کشور است که قرار نیست با معجزه‌ی حلیمی، شهردار جدید، حل شود؛ لیکن او می‌تواند با برنامه‌ای مشخص و چند بعدی و به دور از محله‌گرایی، تحول مثبتِ چشمگیری را حداقل در شهرداری گراش که نسبت به سایر سازمان‌ها استعداد بیشتر و وضعیت بهتری دارد ایجاد کند. می‌توان تصور کرد که این اوصاف، از دلایل اصلیِ قبول کردن مسئولیت از طرف ایشان در گراش هم بوده است.

* کارشناس ارشد مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top